Hur har ni/tar ni er råd med häst?!?

H

Hobbyryttarinna

Jag har perioder i livet då jag tänker att "NU, nu ska jag bli med häst!!" Har velat ha häst i princip hela mitt liv, men insett att det är ett kostsamt nöje.

Hur gör ni andra för att ta er råd med häst och allt annat som tillkommer? Det är ju inte alla hästägare som har obegränsat med pengar och ändå får det att gå runt på något sätt.

Jag och min kille bor i sthlmsområdet där det är ganska dyrt att hålla häst. Jag tjänar ca 30 000kr, han lite mindre, så några höginkomsttagare är vi inte heller.
Vi bor ganska billigt och har inga stora lån. Ändå, så kan jag inte riktigt se att jag skulle ha råd med egen häst. Eller kanske just råd med det, men inte ha mycket över för några oförutsädda händelser. Jag tror inte att jag har de marginaler som jag anser att man som hästägare ska ha.

Hur mycket betalar ni per månad för att kunna ha era hästar? Och hur mycket lägger ni åt sida som buffert för oförutsedda händelser?

Puh...orkar inte byta jobb eller "jaga karriär" heller...
Återigen, hur har ni andra gjort?!?! Hjälp! :o

Sv: Hur har ni/tar ni er råd med häst?!?

Man får dra ner på allting annat!
Innan jag skaffade häst hade jag aldrig slitigt ut några kläder, det gör jag nu.
Jag köper inte lika mycket annat som tidigare, går inte ut lika mycket, prenumererar inte på lika många tidningar o s v. Men å andra sidan har jag inte tid med det heller!

Jag bor också i Stockholmsområdet och tjänar nästan som du och det går faktiskt och det blir till och med lite pengar över varje månad.
Mycket beror på vilket sorts stall man ställer hästen i. Min är främst avelssto så jag behöver inte stå på en anläggning med ridhus utan är nöjd med ridbana och bra terräng, fast jag får lägga pengar på foder istället. Jag lägger inte heller pengar på träning eftersom hon bara motionsrids. Hästen är inte heller ung så försäkringen är inte lika dyr som den var när hon var yngre.

För mig kostar det mellan 3 500 och 4 000 per månad.

Hmm, både lön och utgifter skiljer sig rätt mycket mellan Umeå och Stockholm, men slår man ut det så är det väl hugget som stucket.

Har haft häst i 8 år nu (som jag betalat själv): från gymnasietiden ,via arbetslöshet/korttidsvikariat, heltidsanställning, universitetsstudier och heltidsanställning igen.

Konstateras kan, att när man (egentligen) har råd att ha häst så är det värre med tiden ;) Men jag har valt att prioritera att ha häst under dessa år, och tar mig då tid/råd/både och. Och hur går det till?

Ekonomi:
- Under gymnasiet så stod jag lite billigare eftersom jag hjälpte stallägaren med barnvakt och annat smått och gott. Jobbade dessutom extra i stall och som ridlärare. Under universitetsåren har jag haft studielån + ett mindre arv att ta av.
- Innan jag hade fast anställning så jobbade jag så mycket det bara gick på ridskola. Lite osäker ekonomi eftersom lönen varierade från månad till månad, men det gick.

Tid:
Som sagt, när ekonomin är som den ska så är det sämre med tiden. Under universitetsåren kunde jag nästan alltid rida på dagtid, vilket är toppen när man bor i mörka Norrland. Nu åker jag ut kvällstid vardagar; åker hem och äter efter jobbet och sedan till stallet. Tar normalt 2-2½ timma/dag. Har två tjejer som hjälper mig ibland så att jag kan få en ledig dag till livets andra bestyr.

Kostnader:
Just nu kostar hästen ungefär 3500 kr/månad. Då räknar jag stallhyra (som inkl. spån, hö och korn), försäkring, foder utöver det som ingår i hyran samt hovslagarkostnader utslaget. Räknar inte kostnader för vaccination mm, vilket givetvis också tillkommer. Förra räkningen för vacc + tandkoll låg på ca 2000. Försöker dessutom lägga undan lite pengar varje månad för oförutsedda händelser. Den summan får anpassas efter månadens övriga utgifter.

Upplever inte att jag fått försaka så mycket pga hästarna, har kunnat shoppa/roa mig mm. ganska friskt. Givetvis hade jag kunnat spendera ännu mer om jag inte haft hästen, men känner inget behov av det. Dock gäller det att ha en sambo som inte har något emot att spendera vardagskvällarna på egen hand.

Man får ta sig råd :) Räkna ut en budget med alla föruspådda och oförutsedda utgifter du kan komma på. Räkna med att vissa månader flyger förbi med bara alla normala kostnader, sen kan det komma månder - eller år! - där det hela tiden är extra. Extra veterinär, extra utrustning, extra hovslagare...

Senaste månaden fick jag lägga 600-700 extra på hovslagare och månaden innan det kanske 400 mer än vanligt. Nästa månad blir det tandkoll och i november är det vaccination... Det rullar ju på hela tiden.

I stockholm har man ju förstått att det är ruggigt dyrt jämfört med om man bor på mindre ort. Kring stockholm verkar det också finna många, många fler som faktiskt lever (eller så gott som lever) på sina inackorderingar. Det gör ju priserna mycket högre.
Själv har jag häst gratis på mina föräldrars gård mot att jag hjälper till med ditt och datt. En häst kostar mig ganska exakt 2500 kr/mån (foder, försäkring, hovslagare, strö, två träningar, inget ridhuskort inräknat dock). Allt beror ju på vad man har för foderupplägg, köpa på gården eller köpa själv (då måste man ju ordna transport eller hämta själv = bensinkostnaden...), hur mycket man ska träna, vill man ha ridhuskort, måste hästen ha väldigt mkt kraftfoder, dyr försärking osv osv osv.

Tillägg: Jag lägger undan så mycket jag kan varje månad. Det är pengar som ska täcka alla oförutsedda utgifter, inte bara hästarnas. Helst lägger jag undan 2000 kr men det är ju inte alltid man har ekonomi till det. En buffert är dock viktigt!

Senast ändrad:

Jag betalar det som kostar och räknar inte ut någon summa per månad. Jag har mer som en likviditetsbudget, det brukar ramla in pengar som är mer än det som kommer varje månad några gånger om året och dessa brukar funka bra att ha till extra saker. Annars går det att hålla hästar på en normal lön men man har ju inte direkt råd att spara eller åka på semester.

Jag har häst "självständigt" sedan tre år tillbaka, tidigare sponsrade min far mig.

Jag är sambo, tjänar 24 000 kr och sambon ett par tusen mindre. Har 500 000 i lån på huset, i övrigt inga lån. Hästen kostar ca 4000 kr i månaden, allt inräknat, utan att snåla. Det är inte speciellt svårt att få ihop. Jag har inte speciellt mycket andra nöjen heller. Köper sällan kläder och liknanade, dricker sällan, röker inte osv. Det som är vår stora utgift är istället huset som är ett renoveringsobjekt och som vi gett oss fan på att inte ta mer lån på. Så parallelt sparar vi ihop pengar till fönster, tak m.m.

Tidigare har jag inte haft hästarna försäkrade, men när jag insåg att min buffert skulle ryka i takt med att huset renoverades så skaffades försäkring. Upp till det har jag en buffert (dock något mindre än tidigare men fullt tillräcklig) och vet också att jag har god kontakt med både föräldrar och bank så det är inget som oroar mig. Skulle hästen behöva opereras för lösa benbitar eller liknande som försäkringen inte täcker så kan jag lösa det.

Jag vet ju att det är betydligt dyrare att bo i Stockholm än här ute på landsbygden men kan knappast vara någon omöjlighet. Att prioritera helt enkelt!

Jag lyckades ha två hästar och en inkomst på ca 10 000 när jag studerade, det gick det också :idea:. Idag skulle jag dock inte lyckas eftersom jag vant mig vid en annan standard.

30k är för mig en hög inkomst. Men jag bor inte i Sthlm. Jag bor 10 mil ifrån Sthlm och även här är 30k en hög inkomst. Därifrån jag kommer (norrbotten) har man råd med mer än en häst för 30k i bruttolön.

Jag har en bekant som bor i sthlm och har häst, ungefär i ditt ekonomiska läge. Hon tycker också att det är knapert. Problemet är som jag ser det stämplat med "Sthlm". Vad man ska göra åt det dock det vet jag inte, jag tycker synd om er som tvingas stå och betala dessa kostnader som tillkommer bara för att man råkat bosätta sig i huvudstaden... jag känner att det finns så mkt mer att göra för sina pengar än att betala överpriser. Men å andra sidan förstår jag er också, känner man sig "hemma" någonstans tänker man nog inte så mkt på priser. Jag har en väldigt stark "hemmakänsla" vad gäller norr, och jag skulle aldrig kunna tänka mig annat än att bo där (bor söderöver bara tillfälligt).

Så till din egentliga fråga. Jag har inte häst men jag får också mina "perioder" då jag tänker skaffa och räknar på alla kronor. Det har dock aldrig gått, jag har haft fel jobb. Så vad jag har gjort är att säga upp mig och börja plugga. Nu ska jag uthärda 2 år för att sedan (förhoppningsvis) få ett jobb med bättre lön = häst. Livet är hårt ibland :p
Däremot tycker jag att du sätter dig ner och gör en hästkalkyl (tillsammans med nån som har koll på stockholmspriser om du själv inte har det) och ser vad du måste avvara för att ha råd. Se över andra kostnader för att se vart det kan sparas in. Tex byta bil, byta matvaruaffär osv.

Bor du dessutom norr om sthlm har jag hört här på buke att man kan komma över lite billigare stall än mer centralt eller söder om stan :)

Jag och min sambo tjänar ungefär som ni och vi har råd med två hästar (nåja, den ena är en ponny :p ), vi bor på gård (lån på 1,2 milj), har två barn på lågstadiet (och de är nog minst lika dyra i drift som hästarna... :D ), ett par bilar osv. Vi sparar oxå ca 5-10' per månad så det finns ju gott mått för oss...

Jag har förstått att det är ganska mkt dyrare att stalla upp häst i Stockholm än i resten av landet, men det borde väl gå att hitta en liten gård någonstans som inte tar hutlöst betalt?

För det första får du se över dina levnadsvanor idag, kan du ändra på något? Det går ju en hel del pengar om man är ute på krogen om helgerna tex. Köper du mkt nya el dyra kläder? Det behöver man ju inte... Onödigt dyr mat? Lägga om försäkringar till ett billigare bolag, kan man spara en del på osv. Granska allting kritiskt.

Jag vet ju inte vad du har för utgifter, men det borde absolut gå att ha häst på den lön du har...

Bor i Stockholm och har häst här, allt är en prioriteringsfråga. Jag prioterar bort att gå ut på krogen varje helg, tycker ändå hemmakvällar och hemmafester är trevligare:) Har slutat lägga pengar på dyra märkeskläder som jag gjorde tidigare. Men har å andra sidan köp ett hus för något halvår sedan, har tre bilar och nytt hästsläp:D så sluta unna mig saker kan man ju inte påstå direkt.

Sambon och jag har en separat gemensam ekonomi, där vi delar på mat, gemensamma räkningar, inredning mm, men hästen får jag betala helt själv.

Mitt råd är att hitta ett stall där man kan styra kostnaderna själv så mycket som möjligt. Jag står i ett kollektiv stall 15 hästar vi delar på fodringar kvällar och helger. Blir ju ett mindre antal då vi är såpass många. Morgon- och lunch på vardagar betalar vi några i stallet för att sköta. Vi har väldigt låg kallhyra vilket gör att man kan styra sina rörliga kostnader själv. Tex. att köpa in foder, välja foder och hovslagare. Jag har medryttare på min kuse oxå så de bidrar lite till kostnaden. 3000-3500 kostar det mig i månaden inkl. allt.

Det finns de som tjänar betydligt mindre än vad du gör i mitt stall som ligger 10 minuter med tåg från Sthlm Central så nog kommer du ha råd alltid, men som sagt vill man stå på riktigt lyxiga anläggningar med ridhus, terrängbanor etc eller mitt i city (fast det är väl inte så kul för hästen) då får man nog ge mellan 7000-10000 kr mån.

Bor inte i Sthlm men skulle inte göra glädjebudget när det gäller att hålla häst. Lite realistiskt hamnar man på 5-6000:-.

Uppstallning och foder ca 2000:-/mån
Försäkring/Skoning/Vetvård/Ridhuskort/Övrigt ca 2500:-/mån
Träning ca 1000:-/mån

Det är oftast inte uppstallningen och fodret som är det som "kostar" utan allt runtikring som man inte tänker på.

Det där med att se över bilval osv, tycker snarast att man får tänka "dyrare" när man skaffar häst. Hur ska man annars dra släpet? Och släpet? Har du eget eller måste du köpa eller hyra?

Missförstå mig rätt, det är värt det, men kör ingen glädjekalkyl..

Hur långt utanför vill du ha hästen då?
jag har klarat mig på mycke mindre i lön en dig och jag bor 4 mil utanför visserligen. det finns ju bra och billiga stall utanför stan om man kan tänka sig att jobba lite.
förut hamnade jag på runt 3000 om jag inte tränade , nu har jag flyttat till ett biligare stall och hamnar på samma summa med täningar.
det är vad jag kunde slänga ut påfika och krogen en månad.
fikar inte längre eller går varje helg på krogen och det är sååååååååååå värt det.

Jag har perioder i livet då jag tänker att "NU, nu ska jag bli med häst!!" Har velat ha häst i princip hela mitt liv, men insett att det är ett kostsamt nöje.

Hur gör ni andra för att ta er råd med häst och allt annat som tillkommer? Det är ju inte alla hästägare som har obegränsat med pengar och ändå får det att gå runt på något sätt.

Jag och min kille bor i sthlmsområdet där det är ganska dyrt att hålla häst. Jag tjänar ca 30 000kr, han lite mindre, så några höginkomsttagare är vi inte heller.
Vi bor ganska billigt och har inga stora lån. Ändå, så kan jag inte riktigt se att jag skulle ha råd med egen häst. Eller kanske just råd med det, men inte ha mycket över för några oförutsädda händelser. Jag tror inte att jag har de marginaler som jag anser att man som hästägare ska ha.

Hur mycket betalar ni per månad för att kunna ha era hästar? Och hur mycket lägger ni åt sida som buffert för oförutsedda händelser?

Jag fick min älskade häst av mitt ex. Jag har sjukpension (har SLE) och min häst gör att jag måste ta mig i kragen och försöka vara aktiv även när det känns tungt.
Jag har inte mycket pengar utan jag får dra in på det mesta för att kunna ha honom kvar. Utan honom vet jag inte om och hur jag skulle orka med vardagen.
Han är alltid så go mot mig, och han tröstar mig när jag är ledsen. Vi är riktiga vänner. Jag rider inte så ofta utan jobbar från marken vilket han tycker är roligt. Det bästa han vet är (näst efter mat) är när vi går ut i skogen enbart i grimskaft kring halsen. Snart kommer jag att kunna ha honom lös.
Jag har en fantastisk stallvärdinna. Vi hjälps åt och vi har samma värderingar och en rak kommunikation.
Kort sagt, för mig är livet utan Prospect (hästen) inget liv.:love:
Btw Stallplats 1500 inkl allt, hovis 300kr var 6:e vecka (barfota) Försäkring + lite morötter under vintern. Har en buffert om det behövs

Det där med att se över bilval osv, tycker snarast att man får tänka "dyrare" när man skaffar häst. Hur ska man annars dra släpet? Och släpet? Har du eget eller måste du köpa eller hyra?

Det där beror på hur man har det runtikring sig tycker jag. Min sambo har en Volvo V40 och med den får man dra 1400 kg. Det räcker för mig om jag kan låna den bilen de ggr hästen ska transporteras så därför behöver jag inte köpa en dragbil den dagen jag köper häst. För mig räcker det men en liten bensinsnål varjedagsbil för att ta mig till stallet, eller cykel om det är nära. Jag ser ingen anledning till att ha varsin dragbil som slukar soppa.

Hästtransport hoppas jag inte behöva annat än i nödläge och då skulle jag kunna hyra/låna av bekanta tills jag ev behöver köpa en egen. Jag är inte intresserad av att tävla och jag satsar på att hitta ett stall med möjlighet att rida till ridhus/bana alt. ha det på gården.

Som sagt, allt är beroende på vilka förutsättningar man har. På den tiden jag hade häst var det nästan ingen av hästägarna som hade eget släp, nu verkar det vara en "måste ha"-grej. Men som sagt, allt beror på hur man har det runtikring och skulle jag inte ha möjlighet att hyra/låna släp då hade jag räknat in det i hästbudgeten inför köp. Samma sak om man vet med sig att hästen ska köras runt ofta :)

Senast ändrad:

jag är arb lös men klarar mig ändå . jag betalar mat till 4 st 2 barn och 2 vuxma och mina räkningar . min sambo byggde stall så det kostar ju inte , men mat hö hovis var 8 vecka föesäkringar . 1000kr då var annan månad typ lite mer när dom skos och försäkring kommer . spar 200 kr varje mån det kan jag spara inte mer . behöver inte kosta en fömögenhet plus att jag tränar nu . det blir ju inte nya kläder varje månad men man rider ju hellre , än att gå i stan varje dag . kan ha räknat fel med men säg 1500 i mån så äe det ok. :love:

Btw Stallplats 1500 inkl allt, hovis 300kr var 6:e vecka (barfota) Försäkring + lite morötter under vintern. Har en buffert om det behövs

HUR i hela friden får din stallägare till det med 1500:- för allt?:confused:

Bara lite snabbt räknat (inkl moms):

10 kg halm per dag ca 2-300:- beroende på var man bor och årskörd
10 kg hö per dag ca 750-900:- beroende på ovan
Kraftfoder, mineraler, saltsten, ev vitaminer osv. Ja, där rök resten av de 1500:-..

El
reparationer
Osv...

Och 300:- för hovis?? Jisses, har inte hittat en vettig hovslagare under 1100:- för en helskoning. Tyvärr behöver jag dessutom sulor och lite annat special + sko var 5:e vecka så.. Min plånbok = :cry:

Fast det är ju väldig skillnad på helskoning och inga skor alls.

Det där beror på hur man har det runtikring sig tycker jag. Min sambo har en Volvo V40 och med den får man dra 1400 kg. Det räcker för mig om jag kan låna den bilen de ggr hästen ska transporteras så därför behöver jag inte köpa en dragbil den dagen jag köper häst. För mig räcker det men en liten bensinsnål varjedagsbil för att ta mig till stallet, eller cykel om det är nära. Jag ser ingen anledning till att ha varsin dragbil som slukar soppa.

Hästtransport hoppas jag inte behöva annat än i nödläge och då skulle jag kunna hyra/låna av bekanta tills jag ev behöver köpa en egen. Jag är inte intresserad av att tävla och jag satsar på att hitta ett stall med möjlighet att rida till ridhus/bana alt. ha det på gården.

Som sagt, allt är beroende på vilka förutsättningar man har. På den tiden jag hade häst var det nästan ingen av hästägarna som hade eget släp, nu verkar det vara en "måste ha"-grej. Men som sagt, allt beror på hur man har det runtikring och skulle jag inte ha möjlighet att hyra/låna släp då hade jag räknat in det i hästbudgeten inför köp. Samma sak om man vet med sig att hästen ska köras runt ofta :)

Självklart beroende på hur det ser ut runt om. Men det där med dragbil och trailer och dess kompabilitet tillsammans med B-kort insåg jag var ett h-e. Dessutom hade de stackare som kunde tänka sig låna ut bil till hästmänniska med allt vad det innebär ingen dragkrok..och vad gäller måste med trailer så beror det naturligtvis på årstid, hur man står i förhållande till ridhus och om man tävlar eller ej men jag kan ta exemplet förra vintern när jag hade 2 hästar som skulle vara igång under vinterhalvåret, tillgång till ridhus en halvmil bort men endast efter 21 så fanns inga andra val än att köra dem 4 dgr per vecka (1 vilodag per häst). Att få låna en trailer på de premisserna tror jag inte på. Att hyra ligger på ca 1300:-/mån via uthyrare, så den kostnaden måste man ju oxå ta med om man inte köper egen. Så: I många fall tror jag man får tänka även på den kostnaden.

Ransaka dig själv. Vad är det som gör att det går åt så fruktansvärt mycket pengar? Vill man ha häst så väljer man en livsstil. Man har inte tid att gå ut och fika med polarna på stan. Man har inte tid att gå ut efter jobbet och ta en öl. Man inser snabbt att man kan äta matlåda på jobbet istället för att lägga ut 75 spänn per dag på lunch (det blir 1500 kr på en månad det...det är halva stallhyran...). Jag har förvisso hästarna hemma, men om jag bara hade en häst skulle jag ha den inackorderad. Enligt mina beräkningar skulle jag inte ha några problem med att betala 3500 i månaden i stallhyra (och sköta mockningen själv) och därutöver andra hästkostnader. Jag har något lägre lön än du(och maken ungefär samma), lån på knappa miljonen plus bilar, barn (och deras fritidsintressen på ca 20000 om året)och hundar. Känner inga större problem med min ekonomi. Så fundera på vad du gör av pengarna och planera sedan för häst i din framtid :) Ska väl tillägga att jag också bor i stockholmsområdet...

Senast ändrad:

HUR i hela friden får din stallägare till det med 1500:- för allt?:confused:

Bara lite snabbt räknat (inkl moms):

10 kg halm per dag ca 2-300:- beroende på var man bor och årskörd
10 kg hö per dag ca 750-900:- beroende på ovan
Kraftfoder, mineraler, saltsten, ev vitaminer osv. Ja, där rök resten av de 1500:-..

El
reparationer
Osv...

Och 300:- för hovis?? Jisses, har inte hittat en vettig hovslagare under 1100:- för en helskoning. Tyvärr behöver jag dessutom sulor och lite annat special + sko var 5:e vecka så.. Min plånbok = :cry:

Jag bor ju på landet och jag har rätt många kontakter inom lantbruk så mycket av det vi använder i stallet har jag kunnat förmedla till ett bra pris.
Min häst är en angloarab. Han har fri tillgång på hö, står på spån, får bara 3 dl havre och betfor + vitaminer, och är oskodd. Min hovslagare bor nästan granne så jag har inga resekostnader för honom. Ja, jag har nog tur... ibland.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och... 2
Svar
29
· Visningar
7 276
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med... 2 3
Svar
53
· Visningar
10 896
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Skulle behöva råd från er hästmänniskor om vilket beslut som är klokast. Min situation ser ut såhär: Jag pluggar i Uppsala, dvs... 2
Svar
28
· Visningar
3 475
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Detta syftar mer åt ni som lever i par/familj men alla är såklart välkomna att svara. Hur håller ni koll på er vad er/a hästar kostar... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
11 927
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025