Bukefalos 28 år!

Hur har folk råd med stora husbilar?

Utrymmet för fricamping är väldigt litet och i populära områden med många husbilar på säsongen nästan lika med noll. Å andra sidan finns då ofta bra ställplatser ganska väl utspritt.

De romantiska bilder och föreställningar om fricamping i Sverige som förekommer är nästan alltid olagliga - eller inte alls fricamping. Att stå på en bred väg eller markerad p-plats som är det ”enda” tillåtna, förekommer inte så ofta på de där bilderna.

Däremot kan man få nyckeln till de perfekta lägena antingen genom att betala för campingplats - eller ta med sig tält.
Det beror även på var i Sverige du befinner dig, norrut finns det många parkeringsplstser som används just som fricamping och det är relativt gott om plats. Speciellt i de områden där fiske är stort, relativt ofta har vi fått tips om att det är fina ställen att ställa husbil/tält när vi har köpt fiskekort. Nu har vi inget av det utan bott på hotell eller stuga men vi har samlat på oss mycket tips. :)
 
Den stora delen fricampare märker ingen av, eftersom de sköter sig och förstör inget. Men så finns det alltid de där som förstör för alla, det går igenom i allt, ryttare, hundägare, kattägare, bilister, cyklister, busschaufförer, lastbilschaufför, tältare osv.
Det finns lägen där fricamping inte är ett problem, och det finns lägen där man undrar om de är idioter.
De där som märks och stör har blivit väldigt många i samband med och efter pandemin.
Här så kryllar det av dem.
Det blir ett problem för alla.
 
Det beror även på var i Sverige du befinner dig, norrut finns det många parkeringsplstser som används just som fricamping och det är relativt gott om plats
Jag tror att de höga bensin- och dieselpriset gör att husbilisterna stannar längre söderut än vanligt i år.
Det är helt galet här på ett helt nytt sätt.

Vår verksamhet går nog en ljus framtid till mötes.
 
Fast hur långa lån tar folk? Är det liksom normalt med 8-12 års lån på ett fordon?
Alltså jag skulle kunna gå och köpa en enklare husbil kontant redan i dag.
Jag har skött om min ekonomi noga och ärvde en liten summa pengar efter min pappa för ett par år sedan.
En husbil skulle vara mycket praktisk för mig som bor på två ställen, jag skulle kunna ta med mitt eget sovrum och slippa packa och ha dubbelt av en massa saker. Dessutom så kan jag ha en personbil stående på båda gårdarna.
Det hela handlar om långsiktig planering.
 
Det finns ”naturcampingar”, med tomter som ligger lummigt och relativt enskilt. Appen Eremit erbjuder en egen liten plats.
Här runt Halmstad har också blivit helt tokigt. I den stora kommunala skogen står numera husbilar, taktält mm i varenda vrå. Självklart får de stå på parkeringen, men många kör in på en liten plätt i skogen, några ställer sig utmed sjön och blockerar fyra p-platser mm.
Själva kan vi absolut fricampa på en parkering i anslutning till en vandringsled eller liknande, men oftast är vi på brukshundklubbar och ställplatser 😊
Tillägger också, vi är 60 +, köpte husbil för ca 10 år sen. Innan dess hade vi aldrig haft råd.
 
O sen en trailer med hästen och en trailer bakom den med snabba motorbåten.
Sen blir det svårt att tro på husbilsägares argument om att det är så smidigt, och att man kan åka till avlägsna ställen utan kollektivtrafik och hotell...

Jag kan annars absolut se de roliga sakerna med en husbil, men precis som @escodobe fattar jag inte hur folk har råd.

Även om man nu tänker sig att jag skulle ha sparat alla pengar som jag har lagt på resor sedan jag var, tex, 20 år gammal, vilket nog ändå hade räckt en bit ändå. Det handlar om några decenniers resor (om än samtliga på ganska låg budget, ofta urusla hotell etc), så känns det orimligt. Ett helt yrkesliv, nästan, utan att kosta på sig lite extra på ledigheterna. Plus att jag då knappt hade kunnat veta att jag gillar att besöka nya platser, för det skulle ja ju då knappt ha kunnat göra för att jag sparade till den där husbilen.
 
Det finns en app, minns inte namnet på den just nu då det är min man som har den i sin mobil (han kör mycket i Norge på sina äventyrligheter och är där just nu...!) som visar alla rastplatser efter vägen man kör, med beskrivning av rastplatsen etc (och ja, man får övernatta där). Hur vacker den är, hur välbesökt, osv. En av dem tipsade t.ex. om att älven intill brusar väldigt högt så man kan ha problem att sova, men han älskar sånt ljud så för honom var det rena sömnpillret :-)
 
Ja det kanske är det? Jag har inga barn, bor i lgh och har en gammal bil som jag inte kör så ofta. Inga dyra intressen. Snålar inte men slösar inte heller.
Perioder har jag jobbat en del extra.
Har jobbat i 24 år. Och gör man ett snitt på det så är det inte så märkvärdigt.
Men det betyder ju ändå att om du nu skulle köpa en husbil för dina sparade pengar, så tar det (i teorin) 24 år att få ihop samma summa igen.

Jag vet inte, men min gissning är att de flesta som äger en husbil, inte har sparat på ditt vis i 24 år för att kunna köpa den.
 
Men det betyder ju ändå att om du nu skulle köpa en husbil för dina sparade pengar, så tar det (i teorin) 24 år att få ihop samma summa igen.

Jag vet inte, men min gissning är att de flesta som äger en husbil, inte har sparat på ditt vis i 24 år för att kunna köpa den.
Jag vet inte riktigt var du vill komma men vad jag menar är ju att det finns olika sätt att kunna ha en husbil på. I mitt fall har jag sparat men man kan ju också vara ett par som har relativt bra lön där ett lån inte är något omöjligt.
 
Det finns en app, minns inte namnet på den just nu då det är min man som har den i sin mobil (han kör mycket i Norge på sina äventyrligheter och är där just nu...!) som visar alla rastplatser efter vägen man kör, med beskrivning av rastplatsen etc (och ja, man får övernatta där). Hur vacker den är, hur välbesökt, osv. En av dem tipsade t.ex. om att älven intill brusar väldigt högt så man kan ha problem att sova, men han älskar sånt ljud så för honom var det rena sömnpillret :-)
Ja, här i Norge är ju rastplatserna längs vägarna dels oerhört välskötta och ofta med fin utsikt, med väldigt fräscha toaletter och så har man naturen in på knuten.

Jag skulle säga att det är rastplatser längs e16 som är mer avskilda och privata än en del hytteområden på fjället. Sist jag var upp till ena stølen ackompanjerades besöket av grannens högt dunkande eurodisco i två timmar. :cool:
 
Alltså jag skulle kunna gå och köpa en enklare husbil kontant redan i dag.
Jag har skött om min ekonomi noga och ärvde en liten summa pengar efter min pappa för ett par år sedan.
En husbil skulle vara mycket praktisk för mig som bor på två ställen, jag skulle kunna ta med mitt eget sovrum och slippa packa och ha dubbelt av en massa saker. Dessutom så kan jag ha en personbil stående på båda gårdarna.
Det hela handlar om långsiktig planering.
Precis , beror ju också på om man tycker är värt det att köpa husbil är säkert en livsdröm för en del :)
Knappast när man ska ha hund med sig.
Men vi är inte på hundforumet nu? Alla människor har inte hund.
 
Det enda jag just nu vill tillägga är, att om man vill resa med sin husbil eller plåtis/van är dessa jätteintressanta för tjuvar. Man behöver extremt många säkerhetslösningar för att stoppa de som vill bryta sig in och stjäla. Kompisar till oss har förlorat dyrbar utrustning och de som vill in i ens husbil/van behöver överlistas å det grymmaste! Vanligt rattlås och andra lås är en baggis för de som vill in.
 
Det enda jag just nu vill tillägga är, att om man vill resa med sin husbil eller plåtis/van är dessa jätteintressanta för tjuvar. Man behöver extremt många säkerhetslösningar för att stoppa de som vill bryta sig in och stjäla. Kompisar till oss har förlorat dyrbar utrustning och de som vill in i ens husbil/van behöver överlistas å det grymmaste! Vanligt rattlås och andra lås är en baggis för de som vill in.
Hur gör man då när man vill hyra ut till andra? Ingår det ens i vanliga försäkringar, särskilt om man gör det regelbundet? Det vore ju mer än småtrist om en 2 -miljonershusbil plötsligt är helt förstörd och försäkringsbolaget säger att det får man kräva de som förfogade över den ersättning från.
 
Det enda jag just nu vill tillägga är, att om man vill resa med sin husbil eller plåtis/van är dessa jätteintressanta för tjuvar. Man behöver extremt många säkerhetslösningar för att stoppa de som vill bryta sig in och stjäla. Kompisar till oss har förlorat dyrbar utrustning och de som vill in i ens husbil/van behöver överlistas å det grymmaste! Vanligt rattlås och andra lås är en baggis för de som vill in.
Ja det är ju ett problem även med vanliga bilar. Jag har ju en massa dyr utrustning och försäkringsbolagen värderar dom lågt och gör ingen direkt skillnad på vad man har utan tror att saker är likvärdiga.
 
Hur gör man då när man vill hyra ut till andra? Ingår det ens i vanliga försäkringar, särskilt om man gör det regelbundet? Det vore ju mer än småtrist om en 2 -miljonershusbil plötsligt är helt förstörd och försäkringsbolaget säger att det får man kräva de som förfogade över den ersättning från.
Det krävs speciella försäkringar om man tänker finansiera köpet med uthyrning till del. Och normalt inte alls tillåtet om någon annan del av finansieringen är lån med husbilen som säkerhet .

https://www.larmtjanst.se/Handla-sakert/hyra-husbil-eller-husvagn/
 
Hur gör man då när man vill hyra ut till andra? Ingår det ens i vanliga försäkringar, särskilt om man gör det regelbundet? Det vore ju mer än småtrist om en 2 -miljonershusbil plötsligt är helt förstörd och försäkringsbolaget säger att det får man kräva de som förfogade över den ersättning från.
Ingen aning. Jag hade aldrig hyrt ut vår van!!
 

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på en spinoff. Det hävdas ju ofta att reavinstskatten på bostäder gör att folk inte har råd att flytta. Jag är kanske korkad...
Svar
15
· Visningar
1 330
Senast: touche
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 058
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp