Hur hantera hingstar?

Man leder ju hur man vill.
Jag kan gå och lulla runt med mina hästar.. Bakom, framför, brevid. Det spelar ingen roll, dom får inte gå på mig vare sig dom blir rädda eller vad som helst. Dom ska följa mig.
Men när jag hanterar andra hästar i stallet leder jag dom vid bogen, då har jag kontroll på både fram och bakdelen. Och vissa hästar skiter i om man leder dom och då vill man inte gärna gå framför om dom blir rädda och hoppar till.. Det är väl mkt lättare att stanna en häst om man går vid bogen än om man går framför? Mina hästar får inte dra i grimskaftena.. Och om jag leder nån annan häst som inte lyssnar och jag ska gå framför får jag gå väldigt fort.. ;)
 
inte för att jag har någon erfarenhet av hingsthantering, men jag har varit med när de tränade en tottalpuckat hingst på en nh gård.

Ägaren lastade ut hästen i hjälm, spö, stigbett, träns, kedjegrimskaft, hästen var ett monster, som skrek efter alla ston buffade på ägaren, bett å grejade.

Efter 2 dagar så stod vi runt corallen med tre brunstiga ston och hästen gick lungt runt i corallen med uppmärksamheten på tränare utan att gapa å greja. sen så fick tränaren göra vad han ville med hästen, den gick super när han red, var lungn, klev över läskiga saker (pressäning) och la sig villigt ned när han bad om det.

det var en fantastiskt förvandling, ifs tror jag inte att hästen är lika trevlig nu eftersom ägaren inte "nh hanterade" sin häst.

Det vissar ju bara att hingstar är som vilka hästar som hällst. en väll hanterad häst är trevlig och en häst som inte är vällhanterad kan vara farlig. och varför ska man låta sin hingst göra andra saker än sina andra hästar?
 
men det är stor skillnad att "arbeta" och att tappa fokus på hingsten....om jag rider eller kör mina hingstar så bryr dom sig inte nämvärt om ston på det viset, när vi tävlar får det vara 100 brunstiga ston....det skiter dom fullständigt i...men då har dom fokus på nåt annat..

Att bara leda en hingst till o från hagen med fokus framåt och inte bakåt på hingsten är vansinne......
 
Vår ska gå snällt och lugnt när jag leder honom, han får gärna titta med inte dansa runt mig. Blåser upp sig gör han, och mullrar lite ibland. När vi rider får han inte kolla in rumpor, eller flåsa framförvarande ryttare i nacken. Dock får han blåsa upp sig och kråma sig om vi rider förbi en hage. Men inte stanna eller vrålgnägga.
 
Jag tror nog att alla har olika erfarenheter likaväl som att alla hingstar är olika.
Alla hingstar jag hanterade på jobbet ledde jag brevid in från hagen eftersom dom visste vad som var på gång. Annars lite friare. Mina egna hingstar har jag alltid haft bakom mig, utan problem. Dom får växa och mullra lite men inget mer. Efter 16 års erfarenhet har jag aldrig haft problem med en enda hingst med bitningar, påspringningar eller trippande (förutom vid själva tömmningen då)
Däremot dessa ston :devil: som hoppar, skriker och skvätter bara dom går förbi mina valacker. Hua mej. Jag är ganska nöjd med att bara ha valacker idag, men skulle jag bli tvungen så skulle det kunna bli en fin hingst till i framtiden.
 
tja, jag har en valack men i skallen är han hingst, (det ända han inte har är ett par kulor)
han gick som hingst i 12 år så.....
nu när han är 22(galen) så håller han fortfarande på och flörtar o mullrar och är allmänt äcklig när det är ston i närheten*fniss*
men han får hålla på liksom, han uppför sig väldigt bra annars, har ja gjort fel i hans uppfostran så e de bara att säga det, jag tål kritik! :devil:
 
Haha...eldfuxar hit och dit :D

Skönheten personifierad, det är en stor, kolsvart hingst. 167 cm, med lång, vågig man och svans. Hans pannlugg räcker ner till näsborrarna på denna otroligt vackra frieser vid namn Berend. En uppenbarelse i svart.
Skulle väl vara chanslös på travbanan dock :D

Håller annars med gulan, vill inte heller ha en massa skrikande och gapande. När jag leder får de vara så goda och hålla truten.

Men, ändå har Martha rätt... visst är det pampigt att lasta ur den vackraste hästen på tävlingsplatsen, som med hög röst förkunnar att "ge plats, här kommer kungen!" Man blir lite tagen. Fast egentligen får han ju inte göra så... :angel:

/
Susanne
 
Sv: Hur hantera hingstar?

Jag leder hästar på olika sätt och jag måste säga att jag har ALDRIG blivit knuffad, påsprungen och dyligt när jag har placerat hästen snett bakom mig, jag har koll på den där, den har plats att röra sig på och kan läsa mina signaler och oftast räcker det att höja en hand för halt utan att dra i grimmskaftet. Hingstarna är de som varit bäst på detta, stona däremot har egna åsikter ibland lite som det passar dem :D men tja fruntimmer;). Att gå vid bogen däremot speciellt vid en uppspelt hingst är tja inte lika tryggt enligt mig. Bogen är hästens minst känsliga område, de kan lätt skjuta ut den och börja trängas med en och händer ngt på motsatta sidan riskerar man att ha en häst i knät. Jag börjar aldrig leda mina hästar från bogen innan de lyssnar på signalerna framifrån och bakifrån. Jag är den som bestämmer alltså ska JAG gå först om inte JAG säger något annat. jag tolererar inte att de går förbi eller trängs med mig och eftersom jag ger hästen större utrymme så i de fall en häst HAR blivit rädd har de ALLTID valt en väg förbi mig aldrig på mig. Däremot har jag blivit omkullknuffad av en häst när jag stod vid bogen och denne blev rädd för en katt och slängde sig mot mitt håll jag flög och hästen hoppade över mig...
 
Sv: Hur hantera hingstar?

HAHAHA oups kollade inte året satt bara och surfade lit och fastnade för diskussionen :D Sorry
 
Vad ska man tillåta och vad inte i hingstbeteende?
HAr en liten en och vill göra rätt rån början så att han blir lätt att hantera när han blir större (än mig :crazy:)
Att de ska göra som man säger åt dem är ju självklart och att de inte ska resa sig och så men vad gäller "upphätsade" gnäggningar och allmänt sådant beteende...får de hålla på till viss del eller vad gäller och vad ska man göra i sådanna situationer?
I boxen eller hagen där den är själv får de gnägga om det går förbi saker, annars ska de vara precis som vilken annan häst som helst, när man leder den eller när den är under sadeln. Om den inte kan uppföra sig så skulle jag kastrera den direkt. En hingst som springer och skriker, är inget att ha för den koncentrerar sig inte på ryttaren.
En bra hingst kan tom nybörjare sitta på och lära sig av, utan problem. Men de får inte pjoskas med ifrån början utan man måste vara stenhård från början.
Denna kan låta tuff, men är också erfarenhet av dem och då funkar det.
Oavsett om det är en unghingst eller en gammal hingst så ska den uppföra sig och jag hoppas TS fick ordning på hingsten efter att hon startade tråden.
 

Liknande trådar

Hästhantering Vår hingst har ett beteende som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera - han vill oerhört gärna nafsa på den som hanterar honom. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 401
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Ridinglady
·
Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 313
Senast: Rosett
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp