Hur håller man kvar håret???

millen

Trådstartare
Sedan jag började ta medicin för min reumatism(i somras) har jag börjat tappa ofantliga mängder hår! Har visserligen alltid haft lätt för att tappa det men nu försvinner så jättemycket mer :( har ni några tips på vad man kan göra för att det inte ska försvinna så mycket? Om det kanske finns nån behandling man kan göra, eller något man ska undvika som sliter extra mycket eller nått sånt?:)

Jag tvättar det ca varannan/var tredje dag, stylar det väldigt sällan, borstar mest igenom det på morgonen och har det oftast utsläppt eller i fläta.
 
Vet inte om du gör detta men att föna det är slitsamt för håret, samt tex. Varmvatten så ett tips där är att avsluta duschen med lite kallare vatten. Vet dock inte om det skulle hjälpa :/

Sedan har jag läst att det även är slitsamt för håret när man sover med utsläppt hår. Läste också att det sliter/förstör håret om man borstar det när det är blött men jag vet inte om det stämmer.

Jag funderar på någon vitamin för håret men finns inget jag kan om detta, hoppas det här kanske hjälper. Det är saker jag läst / sett online och följer själv så gott jag kan.:up:
 
Vissa mediciner har tyvärr den biverkningen :( Det du kan göra är att se till att få i dig tillräckligt mycket b-vitaminer (alltså alla b-vitaminer), zink, magnesium och selen. Även c och d-vitamin är viktiga. Det är inte säkert att det hjälper men att fylla behoven är aldrig fel oavsett.
 
Så var det för mig när jag började med en medicin. Är tacksam att jag har så tjockt hår, men det var så hårbotten nästan lyste igenom ett tag. Det gick över när kroppen vant sig vid medicinen.
 
Dreads. Då tappar man inte hår men det är ju mycket smaksak om man gillar det.

Har ingen bättre lösning dock. Hårbottenmassage hjälper ibland.
 
Tappade också hår när jag åt medicin för reumatism. (Cellhämmande)

Fylla på med vitaminer som skrivits är bra.
Sova med fläta och inte ha tofs utan fläta skyddar endel.
Bra schampo/abalsam från frisör hjälpte endel när jag slutade medicinering.
Inte låta det bli slitet och övrigt skonsam hantering som du är inne på redan.
 
Dreads. Då tappar man inte hår men det är ju mycket smaksak om man gillar det.

Har ingen bättre lösning dock. Hårbottenmassage hjälper ibland.

Fast va? :confused: Det är ju helt sant det du skriver att det håret man tappar inte "försvinner" från frisyren men nog sjutton släpper stråna och jag kan tänka mig att om man som TS äter mediciner som orsakar håravfall så blir håret avsevärt tunnare och därmed får dreadsen inget nytt hår att fästa i/ta med sig tillräckligt fort. För mig låter det rätt bakvänt att använda det som en lösning.

TS
Utöver de förslag du fått så kan du se över dina borstar/kammar och leta efter skonsamma alternativ om du inte redan gjort det.
 
Undvik att borsta håret varje dag. Borsta endast vid behov. Har du tovor så tvätta håret istället och dränk det i bra balsam, då försvinner tovorna av sig själv.

Om jag bara är hemma kan jag utan problem gå en vecka utan att borsta håret. Tvättar det istället var 3e dag.

Att sova med fläta upplevde jag slet mer än att ha det utsläppt. Den drog liksom i håret. Bättre att bara sprida ut det över kudden. Jag ligger still i sängen, kanske hjälper med fläta om du rör dig mycket i sömnen.
 
Undvik att borsta håret varje dag. Borsta endast vid behov. Har du tovor så tvätta håret istället och dränk det i bra balsam, då försvinner tovorna av sig själv.

Om jag bara är hemma kan jag utan problem gå en vecka utan att borsta håret. Tvättar det istället var 3e dag.

Att sova med fläta upplevde jag slet mer än att ha det utsläppt. Den drog liksom i håret. Bättre att bara sprida ut det över kudden. Jag ligger still i sängen, kanske hjälper med fläta om du rör dig mycket i sömnen.

Och jag äger inte ens en hårborste. Har inte borstat håret på säkert 7,8 år.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 045
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 014
Senast: Alexandra_W
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 548
Senast: Texaz
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 871
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp