Hur gör ni?

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare Chivita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 914
C

Chivita

I grinden med era hästar?
Mellan Intid och Vet. Besiktningen.
Man kan ju se att en del pulsar in på minuten och därikring och då undrar jag, hoppar de bara av tar puls själva, av med grejerna och sen in på besiktning?
Borstar ni av eller svampar era hästar imellan eller går ni direkt till vet.(om ni vet att pulsen är nere)?

Man måste ju lära sig att bli effektivare, eftersom det räknas som ridtid.;)

Sv: Hur gör ni?

Av med sadel och benskydd, kolla pulsen, ev kyla, sen in till puls.
Tvättar gör jag i vilan, helst vill jag inte ta hästen till viloområdet innan jag pulsat in.

Jag gör lika - försöker att ta ner travtempot till lite lunk innan grinden så att pulsen är så nere som möjligt utan att segskritta in, hoppar av, medhjälparen tar av sadeln, jag pulsar och är pulsen för hög går jag runt en sväng (korta svängar) och kyler eventuellt och pulsar igen och går in när jag tycker att pulsen verkar stabil. Onödigt att slösa tid med att fixa hästen fin innan vet-besiktning. Huvudsaken utrustningen är borta så att vet kan undersöka den.

/Camilla

Nu är inte jag någon som har kommit till det stadiet att jag jagar placeringar, men jag försöker göra det så snabbt och smidigt som möjligt, ungefär som föregående talare, för när man en vacker dag skall pressa ner tiderna så har men en bra rutin sedan innan. Jag har sett en del som kommer in med hästen, hoppar av och sedan omges av ett helt gäng groomar som plockar av allt och pulsar hästen medan de går bort mot pulsningen. Alltså gör allt i farten så att säga. Kan man då gå in direkt så har det hela gått mycket snabbt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 342
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 506
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 714
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 231
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka