Bukefalos 28 år!

Hur hantera hundmöte vid ridning?

Sv: Hur hantera hundmöte vid ridning?

Det är ju en jättefarlig situation. Jag hade personligen blivit vansinnig med tanke på att det är något som händer vid upprepade tillfällen - och dessutom på er egen mark. Jag håller med om dem som säger att du ska försöka att filma det nästa gång det händer.

Jag tycker att du gör allt som du faktiskt kan göra för att minimera faran i situationen. Du agerar precis rätt. Men hundägarna får fan ta och skärpa sig, åk hem till dem idag och säg att du inte vill få din häst biten eller själv riskera ligga där med bruten nacke pga deras hundar. Måttet är rågat och nästa gång ringer du polisen.
 
Sv: Hur hantera hundmöte vid ridning?

Fy vilken otrevlig situation. Som några säger, ladda inte mot hundarna, när hundar triggar varandra och dom är såpass närgående vet man inte vart det slutar. Det är dum om hästen blir rädd eller skadad för det får ju ni lida för i slutändan.
Försök ha med dig någon ut som kan fånga upp hundarna (muta dom med godis vad som helst) och sedan så ringer ni snällt polisen som får komma och hämta hundarna och till sist för ägaren lösa ut dom.
Eller om du går ut själv och ser dom. Som markägare har du ju all rätt i värden särskilt under denna tiden på året.
Berätta för polisen allt ni varit med om så blir det förhoppningsvis mer påföljder än bara en lösensumma för att få ut hundarna.
Så gräsligt att folk är så respektlösa när det det kan hända så fruktansvärda olyckor med djur inblandade.

Hoppas det löser sig utan att någon blir skadad.
 
Sv: Hur hantera hundmöte vid ridning?

Har vid två tillfällen träffat lösa hundar när jag ridit. Har en häst som är rädd om bakbenen, som inte tvekar att sparka efter främmande hundar om de springer runt henne.

Första mötet var en mellanstor unghund, min mamma cyklade då med. Han sprang mot oss och skällde, mamma vrålade i åt honom och ägaren kom springandes. Han sa till oss "här rider man förbi på egen risk" vilket jag blev otroligt irriterad av att höra, red på en allmän grusväg och hans hund var lös. Så jag förklarade att det är hans ansvar att ha koll på din hund, vilket han inte verkade förstå..

En annan gång dök en vallhund upp på en skogsstig, hunden sprang runt hästen och skällde, högg mot bakbenen, hästen försökte sparka hunden men missade (som tur var..)
Jag hoppar av och skriker på hunden och viftar med mitt dressyrspö. Handlade efter första tanken som dök upp, blev rätt skärrad själv eftersom att hunden högg mot henne.
Henne polisanmälde jag! Har inte sett henne sen dess..

Tycker absolut att du ska polisanmäla! Det är otäckt med lösa hundar..
 
Sv: Hur hantera hundmöte vid ridning?

Plocka med dig några stenbumlingar i fickan som du kan kasta på dem.
 
Sv: Hur hantera hundmöte vid ridning?

Polisen brukar inte ta emot hundar om den som lämnar in dem vet vem ägaren/ägarna är. Speciellt inte om det inte handlar om omhändertagande i en situation där ingen uppenbar fara föreligger för t ex en ryttare.
Det är påträffade herrelösa hundar de har skyldighet att ta emot.
 
Sv: Hur hantera hundmöte vid ridning?

Det är påträffade herrelösa hundar de har skyldighet att ta emot.

Har dem det?
Har ring polisen Jämtland och Västernorrland ett par gånger när vi hittat hundar men dem låter alltid som fån och säger typ att det är inte deras ansvar men att dem kan tala om vart hunden finns om någon ringer :crazy: en gång i Sundsvall kom en hund in på brukshundsklubben så vi kunde läsa Chippet och allt men polisen svarade att dem hade inte tillgång till sådan register (ägaren fans inte registrerad på hunddata) så vi fick ta hand om hunden och sedan leka poliser själv. Vi hittade uppgifter till uppfödaren som kunde tala om vart hunden hörde hemma. Jag har alltid trott att en av de positiva egenskaperna med att märka hunden är för att just polisen ska kunna hitta ägaren om en situation mot förmodan uppstår men ack så fel man hade.

En annan gång var det min bror som körde på en lös springande hund mitt i vintern. Hunden dog ögonblickligen och vi ringde självklar polisen men dem kunde inget göra det var upp till oss att ta reda på kroppen och finna ägaren om ingen ringde och polisanmälde den försvunnen. Det tog oss en vecka att hitta ägaren (som inte hade anmäl hunden försvunnen för den var full i cancer så dem tog föregivet att hunden gått och självdött i skogen (?!))
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hantera hundmöte vid ridning?

Man ringer inte, man åker dit o dumpar. kan de inte härbärgera vovven i en fyllecell eller fikarummet så tas den till ett hundpensionat på skattebetalarnas bekostnad.
Att de inte bryr sig om en död hund förstår jag.
 
Sv: Hur hantera hundmöte vid ridning?

Man ringer inte, man åker dit o dumpar. kan de inte härbärgera vovven i en fyllecell eller fikarummet så tas den till ett hundpensionat på skattebetalarnas bekostnad.
Att de inte bryr sig om en död hund förstår jag.

Kan också förstå att de inte tar reda på en död hund men borde dem inte kunna vara lite hjälpsamma? Men de är bra då vet man till nästa gång, man är för snäll heltänkelt. I och försig så led väl inte vi av att forska lite på vart hunden i sundsvall hörde hemma utan att det kostade oss många kr men det hade ju inte skadat om polisen inte fräst som om vi var dum ihuvudet när vi ringer polisen för att de springer runt en lös rottweiler.
 
Sv: Hur hantera hundmöte vid ridning?

kl

Det finns allt möjligt spännande man kan råka ut för. Vad sägs om att vara ute på ridtur med egen hund lös och möta en matte med hund lös. Stannar och pratar lite, hundarna hälsar och leker, vi säger säger hej och jag rider vidare... med två hundar. Vänder mig om, matte är på väg hem. Inkallning? Nähä. Skrittar vidare, hunden följer ff med, matte långt borta på väg hem, inte ett ljud. O_o

Fick rida tillbaka och handgripligen överlämna hunden. :crazy: :D
 
Sv: Hur hantera hundmöte vid ridning?

kl
Jag har rätt lite tilltro till polisen att ordna med hundarna tyvärr. Det är knappt man kan få ut dem på akuta ärenden här så att lämna in dem på polisstationen skulle innebära en resa på minst fem mil till en lite större stad och det vill jag inte lägga ner på andras hundar...

Idag hade vi nog lite genombrott i kommunikationen, jag red förbi på vägen med min äldre häst och nog f-n kom två av hundarna ut på vägen, vrålandes och började springa runt oss. Klipsk som jag är;) efter tips härifrån hade jag med det längsta dressyrspöt jag har, mer som en körpisk egentligen, som jag viftade friskt med (tur att hästen är så bussig). En utav hundägarna kom ut och började lite lamt ropa efter hundarna och då var det något som brann av fullständigt i mig:o så jag hotade med polis, informerade att mitt tålamod var slut och nästa gång deras hundar besvärar mina djur då :rage: (massa fula ord).
"Jo, jag vet att det är ett problem, vi ska skärpa oss" fick jag till svar.

Så nu återstår det att se hur väldresserade alternativt kopplade/inhägnade hundarna är nästa gång jag rider ut.
 
Sv: Hur hantera hundmöte vid ridning?

kl
Jag har rätt lite tilltro till polisen att ordna med hundarna tyvärr. Det är knappt man kan få ut dem på akuta ärenden här så att lämna in dem på polisstationen skulle innebära en resa på minst fem mil till en lite större stad och det vill jag inte lägga ner på andras hundar...

Idag hade vi nog lite genombrott i kommunikationen, jag red förbi på vägen med min äldre häst och nog f-n kom två av hundarna ut på vägen, vrålandes och började springa runt oss. Klipsk som jag är;) efter tips härifrån hade jag med det längsta dressyrspöt jag har, mer som en körpisk egentligen, som jag viftade friskt med (tur att hästen är så bussig). En utav hundägarna kom ut och började lite lamt ropa efter hundarna och då var det något som brann av fullständigt i mig:o så jag hotade med polis, informerade att mitt tålamod var slut och nästa gång deras hundar besvärar mina djur då :rage: (massa fula ord).
"Jo, jag vet att det är ett problem, vi ska skärpa oss" fick jag till svar.

Så nu återstår det att se hur väldresserade alternativt kopplade/inhägnade hundarna är nästa gång jag rider ut.

:banana::banana: Heja dej! Hoppas det blir ändring nu då!!

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur hantera hundmöte vid ridning?

kl
Räknas hästar som tamdjur? I så fall har man som djurägare rätt att skjuta lösa hundar som anfaller/ofredar djuren o inte låter sig infångas.
Eller gäller det bara djur i hage?

mera knapp
Minns ni malamuterna som satte en häst med ryttare i sken o när ryttaren hoppade av hästen när den var på väg till motorvägen anföll hundarna ryttaren?
Hundägaren avlivade hundarna, det var bara tur att ryttaren inte bröt nacken eller värre.
 
Sv: Hur hantera hundmöte vid ridning?

Vad f-n är det med folk? Min hund sprang en gång fram till en häst. Det var helt mitt fel. Hunden var 10-15 meter framför mig på stranden och sprang runt en husknut (det ligger en liten stuga med café på stranden). Just precis där dolde sig en ryttare till häst :o Tack och lov förstod vovve att han skulle stå stilla några meter ifrån hästen och ryttaren var klok och gjorde halt. Uppenbarligen var det också en snäll häst. Jag skämdes något så fruktansvärt trots att hunden egentligen inte gjorde något annat än var i närheten. Efter det blev jag ännu mer försiktig och kopplade alltid hunden där. Det är illa nog att låta något sådant hända en gång, jävligt illa faktiskt, men om man låter det upprepas är man helt dum i huvudet.

Dessa människor får väl sätta upp ett stängsel runt sin tomt. Ska det vara så himla svårt?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 020
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 340
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 384
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 788
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp