Hur hantera hingstar?

Av de 40-talet hingstar jag jobbat med skulle jag inte vända ryggen åt och gått före en enda av dom om det fanns ston som pockade på uppmärksamhet, inte ens dom som var gudasnälla - inte ens åt minisarna, deras hovar gör också ont i ryggen. När naturen kallar hjälper ingen uppfostran i världen och det räcker med en hov i skallen en gång för att man ska bli skadad eller ännu värre.
En hingst är en hingst är en hingst.
Om du går vid sidan kan du åtminstone få en förvarning, men att ha kadaverdisciplin och inte ens tillåta muller är att i många fall att skaffa sig onödigt arbete.
Exakt hur får man hästen att vara tyst, hur "hotar" du eller avleder honom.
Med pissemärr menar du att du backar åt honom och slår och grinar, för öronen dina kan du väl inte fälla.

Såg en gång en riktig goding i arbete (=Nsv hingst)-
en märr gick förbi där han stog och blev lastad m timmer.
Han mullrade och lyfte hoven, husse sa hördudu(han stog på tömmen som man ska göra när man lastar men pålle hade nog kommit en bit om han velat), godingen kikade på husse, satte ner hoven och nöjde sig med att följa damen med blicken. Det är kommunikation det. Men den lydnaden kommer säkert av att hingsten aldrig fått chansen och genom år av förtroende.
 
Jag har hästen bakom för att den är lägre i rang än mig. Handlar nog mer om respekt och kommunikation än kadaverdisciplin. Vända rumpan, slå och grina gör jag nog helst inte eftersom det tyder på osäkerhet...och osäker vill man ju inte visa sig eftersom en ranghög häst kan få "idéer" då.
Vad jag gör beror lite på situationen, svårt att säga på rak arm. Men man lär sig mkt på att studera hästar och hur de beter sig mot varandra, sen kan man faktiskt som människa ta efter det.
 
Tycker det är att ta en onödig risk, eftersom det räcker med att du ska lukta brunstigt sto för att hingstens ögon bli villig.. :crazy:

Jag föredrar att ha honom på sidan, oavsett kön, för där har jag bättre koll och kontroll..

Pratar du om hingstar i allmänhet eller din egna hingst?
 
fast jag måste säga att jag skulle ha svårt att hålla mig för skratt om jag hade en kaxig shettis i grimskaftet :rofl: :rofl:
Liite skillnad är det på storleken ...tycker nog jag iallafall
hm.. jag skulle hålla mig för skratt, bara för att han är liten betyder det inte att han inte kan ställa till med skada. en shettishingst ska uppfostras lika som en halvblodshingst. ingen skillnad, som nån skrev -en hingst är en hingst är en hingst ...
 
Det finns faktist en andledning varför man ska gå på sidan av hästen vid bogen.. Går man framför så kanske kaaaboom, hästen springer över dig... Går man på sidan men för långt fram finns det risk att bli trampad, går man för långt bak kan man bli sparkad i stället.. Men shettisarna jag har får gå lite som dom vill, tar in fyra på en gång :D.. Bara dom inte bråkar, käkar gräs eller springer.
 
Håller inte med.

Har även jag min hingst gåendes bakom mig ( ca 2 meter snett bakom på höger sida ) Detta innebär inte att jag vänder ryggen åt honom och lullar på. Jag har hela tiden ena ögat riktat bakåt så jag kan se / höra / känna i linan om han skulle få för sig något. Mycket hellre det än att ha honom gåendes precis inpå mig.
Upplever med samtliga hästar jag haft att det är jobbigare att leda dem vid bogen.
# De ser inte mina signaler lika tydligt. På en lite ouppmärksam häst blir det ett evigt dragande i grimskaftet. Går jag snett framför ser de om jag bara rätar på ryggen och kan därmed följa mina signaler lättare.
# Lättare att bli "undanbufflad" när man går vid bogen.
# Svårare att stanna hästen om den vill ge sig iväg.

Ser heller inte anledningen till varför hästen skulle springa över mig bara för att jag går framför. OK om det är en liten stig och den inte kommer förbi på annat sätt, men vid en bredare väg kan den lika gärna springa runt om den blir skrämd. Har endast varit med om en häst som försökte springa över den som ledde, och han hade lärt sig att tar man sikte på den som leder så kastar de sig åt sidan, tappar ofta grimskaftet, och vips är man fri som fågeln! ;)
Hans beteende var ju en helt annan historia.

Tar även jag in mina ponnysar fyra åt gången - går alldeles utmärkt. :D

/
Susanne
 
Det är alltid svårt att uttala sig generellt men visst har jag hästar bakom mig när jag leder så som ni säger att ni gör, MEN inte hingstar, det är kanske för att jag fått en och annan törn. Det är alltid svårt att försöka fostra en gammal avelshingst och därför kör man på säkerhet.
Försöker tänka på dom hingstar som jag fostrat själv men jag har en tendens att få hästar att bli lite sinnesslöa så dom hade inga vildtendenser, men nej jag skulle inte gått framför dom heller. Det räcker ju att dom prövar en gång.
 
Nja..visst kan dom vara ouppfostrade men inte värre än en 1 årig travarhingst....årsfölen är ju ganska så lätta då dom inte har storlek...det är en evig kamp med dom ända tills slutet på 2 årssäsongen så för MIG är en shettis en fis i rymden :D :D
Jag har haft ca 250 hingstar i mitt stall. så erfarenhet av alla sorter har jag...och det är inga småpjuttar :p :p
alla åldrar och alla sorter...t om dom "folkilskna" som gått med munkorg :crazy:

Men halvblodshingstar har jag ingen erfarenhet av, den enda jag sett var en fullständig hjärndöd avelshingst...vet inte om det var gener eller miljön som gjort honom så....folk hängde som trasor efter honom och han betäckte allt som kom i hans väg...dvs han började med en 245:a och avslutade med en rundbal halm :crazy: :crazy:

Men att jag skulle skratta om jag ledde en kaxig shettis hingst...det står jag för :rofl: :rofl: :rofl:
 
Har ungefär samma erfarenhet av halvblodshingstar, dvs. att de är "svårare" - lite igenkorkade på nåt vis.
Kanske inte är rasbundet, mer en uppfostringsgrej, svårt att säga.

Vet dock även hingstar som är precis så snälla och goa, och lydiga, som jag vill ha dem.

En halvgalen shettishingst leder jag vid sidan, antagligen under allvarliga skrattkonvulsioner... :D

/
Susanne
 
Ok...då får väl jag känna mig lite löjlig nu som faktist HAR problem med en kaxig shettis..
2 år är min lille hingst..Att han nafsar, biter till och vill hålla i allt är en sak det känns det som om jag börjar få bukt med..
Men han ställer sig upp och vevar med benen. Visst, man kan ju flytta sig. Nu har han dock börjat med att överrumpla mig, jag är ganska liten så när man ska sätta på täcke, grimma eller bara stå och borsta honom så slänger han upp frambenen på min axlar. Igår höll han på hela tiden..han hoppade upp och jag plockade ner honom med en tillrättavisning. Sista gången fick jag inte bort honom och det slutade med han spräckte halva läppen på mig och en bra smäll i både käke och tänder..Gubben blev tokig och frågade om han skulle lägga ner honom, jag bara "Nej nej !!" Sååå...har ni några bra tips på hur jag ska få honom att förstå att det inte är tillåtet att ställa sig upp ? Martha ?
 
Är oxå en pissmärr :smirk:
Har även jag hingstarna bakom mig, när jag går. Snett åt höger. Hingstarna är inga problem, det är valacken som gärna kör över mig. Och det spelar ingen roll hur jag gör. Men jag får skylla mig själv, det är en rad faktorer som samverkar och måste benas ut. Varje dag, i en mängd med tid. Och tid och lust fattas :(

Pysslar hellre med hingstarna, de är gosiga och lätthanterligare. Säger direkt: -Jaha, var det så du menade.
Håller även med föregående talare, de får åbäka sig, men ska hålla ett öga på mig och vad jag tillåter inom flocken.
 
bind upp honom när du skall göra saker med honom, börja tömköra(är uppfostrande)och ha honom aldrig bakom dig....med hingstar måste man ha ögon i nacken...alltid, spelar ingen roll hur snälla dom är...
börjar han veva när du leder så tryck till honom på mitten av halsen med din armbåge så han kommer ur balans...hmmm, eller dom kanske är för små för det :confused:...vrid iallafall huvudet på honom..

Det funkar inte med att "plocka" ner dom med tillrättavisning, utan klättrar dom på dig är det allvar som gäller....du ska veta att hingstar sinsemellan leker på det viset, så det är ju naturligt , men en människa ska dom ALDRIG få göra så på....
Tar du inte tag i honom på allvar nu så kommer du att få ett h-e med honom..nör dom dessutom blir riktigt könsmogna så kan dom bli aggressiva också om dom tror dom kan få göra som dom vill..

Lägga dom är ju lite överkurs...men nåt måste du göra så han inte fortsätter med beteendet...om du tittar på hästar i flock, så gäller det hårda tag, om han gjorde på detta viset mot en ranghögre häst som inte tolererar det så åkte han på fetsmällar direkt......fjompa inte med honom utan visa vad som är acceptabelt och inte, behöver du ta till hårda tag så gör det...det är inget han kommer att bli ledsen för.....
 
TACK Martha..var nog precis det jag behövde höra, jag har nyligen köpt honom oxå och den förra ägaren informerade inte om att hans ofog. Jag ska prova dina tips ..man är ju lite rädd för att släppa barnen nära honom hur söt han än kan vara emellanåt.

mvh
 
Det finns en anledning till varför hästen ska gå bakom oxå...och det handlar om ledarskap...

Var hur mycket ledare du vill, hästen kommer ändå springa på dig om han blir rädd för något bakifrån tex. Tänk dig en flock i en hage, en häst med rang någonstans mittimellan, inte särskilt högt, och inte särskilt lågt står i närheten av ledaren och betar, hör ett läskigt ljud bakifrån och hoppar iväg. Att ledaren står ivägen spelar inte så stor roll när hästen blir rädd, att den får en åthuting av ledaren spelar inte heller så stor roll, för hellre en åthuting och falskt alarm, än att det faktiskt var en sabeltandad tiger och han stod kvar.
 
Här kommer ett trix som var det som funkade på 2 av mina minimonster - för det är liksom problem, deras storlek gör att böjer du halsen på dom tex så har du en hel liten häst runt låret.
När dom fäktade och jag provat allt annat så högg jag tag i närmsta frambenet och höll kvar, det är inte likakul att stå på bakbenen om man är tvungen. Nu är jag iochförsig stor o stark men prova, den ena försökte att bita sig loss men då tappade han balansen och for omkull. Efter några gånger så insåg dom fakta och slutade ens att försöka.
 
Låt dom hållas... inget att vara upprörd över... :angel:
Det är ju deras nyckelben som rycker, eller hur??

För det var just det som hände under en hingstvisning jag var på.

Skulle heller aldrig ha Wibbe eller annan hingst bakom mig.
Han kanske kan helt plötsligt tycka att bruden i hagen längre bort är klart snyggare än mig... och vips är min arm av och Wibbe morfar elva månader senare...

Näää... ingen hitt.

AM
 
min ena shettis hingst som nu blir 2 år har varit guda snäll hela sitt liv tills nu fick en smärre chock när jag tränade han utnaför stonas hage ( brukar göra det för att vänja dem vid ston) vi ska nämligen på utställning snart, han flög också upp och flaxade med sina framben men jag hann undan rätt så bra som tur var men ett litet blåmärke blev det allt, men jag tog ner han med en gång och sen sprang jag fram och tillbaka på vägen (gick gjorde jag med) flera gånger och varje gång han försökte så var jag före han så han inte hann lyfta (mullra får han göra) sen blev han snäll som min lilla ängel igen *S* får väl se hur han uppför sig i morgon men nu är man ju beredd i allfall den andra 2 åringen var ko lugn mullrade bara lite :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Vår hingst har ett beteende som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera - han vill oerhört gärna nafsa på den som hanterar honom. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 416
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
281
Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 315
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp