Hur hantera potentiell diabetes (utbruten från Vad gör vi CLIX)

Lite relaterat...
I nån period med väldigt skral ekonomi har jag tänkt foderstat.
Jag har i åratal räknat åt mina hästar. Åt mig själv har jag (av nödvändighet) försökt få i mig protein, energi och mineraler plus vitaminer

Inte alltid så gott men fantasi och kryddor hjälper :up:
 
Lite relaterat...
I nån period med väldigt skral ekonomi har jag tänkt foderstat.
Jag har i åratal räknat åt mina hästar. Åt mig själv har jag (av nödvändighet) försökt få i mig protein, energi och mineraler plus vitaminer

Inte alltid så gott men fantasi och kryddor hjälper :up:
Inte alls kopplat till diabetes men åh vad jag skulle vilja att någon räknade ut en foderstat åt mig! Och försåg mig med 3-5 enkla recept som jag kunde rulla runt middagar på. Frukost och lunch har jag redan standardiserat, men får inte till sista pusselbiten. Och har egentligen noll koll på om jag äter vad jag behöver...
 
Vad är det som är jobbigaste? Att du har en sjukdom eller allt det för med sig?
Att hitta rätt med maten
Sjukdom i sig är inget problem.
Med just nu begränsat med pengar är det inte bara att gå och handla rätt saker.
Så måste göra det jag kan av det jag har.
Inte helt lätt
Våra elever går längre dagar nu i trean så måste hamna rätt där så att jag också är alert tills kl 15
 
Fasiken inte lätt att vara kreativ när hjärnan inte funkar.
Läser samma sak flera gånger och kommer inte ihåg vad jag läst.
Kommer ta en stund att få till en vettig matsedel.
 
Kommer ta en stund att få till en vettig matsedel.

Du kanske kan förenkla och köra protein och sallad? Jag behöver gå ner i vikt och kör på det nu. Åt nyss laxfilé och grönsallad. Häromdagen åt jag grillad kyckling och grönsallad. Smidig sommarmat också. Kanske kan du göra grönsakswook istället för sallad om du vill ha hela måltiden varm?
 
Att hitta rätt med maten
Sjukdom i sig är inget problem.
Med just nu begränsat med pengar är det inte bara att gå och handla rätt saker.
Så måste göra det jag kan av det jag har.
Inte helt lätt
Våra elever går längre dagar nu i trean så måste hamna rätt där så att jag också är alert tills kl 15
När jag efter separationen levde på "inga pengar alls" då lärde jag mig gradvis att skapa näring(GOD näring) för minimalt med pengar.

Det kommer du också att göra, det är jag tvärsäkert på. Dessutom blir man, ifall man inte redan är det expert på extrapriser.

Du sparar massor av pengar på att inte köpa godis också :)
 
Du kanske kan förenkla och köra protein och sallad? Jag behöver gå ner i vikt och kör på det nu. Åt nyss laxfilé och grönsallad. Häromdagen åt jag grillad kyckling och grönsallad. Smidig sommarmat också. Kanske kan du göra grönsakswook istället för sallad om du vill ha hela måltiden varm?
Ja det är lite planen.
Tänker mest protein och grönsaker
Enklare så.
Det som blir knivigt är just frukost och mellis.
Frukt är ju sött och inte optimalt.
Så jag klarar lite.
 
En grej som kan bli billigt med bra kontakter, och en verklig grundbult i min kost sedan jag måst sluta med kolhydratrika mål pga sjukdom är köttbuljong. Om din mataffär har köttdisk så kan du kolla om de vore okej med att skänka renset och ben till dig eller sälja det billigt. Det blir fantastiskt mättande (ofta är både fett och en del kött med i renset) utan att belasta systemet med kolhydrater. En mugg buljong mixad med lite fett av något slag och ev någon grönsak är en bra frukost för mig. Fettet gör det superkrämigt och mättande.
 
Måste du äta “mellis”? Räcker det inte med frukost, lunch och middag?

Har man diabetes är det viktigt att äta många gånger för att hålla blodsockret på en så jämn nivå som möjligt.

Våra boenden med diabetes ser vi till att dom äter något 7 ggr MINST per dygn. Det behöver bara vara något litet utöver måltiderna. Det är också viktigt att nattfastan inte blir för lång.
 
Har man diabetes är det viktigt att äta många gånger för att hålla blodsockret på en så jämn nivå som möjligt.

Våra boenden med diabetes ser vi till att dom äter något 7 ggr MINST per dygn. Det behöver bara vara något litet utöver måltiderna. Det är också viktigt att nattfastan inte blir för lång.

Det måste ju ändå vara skillnad mellan typ 1 och 2? Typ 2 är ju sällan insulinberoende på samma sätt alls.
 
Jag fick min diagnos diabetes typ 2 för snart två år sedan men började inte med tabletter för ens för drygt 1 år sedan nu. Problemet är att magen protesterar massor mot metformin.
Men det som gällt är att äta regelbundet ( hej jag är skit dåligt på att äta i vanliga fall med, äter högst mat en gång om dagen typ 😅 ). Se till att röra på mig ordentligt och ta mina tabletter två gånger om dagen. Ska egentligen ta frukost, lunch men har fått tillstånd att ta dem frukost och middag istället då magen slår bakut annars. Har bra kontakt med sjukvården, fick massa hjälp i början att komma på rätt köl.
Långtidsockret ligger numera bra och på godväg nedåt mera.
Dock kan jag nu för tiden få rätt rejäla blodsocker fall men beror mest på att jag fuskar med att äta ibland eller fuskar är fel ord jag glömmer bort att äta. Jag har lagt om kosten ja men äter i princip som innan men andra alternativ.
 
1 dl mellanmjölk innehåller 45 kcal. Med 4 dl mjölk via kaffet borde du kunna få din mellisenergi därifrån?
Jag dricker 2 muggar på morgonen och en på em.
Dvs ca 1 dl på em.
Lunchen blir ju inte så mycket då jag äter med elever.
Man hinner inte äta så mycket då.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 120
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Jag är på en efterlängtad solresa med goda vänner. Är i (för)klimakteriet och har normalt lite opålitliga och rikliga blödningar. Min...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 393
Senast: Kivina
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 892
Senast: SiZo
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp