Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Står i 16-hästars stall, valfritt delaktig med passen. Vi har 4 pass/dag. Morgon, morgonfodring, utsläpp och fm-hö under vintern 1,5 p, Lunch, ger lunchhö samt lägger in middagen i boxarna 1p, intag 1,5 p och kvällsfodringen 1p. Varje box har 9 p/månad (har jag för mig). För de som har helpension så tar stallchefen dennes pass. Man får komma överens med stallchefen vilka pass som passar bäst och så läggs det in på ett fast schema helt oberoende på helgdagar. Kan man inte sitt pass en dag så får man byta. Samma om man ska bort, byta.
Hos oss funkar det kanon :)
 
I vårat stall ska vi vara 7 st hästar på 4 ägare när det är fullt och 14 pass/vecka. Alla hästar har 2 pass vecka, för oss fungerar det.
Alla skriver upp sig på tavlan vilka dagar man kan/vill. Vi kommer ha som regel att man tar ett ut och ett in per häst.

Alla ställer upp om det skiter sig, vi är så pass få ägare/fodervärdar att vi kommer överens väldigt bra. Kan tänka mig att det blir svårare ju fler pass och ägare det är i ett stall. :)
 
Vi gör det så lätt för oss som vi kan.
Nattfodringar har stallägaren som ändå bor på gården, lunchfodringar har vi tyvärr fått ta bort. Förr var det jag som hade dem, men sedan började jag både plugga och jobba, och då fanns inte möjligheten längre. Jag har löst det så att jag hänger upp ett slowfeedingnät med "lunch" i hagen, men de övriga verkar tycka att deras hästar inte behöver lunch.

Passen vi har kvar då är utsläpp och insläpp, alltså 14 pass/vecka.
Vi delar antalet hästar (10) på antalet pass (14) och så gör någon (jag) ett rullande schema med hur många pass varje "häst" ska ta per vecka. Eftersom siffran inte blir jämn blir det ett pass mindre var åttonde vecka eller något sånt. Alla tar lika många insläpp och utsläpp.
Eftersom vi har antalet pass uppdelade per häst får ju de som har två hästar också ta fler pass, men det låter krångligare än det är.

Vi har en lista på det rullande schemat på tavlan, för mig ser den här veckan ut så här, till exempel: "XXX, 1 utsläpp, 1 insläpp", men nästa vecka har jag bara ett insläpp.
Sedan får man skriva upp i kalendern vilken dag man tar sitt pass och saken är klar.
Är man lite seg och de enda passen som är kvar inte funkar brukar det alltid gå att byta.

Det är egentligen superenkelt, och det blir aldrig något tjafs, 100% rättvist. Alla bär samma börda.
 
@Kiwifrukt
Jag har haft inackorderingar i många år, där passen skötts kollektivt. Det som fungerat bäst och typ helt smärtfritt, har varit att träffas månatligen och göra upp passen i samråd. Då slipper man att folk som är sist att komma till stallet efter att passlista postats, absolut inte kan de pass som är kvar, och man slipper därutöver sura miner om att ngn fått "bara morgnar" tex, eller att mindre ambitiösa inackar typ aldrig skriver upp sig på lördagsmorgnar.

Vi har haft så att vi suttit ner över kaffe och snabbt och lätt i turordning plockat pass. Vi har gått i boxordning, rullande dvs den so har Box 1 börjar, sen alla i boxordning, sen nästa möte får Box 2 börja osv. helgerna har vi delat upp först, så att det blir jämna pass även för dem. När ngn i turordningen inte kunnat ngt av de pass som inte är plockade har vi bytt via kommunikation direkt där och då, supersmidigt.
Jag har nog aldrig med det systemet upplevt att det varit problem, det har rullat på jättelätt och smidigt . Blir visserligen så att man måste samla alla en gång/månad men det har sina fördelar att träffas alla samtidigt då man kan ta upp andra punkter osv. För mig har det varit värt det, nästa månadsmöte har bokats innan man lämnar dåvarande möte,så att datum är spikat långt i förväg.
Dessutom så är fördelen med att göra upp passen gemensamt att folk ju oftast kan många olika pass, men har man en lista på väggen så framgår ju inte det och de som då inte rakt av kan de pass som ingen skrivit upp sig på, och kommer sent i raden att skriva upp sig, får ett trassel med att få tag i folk att byta med osv.

Sen ska sägas att jag har haft 8-9 inackar så inget stort ställe, större ställen tror jag det blir omöjligt att få till möten alla kan osv, men du har ju ett litet stall det handlar om och då bör det funka toppen. De gånger någon inte kan på våra möten har de lämnat en lista och då kryssat i allt de kan ta, lämnat förtydligande om vad de helst vill ha, och någon av oss övriga på mötet har tagit deras lista och fördelat passen utifrån det .
Pass har fördelats baserat på antal hästar per ägare, dvs ägare av två hästar tar dubbla pass mot de som har en häst.
Jag har även aldrig tagit in inackorderingar vars arbetstider förbjuder dem att kunna ta alla typer av pass ngn gång/vecka osv. Om man har inackar som tex aldrig kan ta morgnar som exempel, blir det tufft att ha kollektiva pass för då styr dessa alla övrigas passfördelning så att säga.

Lycka till :)
 
Senast ändrad:
Jag står i kollektiv med 13 hästar. Vi gör så att varje hästägare har var 13:e dag helt enkelt, då har man alla fodringar den dagen. Vem som har vilka dagar är uppgjort av stallägaren (som inte har någon häst) i förväg och sätts upp i stallet i god tid. Vill man byta något pass gör man det sinsemellan. Vi har en facebook-grupp i stallet där vi brukar göra det, eller om man pratar med någon direkt i stallet. Funkar jättebra!
 
Stått enbart i kollektiv stall och aldrig upplevt särskilt mycket tjaffs.
Ett stall med 4 hästar hade vi 2 veckor uppsatta och så skrev vi upp oss på 3-4 pass per vecka.
Stallpassen gick fort med fri tillgång i hagen och kvällsmat i boxen.

Haft lika i ett stall med 12 hästar, funkade lika bra där då vi hade bra kommunikation.

Nuvarande stall så sitter det vecko scheman, man väljer i turordning pass.
nr 1-7 och hästarnas namn.
När man fyllt i sitt så skriver man på tavlan vilken häst som är på tur att välja.
Funkar förvånansvärt bra, var skeptiskt till en början då jag trodde skitpassen var kvar den veckan man var sist ut att välja.
Men så är det inte, och alla hjälps åt ifall man inte kan något pass och vill byta.
 
Jag står i kollektiv med 13 hästar. Vi gör så att varje hästägare har var 13:e dag helt enkelt, då har man alla fodringar den dagen. Vem som har vilka dagar är uppgjort av stallägaren (som inte har någon häst) i förväg och sätts upp i stallet i god tid. Vill man byta något pass gör man det sinsemellan. Vi har en facebook-grupp i stallet där vi brukar göra det, eller om man pratar med någon direkt i stallet. Funkar jättebra!
Är det inte jobbigt att ha alla fodringar på en dag? Hur gör man då med jobb osv?
 
Är det inte jobbigt att ha alla fodringar på en dag? Hur gör man då med jobb osv?
Både och. Å ena sidan har man ju fullt upp den dagen, å andra sidan är det långt mellan gångerna. Många av oss i stallet har jobb som är ganska flexibla, så man har möjlighet att gå tidigare/komma senare ibland eller åka ifrån jobbet en stund. Om det inte går att lösa kan man alltid byta något av passen.
 
Har tidigare stått i stall med rullande schema hela veckorna samt rullande schema helg. Det förstnämnda när jag var yngre.

Stall #1 Litet stall med endast 4 hästar. Där fungerade det så att det som kunde tog det, det blev nog inte speciellt jämt fördelat egentligen men det fungerade för oss ändå. Vi var 4 ungdomar/kompisar och tillhörande föräldrar fick givetvis ta en del ansvar. Vi delade på utsläpp/morgonfodring, lunch, insläpp och kvällsfodring. Det flesta morgon och lunchpass togs av föräldrar som jobbade skift/natt, i alla fall på vardagar. Sen bodde vi i stallet på em/kväll så vi löste gemensamt insläpp och kvällsfodringar. Det tog mycket tid eftersom vi endast var 4 personer (senare bara tre) och det blev en himla massa åkande till stallet. Tur att det var nära ;) men det hela fungerade så som att vi hjälptes åt, inget schema fanns. Vi stämde av vecka för vecka hur det skulle lösas. Inga sura miner, så på så vis fungerade det bra!

Stall #2 Privatstall i anslutning till ridskola. Personal på veckodagar och rullande stalljour på helgen. Där var systemet 1 helg (dvs alla åtaganden lördag och söndag)/häst. Det hade väl kunnat vara en okej lösning om det inte var för att stallet var i princip tomt och endast mellan 4-6 hästar stod där under den perioden jag var där. Det innebar att man hade jourhelg väldigt ofta. Jag hade en bit till stallet och kunde därför inte åka hem så enkelt mellan vilket innebar att jag var fast i stallet en hel helg. Helgerna fördelades på rullande schema och om det behövdes så bytte vi mellan oss, vilket fungerade bra. Att ha en hel helg är käckt tycker jag om det blir relativt sällan samt att man bor nära, annars är hela helger väldigt låst!
 
Står i 16-hästars stall, valfritt delaktig med passen. Vi har 4 pass/dag. Morgon, morgonfodring, utsläpp och fm-hö under vintern 1,5 p, Lunch, ger lunchhö samt lägger in middagen i boxarna 1p, intag 1,5 p och kvällsfodringen 1p. Varje box har 9 p/månad (har jag för mig). För de som har helpension så tar stallchefen dennes pass. Man får komma överens med stallchefen vilka pass som passar bäst och så läggs det in på ett fast schema helt oberoende på helgdagar. Kan man inte sitt pass en dag så får man byta. Samma om man ska bort, byta.
Hos oss funkar det kanon :)
8 hästar med 4 fodringar, fast vi har bara 2 pass. Morgon utsläpp, kväll intag. Det gör att man har ett fast pass per vecka, man har även 1 pass varannan helg och sedan rullar måndag mornar och fredag kvällar. Det innebär att vi har en måndag var 8:e vecka samt en fredagkväll var 8:e vecka. I snitt blir det ca 5-6 pass per månad.
 
Det tog mycket tid eftersom vi endast var 4 personer (senare bara tre) och det blev en himla massa åkande till stallet. Tur att det var nära ;) men det hela fungerade så som att vi hjälptes åt, inget schema fanns. Vi stämde av vecka för vecka hur det skulle lösas. Inga sura miner, så på så vis fungerade det bra!
Fast samtidigt går det ju snabbare eftersom det är så få hästar? I vårt stall var vi också bara 3-4 personer på 5 hästar, men ändå gick det bra mycket snabbare än i förra stallet jag stod i där det var 14 hästar. Då tog det minst en timme att få in alla, vilket betydde att det tog betydligt längre tid att vara i stallet de dagar man hade ett pass jämfört med när det gick på 10min i det mindre stallet. Jag föredrog helt klart det mindre stallet då det gick snabbare, mindre energikrävande och man blev inte kvar särskilt mycket längre när man hade ett pass. :) (alltså spelade det knappast någon roll att man hade 2 pass i veckan när man ändå skulle dit för att ta hand om hästen liksom)
 
Fast samtidigt går det ju snabbare eftersom det är så få hästar? I vårt stall var vi också bara 3-4 personer på 5 hästar, men ändå gick det bra mycket snabbare än i förra stallet jag stod i där det var 14 hästar. Då tog det minst en timme att få in alla, vilket betydde att det tog betydligt längre tid att vara i stallet de dagar man hade ett pass jämfört med när det gick på 10min i det mindre stallet. Jag föredrog helt klart det mindre stallet då det gick snabbare, mindre energikrävande och man blev inte kvar särskilt mycket längre när man hade ett pass. :) (alltså spelade det knappast någon roll att man hade 2 pass i veckan när man ändå skulle dit för att ta hand om hästen liksom)

Om jag hade haft två pass i veckan på den tiden så hade jag helt mlartvalt det alla gånger men periodvis var vi tre personer och det var 3-4 pass om dagen, dvs det blev många pass i veckan ;)
 
Hos oss har vi att alla har en fast vardag (som man har varannan vecka) och då tar man in och sen har man även kvällsfodring. Helgerna delas upp så att två personer delar på helgen ( morgonfodring, utsläpp, insläpp, kvällsfodring) men i gengäld har man helgen var 5-6 vecka.

Vardagen är spikad hela året men helgerna ligger på rullande schema.
 
Står 13 hästar i stallet, mån-fre morgonfodring/utsläpp köper alla. Intagen (mån-fre) sker i tre grupper om 4-5 hästar där man skriver upp sig när man kan. Kvällsfodringarna sköter de som är sent i stallet (de som slutar kl 17) Vi är en del som jobbar skift och några som jobbar kontorstider så det underlättar en del. Fredag kvällsfodring- söndag kvällsfodring sköts via ett tvättstugeschema en "termin" i taget. Jul och nyår är ett separat schema så att det blir lika för alla. Detta fungerar rätt bra, måste man byta dagar så löser det sig för det mesta och är det så att det krisar är vi oftast flera som hjälps åt.
 
Står i kollektivt stall med max 9 hästar. Vi kör schema på antal hästar delat med lika många veckor. Vi delar upp vardagsinsläpp och helg in o ut så det blir rättvist. Så tex på nio hästar så blir det nio veckors uppdelning för att alla ska få lika många in o utsläpp.
Vi gör schemat ihop o har aldrig varit några problem. Lunchning är inte schemalagt utan det tar någon när någon är ute. Vi har gruppsms som vi har kontakt emellan. Fungerar super!
 
Antalet hästar i vårt stall har varierat en hel del, men upplägget har varit detsamma. Det är 4 pass per dag, schemat har vi via en gemensam hemsida, där passen står som lediga tills man sätter in sitt namn. När vi var till exempel sju hästägare hade samtliga varsitt utsläpp, det var det enda som var bestämt sedan tog man tre pass till som passade.

Nu är vi bara tre stycken (två hästar vardera), där jag är den enda som jobbar, så oftast tar jag pass först. Nu är fördelningen inte heller helt lika mellan oss tre, men behöver någon byta pass så fixar vi det och i gengäld så går passen snabbare nu när det är färre hästar. Kommunikationen nu när vi är tre fungerar också mycket bättre nu än innan när vi var många, vårt största problem i stallet har varit de som relativt regelbundet missar sina pass, speciellt utsläpp. Vilket lett till bråk i stallet.
 
Jag tror att det viktigaste är att man har tydliga och klara regler om vad som gäller.
Vi hade 7 hästar i stallet = 1 dag var per häst.
Man skulle ta ett utsläpp per vecka, ett insläpp och sen fick man välja fritt mellan lunch och kväll.
(När vi tog in dom på em) Så man skulle ta 4 pass per vecka/häst.

Och att man bestämmer vad som gäller om någon är bortrest tex. Ska man försöka ta fler före och efter eller måste man fixa någon som tar passen åt sig.
 
Jag har egentligen inga jättedåligt erfarenheter av kollektivstall, så länge alla vet vad de gett sig in i i ch varit beredda att kompromissa lite.

Enda gången det kärvat lite har varit när alla har jobbat dagtid och samtidigt varit helt låsta vid att hästarna abslout måste lunchfodras, fri tillgång ute (ca 8-16) eller annan lösning helt uteslutet. Då köpte vi in lunchfodringar från grannstallet. Jag fick gå med på det eftersom jag var nedröstad, sas.:)

Vad gäller fördelning av pass skall det vara fördelat per box (fler hästar=fler pass) och storheterna skall fördelas separat. Oftast har int aalla samma julrutiner, någon kanske bor väldigt nära stallet osv.
 
Fungerar bra i vårt stall. Alla vet vad som gäller och att det som bestäms på möten gäller. Vi har delat upp alla dagliga uppgifter och fördelat med 2pass i veckan per häst. Fodring eller mockning. Jag mockar mina 2 pass med 2 kärror per gång. Inte spceiellt mycket. Men det är runt 18 hästar att fördela uppgifterna på. Fodringen är väldigt lätt. Lösdrift, vågar att köra upp hökärrorna på. Atomatisk balupprullare till hö. Alla vattenkar har kran, bara att fylla på.fodring vardagar morgon ingår i hyran.
 
I vårt stall finns 12 boxar. Vi har rullande schema vilket innebär att var 12:e dag har jag in o utsläpp. Det fungerar mkt bra. Vill man byta frågar man ngn annan i stallet vilket hittills inte har misslyckats. Rätt mkt städning ingår i passen men å andra sidan har vi ett mkt fräscht stall m ordning o reda vilket uppskattas av oss alla.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 247
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 156
Anläggning Jag har hamnat i ett dilemma,skulle gärna vilja höra hur du skulle resonera och göra. Står på ett jättetrevligt stall som funderar bra...
Svar
14
· Visningar
1 352
Senast: Soffan74
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 821
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp