Bukefalos 28 år!

Hur göra när prövotiden är slut och "köparen" vägrar lämna tillbaks katten?

eldkyss

Trådstartare
Nu är det ett tag sedan som jag sålde min katt på prov till en person. Jag fick betalt och hon fick ta emot kattens alla handlingar.

Jag skickade med ett papper där det står att jag som säljare förbehåller mig rätten att köpa tillbaks katten efter prövotidens slut om jag anser att det är nödvändigt.

Köparen har skrivit på detta papper och vi har varsitt likadant.

Nu upplever jag att katten inte verkar trivas där då den har lagt till med diverse beteenden som tyder på ostimulans.

Prövotiden är nu snart slut och ja har bestämt mig för att köpa tillbaks katten men personen som har katten nu vägrar lämna ifrån sig den.


Hur skall ja gå tillväga? Vem har rätt?
 
Sv: Hur göra när prövotiden är slut och "köparen" vägrar lämna tillbaks katten?

Jag är absolut inte bra på juridik men jag antar att du har rätt i att köpa tillbaka katten om det är formulerat på det sättet. Om hon vägrar, ja då är det väl ett fall för tingsrätten. Tråkigt för det lär ta tid. Men man kan ju hoppas att en anmälan gör köparen rädd, den kan ju bli jäkla dyrt för den som förlorar, och låter dig hämta katten.
 
Sv: Hur göra när prövotiden är slut och "köparen" vägrar lämna tillbaks katten?

Såvida du inte är uppfödare och räknas som näringsidkare gäller avtalet ni har. Skriv ett rekommenderat brev till personen som har katten där du skriver när du vill att katten återbördas till dig. Skriv även in konsekvenserna om katten inte återbördas (att en polisanmälan kommer göras). Jag gissar att personen kan anmälas för egenmäktigt förfarande eller liknande, men det får du ta med någon som kan.
 
Sv: Hur göra när prövotiden är slut och "köparen" vägrar lämna tillbaks katten?

katten är visserligen född hos mig men jag skulle inte vilja kalla mig för uppfödare i den bemärkelsen.

Hon har fått två kullar under sitt 7-åriga liv.

Behöver jag ha ett kvitto på att jag återbetalat köpesumman? För det kan ju hända att dom inte vill ge mig något sådant, det enda jag vet är att dom vill behålla katten.

Men om jag skriver kvittot själv på att ja lämnat pengarna och mot all förmodan får dom att skriva under på detta, gäller kvittot då?
 
Sv: Hur göra när prövotiden är slut och "köparen" vägrar lämna tillbaks katten?

Jag vet inte vad som krävs rent juridiskt, men jag skulle inte ge några pengar till människor som vägrar lämna tillbaks katten. Försök få tag i någon juridisk rådgivning, många av universiteten/högskolorna har gratis rådgivning med juriststudenter så kolla om du hittar något sådant.
 
Sv: Hur göra när prövotiden är slut och "köparen" vägrar lämna tillbaks katten?

Betala inga pengar förrän du vet att du får katten med dig hem.
Jag skulle också vilja ha påskrivet att dom fått pengarna och att dom överlämnat katten, etersom dom krånlgar skulle jag inte känna mig trygg annars.
Jag vet inte riktigt hur du ska göra, men tala om för dom att du kommer anmäla om katten inte är återlämnad inom en viss tid.
Så tråkigt när folk ska hålla på så.. Jag hade ju iof aldrig gått med på att sådant kontrakt, men gör man det får man ju vara beredd på att följa det med.
 
Sv: Hur göra när prövotiden är slut och "köparen" vägrar lämna tillbaks katten?

Polisanmälan för vad?? Köparen äger katten. Dt har inte begåtts något brott!

TS
Det funkar inte, katten är betald och har bytt ägare. Du kan inte kräva att de säljer katten tillbaka till dig även om du har skrivit så. Hur exakt har du formulerat den klausulen? Någon följdklausul?

För prövotid så skulle du inte ha tagit betalt för katten, endast en handpenning.
 
Sv: Hur göra när prövotiden är slut och "köparen" vägrar lämna tillbaks katten?

Nu är det ett tag sedan som jag sålde min katt på prov till en person. Jag fick betalt och hon fick ta emot kattens alla handlingar.

Jag skickade med ett papper där det står att jag som säljare förbehåller mig rätten att köpa tillbaks katten efter prövotidens slut om jag anser att det är nödvändigt.

Du har alltså sålt katten och skickat med alla papper och du anser att efter en sk prövotid har du rätten att köpa tillbaka katten om du vill (oavsett vad de nya ägarna tycker):confused: De låter mer som du ville ha en billig kattvakt ....

katten är visserligen född hos mig men jag skulle inte vilja kalla mig för uppfödare i den bemärkelsen.

Om du tagit kull på denna katt hos dig är du inte privatperson utan räknas väl rent kasst som uppfödare och då gäller konsumentköplagen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 350
Senast: miumiu
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 637
Senast: Imna
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 440
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp