Hur göra med halmen?

Suskiv

Trådstartare
Eftersom min shettis endast kommer kunna få 4 kg hösilage per dygn så behöver jag ju komplettera upp med halm så han har nått att tugga på resen av dygnet. Även med slowfeesing-nät så kommer ju inte så små portioner räcka länge. Men vad tycker ni är smartaste sättet. Har funderat lite på olika modeller.

* Blanda ut halmen med höet i nätet direkt. Ger ett mer välfyllt nät och hästen blandar hösilage och halm hela tiden (om han nu inte blir expert på att plocka ur hösilaget först). Risken är dock att om man lägger för mycket halm så är det inte säkert han får i sig hela hösilagegivan.
* Hänga upp halmnät. På det sättet kan han äta hösilaget direkt och kan sen äta halm om han vill. Man vet att han får i sig allt hösilage.
* Ge halm på marken/foderbord. Ingen frustration över att behöva slita för halmen också. Får äta i naturlig ställning.
* Inte ge extra halm utan han får äta av halmbädden från lösdriften. Äta i naturlig ställning, ingen extra fodring för bara halmen. Är kanske så trevligt att äta där alla hästarna kissar och bajsar.

Jag lutar mig mest mot första och andra alternativet. Vilket tror ni är bäst. BTW så ger redan 4 kg hösilage honom all energi han behöver sånär på 1 MJ. Jag har inte räknar med energi för halmen i foderstaten. Nån som vet vad halm brukar ha för näringsvärden?
 
Halm innehåller 4-5 Mj/kg Ts så det är ganska mycket för en så liten att ge fritillgång på när bara 1 Mj fattas.

Jag hade blandat halm och ensilage i ett nät. Hästen lär plocka ut ensilaget först men det tar längre tid än om det enbart är ensilage och ättiden blir då längre. Jag tror inte att du behöver oroa dig för att hästen inte får i sig allt ensilage. De brukar vara väldigt duktiga på att äta det godaste först.
 
Hej!

Om din shettis funkar som min pållas gör så kommer du ha samma problem med halmen- det är ju tyvär energi i halm också och iaf "vår" shettis äter halm med exakt samma glädje som han äter silage och hö. Fri tillgång kan mao ge rätt mycket mer energi till en sån liten.

Hos oss är det 2 hästar som äter halm som godis- min arab och hennes shettis, lämnar inte ett strå någonstans :-(.

Jag hade gett silaget sånär på 1 mj och låtit ponnyn äta från bädden.

/Lavinia, som "bantat" sin häst i 2 år och nu kämpar med shettisen.
 
Och motvalls kärring har ju fri tillgång till bra hösilage till sina shetlandsponnyer utan att de blir mer än "runda o goa". Faktum är att de brukar tappa sitt beteshull trots fri tillgång.
Jag tror att många överskattar shetlandsponnyns förmåga att vräka i sig mat och underskattar dess näringsbehov, för även om det givetvis finns undantag så är mib erfarenhet och uppfattning att de inte alls är så glupska som många tror.
 
Och motvalls kärring har ju fri tillgång till bra hösilage till sina shetlandsponnyer utan att de blir mer än "runda o goa". Faktum är att de brukar tappa sitt beteshull trots fri tillgång.
Jag tror att många överskattar shetlandsponnyns förmåga att vräka i sig mat och underskattar dess näringsbehov, för även om det givetvis finns undantag så är mib erfarenhet och uppfattning att de inte alls är så glupska som många tror.
Har du några bilder på dina ponnyer? Det hade varit kul att see hur de ser ut.
 
Jag har också mina på fri tillgång, de står inte och äter hela tiden utan gör annat också - sover, leker, vandrar runt i hagen, sover i boxen (mina ligger ner och sover i både boxen och skjulet ute i hagen), kliar på varandra, dricker vatten osv.
I år är första sommaren på flera år som jag inte behövt proppa i ena ponnyn massa mat utöver grovfodret på sommaren. Jag hoppas det håller i sig under höst, vinter och vår.
Den andra ponnyn har gått från hetsätning och stressätande till att lämna mat för att göra annat och sedan äta upp resten. Han har gått till att vakta maten med hull och hår till att dela med sig. Denna ponny gick ner i vikt när jag flyttade mina till stall med konstant fri tillgång.

Jag har två harmoniska ponnyer, som trivs med livet. De får äta så mycket de behagar, men jag motionerar dem därefter också. De har tillgång till halm också, men mestadels hö/hösilage.

Jag hade gett extra halm på backen, min ena vägrar äta halm ur nät och den andra äter upp det på samma tid oavsett.
 
Grannarna kör ensilage löst och halm fritt i nät på alla ponnyer, de flesta shettisar.

Så skulle jag nog också göra om den inte blev tjock av det, men absolut halm i nät och ensilaget löst i portioner.
 
Hej!

Hade vi kunnat ha fri tillgång på min och shettisen skulle vi ha det, båda har testats med det och blivit toktjocka (shettis har haft fång, min är att behandla som fånghäst trots att vi inte sett ett fånganfall, men hon har både magproblem och hovproblem så vet vill inte chansa) och börjat vakta maten och blivit mycket mer mathysteriska än de var innan. Nu är det lugnt i deras hage och vi har 2 relativt nöjda hästar som håller vikten klart bättre.

/Lavinia
 
Jag har alltid i många sammanhang prisat slowtfeedingnäten men inte nu längre. Dom har förstört tänderna på min ena häst och den andra har sviter den med efter flera års användande. Jag har numera alltid fri tillgång på lös halm av fin kvalité till mina hästar och fodrar löst med hö morgon och kväll och utöver det lusern och ev tillskott en gång om dagen.
Jag har ännu en gång ändrat mitt tänk ang foder och inser att bra halm är ett fantastiskt fodermedel om man som jag har lättfödda hästar bla ems på den ena och en shettis.
Dock får man ha extra noga koll på näringsämnen osv.
 
Till mitt russ blandade jag hösilagegivan med halm direkt i foderpåsarna - såg till att blanda ihop halm och hösilage ordentligt och sen fick hon det på golvet som övriga hästar i stallet. Hon åt ofta lika länge och ibland längre än de andra. Men hon gillar inte halm så mycket och äter det inte i stora mängder. Hon står även på halm.
 
Till mitt russ blandade jag hösilagegivan med halm direkt i foderpåsarna - såg till att blanda ihop halm och hösilage ordentligt och sen fick hon det på golvet som övriga hästar i stallet. Hon åt ofta lika länge och ibland längre än de andra. Men hon gillar inte halm så mycket och äter det inte i stora mängder. Hon står även på halm.
Här kommer alla hästar få sina givor i nät. (Förutom de storhästar som tas in på natten och kommer få om inte hela så iaf delar av kvällsmålet på golvet.)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 801
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 189
Senast: CFrisk
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
674
Senast: Marvin
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 073
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp