Hur har folk tid att prata i telefon?

Ringer ungefär aldrig sociala samtal pga förstår inte riktigt poängen. Vill jag veta något så skriver jag meddelande/mail. Jag vill kunna gå tillbaka och se vad som blivit sagt,om och också i lugn och ro kunna fundera ut allt jag vill fråga och berätta.

Jag kan inte prata i telefon under arbetstid, och har tack och lov hemligt nummer så får aldrig samtal av försäljare.


Min man ringer om typ allt. Jag fattar inte! Finns det möjlighet att boka nåt på nätet så gör jag det (väljer ofta tjänsteleverantörer enligt det...) medan min man ringer även om det gått att boka på tre sekunder online. Dumpa?

Twin på den minus att jag inte har dolt nummer!
 
Jag har ingen arbetstid/fritid. Jag är bonde. Antingen är jag igång, då kan jag inte prata, eller så är jag halvt medvetslös och vill koppla av.
Fast de flesta bönder kan nog svara i tfn nån gång dagtid. Det kunde iaf jag på den tiden och alla bönder jag känner.

Folk ringer ju när de har tid över för att ringa. Sen att deras tid att prata inte passar för dig innebär dock inte att de pladdrar i tfn konstant.
 
Under arbetstid pratar jag bara korta privatsamtal, t.ex boka en tid, komma överens med någon om något lite fort. Högst 5-10 minuter.
Sitter ofta i endera möten eller är upptagen så jag har sällan tid att prata på arbetstid.

På fritiden tycker jag det är trevligt att prata med vänner i telefon, av sociala anledningar. Men pratar inte jätteofta. Kanske ett par kvällar i veckan, ca 0,5-1 h åt gången.

Chattar en del med kompisar.

HATAR mejl och önskar verkligen att folk inte skickar mejl till mig som privatperson. Folk får helst ringa om de har ett ärende, jag ORKAR inte skriva på min fritid.
 
När jag jobbar kan jag inte prata i telefon. Däremot kan jag ringa tillbaka när det passar.
Tillfällen då jag ofta kan "social-prata" i telefon är i bilen till och från jobbet, när jag rastar hundarna, när jag fixar stallet (mocka, packa hö, borsta hästarna, om jag bara ska ut på en lugn ridtur kan jag även prata i telefon när jag rider), jag pratar dock alltid i headset så jag har båda händerna fria.

Jag kan aldrig svara i telefon på jobbet, och jag tycker det är jobbigare att prata genom sms, alltså sms för att boka eller bekräfta saker, liksom korta sms konversationer går bra, men att sitta och skicka sms fram och tillbaka som social snack i typ 30 min funkar inte eftersom jag då inte kan göra något vettigt.
 
Sedan handlar det kanske lite om hur bra man är på multitasking också.
Visa har inga problem att prata i telefon samtidigt som de mockar, ströar, fodrar, fyller vatten eller kör traktorn ute på åkern. Medans andra tycker att det inte går att prata i telefon och göra dessa uppgifter samtidigt. Vi är olika.

Men jag tror majoriteten av människor inte är tillgängliga på telefon 24/7, och ibland väljer nog vissa att inte svara eller lägga telefon på ljudlöst för att man bara inte orkar prata, utan vill ha lite egen tid/lugn och ro.
 
Jag hatar att prata i telefon och undviker det i största möjliga mån pga förstår inte poängen, kan prata lite snabbt med min sambo om praktiska saker och liknande och annars bara med min lillasyster som är alldeles för dålig på att svara på sms och Messenger 😅. Jag har ett kontorsjobb som visserligen har hög arbetsbelastning men de flesta dagar har jag ändå möjlighet att prata lite i telefon nån gång under dagen.
 
Jag hatar att prata i telefon och undviker det i största möjliga mån pga förstår inte poängen, kan prata lite snabbt med min sambo om praktiska saker och liknande och annars bara med min lillasyster som är alldeles för dålig på att svara på sms och Messenger 😅. Jag har ett kontorsjobb som visserligen har hög arbetsbelastning men de flesta dagar har jag ändå möjlighet att prata lite i telefon nån gång under dagen.
Privata samtal alltså, jobbsamtal ägnar jag väldigt mycket tid åt vilket bara gjort mig mer anti telefonsamtal på fritiden.
 
Det händer ganska ofta att jag har dagar där jag inte hinner (inte prioriterar) att prata i telefon utöver när jag sitter i bilen. Om jag mot förmodan bara är hemma och grejar så kan jag ha någon i luren men det är sällan jag själv som ringer sådana samtal utan det är om någon råkar ringa mig.

Men det är lustigt att just du @Migo startar en sån här tråd, vill minnas att jag läste nån gång hur mycket du pratade med din partner innan denne flyttade hit och tänkte hur sjutton en hinner med det :p såklart är det skillnad på hur hög prio det är men de dagar jag inte träffar min partner så hörs vi kanske 20-30 min på telefon pga det är det enda som jag hinner med mellan allt.
 
Jag håller med. Jag tror det beror på att du har ett jobb där folk tror/tycker att du "kan" prata lite när som helst. Ingen skulle ju komma på tanken att ringa en tandläkare mitt under arbetstid och vilja prata en stund medan hen borrar. Eller hälsa på dem under arbetstid. Till exempel. Där förstår folk att det är orimligt. Men andra mer "fria" (observera citationstecknen...) yrkesutövare respekteras inte alls på samma sätt. Man förväntas vara tillgänglig och ha tid ungefär när som helst. Jag vet....
Tandläkaren har ju iofs oftast en sköterska som hanterar telefon etc.
 

Jag är också bonde, men det finns ju många arbetsuppgifter, som kräver måttlig koncentration, och där det går utmärkt att jobba på, och samtidigt prata i headset.

Ströa fårbädden, rengöra vattenkoppar, är ett några exempel.

Och så ingår hästarna i "bonderiet", och att mocka hästboxar går t.ex. utmärkt.

Sedan så finns det en hel del traktorkörning som är ungefär lika krävande som bilkörning, och där det går bra att prata.
 
Alltså man kanske måste skilja lite på jobbrelaterat telefonpratande, och socialt prat?

Om någon ska leverera något till mig, så uppskattar jag att vederbörande ringer och berättar att denne kommer med ett lass halmbalar om ungefär en timme t.ex.

I många fall så störs jag av att det skickas sms, som jag behöver två händer för att svara på, medan jag kan sköta ett talat samtal i headsetet/blåtandshörselskydd och fortsätta med det jag höll på med.

Folk som skickar sms, och förväntar sig svar via sms, när de vet (observera vet)) att jag sitter i bil/traktor och kör, vet jag inte hur de egentligen tänker.
 
Det händer ganska ofta att jag har dagar där jag inte hinner (inte prioriterar) att prata i telefon utöver när jag sitter i bilen. Om jag mot förmodan bara är hemma och grejar så kan jag ha någon i luren men det är sällan jag själv som ringer sådana samtal utan det är om någon råkar ringa mig.

Men det är lustigt att just du @Migo startar en sån här tråd, vill minnas att jag läste nån gång hur mycket du pratade med din partner innan denne flyttade hit och tänkte hur sjutton en hinner med det :p såklart är det skillnad på hur hög prio det är men de dagar jag inte träffar min partner så hörs vi kanske 20-30 min på telefon pga det är det enda som jag hinner med mellan allt.
Jag har ett jobb till sen dess, och har utökat verksamheten i min firma rätt rejält 😁😅 Plus att han då bodde i en tidszon 9 timmar efter min, så mycket skedde istället för nattsömn..
 
Jag pratar en hel del i tfn. Det är mitt sätt att ha ett socialt liv 100 mil ifrån mina vänner/familj. Jag jobbar skift och min bästa vän jobbar hemifrån så vi planerar helt enkelt in tider som vi kan på dagtid. Det kan vara en långpromenad med hunden, städning hemma eller i bilen till/från stallet. När jag är i stallet är det dock ljudlöst på telefonen och fullt hästfokus. Har ett jobb där jag kan prata på arbetstid om det är kvällskift och lugnt. Nätter också förvisso men få ringer då ;)
 
Jag är också bonde, men det finns ju många arbetsuppgifter, som kräver måttlig koncentration, och där det går utmärkt att jobba på, och samtidigt prata i headset.

Ströa fårbädden, rengöra vattenkoppar, är ett några exempel.

Och så ingår hästarna i "bonderiet", och att mocka hästboxar går t.ex. utmärkt.

Sedan så finns det en hel del traktorkörning som är ungefär lika krävande som bilkörning, och där det går bra att prata.
Ja alltså jag tänkte att i den kontakt jag har med bönder så väl de flesta nästan varit sammanvuxna med ett headset och man aldrig fått svar på mess istället 😅
 
Jag har ett jobb till sen dess, och har utökat verksamheten i min firma rätt rejält 😁😅 Plus att han då bodde i en tidszon 9 timmar efter min, så mycket skedde istället för nattsömn..
Haha, ja jag förstår att vardagen kan ändra sig det var mest bara att jag hade ett starkt minne av just det :D
 
Alltså man kanske måste skilja lite på jobbrelaterat telefonpratande, och socialt prat?

Om någon ska leverera något till mig, så uppskattar jag att vederbörande ringer och berättar att denne kommer med ett lass halmbalar om ungefär en timme t.ex.

I många fall så störs jag av att det skickas sms, som jag behöver två händer för att svara på, medan jag kan sköta ett talat samtal i headsetet/blåtandshörselskydd och fortsätta med det jag höll på med.

Folk som skickar sms, och förväntar sig svar via sms, när de vet (observera vet)) att jag sitter i bil/traktor och kör, vet jag inte hur de egentligen tänker.

Förväntar sig svar. Jag struntar i vad folk förväntar sig. Jag svarar när jag kan och vill och det får folk acceptera.
 
Jag driver litet lantbruk, jobbar med undervisning och är djurskötare. Det finns inte jättemånga minuter under en arbetsdag då jag har händer lediga eller möjlighet att lägga fokus på något annat än det jag är upptagen med. Att svara i telefon är ofta mer eller mindre omöjligt.

Får ofta höra att jag är svår att nå, folk försöker nå mig via tfn och svarar inte på mitt standard-SMS "kan inte prata, skicka sms!". Dessutom dessa jääääävla säljare som ringer jämt och ständigt eftersom företagstelefonen inte går att Nixa 😡😡😡😡

Vad gör folk med sin tid som innebär att de ständigt är redo att släppa allt framför sig och svamla i telefon? Jag fattar inte 🤯

Min lantbrukande sambo (heltidsbonde, köttdjur och får) pratar i telefon hela dagarna. Även alla hans bondekompisar, de pratar med varandra. Jag känner faktiskt ingen annan som pratar så mycket telefon som just bönder :laugh: Det är ju ett ganska ensamt yrke och dagens yngre generation har löst det genom att prata med varandra när de jobbar, ofta kopplar de ihop flera personer samtidigt i samtalet. Detta är möjligt då de flesta av dem använder hörselskydd hela dagarna, då väljer de ett par peltorlurar med bluetooth och mick så kan de prata i dem.
 
Min lantbrukande sambo (heltidsbonde, köttdjur och får) pratar i telefon hela dagarna. Även alla hans bondekompisar, de pratar med varandra. Jag känner faktiskt ingen annan som pratar så mycket telefon som just bönder :laugh: Det är ju ett ganska ensamt yrke och dagens yngre generation har löst det genom att prata med varandra när de jobbar, ofta kopplar de ihop flera personer samtidigt i samtalet. Detta är möjligt då de flesta av dem använder hörselskydd hela dagarna, då väljer de ett par peltorlurar med bluetooth och mick så kan de prata i dem.

Det finns en yrkesgrupp till som är likadan - åkeribranschen ;)
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp