Hur hantera nederlag (på jobbet)

Jag analyserar, analyserar och analyserar. Funderar på likande händelser, och hur det sett ut i backspegeln (med lite distans i form av tid). Vad hände, varför hände det? Vad hade jag kunnat göra? Var jag orsaken?

Själv jobbar jag helt ensam i min position, småföretagare med anställda. Alla beslut, alla nederlag - allt är mitt ansvar. Men i medgång är det mina kollegor som hjälper att få vind i seglen.

Motivationen hittar jag i alternativen. Måste jag göra detta? (byta jobb, lägga ner firman, ta annat uppdrag?), utvärdera alternativen, finna mig i den lösning jag väljer och sedan inse att jo, det är motvind emellanåt och det är bara att fortsätta igenom i lugnt tempo så det finns krafter kvar att accelerera när vinden lagt sig.

Är det do or die-projekt brukar jag motivera mig genom att jag ger mig något riktigt fint när jag ridit ut stormen (att lyckas är för mig att rida ut stormen, inte att gå med xx i vinst eller så).

Bra tips! Det är lite ett do or die projekt just nu, ska fundera ut hur det kommer att se ut på andra sidan och hur det kommer att kännas när det är klart!

Ett sätt att släppa något är ju faktiskt att tillåta sig att sörja lite över att det gick snett, sen när man sörjt färdigt och accepterat att man inte är ofelbar så kan man titta på vad som man möjligen kunde gjort annorlunda. Då blir det ju en lärprocess och således något positivt som du kan använda i framtida projekt.

Ja, precis. För mig brukar det bli en kombination. Jag kan inte enbart bita ihop och vara positiv, dra lärdomar och gå vidare. Så det är väl därför jag tänkte tillåta mig att vara lite nere några dagar och bearbeta det, men sikta på att starta om med ny energi på måndag sedan.

Jag brukar se motgångar som en tid att växa. Just nu är det väl lite rörigt och jobbigt, och då är det svårt att vara positiv. Stress gör ju också att man inte tänker helt klart. Men jag ska jobba på att tänka så. Att det är en ny erfarenhet och att jag kan lära av det.

Utöver det som redan sagts i tråden brukar jag försöka att ha något roligt att se fram emot när jag är stressad och har mycket att göra. Att jag ser till att ha saker planerade så att det inte blir att jag sitter konstant och tänker på det som stressar mig utan faktiskt får tid att släppa det också. Bäst är om det är något inplanerat som jag inte riktigt kan ändra på utan som tvingar iväg mig. Det kan vara olika saker, men helst sådant som gör att jag kommer hemifrån och något som kräver lite tankeverksamhet. Typ boka in en middag med kompisar, träffa en ny person, träna nåt vettigt med hunden, nåt gruppass på gymmet där jag behöver ta ut mig ordentligt eller en resa.

Utöver det som redan sagts i tråden brukar jag försöka att ha något roligt att se fram emot när jag är stressad och har mycket att göra. Att jag ser till att ha saker planerade så att det inte blir att jag sitter konstant och tänker på det som stressar mig utan faktiskt får tid att släppa det också. Bäst är om det är något inplanerat som jag inte riktigt kan ändra på utan som tvingar iväg mig. Det kan vara olika saker, men helst sådant som gör att jag kommer hemifrån och något som kräver lite tankeverksamhet. Typ boka in en middag med kompisar, träffa en ny person, träna nåt vettigt med hunden, nåt gruppass på gymmet där jag behöver ta ut mig ordentligt eller en resa.

Tack! Jag har turen att ha lite roliga planer på helgerna framöver. Det är nog viktigt som du säger, att kunna fokusera på annat och ha kul trots att det är en lite tuffare period.

Om det går dåligt för mig i en period (oavsett anledning) brukar jag försöka analysera vad som gått snett och göra det bättre nästa gång. Är det en tung och stressad period försöker jag göra extra mycket saker som jag verkligen mår bra av och som ger mig positiv energi.

Annars håller jag faktiskt med tidigare talare om att det verkar finnas ett arbetsmiljöproblem på ditt jobb. Även om du är projektledare ska du inte "behöva stå så ensam när det rasar" så att säga. En chef eller dylik ska finnas där som stöd, du ska inte behöva ta hela smällen.

Om det går dåligt för mig i en period (oavsett anledning) brukar jag försöka analysera vad som gått snett och göra det bättre nästa gång. Är det en tung och stressad period försöker jag göra extra mycket saker som jag verkligen mår bra av och som ger mig positiv energi.

Annars håller jag faktiskt med tidigare talare om att det verkar finnas ett arbetsmiljöproblem på ditt jobb. Även om du är projektledare ska du inte "behöva stå så ensam när det rasar" så att säga. En chef eller dylik ska finnas där som stöd, du ska inte behöva ta hela smällen.

Tack för bra tips! Blir bra med helg snart och få tankarna lite på annat.

Jag blir dock lite frustrerad av att åter igen behöva skriva att jag har stöd från chefen. Vi har haft möten, han har gjort en åtgärdsplan, stöttar upp på vissa delar och har tagit bort ett projekt från mig. Nu har vi avstämning i morgon igen för att se hur det gått senaste dagarna och om vi måste ändra något ytterligare. Så på vilket sätt menar du att jag står ensam när det rasar och inte har chefens stöd?

Tack för bra tips! Blir bra med helg snart och få tankarna lite på annat.

Jag blir dock lite frustrerad av att åter igen behöva skriva att jag har stöd från chefen. Vi har haft möten, han har gjort en åtgärdsplan, stöttar upp på vissa delar och har tagit bort ett projekt från mig. Nu har vi avstämning i morgon igen för att se hur det gått senaste dagarna och om vi måste ändra något ytterligare. Så på vilket sätt menar du att jag står ensam när det rasar och inte har chefens stöd?

Ursäktar att jag var lite otydlig. Menade att chefen borde ha stöttat mer innan åtgärdsplaner o.dyl. nu blivit nödvändiga, löpande avstämningar i ett ännu tidigare skede, innan du började känna som jag tolkade det att du känner nu (stressad, frustrerad) :)

Ursäktar att jag var lite otydlig. Menade att chefen borde ha stöttat mer innan åtgärdsplaner o.dyl. nu blivit nödvändiga, löpande avstämningar i ett ännu tidigare skede, innan du började känna som jag tolkade det att du känner nu (stressad, frustrerad) :)

Ja, vi pratade om det på medarbetarsamtal för någon månad sen faktiskt. Min roll funkar lite så att vi kan jobba extremt självständigt om vi vill, och vi kan välja att involvera chefen mer om vi vill. Jag har väl plöjt på rätt ensam och min chef har inte riktigt lagt sig i, eftersom han sett att jag gärna jobbar på självständigt. Men nu pratade vi om det och han frågade om jag verkligen vill ha det så eller om jag behöver mer stöd, och jag sa att jag ville ha mer stöd men har varit dålig på att involvera honom. Han erkände att han också varit dålig på att fråga. Så vi började med mer regelbundna möten och det är jag tacksam för nu när allt blev en soppa. Så vi försöker bli bättre på det båda två, att hålla kontakt.

Ja, vi pratade om det på medarbetarsamtal för någon månad sen faktiskt. Min roll funkar lite så att vi kan jobba extremt självständigt om vi vill, och vi kan välja att involvera chefen mer om vi vill. Jag har väl plöjt på rätt ensam och min chef har inte riktigt lagt sig i, eftersom han sett att jag gärna jobbar på självständigt. Men nu pratade vi om det och han frågade om jag verkligen vill ha det så eller om jag behöver mer stöd, och jag sa att jag ville ha mer stöd men har varit dålig på att involvera honom. Han erkände att han också varit dålig på att fråga. Så vi började med mer regelbundna möten och det är jag tacksam för nu när allt blev en soppa. Så vi försöker bli bättre på det båda två, att hålla kontakt.

Då förstår jag mycket bättre! :)

1. Hur gör ni för att inte ta för hårt på motgångar på jobbet? Jag känner att det smittar av sig på alla delar av livet just nu och jag borde bara tänka att det inte är hela världen, men det känns precis som hela världen.
  2. Hur hittar ni motivationen när ni måste? Får jag inte extra fart just nu så kommer den här spiralen bara att fortsätta nedåt men energin är verkligen botten just nu. Vad göra?

:heart

1. Jag ser framåt och försöker att även hitta det jag lärt mig av motgången, så att den åtminstone haft något värde. Men ibland är jag bara upprörd, arg och känner mig besviken. Jag tror det är viktigt att känna så med ibland.

2. Motivation när den saknas... gahhhh.... öken... Jag brukar bara bita i sura äpplet. Sätta fart och få det gjort. Koppla bort alla känslor av olust och hur tråkigt det är, bara göra, så det blir gjort. Ibland vaknar motivationen till liv om jag upptäcker att det kanske blir bra i alla fall det här, kanske är det inte så tråkigt trots allt...

Tack snälla ni för alla svar. Det gör verkligen all skillnad i världen just nu att få lite konkreta förslag på tankesätt. Efter en halv flaska bubbel och lite tårar igår så känns allt bättre idag. Kom till jobbet med lite ny energi, och lyckades göra en rockad i mitt produktionschema som gör att ett utav de tidigare förlorade projekten får plats igen. Samt att ett utav projekten får mycket längre produktionstid och jag därmed kan släppa stressen över det. Så mycket bättre beslut man lyckas ta efter lite urladdning och mental omstart..

Så tack för hjälpen :heart Nu plöjer jag på sista timmarna innan helgen och sen blir det massa roliga planer över helgen sen.

Det är en jättebra lärdom tycker jag! Så check på det.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 135
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 197
Senast: VLMF
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av... 2
Svar
20
· Visningar
4 889
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb... 2
Svar
24
· Visningar
2 954
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka