Hur hade ni gjort? Veterinär hade fel.

Skitbukefalos som inte går att skriva på utan det går i slowmotion och smeilisen fungerar inte ...
 
Jag har försökt överklaga en felbehandling av distrikts för många år sen, tog över ett år och blev nada.. Ska upp till en nämnd där vet får beskriva händelserna och då är man lost i alla termer som de slänger sig med. Vill helst aldrig ha ut dem, men vad gör man vid akutfall liksom :/ Hoppas du har bättre lycka!
 
Jag har försökt överklaga en felbehandling av distrikts för många år sen, tog över ett år och blev nada.. Ska upp till en nämnd där vet får beskriva händelserna och då är man lost i alla termer som de slänger sig med. Vill helst aldrig ha ut dem, men vad gör man vid akutfall liksom :/ Hoppas du har bättre lycka!

Nämnden du talar om. Om det är ansvarsnämnden. Så där får veterinären ge sin syn, och du får ge din syn. Du får ge din syn på helt vanlig svenska med egna ord. Däremot kan veterinärens svar innehålla facktermer (ni får se varandras svar). Om du har svårt förstå dem kan du be om hjälp, en annan veterinär, en vän eller liknande, med att få det förklarat. Nämnden förstår fackspråket, och kommer att titta på det som hänt utefter vad som är vedertaget och motiverat, om veterinären uppfyllt de krav som kan ställas på denne i sin yrkesutövning osv.

Så du behöver absolut inte slänga dig med några termer, och kan ju be om hjälp med att få de termer du inte förstår förklarade för dig. Nämnden kräver av dig INTE att du ska uttrycka dig på fackspråk.
 
Nej, det förstår jag, men att bli tagen på allvar som privatperson är en annan sak...

Nej det är det faktiskt inte. Om vi fortfarande pratar om ansvarsnämnden. De allra flesta anmälningarna dit kommer från privatpersoner. En anmälan tas på allvar och kommer att utredas.
Sen krävs det viss grad av försumlighet/bristande yrkesutövning/etc för att bli fälld. Men det har inget med att anmälaren är privatperson att göra.
 
Nej det är det faktiskt inte. Om vi fortfarande pratar om ansvarsnämnden. De allra flesta anmälningarna dit kommer från privatpersoner. En anmälan tas på allvar och kommer att utredas.
Sen krävs det viss grad av försumlighet/bristande yrkesutövning/etc för att bli fälld. Men det har inget med att anmälaren är privatperson att göra.

Så måste det vara. Det är lätt att tycka att när ett fall går tokigt så har veterinären gjort uppenbara fel. Det är lätt att påstå att behandlingen varit fel; mycket av veterinärmedicinen ute på gård är ganska oprecis. Det är lättare på klinik när man har tillgång till mer utrustning. Vi har också råkat ut för jourveterinärer som inte verkar veta riktigt vad de håller på med i svåra situationer.

Jag tycker det finns en milsvid skillnad mellan allvarlig felbehandling och ej effektiv behandling. Allvarlig felbehandling bör anmälas. Ej effektiv behandling (dvs fel behandling) är mer ett misstag i arbetet; som vi alla då och då gör. Veterinärer är inget undantag, de är inga supermänniskor, de är bara människor med mer bekräftad kunskap inom djurmedicin än vi andra. Då kan man ändå diskutera fakturabelopp osv, utan att för den skull tycka att veterinären ska sluta i sitt yrke eller varnas. Veterinären borde genom att minska sitt arvode, kunna medge att det inte blev perfekt utan att det för den skull är något som ska till någon ansvarsnämnd.
 
Så måste det vara. Det är lätt att tycka att när ett fall går tokigt så har veterinären gjort uppenbara fel. Det är lätt att påstå att behandlingen varit fel; mycket av veterinärmedicinen ute på gård är ganska oprecis. Det är lättare på klinik när man har tillgång till mer utrustning. Vi har också råkat ut för jourveterinärer som inte verkar veta riktigt vad de håller på med i svåra situationer.

Jag tycker det finns en milsvid skillnad mellan allvarlig felbehandling och ej effektiv behandling. Allvarlig felbehandling bör anmälas. Ej effektiv behandling (dvs fel behandling) är mer ett misstag i arbetet; som vi alla då och då gör. Veterinärer är inget undantag, de är inga supermänniskor, de är bara människor med mer bekräftad kunskap inom djurmedicin än vi andra. Då kan man ändå diskutera fakturabelopp osv, utan att för den skull tycka att veterinären ska sluta i sitt yrke eller varnas. Veterinären borde genom att minska sitt arvode, kunna medge att det inte blev perfekt utan att det för den skull är något som ska till någon ansvarsnämnd.

Precis. Men djurägarna ser det sällan så. Utan när det blir fel och något misslyckas är det självklart att veterinären ska "prickas". Tex om en injektion inte gick helt enligt plan. Men veterinärer är människor, inte maskiner. Så visar det sig att veterinären faktiskt gjort vad hen kunnat utifrån vad man kan förvänta sig har hen inte brustit i sin yrkesutövning så att det föranleder varning. Om veterinären däremot försökt göra injektionen på ett sätt som inte är vedertaget, med fel utrustning eller på fyllan - då är det en annan sak. Men för djurägaren är upplevelsen ju densamma och det är svårt se skillnaden ur ett ansvarsperspektiv.

Nästan alla veterinära behandlingar innebär ju en risk. Oftast är det även en risk att inte utföra dem...
 
Sååååå efter mycket om och men har jag talat med klinikchefen och de sätter ner mycket av beloppet jag skulle ha betalt och de ändrar diagnosen till juverinflammation så jag får ersättning av försäkringsbolaget. Hon menade att jag hade helt rätt i min diagnos.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 115
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 438
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 212
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
918
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp