Vilket stall ska vi välja?

Beet

Trådstartare
Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att jag pratade med grannen om sommarbete igår och han då frågade mig om ett alternativ han tänkt på. Nämligen om vi vill flytta upp dit med vår häst, gratis stallplats o.s.v genom att vi ser till två russ som han vill ta hem till barnen. Han och frun har inte tiden själva att ha två ponnys på heltid och barnen är för små för att ta ansvar själva (det är mer seriöst än vad det låter). Ljust nu står det inga hästar i hans stall, men vi ska först om främst flytta dit på sommarbete p.g.a. andra orsaker.

Båda ställena är helt fantastiska egentligen, har stått i grannens stall i yngre dar med vår första häst och både jag och min syster har ett speciellt band till det stallet. Anledningen att vi flyttade därifrån för många år sen (var i stadiet barn/ungdom) till ett stall lite längre bort (fortfarande gångavstånd) var att vi egentligen bara ville testa något nytt. Vår bästa kompis skulle flytta dit med sin häst och det var klart att vi ville stå där också då.

Stall 1, det vi står i just nu.

Fördelar:

Mer liv och rörelse
Ridvolt
Snälla människor
Riktigt bra stall, stort och luftigt
Utsläpp, lunchfodring m.m ingår
Alltid folk på gården
Bra hagar
Många hästkompisar

Nackdelar:
Ingen fri tillgång på hö
Skitsnack kan uppstå
Volten går ej att använda under vintertid om det är mycket snö (dock är det absolut inte människornas fel)
För mycket vistelse i box, tycker hästen som är van att gå på lösdrift och vill ut när han ätit och sovit klart



Stall 2,

Fördelar:

Knappt en minut på cykel så är man framme
Gudomliga hagar
Lösdrift
Fri tillgång på hö
Jättemysigt stall, gammaldags
Trevliga människor och barnen är jättegulliga
Plånboken blir jätteglad, mer pengar kan läggas på träningar
Inte lika leriga hagar

Lösdrift och fri tillgång på hö sa jag till grannen var ett krav då vi tyvärr inte hinner springa upp till stallet flera gånger om dagen, dock hinns absolut en morgonkoll med och när skola/jobb är klart för dagen hänger vi resten av timmarna i stallet. Lösdrift hade han redan tänkt ordna från början så han var inte negativ mot det.

Nackdelar:

Kan bli ensamt om ingen mer flyttar dit
Ingen ridvolt (dock både körkort och transport och ridhuset ligger 5-7 minuter bort med bil)
Kanske blir färre hästkompisar (dock minst två)
Stallet har bara kallvatten, dock bor vi nära så behövs varmvatten löser det sig alltid

Det jag och min syster är mest oroliga för är ensamheten, att inte kunna stå och mocka och samtidigt vara social. Vi har det bra på stället vi är på och ena stunden vill vi stå kvar och andra stunden vill vi inte mer än att få komma tillbaka till stallet där vi "hör hemma" och få fixa, dutta och dona och bestämma mer själva. Vi är båda snart 21 år, bor hemma båda två, jag studerar och ska göra det i 2 1/2 år till, kommer troligtvis bo hemma hela tiden just för att slippa ta studielån. Min syster jobbar heltid och kommer hon inte in på skolan hon sökt till hösten så flyttar hon alla gånger hemifrån, men inom kommunen. Ett till krav från stall 2 var också att foderhästarna i alla fall ska vara där i två år, visst kan alltid saker hända, men just bara för att slippa vara rädda att vår häst ska bli ensam. Det sa han att det inte var några problem och han förstod också det.

Vad skulle ni ha gjort?
 
Sv: Vilket stall ska vi välja?

Stall två om jag ser till mig själv. Jag är osocial och trivs bgättre i ett litet stall. Där jag har min häst är det bara min och en till, fungerar utmärkt.
 
Sv: Vilket stall ska vi välja?

Tycker stall två! Hästarnas utevistelse och hagar är något av det viktigaste. Angående maten, jag ger mina hästar hö i dubbla slowfeedernät, två balar håller i tre dagar. Det finns massa lösningar så hästarna kan få fri tillgång till mat utan att man behöver mata dom flera gånger om dagen.
 
Sv: Vilket stall ska vi välja?

det enda jag tänker på med stall 2 är om din och systerns hästar ska gå i samma lösdrift som russen - vad händer när russen blir smällfeta av fri tillgång (om de nu blir det men det finns ju viss risk) och de andra hästarna blir för smala med begränsad tillgång?

Om man har en plan för hur man ska lösa fodringarna om det visar sig att russen inte klarar av att få fri tillgång så skulle jag valt stall 2. Att få gratis stallplats under pluggtiden är guld värt! Själv brukar jag ha telefon-maraton med kompisar när jag mockar eller gör liknande stallsysslor. Och det andra stallet verkar ju vara ganska nära - ni kanske kan få betala en liten ridbane-hyra för att få nyttja ridbanan och får då samtidigt behålla kontakten med folket i det stallet.
 
Sv: Vilket stall ska vi välja?

delvis kl

Tycker stall 2 ;)

Ang hö går det inte att bygga hö"prylen" så den blir enkel att äta ur uppifrån men "knepigare" från sidan så russen kan äta från sidan men med "besvär" och de större hästarna når höt uppifrån utan problem.
 
Sv: Vilket stall ska vi välja?

Tack för svar!

Det finns ju alltid en risk! Dock kan man ju lösa det med slowfeedingnät, som även är bra för att minska spill o.s.v. sen är det motion som gäller. Även om vi nog kommer vara alldeles för stora för russen finns det andra träningsmetoder för att hålla hullet nere. Barnen kommer ju rida och håla igång dom också. Noga koll är ju också viktigt, det viktigaste är ju att dom inte blir feta/smala hästarna. Skulle det inte funka med fri tillgång hela tiden är ett alternativ att slänga ut extra till vår häst som inte låter en kotte få gå nära hans hö hög om han är hungrig.
 
Sv: Vilket stall ska vi välja?

Hej!

Jag hade nog tagit stall 1. Mest för att jag har testat att stå i litet stall och trots att jag egentligen inte är i stallet för det sociala saknade jag mycket att ha någon att prata med och rida ut med.

För mig är också ridbana hemma viktigt. Det tar mycket mer tid att ta sig till ett ridhus med häst och släp och allt även om det "bara" är 5-7 min bort. Vintertid kan jag gissa att vägen inte heller är så körbar??

För mig är det heller ingen fördel med fri tillgång. Vad gör ni om hästarna inte klarar att gå på fri tillgång? Vem kommer fixa foder åt dom då. Inte alla hästar fixar fri tillgång- ens med småmaskigt nät (min tex klarar det inte utan blir tokfet). Och hur ser planen ut om någon/några hästar bir skadade och måste stå på box? (Ja, jag har stått på lösdrift och fått flytta i panik när hästen behövde boxvila eftersom ingen vettig lösning fanns att tillgå).

/Lavinia,
 
Sv: Vilket stall ska vi välja?

Boxplatser finns det, hela 5 stycken i stall två. Vilket gör att man kan ta i hästarna i fall det händer något. Så den punkten känner vi oss trygga på.

Det där med fri tillgång är ju det svåraste, jag har synen att nästan "alla" hästar klarar av det om dom till slut fattar att höt finns alltid där och dom kan äta i sin egen tackt och när dom själva vill. Dock finns det ju oändligt med åsikter om detta och stallet vi står i nu tycker inte det är bra.

Vi har bestämt att vi tar sommaren och tänker igenom allt. Vi ska ändå stå på sommarbete vid stall 2.

Fy vad de här är svårt! Att lämna en trygghet för att man vill tillbaka till stallet man en gång växte upp vid. Stallet som ligger oss varm om hjärtat och nästan är som ens eget.
 
Sv: Vilket stall ska vi välja?

Jag skulle välja stall två utan att blinka.

Kanske kan man göra så, att om russen blir väldigt tjocka av fri tillgång så kan de stå inne på nätterna med halm att plocka med? Kanske inte varje natt, men några gånger i veckan. Min erfarenhet är inte alls som din, att glupska hästar äter mindre när de fattar att maten finns kvar. Jag har stått i samma stall som personer med hästar som aldrig slutade äta. Slowfeedingnät minskar bara ätningen delvis, de blir duktigare och duktigare på att äta ur näten och får ganska snart i sig stora mängder på kort tid trots nät. Däremot förstår jag verkligen att man vill ha sin normalätande häst på fri tillgång! Det ar jag med.

I och med att det är lösdrift så blir det ju inte så mycket mockning, för jag antar att ni delar upp mockningen av "utsatta områden" i hagen mellan er. Då blir det mockning en eller två dagar i veckan bara och det klarar man ju att göra utan sällskap :)

Eftersom det andra stallet ligger så nära så förlorar ni ju inte ridsällskapet heller, det är ju bara att rida över och mötas upp. Samma med volten, borde kanske gå att göra en deal där och få hyra den ibland.
 
Sv: Vilket stall ska vi välja?

Kl
Låter klokt att tänka igenom över sommaren . Är ni oroliga för den sociala biten att sakna den hade jag spenderat tid på att tänka igenom just det . November - kolmörkt , ensamt , och endast ridmöjlighet genom att lasta och åka iväg osv . Hur kommer ni känna i praktiken vintermånaderna osv ?
 
Sv: Vilket stall ska vi välja?

Jag tänkte uppdatera med lite nytt som gjort oss ännu mer vilsna... Varför ska det vara så svårt?

Något sommarbete blev det ej hos grannen, allt löste sig i nuvarande stallet och hästen står kvar där. Anledningen var att en annan häst i stallet inte gick ihop med en häst och ägaren till den hästen som blev utsatt ville inte chansa att släppa ihop dom igen. Dock såldes hästen nu i dagarna som skulle få följa med vår häst till grannen i sommar och det gjorde att vi kunde stå kvar. (var endast av vänlighet åt ägaren vi tänkte ställa oss hos grannen så hon skulle slippa leta sommarbete längre bort)

Grannen kom till oss häromdagen och ville ha klartecken om hur vi ville göra, han och riktiga ägaren till russen behövde veta. Vilket leder till att vi inte längre har hela sommaren på oss att tänka igenom. Om allt går enligt planerna, vill dom att russen ska flytta till grannstallet runt första veckan i juli. KORT TÄNKETID FÖR OSS!!!!

Osäkerheten ligget kvar och gnager i oss fortfarande, vilket leder till sömnlösa nätter. Ena dagen är det självklart, nästa dag är det någon, eller vi själva som kommer med något negativt, som leder till att tveksamheten blir större.

Vi båda har insett att det är tryggheten vi är rädda för att förlora, i nuvarande stallet vet vi hur det fungerar, i grannstallet blir det helt nytt. Vi ser en bild framför oss hur det kommer vara, men tänk om vi har så fel? Vad gör vi då? Båda vi två är nog lite för försiktiga utav oss, vilket leder till att vi har svårt att lämna det trygga och chansa på nya utmaningar. En del av oss säger att det är väl klart som korvspad vi ska chansa, vad kan hända mer än att det inte fungerar?. Flytta tillbaka till nuvarande stallet kommer vi nog inte få göra igen (tror inte dom skulle acceptera det), men det finns gott om stallplatser runtom.Tycker dock synd om hästen då, som skulle få behöva flytta ytterligare en gång. Andra delen säger att vi ska stanna kvar i tryggheten.

Att få ha ett "eget" stall lockar, kanske mera arbete, men det är inte det som hindrar oss egentligen. Fixa hagar har vi aldrig haft problem med och istället för att bara beställa hö till vår häst får vi köra upp några fler lass. Jag satt med en uträkning i går och kom fram till att ungefär 18.000-20.000:- om året, skulle vi tjäna på att flytta upp till grannstallet. Pengar som lockar alldeles för mycket. Det är större hagar i grannstallet, vilket leder till att hökostnaderna kommer minska. Vi kommer inte behöva lägga lika mycket pengar på spån heller som vi gjort. Vi kommer inte betala någon hyra och där tjänar vi 15.500:- bara på det.

Allt är säkert bara luddigt skrivet nu. Den största osäkerheten är som sagt att förlora tryggheten och att det inte kommer fungera som vi tänker oss att det ska göra.

Hur skulle ni ha gjort?
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket stall ska vi välja?

Jag förstår inte riktigt varför ni vill flytta ö.h.t efter beskrivning, särskilt som ni är så tveksamma.
Definitivt hade jag inte använt den ekonomiska delen som argument att flytta när ni är så osäkra över lag. Jag lovar att ekonomin kommer inte kännas ett enda dugg värt det om ni inte trivs i övrigt, så det argumentet hade jag inte använt för att övertyga mig själv om fördelarna så att säga.
 
Sv: Vilket stall ska vi välja?

För att grannstallet har en plats i vårt hjärta som det nuvarande stallet absolut inte har. Stall 1 är mer ett stall, där har vi vår häst och allt är frid och fröjd, oftast. Stall 2, är mer som en plats, en plats där vi tillbringat dom flesta timmarna som små och det gör ont i hjärtat när vi rider förbi det stallet varje dag och ser hur det bara står helt tomt och "öde" på liv. Vi tillhör grannstallet, så är det bara, men att börja om med något vi aldrig har gjort förut gör oss osäkra.

Pengadelen lockar på det sättet att vi kommer ha mer pengar över till träning och utveckling. Vilket blir mer begränsat nu då en massa andra kostnader går före.
 
Sv: Vilket stall ska vi välja?

Stall 1 helt klart.

Fri tillgång är inte alltid det bästa framför allt inte för plånboken, varför ha en fet häst som äter 35 kilo hö om dagen?
När man kan ge den 8-10 och lägga resternade av pengarna på annat skoj?
Kostar höet 3 kr kilo med moms blir det en dagskostnad på minst 105 kr och per månad minst 3150:crazy:

Det är bara ca 500 mindre än vad jag betalar för att stå på en stor anläggning med ridhus, paddock dusch, toa, paddock och full service.
 
Sv: Vilket stall ska vi välja?

Varför bara ge han 8-10 kg när hans tuggtid kräver mycket mer? Han åt minst 13kg hö i vintras och jag hade gärna gett han mer under dom 5 timmarna han är tvungen att vara utan, men nu är det så och det är bara att acceptera för det är inte möjligt att "tjata" om fri tillgång i stall 1. Där är det olika åsikter om saken och det är klart vi accepterar andras uppfattningar också:)

Det blir billigare vid stall 2 för oss, vi får första lassen med hö från bonden. I stall 1 skulle alla ha samma, därför ä vi tvungna att köpa hö. Men jag förstår ändå hur du menar. Vi kommer behöva betala hö i stall 2 också tillslut.

Kanske det bara är bättre att strunta i allt eftersom vi är såna velhönor? Hästen skulle få det bäst på stall 2 när det kommer till utevistelse och mat. Dock mår han defetitivt inte dåligt nu! Det gör inte vi heller:) vi har inte superkul i stallet, men det säger ju inte att det blir superkul i stall 2 heller. Vi går ihop med alla och kanske det är dumt att lämna något som är tryggt framför något som vi inte har en aning om hur det kommer att vara. Drömmen om stall 2 finns alltid, men velandet kanske gör att det är bäst att strunta i allting ändå.
 
Sv: Vilket stall ska vi välja?

haha, tillochmed jag blir kluven av ditt velande :D

Fast seriöst så tycker jag kanske att vid ett val så ska det kännas riktigt bra i magen och mycket mindre veligt. Kanske har du svaret där?
 
Sv: Vilket stall ska vi välja?

Haha ja det är inget lätt val när vi inte har det superdupermega sämst på stället vi står på nu. Visst är vi inte alltid ense om saker och ting och onödigt skitsnack uppstår ibland. Det är ju inget som är jobbigt sådär, förutom att om vi skulle komma med något bra förslag så blir det ratat direkt. Det ska göras som det alltid har gjort och det är bästa sättet. Punkt slut. Både jag och min syster älskar nytänkande och gillar att pröva och läsa om olika sätt som forskats fram för att få en så bra hästhållning som möjligt.

Men ja, man ska nog vara mer säker på ett sånt här lite större beslut! :) hade nog varit lättare att ha kunnat stå i stall 2 på sommarbete. Känslan hade varit enklare att tyda då.
 
Sv: Vilket stall ska vi välja?

Utifrån mina tankar och värderingar hade jag slagit frivolter och genast flyttat in i stall 2.
Jag hade 11 gånger av 10 velat stå i ett eget stall där jag bestämmer helt själv.

Men vad jag tycker, är irrelevant för er.
Jag tycker att du och systern, varförsig, ska punkta upp de tre viktigaste sakerna med en uppstallning.
Se sedan om ni utifrån detta kan komma fram till vilket stall som passar er bäst.

Angående ex varmvatten så kanske det är lätt fixat. Man kan köpa en begagnad varmvattenberedare på blocket. Grannen kanske tycker det är jättebra att ha varmvatten i stallet..
Finns det någon plats vid stall 2 som skulle kunna lämpa sig som ridvolt?
Grannen kanske vill ha en paddock till barnen?
Enligt min erfarenhet så är det inte antalet hästar i flocken som är det viktiga utan att det hela tiden finns iaf en kompis.
Ni kanske rent av kan hyra ut en extra plats till en kompis. Då får ni ju både en extra hagkompis samt sällskap i stallet.
Sedan är ju frågan om ni prioriterar att utveckla ridningen. I så fall är det väl ypperligt att kunna lägga 15-20000kr extra på träning. ;)
 
Sv: Vilket stall ska vi välja?

Jag skulle ha valt stall två. Lösdrift är för mig mer eller mindre ett krav och din häst verkar ju också föredra det. Helt ensamma är ni ju inte. Jag är den enda som har häst i mitt stall....Två hästkompisar räcker väl bra, om de trivs tillsammans. Varmvatten har inte jag heller, och det har gått bra. Ska hästarna svampas på sommaren ställer jag ut vattnet så det blir ljummet över någon dag. Har ni bra ridvägar så ligger ju ridhuset väldigt bra till ändå tycker jag. Då har ni att rida i även på vintern. Det är vad jag tycker. Lycka till!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 837
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 706
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 058
Senast: Smurfoff
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 493
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp