Hur har folk tid att prata i telefon?

Tar du jobbsamtal och pratar med kunder samtidigt?
Vet inte va du menar med jobbsamtal, tror inte jag klassar att prata med kollegor som jobbsamtal direkt. Jobbsamtal är mer att prata med trafikledning än med kollegor och ja det händer att jag måste svara när trafikledningen ringer när jag pratar med en kund. Kunderna är förstående så inget ovanligt eller konstigt i den bransch jag jobbar i.
Pratar jag med kollega eller kollega ringer när jag pratar med kund kan jag svara och be kollegan vänta lite medan jag pratar färdigt med kunden. Inget konstigt med det, alla mina kollegor gör likadant.
 
Fast det beror ju helt pa vad man gor om man kan prata i telefonen eller inte.
Jag har inga problem att prata i telefonen nar jag kor bil (dock inte tillatet i skolbuss), jobbar hemma, handlar, eller vad som helst. Jag kan dock INTE prata i telefonen nar jag jobbar med hundar eller hastar da blir jag for splittrad. Djuren behover min hela uppmarksamhet, precis som om man jobbar direkt med manniskor.
Exakt. Jag jobbar med djur och i situationer som kräver 100% uppmärksamhet. Det är helt otänkbart att vara disträ, det är omöjligt att göra ett säkert och bra jobb då. För att inte tala om vilket uselt samtal det skulle vara för den andra parten i telefonen...
 
Jag kan prata i telefon när jag pratar med kunder också, då ber jag bara den jag pratar med att vänta lite. Pratar med kunden. Inga problem, alla nöjda och glada och ingen känner sig bortglömd. Nu är de jag pratar med vana vid detta och de gör likadant tillbaka mot mig då det är kollegor.
Jag tycker det är höjden av fräckhet när folk tar samtal på tid som jag betalar för (när jag är kund). Jag åker inte till tränare som regelmässigt tar samtal under pågående lektion tex.
 
De här samtalen, är de relaterade till ditt arbete, alltså ringer folk för att de vill köpa dina tjänster eller liknande? Såna samtal ser i alla fall jag som en del av arbetet, för att ha företaget på rull. Jag pratar en del i telefon i mitt jobb och ser det som sagt som en del av jobbet.

Sen är det inte säkert att bara för att du får en massa samtal så innebär det att de som ringer ständigt svamlar i telefon. Ett sånt samtal som de ringer till dig kanske de ringer en gång om året, men om många människor ringer dig om samma sak så kanske det framstår som att "alla" pratar i telefon hema tiden. T ex jag ringer till vårdcentralen för att bina en läkartid vilket jag kanske gör en gång om året men personen som tar emot samtalet får väl kanske 40 såna samtal om dagen. Det är en massa samtal men varje person ringer väl i normalfallet bara en gång.
Jag jobbar med undervisning med levande djur. Det är helt omöjligt att utföra det och svara i telefonen. Folk som vill anlita mig för att köpa mina tjänster får ta kontakt i text, vilket de allra flesta förstår.

Den här tråden startades för att jag blev irriterad på en bemanningsfirma som försöker headhunta mig, inte ville ge relevant information via det textmedie som användes vid initialkontakt, gavs en tid när jag kunde se till att ha telefonen tillgänglig men ringde 2 timmar senare... När jag självklart inte kunde svara. De svarade inte när jag hade tid att ringa tillbaka och som svar på textmeddelandet att jag inte har tid att prata utan vill ha relevant information i text, så ringde de upp igen 😬🙄
 
Min granne pratar gärna i telefon medan han jobbar. Han kan hålla på i flera timmar och babbla medan han grejar med annat. Det kan inte jag, jag har inte den simultankapaciteten, när han ringer mig blir jag tvungen att stanna och släppa allting medan han pratar. Han blev väldigt förvånad när jag berättade det, han förstod inte att andra människor kunde fungera så.
 
Ser nu att flera verkar tolka det som att det är samtal av rent social karaktär. Såna tar jag aldrig på jobbtid och har heller inga vänner som har tid att ringa och snacka på dagtid för de jobbar också.
Jag svarar extremt sällan på sociala samtal, av samma skäl som jag inte svarar på andra samtal. Vill man nått så får man skicka sms, det har jag tid att svara på när jag har toapaus, eller som nu, hänger i soffan och njuter av tystnad.
 
Jag svarar extremt sällan på sociala samtal, av samma skäl som jag inte svarar på andra samtal. Vill man nått så får man skicka sms, det har jag tid att svara på när jag har toapaus, eller som nu, hänger i soffan och njuter av tystnad.

Till alla som jag vet har problem att svara i telefonen (de jobbar med nagot som innebar, moten, andra manniskor runt om eller i direkt kontakt, eller helt enkelt bara att de har komplicerade tanke monster att ta sig igenom) skickar jag sms, "Ring mig nar du kan".
 
Till alla som jag vet har problem att svara i telefonen (de jobbar med nagot som innebar, moten, andra manniskor runt om eller i direkt kontakt, eller helt enkelt bara att de har komplicerade tanke monster att ta sig igenom) skickar jag sms, "Ring mig nar du kan".
Men alltså, jag förstår inte. Varför inte skriva vad det gäller? "Hej, minns du vad de där bra mineralsäckarna hette?" Eller "Kan man se på tackor om de är dräktiga innan de sätter juver?" Så kan jag svara när jag har 45 sekunder ledigt i ett hundbyte.

Senast jag fick ett sånt sms var det en random människa från en facebookgrupp jag administrerar, som när jag faktiskt tog min rast åt att ringa upp, ville ha hjälp att ominstallera facebookappen på sin smartphone. Precis vad jag vill lägga min lediga tid på 👍
 
Jag tycker det är höjden av fräckhet när folk tar samtal på tid som jag betalar för (när jag är kund). Jag åker inte till tränare som regelmässigt tar samtal under pågående lektion tex.
Det beror ju helt på vad det är för yrke. Skulle såklart inte uppskatta att en instruktör pratar i telefon när jag tar lektioner men om en person som levererar varor pratar i telefon vid leverans rör mig inte i ryggen.
 
Men alltså, jag förstår inte. Varför inte skriva vad det gäller? "Hej, minns du vad de där bra mineralsäckarna hette?" Eller "Kan man se på tackor om de är dräktiga innan de sätter juver?" Så kan jag svara när jag har 45 sekunder ledigt i ett hundbyte.

Senast jag fick ett sånt sms var det en random människa från en facebookgrupp jag administrerar, som när jag faktiskt tog min rast åt att ringa upp, ville ha hjälp att ominstallera facebookappen på sin smartphone. Precis vad jag vill lägga min lediga tid på 👍

Sjalvklart gor jag det om det inte ar sa att jag specifict vill prata med personen. Ibland ar det varken lampligt eller latt att satta det man vill saga i text.
Jag kan ju lagga till att jag inte textar langa haranger pa telefonen, jag ar aldeles for langsam for det. Sitter jag vid datorn kan jag dock gora det (telephone messages finns pa bada) da jag skriver hyfsat pa ett keyboard.
 
Jag gjorde så att jag tog samtal mellan sju och nio på morgonen. Vart hyfsat acepterat att tala om detta för kunden, de hade ju ofta ringt mig under den tiden med. Sen hade jag på telefonsvararen att om de lämnade telefonnr så ringde jag upp mellan 0600 0ch 0700 - var inte helt många som tyckte jag skulle ringa dem!
Jobbade med beskärning och trädklättring, inte fan kunde man jiddra med annat folk då. För att inte tala om när tex markpersonalen pratade i telefon. De har visserligen oftast väldigt lite att göra med en, men när man vill ha deras uppmärksamhet så är det omedelbart. Så nej, telefon stupikvarten går bort, även om jag kan prata bort timmar när det passar.
 
Jag pratar i telefon medan jag jobbar på gården och fixar med annat. Jag blir mycket mer effektiv när jag har någon i örat än när jag påtar omkring själv. Ringer en vän kan jag få energi att gå ut och rensa i växthuset etc. Däremot pratar jag inte i telefon medan jag rider, om det inte är någonting väldigt viktigt som jag svarar på. Jag har nästan alltid headsetet med mig så jag pratar även mycket medan jag kör bil eller medan jag gör annat.

Bära in veden eller städa hos kaninerna är ju betydligt roligare med någon i telefon än när man är själv.
 
Har fått en del samtal från försäljaren med men svarar alltid, efter jag sett en video på tiktok, "Välkommen till aftonstjärnans krematorie. Tyvärr har vi fullt så har du mördat någon får du gräva ned kroppen själv". Har i snart två år haft min mobil på ljudlös så svarar om jag orkar eller ser. Sedan kan de, om det är viktigt, skicka ett SMS så ringer jag upp ASAP.
 
Det beror ju helt på vad det är för yrke. Skulle såklart inte uppskatta att en instruktör pratar i telefon när jag tar lektioner men om en person som levererar varor pratar i telefon vid leverans rör mig inte i ryggen.
Äh, jag vet inte om jag tycker det är jätteokej heller. Har överseende med det, men tycker det är lika oartigt som att jag skulle prata i telefon när jag betalar i mataffären. Kassapersonalen förtjänar ögonkontakt, hälsning osv,
 
Äh, jag vet inte om jag tycker det är jätteokej heller. Har överseende med det, men tycker det är lika oartigt som att jag skulle prata i telefon när jag betalar i mataffären. Kassapersonalen förtjänar ögonkontakt, hälsning osv,
Ja, och åt andra hållet också, jag hatar när kassapersonalen pratar i telefon medan de registrerar mina varor och tar betalt. Och ja, det händer ibland att de gör det, särskilt en i kassan på Lidl som nästan alltid verkar sitta och babbla
 
Äh, jag vet inte om jag tycker det är jätteokej heller. Har överseende med det, men tycker det är lika oartigt som att jag skulle prata i telefon när jag betalar i mataffären. Kassapersonalen förtjänar ögonkontakt, hälsning osv,
Förstår inte varför det ena utesluter det andra? Jag pratar ibland i telefon när jag handlar, säger till den jag pratar med att jag "Jag ska betala, vänta" och sen hejjar jag på kassören, tar ögonkontakt o ibland byter jag några ord med hen med. Sen när jag betalat klart återgår jag till mitt samtal. Inga problem liksom 🤷‍♀️
 
Jag jobbar med undervisning med levande djur. Det är helt omöjligt att utföra det och svara i telefonen. Folk som vill anlita mig för att köpa mina tjänster får ta kontakt i text, vilket de allra flesta förstår.

Den här tråden startades för att jag blev irriterad på en bemanningsfirma som försöker headhunta mig, inte ville ge relevant information via det textmedie som användes vid initialkontakt, gavs en tid när jag kunde se till att ha telefonen tillgänglig men ringde 2 timmar senare... När jag självklart inte kunde svara. De svarade inte när jag hade tid att ringa tillbaka och som svar på textmeddelandet att jag inte har tid att prata utan vill ha relevant information i text, så ringde de upp igen 😬🙄

Då förstår jag att du har begränsade möjligheter att prata i telefon när du arbetar men det innebär ju inte att alla som har en sådan möjlighet, eller vars arbetsuppgifter innefattar att prata i telefon, "ständigt svamlar I telefon".

Det där med tackan eller facebookappen, såna privata frågor brukar jag inte ta på arbetstid både för min egen och den andras skull. Inte för att jag skulle ringa upp en admin och fråga hur man installerar en app men som princip. :D

bemanningsfirman, visst kunde de skött det snyggare för att maxa chanserna att få in dig i företaget men detsamma gäller annars för personen som ringde, hen har möjlighet att prata i telefon på arbetstid eftersom det är en del av hans arbetsuppgifter.
 
När jag jobbar är min telefon inlåst i ett skåp i omklädningsrummet i källaren. Jag får alltså inte ens ta med mig telefonen in på jobbet och skulle jag försöka ta in den genom bågen så får jag en incidentrapport skriven på mig.
Kan hända att jag ringer ett kort samtal från en telefon på jobbet men då handlar det om ett kortare samtal till exempel "Gå förbi Ica efter skolan och köp en klase bananer."
 
Jag kan inte prata öht i telefon under arbetstid eftersom jag jobbar i vården. Men jag har många i min närhet som har div hantverksarbeten som elektiker, montörer, VVS, bygg mm och de kan prata en hel del under dagarna med headset.
Utanför arbetstid är jag nog alltid anträffbar.
 
Om det krävs att jag pratar i telefon så får jag ju planera in det helt enkelt. Antingen genom att ha en telefontid eller att låta folk lämna meddelanden och sedan ringa upp dem när jag har tid. Jag lärde mig av en äldre kollega att man bör sträva mot att ha 20% oplanerad tid i kalendern för allt man helt enkelt inte planerat för. Tiden tycks fyllas automatiskt.
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp