Hur gör jag ägarbytet utan att det blir något fel?

Bukefalos 30 år!

Tack för tråden - den fick mig att inse att jag glömt att ställa av sommarbilen när jag körde in den i vinteridet! :)
Så nu är det gjort och såhär står det på Transportstyrelsens hemsida efter att jag ställt av den:
Visa bifogad fil 176193
Så om den ska ut på vägen måste den ha trafikförsäkring men behöver inte ställas på.
Kanske är det "inte får bogseras" som försäkringsbolaget missförstått med att det inte ens får rullas.
Mekanikern kan ju flytta den hur han vill inom sitt område, det är ju knappast allmän väg.
Visste inte att man kan ha trafikförsäkring på avställt fordon. Men så har jag bara haft skrothögar avställda hemma.

Såhär. Ställ av bilen nu innan oktober är slut om du vill slippa betala skatten. Gör sedan ägarbytet i november så får nya ägaren ställa på bilen om den ska rulla någonstans. Försäkringsbolaget har inget med det att göra. Försäkringen upphör så fort du ställer av bilen iallafall om du bara har en trafikförsäkring.
Jag har bilen helförsäkrad. Men är det helt tvärsäkert att jag får ersättning för bärgningen om jag ställer av bilen idag, och därmed avslutar försäkringen samtidigt? Jag kände inte att jag fick något tydligt svar på det när jag ringde försäkringsbolaget igår. Jag hoppas bara på att de hinner processa min skadeanmälan senast den 31/10!

Nej. Den ska inte köras. Men enligt försäkringsbolaget fick den ju inte ens rullas, vilket låter absurt.
Kan de ha menat att den inte får "rulla" som bogseras eller köras ut på väg eller möjligen allmän parkering.

Sa de rullas verkligen eller sade de att den inte får rulla (förkortning på att rulla på väg?).

Visste inte att man kan ha trafikförsäkring på avställt fordon. Men så har jag bara haft skrothögar avställda hemma.
Inte jag heller. Enligt folksam övergår försäkringen till en avställningsförsäkring när man ställer av bilen. Den skyddar mot bland annat stöld och brand.

Kan de ha menat att den inte får "rulla" som bogseras eller köras ut på väg eller möjligen allmän parkering.

Sa de rullas verkligen eller sade de att den inte får rulla (förkortning på att rulla på väg?).
Ja, du. Bra fråga. Jag önskar att det gick att få mejlsvar istället för att vara hänvisad till chatbott eller telefon. Jag gillar att formulera mig i skrift och att sedan få ett skriftligt svar. Mycket tryggare och tydligare.

Inte jag heller. Enligt folksam övergår försäkringen till en avställningsförsäkring när man ställer av bilen. Den skyddar mot bland annat stöld och brand.
Det är korrekt, och likadant hos alla bolag att om du ställer av en bil så upphör trafikförsäkringen. Har du hel- eller delförsäkrat så blir det en avställningsförsäkring istället. Har du bara trafikförsäkring blir den oförsäkrad.

Det har absolut ingen betydelse för skadehanteringen att du ställer av bilen. Skadan har ju redan hänt och när bilen var påställd, i ditt fall bärgningen. Den är ju redan utförd och påverkas inte av att du ställer av bilen. Däremot får försäkringsbolaget lite mindre pengar då..

Sällar mig till kören som säger ställ av bilen

Men om nu meken vill köpa bilen är det vä bara att slå till och fixa köpet ASAP?
I och med ägarbytet löses ju bekymmer med försäkringar, skatt etc. Vad sedan köparen gör med bilen är du inte inblandad i.

Vill hen reparera, skrota eller vad som helst är väl inte ditt bekymmer när du inte har något med bilen att göra längre.

Eller har jag missuppfattat allt :confused:

Men om nu meken vill köpa bilen är det vä bara att slå till och fixa köpet ASAP?
I och med ägarbytet löses ju bekymmer med försäkringar, skatt etc. Vad sedan köparen gör med bilen är du inte inblandad i.

Vill hen reparera, skrota eller vad som helst är väl inte ditt bekymmer när du inte har något med bilen att göra längre.

Jag har förstått det som att Bettysmatte vill ha klart med försäkringsersättningen först innan hon säljer

Ja, du har missat försäkringsärendet.

Aha.
Kan inte försäkringsbolaget svara på om du får ersättningen för tiden du ägde bilen - när den är såld efter skada och anmälan.
Borde väl vara en enkel ja/nej-fråga?

Utan att blanda in avställning etc.
Jag pratade med två stycken igår och fick inget svar som gjorde mig trygg. Har skickat en fråga, vilket man tydligen kan efter att man lagt in en skadeanmälan. Svar inom 2 vardagar, kan man hoppas på.

Jag pratade med två stycken igår och fick inget svar som gjorde mig trygg. Har skickat en fråga, vilket man tydligen kan efter att man lagt in en skadeanmälan. Svar inom 2 vardagar, kan man hoppas på.
Om skadan är godkänt så gäller försäkringen även efter den är avslutad om du inte hunnit få ersättningen, dvs har de godkänt skadan så ska du ha ersättning även om du avslutar den.

Trist!!
Ja eller nej brukar kunna ge svar. Och inte låta dem prata runt.
De HAR svar, om de bara vill :meh:
Det ska inte behöva ta två dagar att svara på en så enkel fråga!
Tröttsamt.

Om skadan är godkänt så gäller försäkringen även efter den är avslutad om du inte hunnit få ersättningen, dvs har de godkänt skadan så ska du ha ersättning även om du avslutar den.
Fast jag har ju precis gjort min skadeanmälan. Fram till igår visste jag inte ens att det behövdes. Sist fixades det enbart genom att bärgaren skickade in en faktura.

Trist!!
Ja eller nej brukar kunna ge svar. Och inte låta dem prata runt.
De HAR svar, om de bara vill :meh:
Det ska inte behöva ta två dagar att svara på en så enkel fråga!
Tröttsamt.
Problemet är att det sällan är den man pratar med som hanterar skadan. Jag höll på att få mentala sammanbrott just att få enkla Ja/nej svar kring försäkringsvillkoren när min bil havererade i semestertider och man var tvungen att ta ställning till att avboka hela semestern eller chansa på att få betalt för hyrbil

Hyrbil ersätts i min försäkring oavsett skada, i en vecka, för att verkstad ska hinna felsöka och bolaget hinna meddela om skadan täcks eller ej. Täcks skadan ersätts hyrbil i flera månader. Det var dagen innan midsommar och verkstaden som bolaget hänvisade till tyckte "i augusti kanske" kring när de kunde ha tid. Jag lämnade bilen till annan verkstad och fick reda på vad felet var. Frågar då bolaget "om er skadeverkstad kommer fram till samma sak, att det är xx som är felet, täcks det då av maskinskadeförsäkringen?"
Det var helt jävla omöjligt få ett ja eller nej, och skaderegleringen fick man inte prata med om man inte var verkstad 🤯

Hade de bara kunnat svara ja eller nej hade jag ju lätt kunnat besluta mig. Om de så svarat troligen/sannolikt ja eller nej hade jag kunnat besluta mig. Men när de vägrade svara så fick jag försöka typ genom att singla slant bestämma om jag ville chansa vilt på att semestra med en potentiellt svindyr hyrbil eller ej.

Skadan var för övrigt ett typexempel på skada som ersätts enligt villkoren. Står "drivlina" som exempel på vad som ersätts och det som var trasigt hörde till drivlina. Men JAG vet inte vad fan drivlina innebär. Dock trodde jag som sagt bolaget skulle kunna svara på det

Jag har bilen helförsäkrad. Men är det helt tvärsäkert att jag får ersättning för bärgningen om jag ställer av bilen idag, och därmed avslutar försäkringen samtidigt? Jag kände inte att jag fick något tydligt svar på det när jag ringde försäkringsbolaget igår. Jag hoppas bara på att de hinner processa min skadeanmälan senast den 31/10!

Har du helförsäkring så övergår den till en såkallad garageförsäkring när du ställer av bilen. Då upphör inte din försäkring men den skyddar mot stöld, skada osv.

Har du helförsäkring så övergår den till en såkallad garageförsäkring när du ställer av bilen. Då upphör inte din försäkring men den skyddar mot stöld, skada osv.
Jo, jag vet att den övergår till en avställningsförsäkring.

Jag ringde tillbaka nyss och fick prata med en trevligare handläggare. Hon påstod att det inte är några problem att ställa av bilen, och att den försäkring man hade vid skadetillfället är den som gäller. Vilket låter väldigt logiskt, men så är det ju tyvärr inte alltid här i livet.

Jo, jag vet att den övergår till en avställningsförsäkring.

Jag ringde tillbaka nyss och fick prata med en trevligare handläggare. Hon påstod att det inte är några problem att ställa av bilen, och att den försäkring man hade vid skadetillfället är den som gäller. Vilket låter väldigt logiskt, men så är det ju tyvärr inte alltid här i livet.

Ja men så skönt att det blev utredd.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka