trevligt välfungerande stall men ensam i hagen, eller?

aramis

Trådstartare
Jag har hamnat i ett dilemma,skulle gärna vilja höra hur du skulle resonera och göra.

Står på ett jättetrevligt stall som funderar bra på alla sätt.
Men nu har min hästs hagkompis blivit skadad igen. Har gått ensam i sjukhage från och till i ett år nu och tyvärr tror jag inte det är sista gången heller...
Hitintills har vi löst det med andra hästar som sällskap men dom har flyttat från stallet så den lösningen finns inte nu.

Alternativen är nu
Att stå med den skadade hästen i lite rast,grushage utan vindskydd.
Att stå ensam i hage, med de andra som grannar
Att flytta till annat stall där min får sällskap i ordentlig hage.

Den skadade hästen ska enligt uppgift gå i liten hage framöver några veckor, så säg ett par månader.

Så himla trist läge. Jag och hästen trivs i stallet verkligen!. Jag vill ha sällskap till hästen, men vill så klart att dom ska kunna promenera på dagarna speciellt eftersom jag inte hinner rida mer än ca fyra dagar i veckan nu på vintern. Hästen är lugn och klarar av att gå själv, men vad är behållningen? Dessutom tror jag inte dom rör sig till närmelsevis lika mycket ensamma som med sällskap....

Hur skulle du resonera och göra??
 
Trivs ni bra och det ändå är för en kortare period skulle jag stå kvar utan att tänka för mycket på det.
Framåt våren kanske läget ser annorlunda ut och det går att prova ha andra hästar tillsammans, om nuvarande kompisen ofta behöver stå i sjukhage.
 
Egen hage med kompisen bredvid/i mini hage i hagen :). Är så jag löst det med sjukhagar och det har aldrig varit ngt problem.
Har då också haft lägre staket så de kan klia varandra.
 
Jag har hamnat i ett dilemma,skulle gärna vilja höra hur du skulle resonera och göra.

Står på ett jättetrevligt stall som funderar bra på alla sätt.
Men nu har min hästs hagkompis blivit skadad igen. Har gått ensam i sjukhage från och till i ett år nu och tyvärr tror jag inte det är sista gången heller...
Hitintills har vi löst det med andra hästar som sällskap men dom har flyttat från stallet så den lösningen finns inte nu.

Alternativen är nu
Att stå med den skadade hästen i lite rast,grushage utan vindskydd.
Att stå ensam i hage, med de andra som grannar
Att flytta till annat stall där min får sällskap i ordentlig hage.

Den skadade hästen ska enligt uppgift gå i liten hage framöver några veckor, så säg ett par månader.

Så himla trist läge. Jag och hästen trivs i stallet verkligen!. Jag vill ha sällskap till hästen, men vill så klart att dom ska kunna promenera på dagarna speciellt eftersom jag inte hinner rida mer än ca fyra dagar i veckan nu på vintern. Hästen är lugn och klarar av att gå själv, men vad är behållningen? Dessutom tror jag inte dom rör sig till närmelsevis lika mycket ensamma som med sällskap....

Hur skulle du resonera och göra??

Har du möjlighet att köpa och hålla en sällskapsponny?
Det gjorde jag när jag hamnade i liknande situation med min förra häst... men det är såklart en merkostnad även om det för mig var mer än rimligt
 
Med tanke på hur svårt det är att hitta välfungerande stall som man trivs i, så skulle jag ha hästen kvar i egen stor hage, eller rättare sagt, jag har det så själv nu. Hagkompisen såldes och min blev ensam i väntan på att ny valack ska komma till stallet. Men han har en skogshage mellan de andras hagar, så han knatar runt på dagarna (det märker jag när jag mockar hagen, det är högar överallt)
 
Jag hade låtit min häst gå själv, speciellt om de har andra hästar i hagarna bredvid. I somras när hon var på bete gick hon ihop med en häst, sen skadade sig den hästen och fick åka tillbaka till stallet. Min blev kvar själv, men fungerade utmärkt. Hon hade hästar i hagen bredvid och gick ute dygnet runt. Så visst funkar det. :)

Jag hade definitivt inte flyttat om jag trivdes i stallet, man vet vad man har men aldrig vad man får sägs det. :)
 
Låt den stå själv.
Efter två skador på kort tid måste min häst gå själv i vinter, tråd i tråd med en kompis.
Det är inte det värsta som kan hända. Bra stall är svåra att hitta, så ge det en chans.
 
Hade låtit den gå själv. Om man har hagar som löper längsmed varandra brukar det bli minimal skillnad för hästen att gå själv någon period eller rent av längre tid.
 
Om allt annat är toppen och hästen klarar att gå ensam utan att springa eller hoppa ut skulle jag stå kvar och låta hästen gå ensam.
 
Jag har hamnat i ett dilemma,skulle gärna vilja höra hur du skulle resonera och göra.

Står på ett jättetrevligt stall som funderar bra på alla sätt.
Men nu har min hästs hagkompis blivit skadad igen. Har gått ensam i sjukhage från och till i ett år nu och tyvärr tror jag inte det är sista gången heller...
Hitintills har vi löst det med andra hästar som sällskap men dom har flyttat från stallet så den lösningen finns inte nu.

Alternativen är nu
Att stå med den skadade hästen i lite rast,grushage utan vindskydd.
Att stå ensam i hage, med de andra som grannar
Att flytta till annat stall där min får sällskap i ordentlig hage.

Den skadade hästen ska enligt uppgift gå i liten hage framöver några veckor, så säg ett par månader.

Så himla trist läge. Jag och hästen trivs i stallet verkligen!. Jag vill ha sällskap till hästen, men vill så klart att dom ska kunna promenera på dagarna speciellt eftersom jag inte hinner rida mer än ca fyra dagar i veckan nu på vintern. Hästen är lugn och klarar av att gå själv, men vad är behållningen? Dessutom tror jag inte dom rör sig till närmelsevis lika mycket ensamma som med sällskap....

Hur skulle du resonera och göra??
Funkar hästen att ha själv och det ändå är under en begränsad tid och den ser andra hästar så hade jag stått kvar och haft hästen själv. Ibland blir det tyvärr så, sålänge tanken är att den ska ha en kompis sen så hade jag stått kvar.
 
Tack för alla svar!!!!
Jag vet också att bra stall kan vara svårt att hitta och jag trivs verkligen med detta stallet.
Hoppas också att det kanske kommer in någon mer häst till våren så man inte blir så "låst" när det blir så här tex.
Ni verkar eniga och det är så jag ska lösa det nu är det tänkt, egen hage med de andra brevid.
Håller på att lösa det så man kan få fram ström till termobar i "nya" hagen. Just nu går dom ihop i lilla hagen, men man märker att energin är hög där då dom inte kan röra sig tillräckligt.
 
Min gammelman gick för det mesta ensam i sin vinterhage. Pga de andra hästarna var taskiga mot honom... Kunde se och i vissa hagar även klia andra
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 585
Senast: Linda_A
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 959
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 119
Senast: tuaphua
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 886
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp