Hur hålla sig sval en varm dag?

Neej, jag brukar välja t-shirt som är luftiga "loose fit", gärna i material som delvis är perforerat. Och shorts. Kanske inte funkar på alla jobb dock 😅.
Vi har, vad jag vet, ingen uttalad klädkod, men jobbar på en vc och ska se ordentlig ut. Vårdpersonal måste ha arbetskläder och vi ska gärna ha, om inte full mundering så nån form av rock ovanpå vår tröja. Vet att vi även kan klä oss i arbetskläder- vita byxor, och antingen pikétröja eller en tröja i annat material som verkar vara varmt... eller i klänning i samma material. Eller då rocken ovanpå våra privata kläder...

Som vårdkläder annars så andas väl inget av dem. Själv gissar jag att inget ens passar med tanke på min vikt så jag har inte brytt mig om att testa något annat, har rockprylen på mig ovanpå min t-shirt i alla fall. Om det inte är för varmt... shorts till det är inte riktigt ok gissar jag. :D
 
Det är verkligen synd att linnen inte alls är min stil! :D förutom skjorta förstås, det är min stil.

Det krockar med att jag är jeansmänniska! :D

Är linne lättskrynklat så att man måste använda strykjärn ....?
Beror på linväven! Mer skrynkligt än bomull, men blir mjukare och skönare ju mer den används (slits alltså väldigt bra, blir mjukt och följsamt med tiden). Jag stryker visst lin men inte allt. Svarta linbyxor med dragsko stryker jag inte, till exempel. Det finns linväv som mer liknar jeansväv, lite grövre trådar. Inte precis sydda som jeans, men finns åt det hållet!
 
Beror på linväven! Mer skrynkligt än bomull, men blir mjukare och skönare ju mer den används (slits alltså väldigt bra, blir mjukt och följsamt med tiden). Jag stryker visst lin men inte allt. Svarta linbyxor med dragsko stryker jag inte, till exempel. Det finns linväv som mer liknar jeansväv, lite grövre trådar. Inte precis sydda som jeans, men finns åt det hållet!
Undrar om jag inte har en vit skjorta av det materialet någonstans. Undanlagd eftersom den lätt skrynklas och är vit och jag vet inte vad jag ska ha under eftersom de få linnen jag har inte passar ihop med vit skjorta (har ett blått med en massa mönster på i olika färger i rött, gult, grönt och olika blått, älskar det, men lyser igenom vit skjorta). Jag vet att jag har ett linne av samma material som skjortan faktiskt, också vit, men kan man ha vit skjorta och vit linne i det materialet utan att det ser märkligt och lager på lager ut? Tyvärr är linnet kort, så trött på modet att visa magen, när jag köpte det såg det större ut än det var, och jag har inte velat retunera det, sitter ändå bra, men jag har bara använt det hemma pga det.

om man inte orkar stryka, reagerar man på att någon är skrynklig eller är det något man egentligen inte reflekterar över, det blir inte så mycket skrynkligt att det verkligen ser hemskt ut?
 
Undrar om jag inte har en vit skjorta av det materialet någonstans. Undanlagd eftersom den lätt skrynklas och är vit och jag vet inte vad jag ska ha under eftersom de få linnen jag har inte passar ihop med vit skjorta (har ett blått med en massa mönster på i olika färger i rött, gult, grönt och olika blått, älskar det, men lyser igenom vit skjorta). Jag vet att jag har ett linne av samma material som skjortan faktiskt, också vit, men kan man ha vit skjorta och vit linne i det materialet utan att det ser märkligt och lager på lager ut? Tyvärr är linnet kort, så trött på modet att visa magen, när jag köpte det såg det större ut än det var, och jag har inte velat retunera det, sitter ändå bra, men jag har bara använt det hemma pga det.

om man inte orkar stryka, reagerar man på att någon är skrynklig eller är det något man egentligen inte reflekterar över, det blir inte så mycket skrynkligt att det verkligen ser hemskt ut?
Testa med lager och se? Jag har ofta linneskjorta över t-shirt, det fungerar i alla fall!

Hm. Skulle säga att om du hängtorkar och drar ut tyget innan så lär ingen tänka på det. Åtminstone inte till vardags :)
 
Testa med lager och se? Jag har ofta linneskjorta över t-shirt, det fungerar i alla fall!

Hm. Skulle säga att om du hängtorkar och drar ut tyget innan så lär ingen tänka på det. Åtminstone inte till vardags :)
Tack! :heart Jag ska absolut testa dina tips! Ska faktiskt bli intressant till och med, att smyga ifrån jeansvärlden lite!

Vad bra, då kan jag börja använda dem istället för ha dem liggande oanvända! :)
 
Så många frågor.
Pratar vi jobbet och kläder där? Vad för jobb i så fall.

Hemma? Det är väl ok att gå i avklippta jeans och singlet?

Gå ut på kvällen kläder?

Aircon kan man ju ha och köra medan man är vaken och stänga av innan man går och lägger sig.

Sova utan täcke?

Jag bor i norra qld, aus och 7-8 mån per år har vi luftfuktighet över 75% och grader över 26 men känns som 28-30 eller mer när det är som värst.....
Ger gärna tips
 
om man inte orkar stryka, reagerar man på att någon är skrynklig eller är det något man egentligen inte reflekterar över, det blir inte så mycket skrynkligt att det verkligen ser hemskt ut?
Jag avskyr att stryka. Jag hänger ut mina linnekläder på natten. Skrynklet försvinner av fukten. Sedan måste man hinna ta in dem en stund före användning, så att de hinner torka. Om man tar på dem fuktiga, så blir de skrynkliga på en gång.
Ett annat, snabbare, knep är att hänga in dem i badrummet när man duschar.
 
Jag är också team linne. :love: Stryker inte.

Bortsett från kläder så skulle du kunna titta på handledskylare (finns även olika typer av bandana och hatt på den sajten). Jag har blivit värmeintolerant av sjukdom och de där är guld värda! Eftersom jag är en gnutta fåfäng så har jag inte deras väst utan har köpt en som går att bära under kläderna, det kan jag också verkligen rekommendera. Ett billigt sätt att kolla om konceptet passar dig är att köpa en kylhandduk, kostar under en hundring. Känner många som har en sådan slängd runt halsen/nacken. För alla dessa grejer gäller att kyleffekten aktiveras med vatten. Smidigt!

Att ha en blöt tunn sjal snyggt slängd över huvud och axlar svalkar verkligen bra om du har fläkt i utrymmet du jobbar, luften som far genom tunt blött tyg ger AC-effekt. Det användes mycket där jag bodde i Indien. Vi hade temperaturer över 50 grader några veckor varje sommar. :crazy:
 
Ovanpå klänning (eller linne) med tunna band kan man ha en öppen linne- eller sidenskjorta. Blir mer "klätt" på jobbet och det är faktiskt mindre varmt än bar hud i solen.
Annars är jag ett stort fan av siden. Speciellt på resor till värmen (35+). Svalt, väger inget och torkar fort. Linne är också bra men väger och skrynklar mer. Sedan kan man ha siden i sängen också ...
 
Vi har, vad jag vet, ingen uttalad klädkod, men jobbar på en vc och ska se ordentlig ut. Vårdpersonal måste ha arbetskläder och vi ska gärna ha, om inte full mundering så nån form av rock ovanpå vår tröja. Vet att vi även kan klä oss i arbetskläder- vita byxor, och antingen pikétröja eller en tröja i annat material som verkar vara varmt... eller i klänning i samma material. Eller då rocken ovanpå våra privata kläder...

Som vårdkläder annars så andas väl inget av dem. Själv gissar jag att inget ens passar med tanke på min vikt så jag har inte brytt mig om att testa något annat, har rockprylen på mig ovanpå min t-shirt i alla fall. Om det inte är för varmt... shorts till det är inte riktigt ok gissar jag. :D
Så dumt.
Har aldrig varit på en VC där sekreterare måste ha varken rock eller arbetskläder.
 
Jag har linne och kjol eller klänning. Utan ärmar.
Alternativt Capri leggings och linne.
Blir väldigt lätt överhettad och orkar inte bry mig om utseende enbart bekvämlighet när det är varmt.
Jag tycker bättre om tajta kläder (är tjock) då lösa kläder får huden att kladda i sig själv. Alltid barfota samt något på huvudet som skuggar ansiktet. Tycker absolut att det hjälper med något på huvudet, det kan bli svettigt under men hellre det än skållad av solen.
 
Så dumt.
Har aldrig varit på en VC där sekreterare måste ha varken rock eller arbetskläder.
Jag jobbar ju på en privat VC så det är väl därför. Jag ser det inte negativt faktiskt, klart även vi ska se ut som att vi arbetar där, och det är ju godkänt med en liten rock med namnskylten utanpå sin egen outfit, så det är ju inte så krävande egentligen. Har en kollega som byter helt om till arbetskläder eftersom hon inte vill slita på sina privata kläder på jobbet. Vita byxor och blå pikétröja med sin namnskylt och yrkestitel på. Jag förstår den tanken också, för jag tycker att det är drygt ibland att fundera på hur jag ska klä mig för att se presentabel ut, för att se presentabel ut är inte alltid samma sak som att klä sig svalt eller bekvämt. Speciellt inte nu när jag gått ner så mycket i vikt och inte har köpt nya kläder.

De enda som inte klär sig i arbetskläder (för det mesta gör de dock) är cheferna, och tidigare HR, nu gör även hon det. Så det är alltså bara jag (av typ ca 70 personer) som envist inte hade någon form av arbetsklädsel tidigare eftersom inte ens rocken passade mig. Ingen har sagt något, men å andra sidan, det är lätt uträknat att förstå varför jag slutade använda arbetskläder plötsligt... och vem vill vara den och påtala att jag behöver använda det och få till svar att jag väger för mycket? De skulle känna sig dumma och känna det som om de trampar mig på tårna, gissar jag. Nu när jag gått ner i vikt använder jag den dock oftast igen.
 
Så luftiga kläder som möjligt, helst linne, linne/bomullsmix.
Brukar slå in en isklamp i en handduk att sitta på eller ha mellan låren om jag är hemma och hänger.
Sitter gärna på hundens kyldyna, eller har isklamp mellan låren och fötterna på kyldynan. Är fötterna svala så tycker jag att värmen blir lättare att härda ut.

Dricker kranvatten med citron i och ett par gånger i veckan resorb. En annan favorit är kolsyrat vatten med hallon blandsaft.
Annars brukar jag tänka på att äta något salt då och då.
 
Så många frågor.
Pratar vi jobbet och kläder där? Vad för jobb i så fall.

Hemma? Det är väl ok att gå i avklippta jeans och singlet?

Gå ut på kvällen kläder?

Aircon kan man ju ha och köra medan man är vaken och stänga av innan man går och lägger sig.

Sova utan täcke?

Jag bor i norra qld, aus och 7-8 mån per år har vi luftfuktighet över 75% och grader över 26 men känns som 28-30 eller mer när det är som värst.....
Ger gärna tips
Jag pratar om jobbet, borta, hemma. Gå ut på kvällen gör jag inte, om vi inte räknar att gå ut med hunden, men jag har svårt att tänka mig att det var precis DET du menade! :angel:

AC har jag inte och tänker inte lägga pengar på heller, inte en enda fläkt kommer innanför dörren heller, den förra slog jag bokstavligt talat sönder i ett frustrerat raserianfall 2019 pga ljud och utförande. Så oerhört högljudd (andra tyckte inte den var det), men det här surrandet, monotona, förskräckliga, det ger mig huvudvärk, och så blåser de luft på en. Inte naturligt svalkande utan antingen mycket lite så håren på armarna snurras lite och det kittlar eller så som full storm ute så att huden på armarna/ansiktet/var luften nu kommer nästan får blåmärken.... känns det som. Oavsett styrka jag ställde in så kändes den fel, den lät fel, den gjorde ett pissdåligt jobb på att svalka, den blåste bara luft på en plätt på kroppen. Den gav huvudvärk. Den fick dö.

Jag sover med täcke, det är hyfsat tjockt, kan inte sova utan och kan inte sova med tunt utan måste vara en viss tyngd i täcket, men när det är varmt lägger jag en triangel över höft och rumpa, det räcker för att jag ska känna mig täckad. Har balkongdörren öppen nattetid och när solen inte står på, stängd dagtid. Mörkläggningsgardiner för balkongdörren och fönster när solen står på. Alla fönsterna stängda dagtid, lampor släckta.

Det är 26 grader nu här och när det är så varmt så är jag för varm även helt näck. Att gå i jeansshorts (vilket jag gör hemma) och t-shirt är för varmt. Men något måste man ha på sig. Att sedan sätta sig på tåg och buss och åka till jobbet eller till tandläkaren eller vårdcentral eller till affären, oavsett destination måste man vara klädd.
 
Jag jobbar ju på en privat VC så det är väl därför. Jag ser det inte negativt faktiskt, klart även vi ska se ut som att vi arbetar där, och det är ju godkänt med en liten rock med namnskylten utanpå sin egen outfit, så det är ju inte så krävande egentligen. Har en kollega som byter helt om till arbetskläder eftersom hon inte vill slita på sina privata kläder på jobbet. Vita byxor och blå pikétröja med sin namnskylt och yrkestitel på. Jag förstår den tanken också, för jag tycker att det är drygt ibland att fundera på hur jag ska klä mig för att se presentabel ut, för att se presentabel ut är inte alltid samma sak som att klä sig svalt eller bekvämt. Speciellt inte nu när jag gått ner så mycket i vikt och inte har köpt nya kläder.

De enda som inte klär sig i arbetskläder (för det mesta gör de dock) är cheferna, och tidigare HR, nu gör även hon det. Så det är alltså bara jag (av typ ca 70 personer) som envist inte hade någon form av arbetsklädsel tidigare eftersom inte ens rocken passade mig. Ingen har sagt något, men å andra sidan, det är lätt uträknat att förstå varför jag slutade använda arbetskläder plötsligt... och vem vill vara den och påtala att jag behöver använda det och få till svar att jag väger för mycket? De skulle känna sig dumma och känna det som om de trampar mig på tårna, gissar jag. Nu när jag gått ner i vikt använder jag den dock oftast igen.

Men om alternativen är arbetskläder utan rock eller privata kläder med rock så låter det förra alternativet svalare? Sjukhuspyjamasar brukar vara ganska figurlösa vilket inte må vara så smickrande men har fördelen att vara luftiga. Och när alla går omkring i samma säckar så gör det ju utseendet det samma.

Och storlekar måste det ju finnas. Arbetsgivaren ska kunna beställa om de inte har det i lager. På sjukhus jag har jobbat så har storlekarna snarare varit rymliga än tvärtom. Jag hade testat!
 
Jag avskyr att stryka. Jag hänger ut mina linnekläder på natten. Skrynklet försvinner av fukten. Sedan måste man hinna ta in dem en stund före användning, så att de hinner torka. Om man tar på dem fuktiga, så blir de skrynkliga på en gång.
Ett annat, snabbare, knep är att hänga in dem i badrummet när man duschar.
Bra tips! Tack! Rotade fram min skjorta, hej kom och stryk mig sa den.... :rofl: Det kanske jag får göra första gången och sedan hädanefter testa dina knep också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp