Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Kiwifrukt

Trådstartare
Ni som står i något form av kollektivstall, hur gör ni med stallpass i ert stall? Jag har, tyvärr, haft oturen att stå i några kollektivstall där det inte fungerade alls, och är milt sagt skeptisk mot fenomenet, men p.g.a. ändrade omständigheter kommer vi vara tvungna att ändra till att sköta in- och utsläpp kollektivt i stallet nu i höst. Jag vill poängtera att vi ska ha ett stallmöte, enda anledningen till att det inte har blivit av är för att alla har varit utspridda på olika beten under sommaren och för att en hästägare är bortrest, och jag är medveten om att det bästa är att prata igenom allting med de som står i stallet. Och det kommer vi självfallet göra, snarast möjligt. Men samtidigt vill jag gärna höra hur andra gör, och framför allt om ni då har lösningar som fungerar, när det varit något som jag tyvärr inte fått uppleva på tidigare ställen.

Hur delar ni upp det? Utsläpp/insläpp? Hur gör ni med lunchfodringar? Har ni några speciella rutiner vid storhelger (tänker kanske främst på jul och nyår då ingen av oss verkar speciellt intresserad av påskfirandet och vid midsommar är hästarna på bete, så det blir inte aktuellt i vilket fall)? De flesta i stallet pluggar/jobbar "kontorstider", men det är även en som jobbar skift. Det är fem hästar och fyra hästägare (en som äger två hästar), samt att av oss fyra är det egentligen bara två som stått tillsammans i stallet förut, jag och en familj till.

(Har ni dåliga erfarenheter får ni ju givetvis berätta det också, men den biten är jag rätt insatt i, så solskenshistorierna får gärna vara många. ;))
 
Hej!

Jag har alltid haft turen att stå i stall med folk som gillar tidiga mornar och kan morgonfodra. Några har dessutom jobbat skift och därför kunnat ta lunchen. Sen pluggade jag så jag brukade kunna ta insläpp och kväll. I de flesta stall jag stått har det funkat bra, men jag är också skeptisk mest pga att de stall där det inte funkat har det blivit riktigt mycket kaos.

Lunchfodringar går ju att lösa med automatisk grind om ingen kan ta dom. Jag vet också att vissa stall delat upp det så att ett insläpp (med täcken av, mata, sopa) är mer värt än tex en kvällsfodring (bara slänga in nattmaten, sopa och släcka) så man har kunnat välja om man vill ta fler lätta pass eller färre tyngre.

Det jag tycker fungerar bäst är om alla kan vara närvarande när man bestämmer vem som får vilket pass. Alternativt att man har samma fasta pass varje vecka och sen får byta sinsemellan om man inte kan. Att någon ansvarar för att sätta upp en lista där man får skriva upp sig när man kommer till stallet är helt galet, oftast blir det samma person som får samma skitpass varje månad, eftersom den stackaren slutar sent på jobbet.

De flesta stall jag stått i har ansett storhelger som helgdagar och de har då delats upp enligt helgschemat. Veckoschemat brukar vara skiljt från helgerna, eftersom många vill vara lediga helger.

Jag tror att enda sättet att få det att funka bra är att tillsammans bestämma hur man ska bestämma vem som får vilja pass. Och kan man sen inte vara där när passen bestäms (om man inte har fasta pass) så kan man lämna en önskelista och en "kan-inte"-lista till någon som är där.

/Lavinia, som står på fullservice för att slippa lägga ner tid på andras hästar.
 
Jag har stått i två stall med in/utsläpp osv.

Första stallet hade vi stallmöte en gång i månaden, då skickade vi runt en lista runt bordet där man skulle fylla i vilka fodringar och in/utsläpp man kunde ta. Blev rätt så många pass i veckan och trivdes inte direkt med det. Kunde man inte komma på möte blev man tilldelad de pass som blev över och kunde man inte de pass man fick så fick man skylla sig själv och försöka byta bort de. Fungerade bra då vissa fick offra sig för lunch fodringar osv. Där var det 14 hästar.

Andra stallet hade bara 5 hästar och 4 ägare. Stallägaren lämnade en lapp med datum så fick man fylla i 3 utsläpp och 6 insläpp. Stallägaren tog resten av utsläppen eftersom hon bodde där. Kunde man verkligen inte insläpp så kunde man byta vissa insläpp med stallägaren. Annars ansvarade vi hyresgäster för just insläppen. Ute hade de fri tillgång på hö i nät och inne hade de hönät som man fyllde på när man var där, så det var bara kraftfodringar när man tog ut eller in hästarna (eller egentligen bara när man släppte ut de eftersom de flesta hällde i kraften i krubban under dagen så att hästen hade på kvällen). Fungerade ännu bättre än det första stallet, dock blev det ibland tomma ut/insläpp som man fick offra sig på. Inte för ofta, men lite irriterande var det allt när folk inte skrev upp sig på sina pass. :meh:

Angående helgerna, vi "offrade" oss oftast för att ta de eftersom vi inte firar särskilt mycket och inte har något emot att hänga bland hästarna någon timme. Annars var stallägaren världens bästa stallägare som brukade säga att hon kunde ta de.

Och ja, det var kollektivt även om stallägaren tog vissa pass.
 
Hej!

Jag har alltid haft turen att stå i stall med folk som gillar tidiga mornar och kan morgonfodra. Några har dessutom jobbat skift och därför kunnat ta lunchen. Sen pluggade jag så jag brukade kunna ta insläpp och kväll. I de flesta stall jag stått har det funkat bra, men jag är också skeptisk mest pga att de stall där det inte funkat har det blivit riktigt mycket kaos.

Lunchfodringar går ju att lösa med automatisk grind om ingen kan ta dom. Jag vet också att vissa stall delat upp det så att ett insläpp (med täcken av, mata, sopa) är mer värt än tex en kvällsfodring (bara slänga in nattmaten, sopa och släcka) så man har kunnat välja om man vill ta fler lätta pass eller färre tyngre.

Det jag tycker fungerar bäst är om alla kan vara närvarande när man bestämmer vem som får vilket pass. Alternativt att man har samma fasta pass varje vecka och sen får byta sinsemellan om man inte kan. Att någon ansvarar för att sätta upp en lista där man får skriva upp sig när man kommer till stallet är helt galet, oftast blir det samma person som får samma skitpass varje månad, eftersom den stackaren slutar sent på jobbet.

De flesta stall jag stått i har ansett storhelger som helgdagar och de har då delats upp enligt helgschemat. Veckoschemat brukar vara skiljt från helgerna, eftersom många vill vara lediga helger.

Jag tror att enda sättet att få det att funka bra är att tillsammans bestämma hur man ska bestämma vem som får vilja pass. Och kan man sen inte vara där när passen bestäms (om man inte har fasta pass) så kan man lämna en önskelista och en "kan-inte"-lista till någon som är där.

/Lavinia, som står på fullservice för att slippa lägga ner tid på andras hästar.

Det där med fasta dagar pratade vi om först, att dela upp hästarna från ett till fem och sen tilldelas varje häst helt enkelt en dag var på ett fast rullande schema, alternativt göra ett fast schema för vardagarna och ett för helgerna. Det tyckte jag lät bra, eftersom det som absolut inte funkat i tidigare stall varit just den biten du beskriver, att det sätts upp ett schema där var och en får sätta upp sig själva. Det blir alltid någon som gör mer (förutom att den personen som äger två hästar givetvis bör göra mer än alla andra som bara har en), och en som tar alla "jobbiga" pass. Julaftonskväll och nyårsdagens morgon brukar ha rätt låg uppslutning... Men den person som jobbade oregelbundet ville inte ha ett fast schema, så det förslaget blev tyvärr nerröstat.
 
Stallägaren sköter utsläpp och lunchning mån-fredag samt nattning mån-tors. Resterande pass har vi ett rättvist rullande schema för. Funkar ypperligt. Kan man inte ta ett pass så går det att byta med någon annan :)
 
Stallägaren sköter in/utsläpp samt morgon/lunch om inget annat sagts. Då stallet är litet och vi tenderar att komma överens sinsemellan. Vi andra brukar hjälpa till med mockning och fodring, samt in/utsläpp när stallägaren är bortrest t ex. :)
 
Jag har tyvärr aldrig stått i ett välfungerande kollektivstall. Det som har varit problem har varit att de flesta oftast har ungefär samma tider, så ingen ville ta vardagsmorgnar och storhelger.
Ett system då man skriver upp sig enligt first come first served tycker jag är katastrofalt dåligt. Det är alltid någon som blir sist, hur tidigt hen än är ute, och hen får dagar och tider som kanske absolut inte passar. Bättre är då att antingen komma överens från månad till månad på stallmöten, men det tenderar att bli osämja och rörigt. Alternativet är väl bestämda dagar.

Är det fem hästar hade jag nog tyckt att det var bäst. Alla får varsin morgon och kväll (och lunch om det fodras, men jag tycker det är klart enklast för alla om hästarna har t.ex. fri tillgång eller lunchgrindar) och helger delas upp efter rullande schema.
Storhelger kan man antingen dela upp någorlunda rättvist, typ att någon får ta julaftonsmorgon, en annan julaftonskväll, en tredje juldagsmorgon och så vidare, eller om man kommer överens om att t.ex. en "storhelgsdag" är värd X antal "vanliga dagar". Så att om Lisa ställer upp och tar julafton, kanske Lisa slipper två "vanliga helgdagar" som tack. Så har vi haft i ett stall, på ett ungefär, och det fungerade faktiskt bra. Men då krävs ju att någon kan tänka sig att ha storhelgerna för att slippa andra helger.
Jag tog t.ex. gärna hela nyårshelgen eftersom jag inte firar nyår, så fick jag vara ledig andra helger och kunde åka på tävling då :)
 
Ni som står i något form av kollektivstall, hur gör ni med stallpass i ert stall? Jag har, tyvärr, haft oturen att stå i några kollektivstall där det inte fungerade alls, och är milt sagt skeptisk mot fenomenet, men p.g.a. ändrade omständigheter kommer vi vara tvungna att ändra till att sköta in- och utsläpp kollektivt i stallet nu i höst. Jag vill poängtera att vi ska ha ett stallmöte, enda anledningen till att det inte har blivit av är för att alla har varit utspridda på olika beten under sommaren och för att en hästägare är bortrest, och jag är medveten om att det bästa är att prata igenom allting med de som står i stallet. Och det kommer vi självfallet göra, snarast möjligt. Men samtidigt vill jag gärna höra hur andra gör, och framför allt om ni då har lösningar som fungerar, när det varit något som jag tyvärr inte fått uppleva på tidigare ställen.

Hur delar ni upp det? Utsläpp/insläpp? Hur gör ni med lunchfodringar? Har ni några speciella rutiner vid storhelger (tänker kanske främst på jul och nyår då ingen av oss verkar speciellt intresserad av påskfirandet och vid midsommar är hästarna på bete, så det blir inte aktuellt i vilket fall)? De flesta i stallet pluggar/jobbar "kontorstider", men det är även en som jobbar skift. Det är fem hästar och fyra hästägare (en som äger två hästar), samt att av oss fyra är det egentligen bara två som stått tillsammans i stallet förut, jag och en familj till.

(Har ni dåliga erfarenheter får ni ju givetvis berätta det också, men den biten är jag rätt insatt i, så solskenshistorierna får gärna vara många. ;))
Jag står sedan många år i ett högst välfungerande kollektivstall med 10 hästar. Kollektivet i sin tur har funnits i c:a 40 år så det mesta är väl testat.

Vi gör varje höst upp ett schema för året med morgonfodring, insläpp och kvällsfodring. Varje hästägare har 2 pass/vecka och var tionde lördagskväll (som man har när man har städvecka) och de ändras alltså inte under året.

Om någon får ändrat schema eller liknande så gör vi naturligtvis ett permanent byte men gäller det enstaka byten så löser vi det sinsemellan.

Luncher (som i vårt fall gäller ungefär okt - april) löser vi på frivillig basis då det är snabbt och enkelt gjort. Det blir naturligtvis ingen millimeterrättvisa i det men alla försöker dra sitt strå till stacken.

Vi värderar passen helt lika, morgonpasset som är det enklaste passet (då vi har hjälp med morgonhö) ser till att sopa ur foderkammare och fylla på vatten i hagen, insläppspasset tar in och fodrar och kvällspasset fodrar och slänger ner hö och halm för morgondagens förbrukning.

Det som kan bli trist är ju just vid storhelger men det brukar faktiskt gå att byta/be om hjälp så att ingen får sin julafton förstörd. :)
 
Nu när jag läser det här tänker jag mer och mer på att det inte verkar vara HUR man delar upp dagarna som är problemet, utan snarare kommunikationen mellan hyresgäster. Om inte alla har tagit sina pass, varför pratar man då inte med den personen alternativt bara sätter upp den någonstans? Eller om man tycker det är orättvist att ta storhelger, varför pratar man inte om det?
 
Hos oss har vi 2 insläpp och 2 utsläpp per häst och månad. Nu är stallet så pass stort ( 19 boxar ) att det i realiteten blir på ca 45 dagars intervall. Den som har utsläppet brukar oftast slänga åt hästarna lunchhöet innan man åker från stallet. Eftermiddagsmaten har stallägaren tagit eller att någon vet med sig att de kommer att vara uppe och skriver upp det i almanackan.
Man väljer själv vilka dagar som man vill ha. Annars blir man uppskriven på de dagar som saknas och får själv byta om det inte passar. Storhelgerna brukar lösa sig ändå.
Svårigheten är om det är för många som jobbar kontorstider men hos oss är vi några som jobbar inom vården bal så det brukar lösa sig ändå med passen
 
Som någon annan skrev så är ju kommunikation a och o i det hela. Finns den så går det mesta annat att lösa.

Min erfarenhet i övrigt är att fasta pass är det som fungerar bäst. Och sen en välvilja från alla inblandade att byta med varandra om det skulle köra ihop sig nån gång. Storhelger bör köras på separat schema, ofta har olika personer olika sätt att fira också så med lite välvilja löser det sig ofta smidigt.
 
Där jag stod förut fanns det ett fungerande system tyckte jag. Stallägaren (eller en hyresgäst som fick reducerad stallhyra) gav hästarna kraftfoder inne på morgonen (vardagar) och släppte sedan ut dem direkt. I hagen hade de fri tillgång på hösilage så varken frukost- eller lunch-hö behövdes.
Sen hade vi så att en hyresgäst hade kvällspasset vilket innebar att man tog in hästarna klockan 18.00 samt la in iordninggjort foder. Samma person hade även kvällsfodringen vid 20.30-21.00-tiden.
På helgerna hade vi även utsläpp på schemat och kvällspasset lika dant som på vardagarna. Stallägaren gjorde schemat i förväg och kunde man inte sitt tilldelade pass fick man byta. Det var ca 15 hästar i stallet så det blev ca 2-3 kvällspass och ett helg-utsläpp i månaden per häst.

Runt storhelger delade vi på alla utsläpp och kvällspass, men då sattes lista upp och varje hästägare fick välja x antal åtaganden.
 
Jag har stått i lite olika varianter genom åren.
1. Tre inackorderingar (jag och syrran och en kompis), fem hästar. Vardagar släppte stallägaren ut, vi var där på kvällarna och tog in. Helgerna gick på rullande schema. I och med att vi var fyra pers hade man en helg per månad. Då skötte man hela stallet, mockning och allt. Fungerade bra. Bra relation med stallägaren och litet stall.
Jag var ensam inackorderad ett tag, två hästar i stallet. Jag jobbade 2a skift 3 dagar/vecka och gick i skolan ca 5 h/v. Stallägaren fick sköta in- utsläpp de dagarna, resten ordnade jag.

2. Stort stall (16 boxar), vet inte hur många inhyrda vi var. Stallägaren själv fyllde de flesta boxarna. Hade Insläpp en gång i veckan och helgtjänst (insläpp ena dan, ut andra) ca en gång i månaden. Lunch fixade stallägaren (sjukpensionär). Fick ett mail med schema för 5-6 veckor i taget. Satt även en kopia i stallet. Byte av dagar fick vi göra upp oss emellan. Funkade helt okej, bra sätt att nå ut till alla men väldigt lite att säga till om (för mig som var ny, de som stått där länge hade mer inflytande). Hade dessutom en tradition att åka ut och bowla med hela stallet en gång om året. Det var trevligt :)

3. 7 platser + mina två på lösdrift. Tre inackorderingar. Första tiden gjorde stallägaren allt, vi hjälpte till när vi ändå var där. Sen började det skrivas på tavlan och vi började sköta insläpp och lunch. Helt plötsligt var tavlan full av provisoriska scheman där man kunde skriva in vilka pass man kunde ta kommande veckan.
Det fungerade inte alls. Hade man inte skrivit in sig någonstans söndag kväll fick man arga sms från stallägaren sent på kvällen att man aldrig hjälper till.. ingen fungerande kommunikation och ingen bra struktur. Demokratiskt visst, alla kunde ju fylla i Vad de kunde. Men i praktiskt inte funkar alls. ..

Just nu står jag i en lösdrift utan stallpass. Jag hjälper till med så mycket jag känner för, matar får och rensar ogräs. Mycket trevlig tillvaro :)
 
I stallet där jag står finns 10 hästar, vilket gör allt enkelt när man ska göra scheman.

Allt går på 4 förutbestämda "rullande" scheman där allt är fördelat per häst.
a) Vardagar in och utsläpp: antingen en morgon eller ett insläpp. Jag släpper till exempel alltid ut på onsdag morgon. Hästarna får grovfoder ute, och ev kraftfoder och mineraler inne på em.
b) Helg in och utsläpp: Två per månad, dvs ex lördag ut en vecka, nästa vecka lördag in. Nästa månad söndag ut en vecka och söndag in veckan efter.
c) Kvällar vardagar: En kväll varannan vecka, alltid samma. Så jag har alltid kvällsfodring varannan måndag.
d) Kvällar fre och lör: blir en fredag var 5:e vecka, och 5 veckor senare en lördag.

Vi tar inte hänsyn till om det är storhelger eller inte, det brukar jämna ut sig i längden, och tro det eller ej, men jag har under alla 5 åren jag stått där lyckats byta bort pass på julhelgen (eftersom vi brukar åka bort då).
Om man inte kan någon gång är det inga problem att byta, men man måste vara tydlig med att skriva upp vad man bytt och prata med andra i tid. Det sitter alltid listor på allt i stallet.
Det skapar rutin och man vet vem som gör vad när. Funkar jättebra.
 
Varje höst vid installning hade vi möte och utdelning av pass. De hade man sedan hela året tills betet kom igång igen.

Varje häst var tvungen att ta så och så många morgonpass och så och så många lunch- och kvällspass. Då fick hästarna bara mat 3 ggr per dag.
Hade man två hästar fick man ta dubbelt så många pass och hade man tre så fick man ta tre gånger så många. Vilket var en jäkligt bra regel tycker jag.
Passen var olika krävande och då var det viktigt att alla fick ungefär lika många av vardera. Man kunde inte roffa åt sig extra pass mot att få mindre hyra eller för att slippa nästa år.

Det betydde att man hade fasta pass varje vecka och visste precis när man skulle vara där och att någon glömde ett pass blev betydligt mindre frekvent. Man visste helt enkelt att man hade måndag lunch, tisdag kväll och lördag morgon i ett helt år.

Det betydde att de som inte kunde ta pass i veckan för att de jobbade konstigt eller mycket så fick de ta helgerna. Man kan ju inte stå i ett kollektivstall och jobba konstiga tider eller mycket och dessutom inte vilja ha helgpassen. Då får man stå i ett helinackorderingsstall.

Det fungerade alltid och inte en enda gång blev vi osams om uppdelningen. Blev det ändringar i jobbschema eller på annat sätt omöjligt fick man själv fixa byte med andra.

Man kunde däremot byta hejvilt om man ville men det fick aldrig bli hårdvaluta eller pengar inblandade. Ville man byta var det fodring mot fodring.

Vi tog inte hänsyn till storhelger. De flesta flöt ju omkring iallfall så du råkade alltid få en storhelg på någon av dina fodringar. Hade jag måndag och det råkade bli julafton en måndag så fick jag stå ut med det eller byta. Mer än så är det inte.
 
Tusen tack för alla svar. :bow:

För oss är det framför allt in- och utsläpp samt eventuella lunchfodringar som är aktuellt, vi försöker ta in hästarna så pass sent på kvällarna att kvällsfodring inte blir aktuellt (runt 21-22). Lunchen har vi pratat lite löst om att försöka lösa med nät eller liknande, det kan ju vara jättesvårt om "alla" jobbar dagtid, medan "alla" å andra sidan kan på helgerna.

I de stall jag har stått i innan har det funnits en almanacka i stallet, och som många av er beskriver har en del (däribland jag) skrivit upp sig fort, medan andra väntat in i sista sekunden och antingen har stallägaren sen fått jaga vederbörande med blåslampa för att hen ska anteckna sig alls, eller så har någon av oss andra fått ta extra pass. Samma sak med storhelgerna, alltid samma människa/människor som aldrig vill ta ett enda pass. För min del är det egentligen nyårsaftonskväll/nyårsdagens morgon som är minst attraktiv i och med att jag inte brukar fira nyår hemma, julen däremot kan jag visst åka iväg till stallet en stund men samma människa ska ju inte behöva ta alla pass från utsläppet den 23:e till annandagens kväll.

Jag ska väl också verkligen betona att jag kanske gör höns av fjädrar eftersom jag haft så dåliga erfarenheter tidigare. Inget säger ju att de här människorna är så krångliga. Men att ha lite hum om hur andra får det att funka kan ju vara ett sätt att själva få ett fungerande schema.

Vi pratade också om att kanske dela upp månadens dagar på "fasta" dagar, utan att för den sakens skull bestämma "Anna tar ut varje måndag och in varje torsdag". Att istället räkna varje månad som 30 dagar, dela det på fem hästar och att varje häst sen får sex utsläpp och sex insläpp var under månaden. (Alltså att vi som har en häst får just sex insläpp och sex utsläpp, medan hen som har två hästar då får tolv.) Då kan den personen som inte ville ha ett fast schema lägga sina sex pass när som helst under månaden, bara hen tar dem? Tror ni det kan vara något som funkar?
 
I mitt förra stall stod 30 hästar så man fick ett pass i månaden ungefär då stallägaren tog må morgon-fre lunch och vi tog fre kväll-sön kväll. 3 mål per dag. Vi fick fast schema för varje termin och sen fick vi byta hejvilt :). Funkade bra även om det kom och åkte hästar. Flera ville jobba julafton eller nyårsafton så de som alltid fick nån sån helg kunde byta. När jag var utbränd så köpte jag hjälp av nån ungdom som ville tjäna en slant, och jag var inte snål.
Men som sagt kommunikation är nödvändig.
 
@Kiwifrukt
Jag har tyckt att det fungerat bäst med ett fast schema i botten och sedan justera det månad för månad beroende på hur livet ser ut för alla.
Även om alla är tillmötesgående och hjälpsamma så kan det ju finnas pass som är jobbiga att ta för alla. Då är det bra att ha ett fast schema i botten som "tvingar" någon att ta det jobbiga passet utan att någon behöver känna sig tvingad att "ställa upp" eller att det blir tjafs.
 
Vi stod 12 hästar i mitt förra stall.

De passen vi delade på var:
1. frukost (hö+ krafft+ täcken+utsläpp)mellan 06-08
2. middag (intag + fodring) 16-17
3. kväll (fodring + vatten)

= 7 pass per häst och månad, varav 1 helgpass.

Vi köpte in lunchgrindar till alla hagar och hjälpte hagvis åt att fylla dem till dagen innan.
Vissa hade lättare för morgonfodringarna då dessa hanns med innan jobbet, andra för intaget då de ändå alltid var i stallet just den tiden och vissa var ute på kvällstid. Med andra ord var det aldrig tjaffs om att "hon aldrig tar morgnar, eller hen bara kvällar"

Storhelger var heller aldrig några problem då alla var ute på julaftonsmorgon ändå, och då de flesta av oss bara hade 10 min till stallet var kvällsfordringen heller inga problem.
Ibland kunde hästarna nattas 20.00 istället för 22.00 på jul och nyår. De överlevde varje gång.

Oktober-April Hade vi i några år en ung tjej som skötte morgonfodringarna på vardagar. Vi betalade henne 300r/mån per häst. Hon skötte det innan skolan varje morgon och fick på så sätt några tusenlappar extra varje månad. Bästa extrajobbet ever tyckte hon. :D Skönt med sovmorgon tyckte vi.

Om någon "glömt bort" att skriva upp sig på listan och är den ende som är kvar skrev vi upp personen i fråga och informerade denne.
Är man slarvig eller lat får man ta att man blir tillsatt på dagar som kanske inte passar; men då får man bita i det sura äpplet, byta pass med någon, eller skriva upp sig snabbare nästa gång.

Så länge man pratar med varandra och folk generellt inte tar livet på för stort allvar så har det funkat toppen. :up:
 
Jag tror att fasta pass är det som ska strävas efter med tanke på att det lättare kan bli orättvist när någon alltid roffar åt sig de "bästa" passen eller någon alltid lyckas undvika stora helger eller sina pass.

Bättre att ta en kväll där alla är med och bestämma (och eventuellt bli osams då) hur en vecka ska se ut och köra på det.

När det gällde utsläpp var det alltid morgonfodraren som gjorde det. Insläpp gjorde alltid kvällsfodraren men det var ofta väldigt få hästar ute då. Red man ett pass var det ju efter skola/jobb och då lät man dem stå inne.
Tog man in den näst sista hästen så fick man också ta en den sista så blev det ingen ute själv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 247
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 156
Anläggning Jag har hamnat i ett dilemma,skulle gärna vilja höra hur du skulle resonera och göra. Står på ett jättetrevligt stall som funderar bra...
Svar
14
· Visningar
1 352
Senast: Soffan74
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 821
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Glass
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp