Bukefalos 28 år!

Hur gör ni med kontorstider med hovslagare/veterinär?

Kiwifrukt

Trådstartare
Som rubriken lyder, hur gör ni som jobbar kontorstider med hovslagare och veterinärbesök? Jag har jobbat oregelbundna tider och pluggat på program/kurser där vi inte gått fem dagar i veckan under flera år, så tiden när jag hade kontorstider var på gymnasiet. Det är tio år sen, den hovslagaren jag hade då har tyvärr slutat, men han kom kvällstid. Alla jag hört om nu kommer på dagarna?

Jobbar så att jag inte har någon möjlighet att smita ifrån. Skulle möjligen kunna tidiga mornar eller sena eftermiddagar (efter 17). Men jag kan ju inte vara den enda som jobbar vardagar? Hur gör ni? Tänker mest på hovslagaren eftersom veterinären oftare är en engångsgrej och då får man väl ta ledigt om inte annat.
 
Jobbar ju 'skoltider' dvs 8 till 16-17.

Vetrinärstationen har öppet till 20 på vardagar samt till 16 på helgerna, med helt vanliga bokningsbara tider. Inget tillägg på vetrinäravgiften heller.

Hovslagaren kommer enbart 'på arbetstid', men han kommer till vårt stall på torsdag fm, så man skriver upp sig på lista, så löser stallägaren utsläpp av hästen när arbetet är klart.
 
Jag jobbar vanliga kontorstider, vi har tillgång till grusade rasthagar i stallet och när det är dags för skoning så bokar jag in min på grushage så hon är torr/ren om benen och lätt tillgänglig, och så sköter hovslagaren det själv.
Veterinärbesök i stallet försöker jag styra till tidigt på morgonen eller så sent som möjligt för att kunna anpassa jobbtid, alternativt ber jag min mamma komma ut (men hon bor 1h bort så går det att lösa på annat sätt är det ju bra). Klinikbesök tar jag ledigt för.
 
Innan jag började jobba hemifrån så brukade jag ta min lunchrast och eventuellt kompledigt resten om jag inte hann tillbaka i tid. Hovslagaren brukade börja med min äldsta häst och var typ klar med honom när jag kom hem för att hålla i unghästen.

Min kompis brukade boka hovslagaren till helgen istället. Men det är ju inte alla hovslagare som går med på det.
 
tur nog jobbar jag kontorstider med "flextid" och kan även jobba hemma. de dagarna hästarna ska skos jobbar jag oftast hemma. min hovslagare som nu skott mina hästar i 6,5år :o brukar komma tidigt (7 tiden) och kan släppa ut hästarna i hagen när han är klar så jag ser bara till att de är inne och rena. men det har blivit lite krångligare nu när de går på lösdrift och jag inte har boxar till alla :p

Med tanke på att mina hästars hovar inte är några problemhovar och hovslagaren skott de flesta av dem så länge så har jag även kunnat få andra i stallet som är där dagtid att hjälpa mig om det kör ihop sig.

Veterinär brukar jag ofta ta halvdagar- kompledigt eller semester.
 
Jag stod i privatdelen på ett ridskolestall där det fanns personal som kunde släppa ut sent om hovslagaren kom på morgonen eller ta in till lunch om hovslagaren kom på eftermiddagen. Sedan var vi flera som hade samma hovslagare så någon av oss kunde oftast närvara. Jag hade dock en lugn äldre valack som stod still så hovslagaren kunde ju ta honom utan hjälp.
 
Som rubriken lyder, hur gör ni som jobbar kontorstider med hovslagare och veterinärbesök? Jag har jobbat oregelbundna tider och pluggat på program/kurser där vi inte gått fem dagar i veckan under flera år, så tiden när jag hade kontorstider var på gymnasiet. Det är tio år sen, den hovslagaren jag hade då har tyvärr slutat, men han kom kvällstid. Alla jag hört om nu kommer på dagarna?

Jobbar så att jag inte har någon möjlighet att smita ifrån. Skulle möjligen kunna tidiga mornar eller sena eftermiddagar (efter 17). Men jag kan ju inte vara den enda som jobbar vardagar? Hur gör ni? Tänker mest på hovslagaren eftersom veterinären oftare är en engångsgrej och då får man väl ta ledigt om inte annat.

Jag tar ledigt från jobbet. Semester, komp, obetald ledighet.
Fast i verkligheten jobbar jag för närvarande 90% och har därmed en eftermiddag i veckan ledig.
Det jag behövt göra hos veterinär har gått utmärkt utan att ta ledigt: kastrerat hingstar, lämna in på morgonen och hämta efter jobbet. vaccinera: åka hem efter jobbet och hämta hästarna. På kliniken har de öppet till 20 nästan alla vardagar så det är oproblematiskt.

Hovslagare: bokas när jag kan ta ledigt från jobbet. Men "hovis" föredrar ibland att komma helger.
 
Jobbar 7-16, har i stort sett väldigt svårt att komma ifrån men ibland kan jag sluta nån timme tidigare. Gå ifrån på fm eller under lunch är bara vid absolut akutfall och inget man gör om man bara ska sko.


Hovslagaren tar emot kvällstid. Tandläkaren(klinik)/veterinär har kvällsöppet, sen har vi bra distriktsveterinärer som kan komma på bra tider.
Jag själv väljer tandläkartider etc så sent som möjligt på dagen och får i stort sett alltid omboka för att inte krocka med jobbet. Frisör,massage etc är kväll efter jobbet eller helg.
 
Jobbar kontorstider men har flex. Min hovslagare vet att tidigare än kl 16 vill/kan jag inte ha skoning, och bokar tid utifrån det. Vi bokar alltid skoningar 2 intervaller i förtid så att hitta en tid/dag kl 16 är aldrig något problem.
 
När jag jobbar (är föräldraledig just nu) så har jag sällan något problem att ta ledigt av typ komp eller skjuta på mitt arbetspass. Som senast kan jag då börja jobba 12:45 då vårt kontor har öppet till 21:15. Jag kan även välja att börja 6:45 om det är något särskilt som måste göras med hästarna på em.

Jag åker 5 mil och skor mina hästar så jag brukar boka tid kl 8, då hinner jag hem med hästarna igen och kan vara på jobbet 12:45. Samma princip för veterinärbesök.
 
Jag driver inack.stall och har den servicen att jag fixar sånt. Ja inte klinik-besök men allt annat. För mig är det en enkel sak som inte "kostar" mig mer än lite prat-tid med hovslagaren/veterinären men för de som står här och jobbar vanliga tider så är det guld värt.
 
Jag har jobbat på väldigt många olika sätt tidsmässigt och har löst både skoning/veterinär på dessa olika sätt:
- Jobbat halvdag.
- Lämnat hästen på kliniken innan jobbet/hämtat efter (får hästen skodd och vet-checkad/vaccinerad under dagen)
- Låtit hästen stå inne, hovis klarar sig själv på plats och släpper ut hästen i en grushage utanför.
- Låtit hästen stå inne, hovis klarar sig själv, åker till stallet på lunchen och släpper ut.
- Bokar in veterinär/hovslagare sent på kvällen och kan vara med efter jobbet.
- Vänner i stallet som kan ta emot hovis/vet. om det krisar och jag inte hinner vara på plats.
 
Som rubriken lyder, hur gör ni som jobbar kontorstider med hovslagare och veterinärbesök? Jag har jobbat oregelbundna tider och pluggat på program/kurser där vi inte gått fem dagar i veckan under flera år, så tiden när jag hade kontorstider var på gymnasiet. Det är tio år sen, den hovslagaren jag hade då har tyvärr slutat, men han kom kvällstid. Alla jag hört om nu kommer på dagarna?

Jobbar så att jag inte har någon möjlighet att smita ifrån. Skulle möjligen kunna tidiga mornar eller sena eftermiddagar (efter 17). Men jag kan ju inte vara den enda som jobbar vardagar? Hur gör ni? Tänker mest på hovslagaren eftersom veterinären oftare är en engångsgrej och då får man väl ta ledigt om inte annat.

Jag förstår att hovisar vill ha ledigt på kvällen som alla andra.
Så jag har när jag jobbat de tiderna antingen tagit obetalt ledigt eller hyrt in någon som gör den tjänsten.
Någon gång när hovis ändrat tid har han själv tagit hästen. Men det vill jag att han ska slippa.
 
Jag förstår att hovisar vill ha ledigt på kvällen som alla andra.
Så jag har när jag jobbat de tiderna antingen tagit obetalt ledigt eller hyrt in någon som gör den tjänsten.
Någon gång när hovis ändrat tid har han själv tagit hästen. Men det vill jag att han ska slippa.

Har du alltså sån anställning och arbetsgivare att du måste ta obetalt ledigt och inte kan flexa alls ?
 
Har fått ta ledigt de gånger jag inte kunnat ta det efter ordinarie arbetstid. Semester (betald eller obetald). Min tidigare hovslagare skodde på kvällarna, så det var inget problem, men det blev ju sällan 4 veckors semester kvar till sommaren, efter diverse ledighet strödagar för hästrelaterade ärenden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 802
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 175
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 846
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 879
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp