Hur har ni råd med både häst och barn?

Gullan86

Trådstartare
Hej alla!

Ni med häst och barn, hur har ni gjort för att ha råd med både häst och barn, hur många hästar och hur många barn har ni gärna om ni har ett välbetalt jobb(ut över 20 tusen i månaden kanske lr något) eller ett mindre välbetalt jobb kanske t.o.m arbetslös.
Ni behöver inte skriva exakt vad ni tjänar men det är ju skillnad för de med välbetalt jobb då kanske det inte varit så svårt att ha råd med både häst och barn.

sålde ni någon häst före/efter ni fått barn pga av att det blev för dyrt när barnet kom?

Ni som inte kunde skiljas från era hästar hur gjorde ni för att spara in och kunna ha kvar dem?

Ni med barn och häst, hur många hästar hinner ni med att ha när ni har barn och hur många barn har ni då?
 
Sv: Hur har ni råd med både häst och barn?

Nu har jag iofs bara ett barn som är 1½ månad gammal och som inte kostar mer än blöjor (kläder också men vi har fått mycket). Än så länge är det inga problem för mig att ha "mina" två hästar kvar. Jag äger själv en häst och min mamma äger den andra så jag har bara försäkring, vet.kostnader och hovslagarkostnader på en. När hästarna är installade så står det mer eller mindre bara på grovfoder men till hösten så blir det kraftfoder till min häst igen och då är det havre från grannbonden ca 80 kr för 50 kg, mineraler är alltid dyrt tycker jag. Jag står alltså för alla foderkostnader och strökostnader.

En stor skillnad är att jag har mina hästar hemma på vår gård, jag hade aldrig haft råd att ha dem installade som jag hade förr! Stallet är gratis för oss jämfört med bostadrättskostnader tillsammans med stallplatskostnader. Så det som kostar är försäkring, hovslagare, veterinär, strö och foder (om jag inte har glömt ngt nu).

Jag tjänar inte nämnvärt bra kanske, har en lön på under 20.000 och nu går jag dessutom på föräldrarpenning så jag får ut hälften av vad jag brukar få netto.

Hur många hästar hinner jag med? Nu går de på sommarbete och jag har inte svårt att hinna med dem men till hösten kommer jag inte rida båda hästarna samma dag utan det får bli varannan dag för dem och jag kommer inte lägga ner lika mycket krut på min mammas häst utan satsa på min. Jag har inga tävlingshästar heller utan de är mina hobbykusar jag tränar dressyr med så de behöver inte ridas varje dag.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur har ni råd med både häst och barn?

Jag skaffade halvfodervärd till min häst, dels för att minska utgifterna men främst för att jag inte har lika mkt tid över till "hästeriet" sen jag fick barn. Har en häst som kräver rätt mkt motion och som står uppstallad i ett kollektivstall.
 
Sv: Hur har ni råd med både häst och barn?

Ni som inte kunde skiljas från era hästar hur gjorde ni för att spara in och kunna ha kvar dem? Jag lånade ut min häst 6 månader när mitt 1a barn var 2 månader gammal pga förlossningsdepression.
När jag väntade 2a barnet fick jag problem med sammandragningar och lånade ut henne 4 månader före BF. Tanken var att hon skulle stannat hos fodervärden i flera år. Men fodervärden fick ekonomiska problem och hästen kom hem igen, hon var utlånad i 6 månader.


Ni med barn och häst, hur många hästar hinner ni med att ha när ni har barn och hur många barn har ni då? Jag har 2 barn, (2½ år och 5 månader) och skulle hinna med säkert en 4-5 hästar, men nu vill jag ju inte vara i stallet varje dag och så mycket. Jag har 1 häst jag rider 4-5 dagar i veckan, tränar minst 1 ggr i veckan och tävlar nästan varje helg.
Med 1a barnet stod jag i kollektiv, det funkade bra men inte med 2 barn, det känns för farligt med alla in och utsläpp och dessutom jobbigt för barnen, så jag står helinackorderad och åker bara upp och rider.



Jag och maken har alltid haft delad ekonomi, under de 4 åren jag haft hästen har jag tjänat allt från +20.000 kr till 0 kr i månaden.
 
Sv: Hur har ni råd med både häst och barn?

kl

Jag och min man har delad ekonomi och låga utgifter i övrigt, så hästen är faktiskt inga större problem. Jag har som du vet en häst, och han står inackorderad i ett privatstall med en hyra på 850kr/mån juni-aug och 1350kr/månaden under resten av året. Då ingår ingen torv eller hö, så det står jag för själv, samt eventuellt kraftfoder (oftast blir det inte mer än lusern och mineraler). Utöver det betalar jag hovslagare och eventuellta veterinärkostnader, försäkringen betalar min snälla mamma tills jag har ett fast jobb. Jag har inte lagt ner några strörre summor på träning sen jag började rida in Thytur, men det är meningen att det ska bli mer träning framöver, vilket mamma också hjälper till en del med ekonomiskt. Dock är hon liksom jag lärare, så hon har inga stora summor pengar, men hon kan ju bidra lite, och det hjälper enormt mycket!

My kostar inte så mycketän så länge. Det är lite kläder då och då, blöjor (ca 5 blöjor per dygn), försäkring och mat, men eftersom hon äter det vi äter blir det knappt någon extrakostnad. Det dyraste vi har just nu är nog bilen, men den är tyvärr ett nödvändigt ont...

Tidsmässigt är det inga problem att hinna med min lilla häst, men jag har en man som är hemma mycket och inte har några problem att ta My dagtid, vilket har gjort att jag ofta kan komma iväg och rida på dagen, och det är super! Hade jag hft vå hästar hade jag nog ridit dem/tränat dem lite mer varannan dag, kanske inte mest för att jag inte har tid, utan framförallt för att jag nog inte hade velat lägga så mycket tid varje dag i stallet som det skulle innebära att träna två hästar varje dag. Jag har märkt att jag gör min tid i stallet mer effektiv nu än tidigare, och vissa saker som t ex göra rent borstar, sköta om utrustning och massage och stretching av hästen varje dag får väl inte lika mycket tid i dagsläget =)

Jag tror inte att du ska oroa dig för dina hästar. Ta det som det kommer. Glampi är ju ung än så länge och tar inte skada av att vila och arbetas lite om vartannat, och Thengill kommer du säkert hinna med som du vill. Man kanske får sänka sina krav lite, och sen jobba upp dem igen när man får mer tid efter några år.

//Julia
 
Sv: Hur har ni råd med både häst och barn?

*edit*

Jag betalar 3.000kr för helinackordering, då ingår allt tom skötsel av hästen. Bete kostar 850 kr och då ingår daglig tillsyn minst 2 ggr/dag + verkning.
Förra stallet kostade 1.000kr i kallhyra, 75 kr spånbalen, foder ca 700-1000kr, 14 in/utsläpp och 4 lunchningar/nattningar.
 
Sv: Hur har ni råd med både häst och barn?

Jag har 4 barn på 2,3,17 och 19 plus 2 bonusbarn på 13 och 15.
17-åringen bor hos pappa pga av närhet till skola.

Vi har 2 hästar hemma, så de kostar egentligen bara hö och halm plus verkningar, försäkring och vaccinationer.

Jag pluggar så tjänar inte mkt och sambon har eget och tjänar olika.

Vi går aldrig ut, dricker knappt, köper inte så mkt kläder utan det mesta går till hästarna då det är vårt gemensamma intresse.
Tiden är knapp i perioder, men vi får hjälp av de större barnen så att vi kan lägga tid på hästarna på kvällen när de små snart ska sova.

Sen får hästarna tyvärr stå mer i perioder, men med kuperade hagar ser jag inte det som ett jätteproblem.
 
Sv: Hur har ni råd med både häst och barn?

Tack alla för era bra svar...

det är nog mest den ekonomiska biten jag är orolig för, att ha råd med 3 hästar och få extremt lite pengar när jag är mammaledig fast att jag har jobb så kommer jag ju få ut väldigt dåligt när jag är hemma...sen har vi rätt hög hus hyra...Vi går aldrig ut, röker inte dricker inte har inga andra dyra intressen förutom hästarna då(tyvärr är det bara mitt intresse).
Vi köper typ aldrig kläder, väldigt sällan....
min sambo har jobb ganska bra betalt men inte välbetalt och mitt är inte heller välbetalt.

Och jag har verkligen snålat in till max på hästarna, har dem hemma, köpet väldigt billigt men bra hö, de äter bara grovfoder, går på lösdrift så behöver bara spån till lösdriften väldigt sällan kanske max 5 balar per vinter lr något.
det enda är ju mineraler.

vaccinationer är det ju och jag snålar inte med dem utan de får alla 3 sprutorna där tycker jag inte man ska snåla(inte på något annat som påverkar deras hälsa såklart heller).

sen har jag varit noga med avmaskning så alla 3 hästarna har jag fått ner till mer eller mindre 0 i EPG så de träckkollas bara ca 1-2gånger per år så de behöver ingen avmaskning.

Shettisen går utan skor, bara ridhästen har skor men ska vara utan när bebisen kommer första tiden.
unghästen står i vanliga fall på ett ställe med gämnåriga till extremt förmånligt pris eftersom jag hjälper dem och tränar deras hästar så ja han kostar bara försäkring.

har bra föräkringar på dem alla men det är inte dyra försäkringar...

har inte råd(tar mig inte råd) att rida lektion eller tävla något inte på senaste tiden iaf...

vad mer ska man snåla in på lixom...

Hur är det med era sambos/män har de något intresse för det är ju viktigt att de inte tycker alla pengar går till era/våra hästar och de inte får ha något roligt intresse?
det är nog där problemet ligger mkt med, att jag ensam har 3 hästar men min sambo har inget bra intresse jo bilar men det är så himla dyrt att köpa en bil för 200 000kr för skojs skull och ha den i 1år sen tröttna på den...

har ni tips på bra intressen som har med bilar att göra men som inte kostar som en riktigt fin tävlingshäst?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur har ni råd med både häst och barn?

Bebisar kostar nastan ingenting i borjan, lite blojor bara. Sa det beror ju pa vad ni har for ekonomi for ovrigt.

Jag salde mina for jag hade inte tid over huvud taget. Det fanns sa mycket annat jag ville gora nar jag hade lite ledig tid. Nu har jag ordnat det toppenbra med en tjej som ar hemmafru och vill att jag rider hennes hast, sa hon passar mina barn och jag rider nar det passar mig.
 
Sv: Hur har ni råd med både häst och barn?

Hur är det med era sambos/män har de något intresse för det är ju viktigt att de inte tycker alla pengar går till era/våra hästar och de inte får ha något roligt intresse?

Min make jagar och det gör han antingen på morgonen innan vi klivit upp eller på kvällen vid läggdags. Sen åker han iväg på dragracingtävlingar och är borta över helgen, mellan 2-4 dagar i streck.
Han har även en bil hemma han meckar med.

Han har inte gett sina intressen så mkt tid eftersom han jobbat och vill vara all ledig tid med oss, men då har jakten vart bra eftersom barnen ändå sover då ;) Bilen är ju oxå ett intresse man bara kan låta stanna om det är så, lite svårt med ett levande djur.

Nu är han och hämtar en jakthund, så då blir det mkt träning för honom med den.
 
Sv: Hur har ni råd med både häst och barn?

Bebisar kostar nastan ingenting i borjan, lite blojor bara. Sa det beror ju pa vad ni har for ekonomi for ovrigt.

I början är det inte barnet som kostar i sig, men utebliven arbetsinkomst ... sved duktigt för mig iaf :crazy:.

Jag och min man (då sambo) hade varsin häst. När Elina låg i magen lånade vi ut en till fodervärd, och när hon var ett år hade vi ingen häst kvar... inte för kostnaden egentligen (jo delvis) utan för tiden. Nu har vi andra hobbies och hästeriet ligger på is ett tag. Det är så individuellt, men jag fick inte ut så mycket av stallet efter hon föddes, det blev inte avkoppling utan bara måsten. Plus att fogarna har hindrat mig från att rida. Nu skulle jag nog kunna börja lite smått igen, men det får vänta något år till tror jag, vill njuta av varje minut av lillan. Och jobbet tar redan för mycket från henne.

Jag tjänar 35+, och min man likaså, men den huvudsakliga anledningen var som sagt tiden.
 
Sv: Hur har ni råd med både häst och barn?

Både jag och sambon jobbar och har gemensam ekonomi så hästkostnaderna i sig är inget problem. Jag har 3 hästar som jag har i ett kollektivt stall med väldigt billig stallhyra. Eller 2 har jag där, och en i unghästflock.

En häst har jag sålt pga tid och platsbrist.

Största problemet är tiden tycker jag. När jag var mammaledig var det ju inget problem för då var jag ju med Tuva alla andra timmar på dygnet varje dag och tyckte mest det var skönt att få ett break från en krävande bebis. Men nu när jag jobbar känns varje minut med henne viktig.
Hästintresset håller i sig för mig men jag känner att en häst vore nog egentligen och skulle gärna ha en medryttare. Dock har jag nu en ridhäst och en shettis (med fång) och en unghäst efter min absoluta favorithäst som jag var tvungen att ta bort i våras så det känns tufft att behöva sälja någon. Och tycker mest det är "ägg" som erbjuder sig att vara medryttare till islandshästar med noll känsla. Dom som har det har oftast egna hästar...
Men det löser sig sa han som sket i vasken...
 
Sv: Hur har ni råd med både häst och barn?

Ja precis. Så om man vet vad man har för ekonomi är det viktigare att ställa sig frågan "hur har ni tid med både häst och barn" och även tänka längre än under föräldraledigheten.
 
Sv: Hur har ni råd med både häst och barn?

Jag har oxå funderat mycket på det här med hästen, tiden och ekonomin när bebisen kommer. Min man har, som din sambo, oxå ett intresse för bilar och vi har en ganska ny och "fin" bil som han lägger sin själ i. Han köper nya delar, avgassystem och allt vad det nu heter då och då. Han blir aldrig nöjd/klar trotts att han säger efter varje gång att "nu är bilen klar". Jag tycker det är onödigt att han lägger en massa pengar på en bil som redan är fin (iaf i mina ögon, men jag ser nog inte samma saker som han gör) men å andra sidan så är ju det hans intresse.
Från början tyckte han nog att det var lite orättvis att han inte skulle kunna lägga dom pengar han vill på bilen medans jag har min häst som bor väldigt dyrt. Och jag förstår honom, men jag vill inte lämna bort Fabian, och byta till en billigare stallplats drar jag mej för då han och jag trivs väldigt bra, dessutom så kan jag ta en promenad med bebisen i vagnen till stallet, så det ligger nära hemma, och jag kan köpa mej helt fri från stallet en dag om jag måste. Men nu börjar han förstå att det är svårt att bara "lägga ifrån" sej hästen ett tag medans det funkar att göra så med bilen. Så medans vi är föräldralediga på heltid så måste det vara bilen som blir lite lidande.

Men det är ju bara ett år, sen borde man kunna börja jobba lite smått så ekonomin blir bättre. Vi båda tjänar bra (har lika mycket i lön) men vi lever oxå efter det i dagens läge. Vi har räknat ut att om vi tar ut FP ca 5 dagar/vecka och betalar allt som måste betalas för att vi alla(häst och människor) ska överleva, alltså lån på bil och lägenhet, hyra, räkningar, mobil, mat, stallhyra, hovslagare, sparande osv, så kommer vi ha ca 9000 kr kvar att leva för. Jag vet inte om det funkar men hoppas på det. Förhoppningsvis så kan vi kanske leva på mindre och då oxå spara på dagar.

Jag har oxå ett hästkonto med en buffert på 30 000 kr om det skulle hända något med Fabian.
Hoppas på att vi får ihop ett bra buffertkonto till oss människor oxå innan bebisen är född. Har nog några tiotusenlappar idag.
Sen sparar vi även pengar som är för oförutsedda utgifter som relaterar till lägenheten/bilen, men hoppas ju på att det får förbli ett sparande som kan gå till en handpenning på hus/gård i framtiden.

Ni får inte ut någon föräldra lön från era jobb?
Vi har tydligen rätt till ca 2500 kr ut/månad, i 6 månader (3 månader var, vi jobbar på samma företag).

Något vi kan dra in på, är att verkligen laga mat och göra matlådor så den som jobbar slipper äta ute. Jag kan, om det kniper med tid och pengar, flytta hästen till lösdrift och hyra ut min box i andra hand. Jag kan cykla och gå till stallet för att spara på bensin. Vara lite mer vaksam på erbjudanden osv när man handlar i mataffären och planera lite bättre när det gäller inköpen så man inte måste handla lika ofta.
Vi är inga festprissar någon av oss(det har vi växt ifrån), vi röker/snusar inte och vi shoppar inga mängder med kläder.

När det gäller tiden men hästen så känner jag ingen panik det första året när man är mycket hemma, men sen. Hoppas på att det går att lösa. Dock så satt jag och läste i fackets tidning idag om att bli förälder och på vårt jobb har vi rätt att gå ner 25% tills barnet fyller 12 år. Så vi som jobbar skift kan då ta bort en helg var, så man bara jobbar en helg/månad och barnet har alltid en förälder som kan ta hand om denne på helgerna och slippa barnvakt. Jätte bra tycker jag, samt att det bara blir ca 9%/person i tid som försvinner, alltså inga stora pengar.
Sen får väl hästen fortsätta motioneras varannan dag som i dagsläget(pga min foglossning), han verkar trivas med det.
Jag själv hade aldrig orkat ha mer än en häst ensam, har haft två och det tar tid. Bara en tar tid tycker jag. Jag vill kunna lägga ner min själ i hästen även om det inte handlar om att motionera varje dag, men borsta och umgås. Jag tror även att man vill lägga ner lika mycket på barnet, om inte mer. Så jag ska pussla för att få det att gå ihop, jag vill inte göra mej av med Fabian.

Som du ser av det långa inlägget, så har jag funderat en massa på detta men är fortfarande inte säker på hur vi ska lägga upp allt som går att planera så detta är bara tankar och ev lösningar för oss.
 
Sv: Hur har ni råd med både häst och barn?

Jag delade en häst med min syster när jag blev gravid. Jag hade hästen 3 dagar i veckan och hon 3 dagar och en dag var pappa där och fixade det viktigaste för att vi skulle få avlastning.

Hästen kostade i runda svängar 5000 i månaden och det är ganska kännbart. Då är inte kostnader som uppätna täcken, tappade grimmor och söndertrampade boots medräknade. Vi hade in och utsläpp 4 gånger i månaden på alla 14 hästar varav några var riktigt knepiga.

När jag blev gravid fick jag foglossning ganska tidigt och vi insåg att jag inte skulle kunna göra allt. Pappa fick ta mer och mer och min syster orkade inte hålla igång hästen helt själv. Syster var tvungen att vara med vid alla in och utsläpp eftersom jag var rädd om magen och fogarna och inte ville ta de knepiga hästarna.

Beslutet mognade fram och vi sålde hästen 3 veckor efter att min son tittade ut. Då hade vi letat rätt köpare i 3 månader. Det var jäkligt svårt men samtidigt en lättnad. Hästen var av typen som ville ut och jobba varje dag. En tänkare som man inte bara kunde ta ett varv i skogen med. Saknar honom varje dag men som dagarna ser ut nu så skulle han inte fått plats varken hos mej eller min syster.

Hoppas verkligen att du kommer fram till vad som blir bäst för er!
Mvh Miks
 
Sv: Hur har ni råd med både häst och barn?

kl

Alltså jag har ett barn en dotter på 2½ köpte min häst för 1 år sedan en 2 årig valack. Jag jobbar enbart deltid ca 60 % (handels)hade gärna jobbat mer ,men svårt att få tag på heltidstjänster .Sambon jobbar heltid och driver ett spannmålsjordbruk . Hästen kostar mig i runda slängar 4000:- i månaden utslaget mer eller mindre. Det är jäkligt kännbara pengar ,men i mitt fall så behövde jag verkligen skaffa häst igen för att vara en "hel" människa . Den avkopplingen han ger mig är värd de pengarna och gör faktiskt att jag orkar vara en glad mamma för det mesta .

Har bebis nummer två i magen - hade planer på att rida in pållen efter betet ,men det får ju uppenbarligen vänta tills nästa vår .

Nu har ju jag den fördelen att jag inte har en häst i full kondition utan en unghäst som dessutom är väldigt omogen än så länge.
 
Sv: Hur har ni råd med både häst och barn?

Ja... Hur gör man för att få råd.. Jag har sen jag flyttat hemifrån lyckats leva på inga pengar alls nästan. Mycket med hjälp av snälla föräldrar...
Innan bebis pluggade jag på enbart bidrag 1½ år och fick nästan ihop den budgeten med två hästar.
Då stod jag inhyrd i ett litet stall med en kallhyra på totalt 500 och gemensamt in-/ut-/lunchschema. Pappa fixade billigt spån och hästarna hade fri tillgång på hösilage ute och åt hö inne. Den ena hästen var barfota och den andra skodd. Snälla pappa betalade försäkringarna.

I höstas tog jag bort gammelhästen och flyttade den kvarvarande till större stall där utsläpp och lunch ingår på vardagarna och man har utsläpp en gång i månaden. Hö ingår för 1200:-/ månaden. Under hösten/våren har jag jobbat halvtid och fått ut 5000-8000 och jag har aldrig haft det så bra som nu/då!! Visst, pengarna räcker ju aldrig till så mycket som man vill men man vänjer sig ju snabbt vid att ha "mycket pengar".
Att bara ha en häst är supeskönt och jag känner att jag verkligen hunnit med både häst, man och barn.

Nu "råkade" jag dock köpa mig en häst till -en tvååring- här i början på juni och känner redan att det tar för mycket tid med två hästar, trots att de går ute dygnet runt nu och inte behöver så mycket egentligen. Planen är att sälja den "gamla" hästen och jag hoppas verkligen jag får honom såld innan hösten. *hint-hint*

Nu under sommaren, går jag till största delen enbart på FP. Får ut min sista lön nu och är sedan lovad jobb 15 september så nästa lön kommer i oktober... Kommer helt klart bli kärvare med dubbel stallhyra och "mindre" tid.

Sambon tjänar skapligt, runt 20' och tack vare att han står för större delen av mat o dyl klarar jag min hobby.
Sambon håller på med motorer av alla de slag och har en raggarbil, en jetski och en skoter i sin lekpark så ingen av oss har billiga hobbys, men vi klarar oss och skulle antagligen må sämre utan dem även om det skulle innebära mer pengar.
 
Sv: Hur har ni råd med både häst och barn?

Tack alla för era bra svar...men det känns dystert...stämningen i hela tråden känns rätt nere och dyster på något sätt...inte många som glatt säger att "det fungerar alldeles utmärkt med mina 10 tävlingshästar" hm det var kanske att ta i men för vissa verkar det ju nästan vara svårt med bara en häst...

Min dröm har alltid varit att bo på landet på egen gård och ha hästarna hemma och i framtiden planerar vi ju att köpa en gård just nu hyr vi.
Men eftersom jag har hästarna hemma så måste jag ju ha minst 2st för att de ska ha sällskap eller hur....och jag kan inte tänka mig att inackordera igen...
Ett tag hade jag ju bara 1 häst min första och jag tycker på ett sätt att jag ser faktiskt ingen skillnad i kostnad på vad han kostade då med tävling och träning och stallhyra än vad de 3 gör tillsammans nu...
Jag prioriterar annorlunda nu och jag kommer nog aldrig bli en tävlingsmänniska som sattsar allt på tävling...jag är mer en skogsmulle.

jag har alltid älskat skogen och när jag upptäckte hästarna så var det den perfekta kombinationen. Jag tycker inte så mycket om harvande på bana eller tävling egentligen och tävling och träning för tränare är ju inte allt eller hur?!

Att få vara tillsammans med hästarna/djuren få vara med det man älskar och det som är "jag" som "kitty79" skriver om att det är något som fattas utan hästar även om livet är fullt av annat.
Jag tror det är bra att ha ett intresse för båda parter och att man kan samsas och båda får komma ifrån och vara sig själva emellanåt det kan ju inte vara fel även om man älskar barnen och vill vara med dem så mycket som möjligt.

Vi har ju hästarna hemma med så det måste ju vara enklare att kombinera "jag går ut 1 timme och rider" än "jag kör till stallet vi ses om 4 timmar när jag fodrat 12 hästar och släppt in mockat osv"
eller?
Barnen kan ju vara med och leka ute i trädgården sen ju medans jag rider i hagen tex eller så kan de följa med och cykla när jag rider på grusvägen..

men det förutsätter ju att man har ungar som gillar sånt och går med på det vilket kanske inte alltid är lätt.

Sen känns inte ridningen som allt för mig, jag tror mest hästarna är mina vänner och jag mår lika bra av att bara umgås med dem som att rida nästan bättre.
Och hästarna dör ju inte av att vara topptränade om man inte har sådana hästar som får fnatt om de står 1 dag.
Hästar är ju inte födda till att bli ridna på de vill ju bara gå och äta/leka med varann osv egentligen det är ju vi människor som känne r oss tvingade att motionera dem egentligen...

Det största hotet är ekonomin för mig iaf tror jag kommer lösa det med tiden till 3 hästar om jag inte ska tävla dem på hög nivå och rida 7 dagar i veckan 2st och köra 1 det kan nog bli knepigt...

Vi får se hur det blir, kan som "ajda" inte se vilken av hästarna som möjligen skulle kunna gå att sälja, eller alla skulle GÅ att sälja men jag skulle inte kunna sälja mina fina vänner.
Ajda och jag har ju lite samma situation, en shettis, en unghäst(islandshäst) och en ridhäst(islandshäst)....

Vem ska man välja att sälja lixom...helt omöjligt. vill inte skiljas från dem de är ju mitt allt jag skulle inte vara hel som människa utan dem skulle sakna dem hela mitt liv sen och ångra mig så mycket.

nikki och fabian vad är föräldralön? får ni det samtidigt som föräldrapenningen? himla snällt och bra företag.
vad är det för något jobb ni har? om ni får 9000kr kvar efter alla räkningar...ingår mat och bensin i räkningarna då och kläder eller är det det som skall ingå i de 9000kr?
kan säga att vi får zero över efter räkningar, hyra, mat, bensin, sparande....men då inkluderar det ju ioförsej allt men det är inget mer över om man säger så, därför är jag rätt orolig över hur en halverad inkomst skall ställa till det.

miks oj 5000kr betalade du det och sen din syrra lika mkt eller delade ni på det? kan säga att det är ungefär vad vår gårdshyra kostar och den är på 6hektar, hus på 120 kvadrat och så 3 hagar med tillhörande lösdrifter och 4 boxar i stallet...hmmm jag hade om jag velat kunnat hyra ut boxarna och troligen tjänar rätt mkt eftersom vårt ställe ligger så nära en större stad men innebär inte det en massa mer jobb och massa jobbigt folk man måste umgås med? det är ju därför jag inte vill ha hästarna inackorderade från första början.

mitten ja det blir nog att man lever efter sin inkomst för ni tjänar ju väldigt bra båda två och borde ju klara er perfekt på en halverad inkomst för dig kan säga att 35 tusen tjänar inte ens vi ihop tillsammans med full lön....suck långt ifrån..men 35+ var kanske innan skatt?

vindvissla himla smart du löst det nu vad skönt...
det svåra för mig är att jag fäster mig så mycket vid mina djur och de blir mina vänner det är så svårt att bara sälja då när så mycket känslor är inblandade.

mitt nya jag du verkar ha det ungefär som oss då det är på ett sätt en fördel att lära sig leva med väldigt lite pengar för man anpassar sig som du säger efter pengarna och har man massa pengar så lyckas man ju en då göra av med dem på något vis....

men har man haft det jättedåligt så borde man ju tänka att får man bättre med pengar så kan man leva som förut och lägga undan överskottet till något kul...men då passar man ju på att leva istället...

svårt det här med ekonomi...
 
Sv: Hur har ni råd med både häst och barn?

Jag har valt att låna ut min häst - pga ekonomin.
Det hade funkat att ha kvar henne själv om jag tagit ut full föräldrapenning 7 dagar i veckan, men det vill jag inte.
Vill att hon ska vara hemma och tidigast börja dagis när hon är 1,5 år och sen ska jag vara tjänstledig en dag vecka och hennes pappa en dag.

Min häst är min drömhäst och därför ville jag inte sälja. Hon är utlånad till en mycket god vän som tar föl på henne så jag får inte tillbaka min häst innan vintern 11-12 eftersom fölet måste avvänjas först.

Jag ändrade också prioritering ju mer gravid jag blev, jag hade en lätt graviditet, men man blev tyngre och allting mycket mycket jobbigare.
Att mocka tog säkert 3 gånger så lång tid, och att bära en vattenhink tog säkert 4 gånger så lång tid och då kändes det inte roligt att ha häst.
Då kändes beslutet att låna ut henne väldigt skönt, dels för min egna skull och för hennes skull eftersom min kompis kan hålla igång och fortsätta hennes utbildning eftersom hon bara är riden strax över ett år nu.

Om du fortfarande känner att du orkar i sjunde åttonde nioende månaden finns det ju ingenting som hindrar dig från att rida och ha dina hästar!
Jag orkade inte riktigt - det kanske du gör.
Men om det är ekonomin är det kanske svårare att lösa.
Om jag tar ut full ersättning får jag ut precis under 13000 efter skatt, nu tar jag ut 5 dagar/veckan och det är ca 8500.
När jag jobbar tjänar jag innan skatt 22.000 (så du har ett hum om vad för summor det handlar om)

Du kanske kan jobba extra när barnet är lite större och klara er på mindre pengar de första månaderna? Som andra skrivit, bebisar kostar väldigt lite i början!
 
Sv: Hur har ni råd med både häst och barn?

Glom inte bort att barnen bara ar sma ett par ar. Nar de ar 5 bryter de sig inte ut ur tradgarden, de kan vara sjalva pa garden om man rider. Nar de ar tio leker de garna med andra kompisar. Nar de ar 13 ar raknar jag kallt med att de klarar av att bre mackor sjalv och att de har laxor, hobbies mm som tar upp deras tid, dvs att jag inte behover vara med dem jamt och standigt.

Jag upplever redan att det blivit "ljusare" med min 2,5 aring. Han foljer garna med pa uppdrag, till affarer mm. Men det kravs ju fortfarande barnvakt for att jag ska kunna rida. Sen tycker jag det ar jattekul att vara med mina barn ocksa, och jag tror att manga aktivt valjer att inte ha 7 tavlingshastar just for att de hellre ar med barnen nar de ar sa sma.

Vi har aven valt att skaffa en au pair som kommer i augusti, och da raknar jag ocksa med att fa mer tid till motion och annat nodvandigt (typ stada :)) Kanske nagot att fundera pa?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 749
Senast: Juli0a
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 196
Senast: Elendil
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 883
Senast: Fazeem
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 220
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp