Hur hade ni gjort???

Sv: Hur hade ni gjort???

Vilken tur att de blev en bäbe i alla fall. Resan är ju rät lång när de gäller att tillverka en föling..

Jag ska forska lite här idag och imorgon sedan får jag se om jag hittar någon. Jag skulle visst annars fä en annan distriktare som var mycket bättre på ul än han som var ute i går. Hon kunde i alla fall se om brunsten var på gång.

Tänkte på de också. Om han nu inte kunde se om brunsten var på gång, hur fanken kan han då säga att hon är brunstig på Måndag:confused:

På Måndag har hon då gått 28 dagar sedan förra brunstens första dag.
 
Sv: Hur hade ni gjort???

Just i det fallet var inte resan så lång eftersom jag har egen hingst ;)

Men det var lite bök med just det stoet....Hon stod på bete 2 km bort med det årets föl och är svårlastad och jag var ensam, hingsten stod hemma vid gården...Så jag gick hem med henne och fölet, många pauser blev det :)
Sen gick jag tillbaka med henne och fölet efter en dryg vecka, när hon sparkade ifrån.

Ja, han räknade sina dagar, 24 alltså....men det stämmer ju ändå inte med dina 28....
Fast OM det nu hade varit korrekt med 24 dagar så hade hon kanske varit högbrunstig vid 28 dagar, lite olika det där.....

Hoppas du får rätsida på det iallafall !
 
Sv: Hur hade ni gjort???

Jag menade att resan med att tillverka en fölis är ju lång om man räknar ifrån första betäckningen till fölet kommer. Mycket kan ju hända på alla dessa månaderna:D

Enligt ultraljudet den 10 Juni så skulle hon kommit i brunst inom en vecka och då stämmer de bra med de 21 dagarna.
De hade varit mycket lättare om man hade haft ett sto som visade brunst men samtidigt är jag glad att hon inte är en pissemärr;)
Jag sak avvakta nästa ultraljud sedan ska jag ringa till distriktarnas huvudkontor och berätta vad jag tyckte om detta sista ul... Har skivit på deras FB sida ;)
 
Sv: Hur hade ni gjort???

Fast är det inte bättre att du ringer upp behandlande veterinär och förklarar ditt missnöje? Du kan ju tex få slippa betala om du tar diskussionen.

Bollerup är annars duktiga och det är ju inte så himla långt:)
 
Sv: Hur hade ni gjort???

Fast är det inte bättre att du ringer upp behandlande veterinär och förklarar ditt missnöje? Du kan ju tex få slippa betala om du tar diskussionen.

Bollerup är annars duktiga och det är ju inte så himla långt:)

Tänkte ta de efter nästa UL. Han var inte speciellt intresserad av att diskutera. Han i princip idiotförklarade mig på på stoets brunstcykel, jag sa 21 och han 24 och han tyckte han hade rätt och han tyckte jag hade räknat fel på dagarna.
Móa brunstade den 12 juni och ul gjordes den 6 Juli, vilken då blir 24 dygn. Bara där i pappren har han skrivit 21 dyng. Nästa gång ska jag minsann ha en kalender med mig;)

Vet du hur de är i Näsum, Veterinär Rahm?
 
Sv: Hur hade ni gjort???

Någon som vet om de är svårare att ta ett bakterieprov på en islänning än på en "vanlig" häst?
 
Sv: Hur hade ni gjort???

Kan väl aldrig tänka mig att det skulle vara svårare.
I alla fall så länge vetten inte har "bauta-armar" :D

AM
 
Sv: Hur hade ni gjort???

Någon som vet om de är svårare att ta ett bakterieprov på en islänning än på en "vanlig" häst?

Nej, det tror jag inte generellt sätt.

Islänningar är ju dock i storlek med C-ponnies ofta och vissa veterinärer verkar ha uppfattningen att det är för litet för att göra en handundersökning medans vissa utan problem gör UL på shettisar :)

Man kan ju ge avslappnande oxå ifall stoet spänner sig väldigt mycket.
Ett av de ston jag haft hos mig för betäckning gick inte göra UL på, hon var för spänd och därmed kom inte vet in tillräckligt.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 109
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 909
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 446
Senast: Hedinn
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 119

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp