Hur hade ni gjort? Veterinär hade fel.

Lycka till. Hade en häst med kolik. Två tjejer från distriktsveterinärerna kom. Hade fel slang med sig så de kunde inte ge olja. För grov. Klarade inte att sätta fast kanylen. Kunde inte sy fast den. När de åkt fick vi lasta och åka till sjukhuset där de fixade det hela på mindre än en kvart. Räkningen från distriktet var på 2700 för ingenting. Lyckades inte ens hitta kontaktuppgifter eller någon som ens kunde prata om räkningen så gav upp och betalade. Hoppas du har bättre ork.

Fast du lyckades ju få ut DV, så det är ju bara att ringa samma nummer och förklara sitt ärende. Kontaktuppgifter till alla DV finns även på nätet och har så gjort i många år. Innan dess fanns de i telefonkatalogen. Så just det fetade ställer jag mig tveksam till utefter hur det är skrivet (kan ju finnas information som inte är med)
 
Det låter verkligen jättemärkligt. En dos antibiotika, och menar du verkligen intravenöst??

Inte så konstigt, de har ändrat antibiotikapolicyn rätt rejält veterinärförbundet. Så det är inte helt sällsynt med en engångsdos antibiotika, eller korta antibiotikakurer om tre dagar
 
Det har jag aldrig hört talas om. 1-2 dygn efter symptomfrihet använder sig alla veterinärer lag känner av.
 
Det har jag aldrig hört talas om. 1-2 dygn efter symptomfrihet använder sig alla veterinärer lag känner av.

Vi har väldigt uppdaterade distriktsveterinärer här, så de har kört enligt det ganska länge. Sen spelar det givetvis roll varför hästen får antibiotika. Men du kan förstå hur förvånad jag blev första gången när jag fick höra att hästen skulle få antibiotika - i tre dagar.

Senaste antibiotikariktlinjerna för häst är från 2013. Där kan man bland mycket annat läsa:

"Vid antibiotikaanvändning till hästar med akuta traumatiska sår kan som en ungefärlig grundregel 1-3 dagars behandling vara lämplig."

http://www.svf.se/Documents/Sällskapet/Hästsektionen/Anitibiotikapolicy häst.pdf
 
Tre dagar kan jag köpa, men en??? Låter helt befängt i mina öron. Men vad vet väl jag ;).

Ja det är lite svårt få ihop, men uppenbarligen så är det en fungerande approach i specifika fall eftersom det både används och rekommenderas.

Jag tycker det är bra, jmf med 10-dagarskurerna mer eller mindre för säkerhets skull. Men det tog ett tag att vänja om sig. Inklusive vänja om sig med att sår ska läka fuktigt och därför bandageras, att absolut inte använda antibiotikasalva osv.
 
Fast inom humanvården så händer det väll att man ger en dos antibiotika under operation för att häva ev bakterier ?
 
Fast inom humanvården så händer det väll att man ger en dos antibiotika under operation för att häva ev bakterier ?

Gör man på häst med och gjort i många år, men det som är nytt är väl det att man även vid just olycksfallsskada och liknande ger mycket få doser, eller tom bara en. Jmf med förr då man verkligen inte ens FICK ge kortare tid än en vecka, för då skulle bakterierna bli resistenta.. Idag ger man korta kurer för att inte få ökad resistens.
 
Intressant! 10 dagar är väl rätt sällan man ger men 5 är hyfsat brukligt.

Tänkte på förr, när det 'alltid' var sju dagar och stränga order om att fortsätta hela kuren även om hästen var bra på två dagar.

Fem är ganska vanligt ja. Antagligen för att det är det som står som längsta rek i policyn ;) Alltså vid sårskador och sådär. Och antagligen för att det visat sig att det är fullt tillräckligt i de flesta fall. Svårt att klaga på - antalet dagar man inte måste spruta hästen är bra dagar ;P
 
Vet inte vad du menar med förr, jag har jobbat med kor och hästar sen början av 90-talet och längre tillbaka har jag ingen koll på.
 
Jag är personligen livrädd för distriktsveterinärer.... har varit med om alltför mycket under mina många år med hästar för att lita på dem.
Ingen kritik alls mot ts, som verkligen har gjort vad hen kunnat i detta. Och står man där med en sjuk häst har man ibland bara distriktarna att ta till...
Men det låter helt vansinnigt att behöva betala för mer än första besöket. Låter ganska inkompetent att sätta stoet på den behandlingen och inte alls lyssna på ägaren. Diskutera saken med dem!
 
Tre dagar kan jag köpa, men en??? Låter helt befängt i mina öron. Men vad vet väl jag ;).

Inte så konstigt om man läser helheten.
Vid akuta sår handlar det om att förebygga, inte behandla en redan befintlig, infektion.

Dock låter det konstigt att veterinären i TS fall ska ha tolkat problematiken som fraktur med "frakturfeber"...
mig veterligen, men jag är inte veterinär utan läkare, får man inte feber av fraktursmärtor.
 
Inte så konstigt om man läser helheten.
Vid akuta sår handlar det om att förebygga, inte behandla en redan befintlig, infektion.

Dock låter det konstigt att veterinären i TS fall ska ha tolkat problematiken som fraktur med "frakturfeber"...
mig veterligen, men jag är inte veterinär utan läkare, får man inte feber av fraktursmärtor.

Utan att heller vara veterinär så undrar jag om inte hästar generellt har lätt till feber av smärtor. Att de är ont, stressar för det, hög puls och så kommer temphöjningen? Inte som försvar för bedömningen i TS fall utan generellt. Haft några pipiga individer som nästan undantagslöst stuckit i temp om de haft rejält ont. Smärtan borta = "febern" borta. Andra har hoppat på tre ben men endast pulsökning, inte temp. De med temp brukar vara de som - även om det riktas inåt - är väldigt stressade och mår dåligt över att ha ont.

Åringen hade 39.5 i temp när han hade ett hornhinnesår. Gnisslade tänder, var alldeles ur gängorna och väldigt stressad över smärtan. När den försvann så försvann både "febern" och tandagnisslan.
 
Inte så konstigt om man läser helheten.
Vid akuta sår handlar det om att förebygga, inte behandla en redan befintlig, infektion.

Dock låter det konstigt att veterinären i TS fall ska ha tolkat problematiken som fraktur med "frakturfeber"...
mig veterligen, men jag är inte veterinär utan läkare, får man inte feber av fraktursmärtor.

Fast det var väl inte frågan om ett akut sår i det här fallet? Utan en mastit som troddes vara en fraktur *här vill jag ha en mycket konfunderad smiley*.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 115
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 439
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 217
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
918
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp