Hur hade ni gjort? Veterinär hade fel.

Fast du lyckades ju få ut DV, så det är ju bara att ringa samma nummer och förklara sitt ärende. Kontaktuppgifter till alla DV finns även på nätet och har så gjort i många år. Innan dess fanns de i telefonkatalogen. Så just det fetade ställer jag mig tveksam till utefter hur det är skrivet (kan ju finnas information som inte är med)
Stämmer att nu finns de på nätet. På den tiden fanns bara journumret i katalogen och de som svarade där hänvisade bara vidare. Har för mig att det dessutom var så att det just då var mer som en ambulerande verksamhet där det jobbade olika veterinärer beroende på när du ringde. Inte att det var fast anställda. Men jag kan ha fel. Kanske gav jag upp för lätt. Stationskostnaden var ju 9000 för det dygnet så 20 % på de knappt 3000 blev ju drygt 500 eftersom det hamnade på samma försäkringsärende. Det var mer principen som retade mig att de var två klåpare.
 
Ja det är lite svårt få ihop, men uppenbarligen så är det en fungerande approach i specifika fall eftersom det både används och rekommenderas.

Jag tycker det är bra, jmf med 10-dagarskurerna mer eller mindre för säkerhets skull. Men det tog ett tag att vänja om sig. Inklusive vänja om sig med att sår ska läka fuktigt och därför bandageras, att absolut inte använda antibiotikasalva osv.
Fast en 10 dagars kur antibiotika har alltid varit ansedd som en mycket lång kur, inte ofta det skrivits ut om inte det verkligen finns befog - 5-8 dagar däremot och sen utifrån läget med hästen har det kunnat ordinerats mer .
 
Stämmer att nu finns de på nätet. På den tiden fanns bara journumret i katalogen och de som svarade där hänvisade bara vidare. Har för mig att det dessutom var så att det just då var mer som en ambulerande verksamhet där det jobbade olika veterinärer beroende på när du ringde. Inte att det var fast anställda. Men jag kan ha fel. Kanske gav jag upp för lätt. Stationskostnaden var ju 9000 för det dygnet så 20 % på de knappt 3000 blev ju drygt 500 eftersom det hamnade på samma försäkringsärende. Det var mer principen som retade mig att de var två klåpare.
Fast what ? Är du införstådd med hur distriktsveterinärerna jobbar ? Självklart är det olika veterinärer som kör jouren schemalagt ? Eller vad menar du att du är undrande över ?
 
Stämmer att nu finns de på nätet. På den tiden fanns bara journumret i katalogen och de som svarade där hänvisade bara vidare. Har för mig att det dessutom var så att det just då var mer som en ambulerande verksamhet där det jobbade olika veterinärer beroende på när du ringde. Inte att det var fast anställda. Men jag kan ha fel. Kanske gav jag upp för lätt. Stationskostnaden var ju 9000 för det dygnet så 20 % på de knappt 3000 blev ju drygt 500 eftersom det hamnade på samma försäkringsärende. Det var mer principen som retade mig att de var två klåpare.

Menar du att det skulle vara normalt med EN stackars veterinär som jobbar dygnet runt alla dagar i veckan alla dagar på året?

Här kommer den som passar bäst om man ringer på dagen och den som faktiskt jobbar när man ringer på jourtid.
 
Menar du att det skulle vara normalt med EN stackars veterinär som jobbar dygnet runt alla dagar i veckan alla dagar på året?

Här kommer den som passar bäst om man ringer på dagen och den som faktiskt jobbar när man ringer på jourtid.
Ja precis och det är ju öht inga konstigheter .
DV hos oss har och har alltid haft, utöver icke jourärenden, service och möjlighet att be om en viss veterinär i fråga om bokade icke akuta fall tex vaccination eller tandkontroll på plats hemma för häst .
Samma gällande smådjur - finns fasta tider att komma med smådjur någon dag i veckan till deras mottagning för icke akuta fall och man kan då få en bokad tid under de dagarna . Inga problem och väldigt smidigt och bra .
 
Och jag är nyfiken på hur veterinären uppfattade TS beskrivning av läget när den kom dit och såg hästen
Hon undersökte bara så det inte var stopp i spenen vilket jag redan sagt att det inte var sen gjorde hon inga vidare undersökningar på juvret utan enbart höger bakknä. Ville inte lyssna på mig eller var ens intresserad av att ta ett bakterieprov på mjölken. Förvarnade om en trolig avlivning pga fraktur.
 
Hon undersökte bara så det inte var stopp i spenen vilket jag redan sagt att det inte var sen gjorde hon inga vidare undersökningar på juvret utan enbart höger bakknä. Ville inte lyssna på mig eller var ens intresserad av att ta ett bakterieprov på mjölken. Förvarnade om en trolig avlivning pga fraktur.

Och det är här jag tycker att veterinären brustit. Att med ett enkelt test utesluta de lättare sakerna anser jag vara självklart.
 
Fast det var väl inte frågan om ett akut sår i det här fallet? Utan en mastit som troddes vara en fraktur *här vill jag ha en mycket konfunderad smiley*.

Ja och det är därför jag ifrågasätter tolkningen av febern.
Jag trodde inte, i min enfald, att man (hästar) får feber av en fraktur.
Därför ifrågasätter jag tolkningen.

Däremot kommentaren om endosförfarande var ju som svar på någonannans fundering kring kortvarig antibiotikabehandling, relaterat till en länk om rekommenderade behandlingstider.
Det svaret var ju inte riktat till TS.
 
Inte så konstigt om man läser helheten.
Vid akuta sår handlar det om att förebygga, inte behandla en redan befintlig, infektion.

Dock låter det konstigt att veterinären i TS fall ska ha tolkat problematiken som fraktur med "frakturfeber"...
mig veterligen, men jag är inte veterinär utan läkare, får man inte feber av fraktursmärtor.
Jag vet inte om man får feber av fraktursmärtor, men min häst fick 40 graders feber av två ödem, som när de ultraljudades innehöll vätska, men inga bakterier osv. Hon var så jäkla dålig och veterinären förstod inte varför hästen hade feber, ödemen kom av allergisk reaktion av sadelgjorden.
Så alla är ju individer :D
 
Jag vet inte om man får feber av fraktursmärtor, men min häst fick 40 graders feber av två ödem, som när de ultraljudades innehöll vätska, men inga bakterier osv. Hon var så jäkla dålig och veterinären förstod inte varför hästen hade feber, ödemen kom av allergisk reaktion av sadelgjorden.
Så alla är ju individer :D

Och min ena fick feber av smärtan från ett hornhinnesår. Smärtan borta - tempen sjönk som en sten.

När jag kastrerade min ponny så sa vet att OM han får hög feber, börja med att öppna såren. Oftast sjunker tempen direkt då. Om inte ring. Jag var skeptisk men okej. Hästen får efter en vecka 40 graders feber och mår blä. Skapet svullet osv. Jag tänker fan infektion men får väl öppna först innan jag ringer. 10 min efter att jag öppnat såren är tempen nere i strax över 38. Dvs smärtan var anledningen.

Så jag tror absolut att stressen över smärta (även om den inte syns utanpå) kan ge hög temp. Smärtan brukar ju synas på pulsen med, och inte så konstigt tempen kan sticka av reaktionen i kroppen. Har de väldigt ont svettas de ju av smärta med
 
Halvsnorkigt svar men tacksam för litteraturhänvisning på det.

Har ingen. Enbart egen erfarenhet av svår smärta. Enligt min läkare är det inget ovanligt med feber vid svår smärta och när jag kommit in med ambulans pga svåra smärtor har tempen också alltid varit förhöjd vilket ingen har tyckt varit konstigt utan snarare helt normalt.
 
Har ingen. Enbart egen erfarenhet av svår smärta. Enligt min läkare är det inget ovanligt med feber vid svår smärta och när jag kommit in med ambulans pga svåra smärtor har tempen också alltid varit förhöjd vilket ingen har tyckt varit konstigt utan snarare helt normalt.

Fast det är skillnad på "förhöjd temp" och feber på 39-40 grader.
 
Fast det är skillnad på "förhöjd temp" och feber på 39-40 grader.

39-40 grader anser jag vara förhöjd temp. Vad är det annars? Eller menar du att jag borde skrivit att det är feber? Jag minns faktiskt inte exakt vad jag har haft för temperatur när jag har kommit in eftersom jag har varit nästintill medvetslös av smärta då trots smärtlindring i ambulansen så det är inget jag har lagt på minnet. Min normala temperatur har också varit förhöjd de senaste åren just eftersom jag har gått med svår smärta länge. Min normala morgontemperatur ligger på 35,9-36,1 men de senaste åren har den legat runt 37. Även puls och blodtryck har varit förhöjt. Mitt normala blodtryck ligger på 120/60 men sedan jag blev sjuk har det aldrig varit under 140/80 utan oftast över. Det förvånar mig att det förvånar dig att kroppen reagerar på stark smärta. Varför tycker du att det är konstigt? Jag tycker att det är fullkomligt normalt och det har de läkarna jag har träffat också tyckt.
 
39-40 grader anser jag vara förhöjd temp. Vad är det annars?

Sjukvården anser:
---
Med feber menas en morgontemperatur över omkring 38 grader.
---
www.1177.se

Förhöjd tempt är höjd normaltemp under 38 grader, har jag fått lära mig. För mig - jag har normalt 36,1 i morgontemp - är 37,9 grader en känsla av döden. Jag är jättekänslig för temperaturförhöjning invärtes och mår verkligen pyton, trots att jag inte har feber i medicinsk bemärkelse.
 
Sjukvården anser:
---
Med feber menas en morgontemperatur över omkring 38 grader.
---
www.1177.se

Förhöjd tempt är höjd normaltemp under 38 grader, har jag fått lära mig. För mig - jag har normalt 36,1 i morgontemp - är 37,9 grader en känsla av döden. Jag är jättekänslig för temperaturförhöjning invärtes och mår verkligen pyton, trots att jag inte har feber i medicinsk bemärkelse.

Okej då är jag med :) Jag har tänkt förhöjd temp=feber men då får jag ändra min definition. Jag har samma problem som du. Vid 38 grader känner jag mig döende. Min termostat i kroppen har inte fungerat alls de senaste åren pga sjukdom och det har varit riktigt jobbigt. Tempen har kunnat variera flera grader beroende på hur ont jag har haft och det mår man knappast bättre utav.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 125
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 449
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 223
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
918
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp