Hur har folk tid att prata i telefon?

När jag jobbar har jag sällan tid för annat än kortare privatsamtal. Jag har möten och sitter mycket i jobbtelefonen.

Oftast pratar jag med folk när jag kör till och från stallet. Hade en kompis som tidigare ville prata på morgonen men då är jag tokstressad och morgontrött och behöver varenda minut för att kunna förbereda mig från jobbet.

Det där med att skriva istället för att ringa funkar inte alltid för mig som kör mycket bil. Jag ringer till någon som inte har möjlighet att prata just då. Personen ringer inte tillbaka utan skriver, och kan hinna skriva flera gånger medan jag kör, och tjata på att jag inte svara. Detta händer trots att jag pratat ordentligt med mina närmaste att när jag ringer är det för att jag ska köra så når det inte alltid fram.
 
Exakt. Jag jobbar med djur och i situationer som kräver 100% uppmärksamhet. Det är helt otänkbart att vara disträ, det är omöjligt att göra ett säkert och bra jobb då. För att inte tala om vilket uselt samtal det skulle vara för den andra parten i telefonen...
Jag tror hemligheten är att de flesta inte har sådana jobb och en helt annan typ av fritid än vad du har :) Sedan, att folk i jobbsammanhang ringer dig och ändå inte kan få in att de ska skriva till dig eller ringa den tid ni faktiskt avtalat fram, det är ju bara respektlöst och idiotiskt på samma gång... Men, att "vanlig svensson" ska förstå hur det faktiskt fungerar med ditt jobb är nog att önska sig lite för mycket.

Själv har jag tid att prata mycket i telefon. Jag pratar gärna i telefon och städar hemmet tex, har inga som helst problem att prata i telefon med vänner när jag är ute med hundarna (så länge de är i koppel, är de lösa så pratar jag inte i telefon) osv. Ska jag ha mer ordentliga samtal, tex jobbrelaterade där jag faktiskt måste fokusera på samtalet, då blir det betydligt färre tillfällen där det fungerar. Men ja, de flesta samtalen är med nära vänner där det är lugnt att mitt i en mening säga "Hörrö, kom här, ät inte hästbajs!" ;)
 
Om det krävs att jag pratar i telefon så får jag ju planera in det helt enkelt. Antingen genom att ha en telefontid eller att låta folk lämna meddelanden och sedan ringa upp dem när jag har tid. Jag lärde mig av en äldre kollega att man bör sträva mot att ha 20% oplanerad tid i kalendern för allt man helt enkelt inte planerat för. Tiden tycks fyllas automatiskt.
Lantbruk, 20% oplanerat räcker ingenstans 😬😂 Allt från träd över staket till förlossningshjälp och rävjakt ingår i "oförutsedda händelser". Senast idag fick vi avbryta lektion och jaga en skabbräv som plockade höns mitt på dagen.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag jobbar med undervisning med levande djur. Det är helt omöjligt att utföra det och svara i telefonen. Folk som vill anlita mig för att köpa mina tjänster får ta kontakt i text, vilket de allra flesta förstår.

Den här tråden startades för att jag blev irriterad på en bemanningsfirma som försöker headhunta mig, inte ville ge relevant information via det textmedie som användes vid initialkontakt, gavs en tid när jag kunde se till att ha telefonen tillgänglig men ringde 2 timmar senare... När jag självklart inte kunde svara. De svarade inte när jag hade tid att ringa tillbaka och som svar på textmeddelandet att jag inte har tid att prata utan vill ha relevant information i text, så ringde de upp igen 😬🙄
Men den där uppförande av bemanningsfrågan är något helt annat. Det är inte ett företag du vill jobba på om de inte ens respekterar din tid. Det här får du ju fundera över och diskutera.
 
När jag jobbar är min telefon inlåst i ett skåp i omklädningsrummet i källaren. Jag får alltså inte ens ta med mig telefonen in på jobbet och skulle jag försöka ta in den genom bågen så får jag en incidentrapport skriven på mig.
Kan hända att jag ringer ett kort samtal från en telefon på jobbet men då handlar det om ett kortare samtal till exempel "Gå förbi Ica efter skolan och köp en klase bananer."

Men, men, men ... Da maste du ju KOMMA IHAG telefonnummer :eek:
 
Ringer ungefär aldrig sociala samtal pga förstår inte riktigt poängen. Vill jag veta något så skriver jag meddelande/mail. Jag vill kunna gå tillbaka och se vad som blivit sagt,om och också i lugn och ro kunna fundera ut allt jag vill fråga och berätta.

Jag kan inte prata i telefon under arbetstid, och har tack och lov hemligt nummer så får aldrig samtal av försäljare.


Min man ringer om typ allt. Jag fattar inte! Finns det möjlighet att boka nåt på nätet så gör jag det (väljer ofta tjänsteleverantörer enligt det...) medan min man ringer även om det gått att boka på tre sekunder online. Dumpa?
 
Jag driver litet lantbruk, jobbar med undervisning och är djurskötare. Det finns inte jättemånga minuter under en arbetsdag då jag har händer lediga eller möjlighet att lägga fokus på något annat än det jag är upptagen med. Att svara i telefon är ofta mer eller mindre omöjligt.

Får ofta höra att jag är svår att nå, folk försöker nå mig via tfn och svarar inte på mitt standard-SMS "kan inte prata, skicka sms!". Dessutom dessa jääääävla säljare som ringer jämt och ständigt eftersom företagstelefonen inte går att Nixa 😡😡😡😡

Vad gör folk med sin tid som innebär att de ständigt är redo att släppa allt framför sig och svamla i telefon? Jag fattar inte 🤯

Jag vet inte riktigt om du menar att folk ”svamlar i telefon” på sin arbetstid eller fritid? Det är en rätt väsentlig skillnad kan jag tycka. Sin fritid lägger man väl på precis vad man önskar, allt handlar ju om prioriteringar. Svamla i telefon låter ganska nedsättande, för övrigt.

Jag bär inte privat telefon på arbetstid. På min fritid passar jag gärna på att prata i telefonen i bilen, ute på promenad osv. Jag lägger tid på sociala relationer helt enkelt.
 
Jag tycker det är höjden av fräckhet när folk tar samtal på tid som jag betalar för (när jag är kund). Jag åker inte till tränare som regelmässigt tar samtal under pågående lektion tex.
Nu jobbar jag som lastbilschaufför och i den branschen ser det helt annorlunda ut. Kunderna jag pratat om är de som jobbar på olika företag och har hand om godshanteringen. Truckchaufförer, som ibland själva sitter i telefon. Inget konstigt med det i den här branschen. Må va konstigt kanske i andra, det är så vår vardag ser ut.
 
Men den där uppförande av bemanningsfrågan är något helt annat. Det är inte ett företag du vill jobba på om de inte ens respekterar din tid. Det här får du ju fundera över och diskutera.
Nej, jag var måttligt intresserad från början, blev skeptisk när de vägrar skicka info om avtal och lön i text och deras miss med telefontiden gjorde att jag tappade det lilla ingresset som fanns kvar. Om de vill ha min kompetens så får de betala vad det kostar, och inte svamla om att arbetskläder är en stor förmån för mig 😂
 
Jag kan prata på pauser och raster. När jag kör, tar jag bara tjänstesamtal om komradion inte funkar. Vilket är ytterst sällan. Vad som är oartigt eller inte, är väl högst subjektivt. Finns folk som tycker kontakt via SMS är oartigt med.

Jag pratar ibland när jag betalar, men hälsar alltid med ögonkontakt och är beredd på att kassörskan säger nått. Likaså har jag inga problem med att resenärer pratar i telefon när de går på, men tycker det är oartigt när de inte ens ägnar mig en blick.
 
Jag vet inte riktigt om du menar att folk ”svamlar i telefon” på sin arbetstid eller fritid? Det är en rätt väsentlig skillnad kan jag tycka. Sin fritid lägger man väl på precis vad man önskar, allt handlar ju om prioriteringar. Svamla i telefon låter ganska nedsättande, för övrigt.

Jag bär inte privat telefon på arbetstid. På min fritid passar jag gärna på att prata i telefonen i bilen, ute på promenad osv. Jag lägger tid på sociala relationer helt enkelt.
Jag håller med.
Att prata i telefon på arbetstid med ett arbete där det inte är ok är ju fel, men på sin fritid, är det verkligen en dålig sak om någon känner att den vill lägga sin tid på det med likasinnade? Alla är ju inte lika, tack och lov.
 
Vad som är oartigt eller inte, är väl högst subjektivt. Finns folk som tycker kontakt via SMS är oartigt med.
Åh, det påminner mig om en gång på ett tidigare jobb...

Jag jobbade då som hundrastare i ett litet företag, och insåg att jag hade glömt koden till porten till hunden nr 2. Eftersom jag fortfarande var ute med hund nr 1 så var det ingen direkt brådska, så jag skickade ett sms till chefen och frågade om koden så att hen skulle kunna svara när det fanns tid.

Chefen svarade, mycket upprört, och var helt övertygad om att jag där och då var utanför porten till hund 2 och alltså hade varit ute på tok för kort tid med hund nr 1. Det sågs (såklart) som väldigt allvarligt och det var mycket svårt att få chefen att förstå att om jag hade varit utanför porten, då hade jag ringt för att snabbt få svar, att jag skickar sms när det inte är bråttom och att jag hade skickat sms just för att slippa stå utanför en port och vänta. Jag ville ju kunna jobba effektivt och komma i tid till samtliga hundar den dagen.

(På de jobb jag haft senare har jag därför frågat chefer osv redan i förväg hur man gör om det behövs hjälp med något. Vill inte få en sådan utskällning i onödan igen :crazy:)
 
Jag håller med.
Att prata i telefon på arbetstid med ett arbete där det inte är ok är ju fel, men på sin fritid, är det verkligen en dålig sak om någon känner att den vill lägga sin tid på det med likasinnade? Alla är ju inte lika, tack och lov.
Jag har ingen arbetstid/fritid. Jag är bonde. Antingen är jag igång, då kan jag inte prata, eller så är jag halvt medvetslös och vill koppla av.
 
Jag driver litet lantbruk, jobbar med undervisning och är djurskötare. Det finns inte jättemånga minuter under en arbetsdag då jag har händer lediga eller möjlighet att lägga fokus på något annat än det jag är upptagen med. Att svara i telefon är ofta mer eller mindre omöjligt.

Får ofta höra att jag är svår att nå, folk försöker nå mig via tfn och svarar inte på mitt standard-SMS "kan inte prata, skicka sms!". Dessutom dessa jääääävla säljare som ringer jämt och ständigt eftersom företagstelefonen inte går att Nixa 😡😡😡😡

Vad gör folk med sin tid som innebär att de ständigt är redo att släppa allt framför sig och svamla i telefon? Jag fattar inte 🤯

Om det gäller privata samtal så är det väl bara att låta bli att svara om du inte har tid att prata? Är det viktigt så får de väl skicka ett sms och förklara varför det är viktigt. Kan jag inte prata så svarar jag inte. Då ringer jag upp senare. Hur mycket senare beror på vem det är och hur bråttom jag bedömer att det är att ringa upp.

Gäller det jobbsamtal så får du kanske ha en telefontid om du får så många jobbsamtal att det stör dig i ditt arbete?
 
Jag har ingen arbetstid/fritid. Jag är bonde. Antingen är jag igång, då kan jag inte prata, eller så är jag halvt medvetslös och vill koppla av.

De flesta har det inte så. De allra flesta har fritid och kan då välja att lägga delar av sin fritid på att prata i telefon med vänner, familj och släktingar. Eller så prioriterar man inte det och gör annat då och pratar inte i telefon.
 
På arbetstid svarar jag på viktiga samtal från exempelvis vården. Jobbar jag hemifrån händer det att jag svarar på andra samtal också om jag har tid.
Jobbar med utveckling, underhåll och support av produktionssystem i tillverkningsindustri. Arbetsbelastningen varierar.

På min fritid svarar jag i telefon om jag inte råkar stå i duschen eller liknande. Är sällan någon ringer så jag har inga problem med det.

Tillägger att jag har 50% sjukersättning och således endast arbetar 4 timmar/dag måndag till fredag om det nu gör någon skillnad.
 
Ringer ungefär aldrig sociala samtal pga förstår inte riktigt poängen. Vill jag veta något så skriver jag meddelande/mail. Jag vill kunna gå tillbaka och se vad som blivit sagt,om och också i lugn och ro kunna fundera ut allt jag vill fråga och berätta.

Jag kan inte prata i telefon under arbetstid, och har tack och lov hemligt nummer så får aldrig samtal av försäljare.


Min man ringer om typ allt. Jag fattar inte! Finns det möjlighet att boka nåt på nätet så gör jag det (väljer ofta tjänsteleverantörer enligt det...) medan min man ringer även om det gått att boka på tre sekunder online. Dumpa?
Vi kan byta 😆
Jag ringer också om allt medans min man är precis som du. Jag tycker det är enklare att ringa.
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp