Hur hantera hingstar?

Då är du inte en riktig ledare i hästens ögon. Visa mig den häst som springer över sin ledarHÄST för att den blir rädd? Det har iaf aldrig jag sett...
Däremot skulle jag inte ha en hingst (eller nåt annat kön) jag inte litar på, och som inte litar på mig, bakom mig.
Jag hade min hingst bakom. Ok för att han aldrig förstått att han var hingst, han betedde sig aldrig "som en sån", men de är fortfarande mer oberäkneliga. Jag väntade mig varje dag att han skulle äta upp mig eller försöka betäcka mig, men den smällen kom tack o lov aldrig.
Alla hästar jag har haft i hantering har fått lära sig att gå bakom. Eller snarare tvärtom; det är ett val dom har gjort själv efter en tid tillsammans. Jag har aldrig fått en häst över mig. Som någon annan sa, så är det ju inte så att jag går omkring och såsar med pållen bakom mig, jag är ju hela tiden beredd på allt. Den går inte precis bakom mig, utan snett bakom, ett val som hästen gärna gör av naturen då den får en bättre översikt på mitt kroppspråk. Den går dessutom inte med näsan i nacken på mig, utan ska ha såpass långt avstånd att den hinner reagera om JAG gör kraftiga utfall. Återigen: avståndet brukar vara något hästen väljer själv att ha.

Jag tycker det är olika på olika hingstar hur mycket man tillåter. Har man en hingst som är allmänt stökig så skulle jag naturligtvis välja att kunna kontrollera div brummningar mm. Jag tycker inte att det är fel att vilja kontrollera sådant, eller vice versa. Det bästa är ju om man har en hingst som väljer att ha hela sin uppmärksamhet på dig i stället för söta ston, men alla har kanske inte sån tur att dom får en lika perfekt gentleman som min var!!! :D
 
Dom hingstar jag har haft har jag alltid behandlat som mina andra hästar. Dvs dom ska vara lika lydiga och lätthanterliga som ston och valacker. Sedan att dom växer lite och "pratar" med ston är helt OK. Man bestraffar ju inte tex ett sto som gnäggar på sina polare, så varför straffa hingsten :confused:
 
:D Nej, gentlemän är dom inte alla......även om jag haft NÅN som varit gudomligt "snäll" sen födseln....

Det är ju ändock såhär att hingstar föds med en viss del pondus, en normal hingst vill ju hela tiden upp i hierarkin, vilket det är för kompisen eller om dom går i stor flock...först är det lek, sen blir det allvar ju äldre dom blir....Det gäller ju för oss människor då att "stoppa" denna klättringen...och ibland är det inte så enkelt.... :crazy:

Min nuvarande 2 åring är som en gummisnodd, eller som en dammtuss i ett snöra....jag i ena änden och han i andra :rofl: :rofl:, han är en mycket social, trevlig kille som ärligt undrar varför jag blir arg på honom ibland :confused:...att hantera en sån hingst...som är go å gla MEN otroligt energisk...då måste man finlira.....
Skulle han vara rent elak och flyga på för dens skull så skulle han få en omgång......men han är inte sån....så för att få honom till en harmonisk hingst så måste man både låta och inte låta honom utvecklas till den "personlighet " han är....en kille med tonvis av självförtroende och en glad prick :)

Min 3 åring...var också snäll, men han hade en grabb inneboende i sin pung som sa åt honom att göra en massa saker han själv inte ville :D...Det lev en massa missförstånd och grabben i pungen gjorde att hästen blev otroligt osäker på "vem" han skulle lyssna på....mig eller "pungmannen" :crazy:...Grabben därinne tog oftast övertaget...så jag befriade honom från honom :rofl: :rofl:..och idag är han världens goaste häst igen :love: :love:

Hästarna när dom blir äldre o mognare , då vet dom vad det är för "lagar" som gäller , och jag kan nog säga att jag är ledare för alla hästar här hemma, men en 2 årshingst med humöret på topp hjälper det inte med att vara ledare, du måste om och om igen trycka in i skallen vad som är lagligt och inte....det är ett naturligt beteende att försöka kliva över mig i rang, och man måste på ett snyggt sätt få dom att förstå att man inte gör på det viset...ibland är det lätt, och ibland inte :D :D

Så med allt svammel vill jag bara tala om att jag skulle ALDRIG ha en unghingst bakom mig......när dom blir äldre....kanske.....men det beror helt på vilken hingst det är...
 
lånar....
Några av "mina" pojkar skulle det vara livsfarligt att ha bakom sig.
De lfesta är jättegoa och vet att uppföra sig men inte alla. Är hormonerna i svallning såär de....
En erkänt duktig westerntjej skulle börja jobba i stallet. Hon hade lite andra åsikter än oss om hästhantering.
Ledde den ena hinsgten bakom sig för bi stohagen.Han gick för bi där dagligen så det var inget konstigt med det. Hingsten lunkar på bakom med lite halvlångt grimskaft. När han ser snyggingarna i hagen vill han hälsa och stannar upp lite...grimskaftet stramr till då tjejen lugn fortsätter gå i "förväg".
Hingsten blir fullständigt tokig och tjejen märker inget då hon inte ser honom bakom sig.
Det slutar med att han hugger henne Ordentligt rätt i halsen. hade han varit något "träffsäkrare" hade inte tjejen levt idag.
Hade hon gått brevid honom hade hom kunnat se att det var på väg att hända något och parerat. Nu kom han som en blixt från klar himmel :crazy:
 
Då är du inte en riktig ledare i hästens ögon. Visa mig den häst som springer över sin ledarHÄST för att den blir rädd? Det har iaf aldrig jag sett...
Såg jag senast igår... Inte över, men på. "Lill hästen" blev rädd och for iväg.. och sprang till och på min häst, som då är ranghög... Min häst klarade sig ju fint, men jag tror ju inte jag stått på benen när det kommer en osäker klump o söker trygghet hos mig..
 
Eller om hon hade haft lite koll och någorlunda normal uppmärksamhet hade hon märkt att "hingsten blev fullkomligt tokig".
När jag går framför min pålle märker jag om han stannar upp i steget, och tittar lite extra vad han håller på med.

Sagt det förut och säger det igen - bara för att man har hästen bakom sig lullar man inte på i sin egen värld utan kontakt med det som händer runt omkring.

/
Susanne
 
Jag är lite förvånad över hur "lätt" en del tar på det här med att hantera hingstar....VARFÖR skall man leda dom bakom sig....det blir ju bara lite besvärligare att kolla bakåt hela tiden :confused:...för inte tror ni väl på allvar att ni är "ledare" i hästars ögon på hästars sätt :confused:

Själv har jag sett alldeles för mycket som kan hända, ursnälla hingstar som inte gjort en fluga förnär på många måmga år.....helt plötsligt attackerar en människa, jag har t ex 2 bekanta som fått öronen avhuggna
...om ni nån gång skulle få vara med om hur fort det går när en häst attackerar så hade ni nog inte dom bakom er mera....

Jag var med en gång ocj skulle hjälpa till vid en tappning av sperma av en hingst, han ville gärna hamna på "sned" så dom ville attt jag skulle hjälpa till att stödja på ena sidan....dom kommer in med hingsten..han bara står där...det är ca 5-7 meter fram till "Dolly" hingsthållaren kletar lite "brunst" på en bomullstuss och låter han få lukta på den...och det som hände DÅ....Och då var jag ändå BEREDD....det tog en hundradels sekund...så satt han smack på "Dolly"...fanns inte en chans att en reagera..

Efter detta så går jag aldrig in till en hingst som visar minsta pilskhet(som jag gjort 1000 ggr förut)...vem vet...kanske han vill betäcka och DÅ ligger man risigt till kan jag säga, eftersom dom brukar ta ett ordentligt tag i manken på stoet under ejukauleringen...huua...
Så TÄNK er för...för det är inge leksaker och man ska ALDRIG tro att hingstar är 100%-iga.......
 
Fenomenet : det händer inte mig, är vanligare på dom som har hållit på ett tag med hästar (hingstar)
Har man hållit på tillräckligt länge och hanterat mer än 2-10 stycken så börjar man nog lära sig att alla hästar är inte stöpta ur samma form.

Priset för den vetskapen är allt från rejäla blåmärken till brutna ben lite varstans på kroppen.
Men jag hävdar att häst(hingst)ägarna får skylla sig själva.
Rätt åt dom helt enkelt.

Jag vet att du Martha har en förträfflig kunskap om just hingstbeteede, men ibland såå är det ingen idé att dela med sig den.
I alla fall inte här på Buke, till dom som har ögonbindel och kan allt redan.

Dom kommer att argumentera emot alla dina teorier eller "praktiska" erfarenheter.

Man kan laborera hur mycket som helst med en hästs psyke... spelar ingen roll, om människan tror att han är gud och bestämmer över allt.
Driften hos hästar är starkare.
Vare sig det är en märr som slår eller hingst som betäcker.

Men skit i det... det är väl deras revben det
handlar om va? :devil:

AM
 
Har en ponny som står i vårat stall som är en riktig plåga.. :crazy: Han är valack (sägs det) men han betersig verkligen inte så! Jättehingstig! Gör utfall mot alla andra hästar och de som har honom låter han hållas och han får nafsa och sparka med frambenen osv. Min häst försökte han betäcka över staketet :crazy: Och han startar alltid kalabalik i ridhuset när det kommer hästar för nära honom. Problemet med hans ägare är att hon inte inser hur han är riktigt.. Enligt henne så är han så söt och måste få göra lite som han vill... :mad:
Men det är mindre kul för oss som får dras med honom. Det är en stor och grov D ponny (ser ut som en nordis, irländare utan papper)
Vet inte hur man ska få ägaren att inse att hon måste bli mkt tuffare mot honom.
Ett annat problem är väl att han har så mkt överskottsenergi, han rids inte spec mycket, något som han skulle behöva och ändå tänker hon tävla honom.
jo jo.. :angel:
 
Då har vi helt skilda erfarenheter, för jag har aldrig sett en hingst som utan anledning blir heltokig. Med anledning - visst! ( Och ibland ganska skumma sådana ) Men aldrig utan anledning.

Sen vidhåller jag att om man inte märker att hingsten "blir helt tokig" bakom en, så är det uppmärksamheten hos den som leder som brister. Och den uppmärksamheten hade brustit varesej man gick framför, vid sidan eller till och med bakom hästen.

Har också träffat på hingstar jag aldrig skulle leda bakom mig. Dessa har jag dock inte känt speciellt väl och inte vetat ett smack om, och då ägarna inte behagat fostra sina hästar har jag inte velat ha något med dessa att göra.
De som är "opålitliga" eller "svåra" väljer jag att inte hantera, då jag inte vill utsätta mig för fara genom att hantera någon annans häst.

Varför jag leder framför hästen är för att jag anser att min häst snabbare och enklare ser de små signaler jag vill ge den. Det är mycket enklare att se att jag stannar när jag går framför än när jag går vid sidan, exempelvis.

/
Susanne
 
Men då är det ju bara att gratulera....och hoppas att du aldrig behöver vara med om nåt dyligt....

...hästen skall se DINA små signaler....men ser du hans???
 
Ja, du har rätt att hingstar kan vara väldigt oberäknliga men jag tror att man inte får glömma bort att det inte alltid blir hjälper att kastrera att deras beteende kan bero på dåligt ledarskap, lynne m.m. Har nu en fyra årig hingst som vet precis att han är hingst med som har väldig respekt för människan. Hade tidigare en fullblodshingst som var fullstänigt galen när jag köpte honom. Högg i allt!Om någon kom i närheten satt han fast i den kroppssdel han fick tag på. Lämnade dock underbara avkommor som inte alls ärvde något humör. Jag tycker att många ston kan vara betyligt mer oberäkneliga än en hingst.
 
Jag anser att med ett öga och ett öra riktat bakåt så gör jag det.

Tycker faktiskt inte om att leda mina hästar vid sidan, då jag känner att de kommer alldeles "för nära" mig.

Men nu har vi kommit in på en helt annan diskussion än den ursprungliga, så om vi vill fortsätta kan vi ju göra det på den nystartade diskussionen om ledning av häst.

Undrar, eftersom jag både på denna och andra trådar märkt att du har mycket erfarenhet: har du haft hand om hästar ( inte bara hingstar ) som anfaller utan anledning?


/
Susanne
 
Hästar som anfaller har nästan alltid en anledning till det, men VAD anledningen är alla gånger vet man inte...det kan vara smärta,dålig hantering, blodsgener,hingstighet(dvs dom som borde bli valacker) eller att dom irriterar sig på nån annan häst vs blir pilsk på ett sto(nu pratar jag bara hingstar) man får vara beredd på vadsomhelst.
Jag har haft 3 st som varit klädda med munkorg då dom anfaller folk, en hade det i blodet, en upptäckte vi en käkfraktur på , och en var bara en riktig tuffing....det konstiga är att NÄR det händer nåt så är det inte med dom "elaka" utan med dom som är "snälla"...dom snälla tappar man bort misstänksamheten och är inte nog uppmärksam..

Jag har faktiskt klarat mig ganska bra, inte helt utan missöden, men jag har sett en del otäcka situationer, både live och vad bekanta har råkat ut för.....

Men den häst som spöat upp mig ordentligt var faktiskt ett sto, hon hade skarpt blod och blev förbannad på en häst som gnäggade åt henne och det var jag som fick storstryk :D :D(smart va :crazy:)
 
Jag gör som någon här ovan..Tösen(nått sånt var det) Tillåter inget som helst mullrande. Muller brukar när hingstarna är 3 på våren sluta med hingstvrål. Mullra och snacka skit som jag kallar det får dom göra i boxen eller i hagen. Under inga omstänigheter när jag leder eller när jag kör. Det är bara att hålla klaffen!! Dom får heller inte stanna och lukta på bajs, dansa runt och titta på brudar. Och jag brukar leda dom på sidan som "man ska". Har ett undantag dock. Det är faktiskt en treårig hingst (eldfux skitsnygg och jag är säker på att han slår "den vackre".....öhh martha). Han går ilag med en lika gammal valack som är ledare (som tur är). När jag går med dom till hagen så får dom båda gå bakom mig. Om jag låter fuxen komma upp brevid blir han rent odräglig att gå med. Börjar takta och sliter i grimskaftet. Kommer han före blir han URstark, och struntar fullkommligt i mtt slit i grimskaftet. Går han bakom är allt OK. Han försöker nästan varje dag att komma förbi och får sig en åthutning och då håller han sig där han ska.
Hingstar av värsta slag är gaphalsarna som bröstar upp sig och dansar runt, skriker och fiser samtidigt, och skiter på sig om man ger en smäll eller ryar i.
hälsningar gulan fd.gulla
 
:rofl: :rofl: tror jag inte ett dugg på :angel: :angel:

Mfux är min största dröm att få :love: :love:
Kan du inte skicka honom hit på mailen är du snäll :D

Jag har haft både dom som dansar o skriker men kan leda i en sytråd ändå, andra är bedrövliga...Jag måste erkänna att det är ganska roligt att lasta av på banan en bra hingst som talar om vem han är :D :D
Den Vackra säger oftast ingenting :(
 
Springer över var fel uttryckt, men på. Hästar är nämligen större än människor och lite svårare att springa över.
 
Jag måste erkänna att det är ganska roligt att lasta av på banan en bra hingst som talar om vem han är
Jaaaa, men då MÅSTE han vara bra då i så fall. Annars är det " stor i orden liten på jorden ". Själv tycker jag det är kralligt att leda av en tyst häst som spänner upp sig och går som om han ägde hela travbanan. Jag gillar tysta hingstar. Vrålapor är inget för mig. Och ofta brukar hingstar av eliten vara ganska tysta...
Min eldfux är jättetyst. Jag har inte hört han säga nått någonsin. Idag stod han på gången och retade min surdeg (som är valack) och försökte hälsa på en liten tös som sträckte sig allt vad hon kunde. Men han sa ingenting. Grabben i hans pung kanske inte har kommit in i målbrottet än. Jag tror inte han kommer bli särskilt hingstig. Vi får se här nu under våren. Han går ju så himmla bra tillsammans med sin kompis, och jag håller tummarna för att det kommer att fortsätta.
Vi hade en riktigt gapig rackare för några år sedan, och man trodde att det var en stentuff en. Så kom han lös, och vi trodde att nu spränger han väl varenda hage och klår upp vareda häst som vågar stödda sig. Han blev så feg. Det var ju inget svårt att fånga in den inte. Han tyckte det mest var lattjo att springa runt med svansen i vädret.
hälsningar gulan fd.gulla
 

Liknande trådar

Hästhantering Vår hingst har ett beteende som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera - han vill oerhört gärna nafsa på den som hanterar honom. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 410
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 134
Senast: Ridinglady
·
Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 315
Senast: Rosett
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp