Hur hantera grannes påhopp?

"Om du vill ha en fajt kan jag släppa min hund så ser vi vem som vinner". Om någon skulle fällas för olaga hot där så lovar jag att starta uppfödning av toypudlar.

Fällas vet jag inte. Men skadar väl inte att prata med polisen ändå? Om personen i framtiden hotar mer och tom släpper sin hund så kanske det tas på allvar på ett helt annat sätt.
 
Nu är det ju så att vi alla bara spekulerar här, eller hur. Jag vet inte vad jag sa som inte har någon grund, vad jag vet har TS skrivit att personen i fråga hotade med att bussa sin (tydligen aggressiva) hund på hennes, och det var min utgångspunkt iaf. Några slutsatser har iaf inte jag dragit, utan bara spekulationer, precis som alla andra :)

Din sista mening är ingen större idé att kommentera på.
Mina kommentarer var till den text jag fetat i ditt inlägg., som t ex att polisanmäla någon för att man anar att de misshandlar sin/sina hundar.
Vad gäller min sista mening är det tur att vi har lagar/regler/förordningar i landet för vad polisen skall arbeta med, det är så det fungerar i en demokrati.
 
Fällas vet jag inte. Men skadar väl inte att prata med polisen ändå? Om personen i framtiden hotar mer och tom släpper sin hund så kanske det tas på allvar på ett helt annat sätt.
Vore det jag skulle jag undvika personen. Alt gå ihop med andra hundägare i området och tillsammans prata med hen. Det låter ju som en rätt kraftigt störd person som egentligen inte borde ha hund alls.
 
Jag svarade @linnsan

Jaha, du vill inte ha fällande dom? Då betraktar jag det som okynnesanmälan. Polisen ska lägga sina dåliga resurser på brott.

Jag vet inte om jag skrev något om anmälan, utan om att prata med polisen. De lär kunna säga vad som ska göras. Men om man vill ha ett munkorgskrav måste man nog anmäla till polisen, men det kanske sker först efter eventuellt bett.

Som sagt, ringa och prata med polisen tycker jag inte skadar i denna situationen. Hundbett, speciellt från rottweiler om personen menar allvar med hotet kan ge riktigt allvarliga skador, på mina hundar hade risken för att de skulle dö varit ganska stor då de är små. Så ja, jag tar det på allvar om någon hotar släppa sin hund på mina.
 
Vore det jag skulle jag undvika personen. Alt gå ihop med andra hundägare i området och tillsammans prata med hen. Det låter ju som en rätt kraftigt störd person som egentligen inte borde ha hund alls.

Ja, det är ju inget som hindrar att man gör detta också. Ibland är det dock väldigt svårt att undvika personer. Beroende på hur man bor, hur de är och var man stöter på dom..
 
Jag vet inte om jag skrev något om anmälan, utan om att prata med polisen. De lär kunna säga vad som ska göras. Men om man vill ha ett munkorgskrav måste man nog anmäla till polisen, men det kanske sker först efter eventuellt bett.

Som sagt, ringa och prata med polisen tycker jag inte skadar i denna situationen. Hundbett, speciellt från rottweiler om personen menar allvar med hotet kan ge riktigt allvarliga skador, på mina hundar hade risken för att de skulle dö varit ganska stor då de är små. Så ja, jag tar det på allvar om någon hotar släppa sin hund på mina.
Men att börja med "om du vill ha en fajt" gör det inte till ett rent hot att släppa hunden på dina. Hur det är formulerat är viktigt i sammanhanget.
 
Men att börja med "om du vill ha en fajt" gör det inte till ett rent hot att släppa hunden på dina. Hur det är formulerat är viktigt i sammanhanget.

Om jag går förbi någon med en hund som lever om och gör utfall och som börjar skrika och gapa på mig om att min hund bitit deras när den var liten och andra lögner och sen hotar om att släppa sin hund för att se vem som vinner.. Jo, jag hade tagit det som ett hot. Hur mycket allvar det ligger bakom hotet vet man ju inte försen hen eventuellt släpper hunden.

Jag hade nog pratat med både polis och grannar. Om anmälan är bäst eller inte borde ju polisen veta.
 
Jo, att hen hotade med att släppa kändes obehagligt och oväntat. Hen brukar stå med klackarna i backen och se rädd ut när hunden lever om.

Att undvika människan och hunden blir svårt (och drygt) vi går där vi går och bor där vi bor, men visst stannar jag/byter sida/vänder då och då, hittills mest för att hjälpa ägaren (och inte mötas inom koppelradie för allas skull).

Mina hundar är stora, fokuserade på matte och lydiga MEN självklart vill jag inte ha dem angripna och skulle försöka försvara dem om så hände.

Tyvärr tror jag att personen det gäller mår så pass dåligt att en polisanmälan inte gör något gott. Jag kommer dock att vid första bästa tillfälle tala om för hundägaren att jag inte accepterar liknande hot igen utan isåfall kommer att anmäla.

När det gäller andra hundägare är jag övertygad om att samtliga går lite omvägar (eller springer iväg över gatan). Men jag tror inte det hjälper någon att samla ett garde och uppvakta rottweilerns ägare.
 
Jag hade polisanmält personen för olaga hot. Att hota med att man ska släppa sin uppenbart aggressiva hund mot någon annan, oavsett om det är mot en annan hund eller en människa är ungefär samma som att hota med att man ska dra upp vilket annat vapen som helst. Det är inte säkert att det blir något av anmälan denna gången, men varje anmälan registreras så vid framtida incidenter kan polisen se att det funnits tidigare anmälningar mot personen och dessa kan sedan komma att öka chanserna för eventuella ingripanden.

Instämmer helt. Att hota med att släppa hunden på någon är att likställa med att hota någon med vilket vapen som helst.

Finns ett par fall har jag för mig med skadestånd som följd och omhändertagna hundar.
(i såna här fall kanske det är rimligt med omhändertagande av hundar för utredning som är potentiellt farliga, vad händer om den kommer lös?)

Absolut inte ok.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 412
Senast: Snurrfian
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 787
Senast: verser
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 454
Senast: Migo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp