Hur har ni era hästar? Hage, stall osv.

J

JGA

Jag är en tjej på 22 år som vill skaffa egen häst till våren -05. Hade ponny som yngre men har gjort ett långt uppehåll i ridningen pga flytt till egen lägenhet och allt annat som kommit emellan... Nu har jag iaf stadigt sällskap och möjlighet att ha häst, rider förnärvarande på ridskola...

Jag funderar på hur ni som bor mitt i stan har era hästar? Hur har ni det ordnat med stall (jag bor själv i göteborg/gamlestaden) och hagar, hästkompisar osv? Vet ni var man kan hitta bra ställe med inte jättehög hyra för den som vill ha egen häst men inte har eget stall. Var man kan söka upp stallpltser tex på internet eller så. Hur stora hagar går era hästar i, är det gräs eller grus och hur många hästkompisar har de? Hur mycket i hagväg behöver häöst för att må riktigt bra? Har läst så mycket otrevligt nu om för små hagar och för varma stall som hästarna mår dåligt i :( Vad betalar ni per månad och ingår hö och kraftfoder och strö för er?

Tacksam för svar.
Mvh Jenny.
 
Ang stallplats, kolla annonser i lokaltidningar och annonsblad. Här på Buke tror jag oxå att det kommer upp en del annonser. Finns det en anslagstavla på ridskolan, kolla där isf.

Hör med hästvänner om de vet någon som ha en tom box, alla kommer inte ut på annons utan mkt går via kontakter. Din ridledare kanske har några tips.

Är du rädd för för små hagar och dålig stalluft så kan ju lösdrift vara ett alternativ. Det är efter vad jag förstår vanligare söderöver, själv känner jag ingen som har sina hästar så. Men det beror nog mkt på att det är jobbigt med vattenledningar o dyl när det kryper ner mot -30.

Om hagstorlek är det svårt att säga nåt mer än att det bör vara större än en box iaf. :smirk: I bedömningen av hagen får man ta med många olika saker. Hur ofta tränar du hästen (hur mkt den rör sig utöver hagtiden), hur många hästkompisar det finns i hagen (busar de mkt?), hur länge hästen är ute osv.

Är hagen lite får man kanske försöka hitta på lite sysselsättning för hästen, aktivitetsboll, grenar att gnaga på mm. Vid liten hage är mkt rörelse runt omkring ofta ett +, det finns mkt att titta på.

Mina två hästar delar på en hage som är ungefär 50*50 under vintern. Har en reservhage som är 12*33 som används under vår och höst ibland för att den andra inte ska bli för lerig. Iom att min hage är platt försöker jag se till att de har så mkt hö som möjligt att äta och grenar att gnaga på, för sysselsättning. Storleken tycker jag är helt ok, på vintern trampar de ändå bara upp stigar som de går efter.

På sommaren har jag 2-3 ggr större beteshagar åt dem.

Mina hästar har inte semester på vintern utan hålls igång hela tiden. Detta gör ju att behovet att röra på sig i hagen minskar lite, därav en mindre hage.

Sammanfattningsvis så kan jag säga att du får väga för- och nackdelar mot varann när det gäller olika stall. För det finns inga perfekta stall. :) Bra ridvägar kanske gör att man kan stå ut med mindre hagar. Trevliga stallkompisar kanske uppväger bristen på ridbana. Osv osv i all oändlighet. :D I värsta fall går det ju att flytta, lita på din magkänsla.
 
Jag bor själv i Kungälv och kommer ha min häst 1.2 mil hemifrån mig. Han kommer gå tillsammans med 3 stycken andra hästar och dom går i stora gräshagar. Vi hjälps åt med insläpp, utsläpp och fodringar. Vi är 4 stycken som har hästarna där (kanske 5 snart)
Jag betalar 825 kr i mån och då ingår stallplats, hö och halm.
Du hittar lättast stallplatser genom annonser på internet eller i tidningar. Kan ju även sätta upp lappar på t.ex. din ridskola.
 
Jag har precis hittat en stallplats och ska flytta in hästen där i sommar :D

Jag sökte mest på internet och ringde och mailade folk till höger och vänster! Sen var jag och tittade på en massa stall, de flesta hemska och några bra. Jag tror att det är enda sättet!

Stallen jag har bestämt mig för verkar jättebra. Det ligger 8km från vart jag bor, i Uppsala. De har jättebra hagar och stora boxar med fönster. Det är ett kollektivstall så man hjälps åt med fordningar och intag/utsläpp. Vi får väll se hur det funkar. :)

/kiira
 
Jag betalar 2600:-/månad och då ingår allt. Trivs bra med helinackodering. Lycka till med ditt val och din nya häst.
 
jag betalar 1100kr och då ingår maten halm hö tar ut och in hästarna. jag vet inte hur stora hagarna är med de är stora och så har vi sommarbete vid stallet vilket jag tycker är bra de finns 4 hästar+ min jag trivs jättebra där jag e :love: :bow: :bow:
 
Hade min pålle inackorderad i ett stall på hisingen fram tills för drygt en månad sedan. Kan bara säga att ju längre ifrån stan du kan tänka dig att åka dess billigare stallplats och bättre hagar kan man få. Små pyttehagar (typ box- eller max paddockstorlek) är annars rätt vanliga i närheten av stan eftersom det är rätt ont om mark. Vad en stallplats kostar beror rätt så mycket på vad du vill ha för standard, hur långt ifrån stan det får ligga samt hur bra kommunikationer det finns till stallet. I det stallet där jag hade min häst låg hyran på 1700:-/månad inkl hö och torv samt viss service (morgonfodring och utsläpp). Jag tror det är ganska normal hyra för ett stall med det läget (hyffsat nära stan och bra busskommunikationer) och den standarden (ganska låg standard men de hade egen paddock, dock ej ridhus på ridavstånd). Har hört om stall i närheten med eget ridhus och lite bättre standard där hyran har legat över 3000:-/månad....

Lösdrifter är det ont om i närheten av göteborg, det finns ett par ställen men inget som är speciellt bra enligt vad jag har hört.

Lättaste sättet att hitta stallplats omkring Göteborg tror jag är att åka runt och prata med stallägare, många bryr sig aldrig ens om att sätta ut annonser om att de har platser lediga för de har redan folk på kö (framför allt de lite mer eftertraktade stallen). Självklart är det också bra att hålla koll på internet (typ här på buke) och på lappar på ridskolor och i ridsportbutiker.

Lycka till med hästköpet!
 
Jag bor i Kortedala och har min häst i Ale kommun..närmare bestämt i Nol. 3 mil enkel resa...men det är inte så himla farligt som det låter för det tar bara 20 min dit. Jag satte ut en annons här på Bukefalos...fick jättemånga svar...men tog den i Nol. Nu har jag bytt stall...fast bara till granngården...betalar 600 i hyra, 350:- i ensilage...sedan så betalar vi för det vi använder...typ halm, betfor, havre (självkostnadspriser)...Detta ställe är super och det är jag, stallägaren och en annan inhyrd som har häst där. Vi hjälps åt med det mesta å allt flyter himla bra. Hur långt kan du tänka dig att pendla ?? JAg har en del stall-tips om du är intresserad...bla i Kungälvsområdet, Hisingen och i Nol.
 
Jag bor på landet, och har hästen inhyrd i ett stall 9 km från mej. Där finns 5 andra hästar, de går 2 och 2 i hagarna för tillfället. Stora hagar, och i stallet är det några grader varmare än utetemp. Dvs inga 15 plus på vintern, skönt! Vi har bra ridvägar, sommarbete, liten paddock m hinder o belyst, tillgång t transport, vattenspilta osv.

Jag betalar 1200 kr/mån där, och då ingår hö, havre, mineraler och torv + 4 fodringar o in/utsläpp. Dock hjälps vi ändå åt en del med sådant.
Du får nog räkna med att få betala mer eftersom du bor i storstad, såg nåt pris på 5500 kr i boxhyra i ett stall nära Sthlm, där det ingick samma saker som för mej. Det är ju skillnad på 1200 o 5500. Nu kan man väl inte jämföra bara priset, men ändå!

För hovis betalar jag 560 kr gång (helskoning), vaccin ca 200/gång, massage 300/gång, fodertillskott (ev andra mineraler, B-vitamin, vitlökspulver, Enzion) ca 300/mån, försäkring 3500/år, avmask ca 100/gång, träning 100/gång. Utrustning o såna prylar hittar jag oxå billigare här ute än i städer.

Kan tillägga att hö o havre kostar båda 1 kr/kg, billigt!
 
Vi betalar 1300/månad och då ingår hö, halm, havre så mycket man behöver. Vi har 50 m till ridhus (på ridskola där vi iofs måste betala anläggningskort, men man betalar väl för läget). Det är kollektivstall där alla som har häst hjälps åt med fodringar och ut/insläpp.

malu
 
Tack så mycket för alla svaren jag får... Alla tips är välkomna! :love:


Mynta2 du har privat mess...
 
Tusen tack för alla svar! Om fler vill tala om vad ni betalar per månad och var ni har era hästar uppstallade är jag bara tacksam.
Gulligt av så många att skriva :love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 610
Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 492
Senast: Linnea_
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 198
Senast: Totola
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
2 886
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp