Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Samma här med mig och min sambo. Vi har ingen direkt bestämmelse över det.Vi har varken delad eller egen ekonomi på det sättet. Vi bara kör på,som ett team.
Knapplån och lite mer spinoff...
Satt och läste den här tråden av en slump och en tanke slog mig. Det är ganska vanligt att den hästintresserade/hästägaren betalar för sitt intresse av sina egna pengar. Men. Hur räknar ni i arbetsinsatser och hur SKA man egentligen räkna då?
Låt säga att din man tjänar mest pengar i familjen, har eget företag och jobbar jämt. Du själv jobbar bara 50% och har fått gå ifrån ditt högre betalda jobb för att hjälpa till i firman. Du sköter allt kring barn och hem, alla morgnar, lämningar, hämtningar, läggningar, matlagning, städning, tvätt, handling etc. Alla tandläkarbesök, läkarbesök, utflykter etc. Du storstädar, har hela kollen.
Ekonomiskt betalar du djurens försäkringar, hästvaccinationer, avmaskningar, hovslagare etc förutom hö och halm, barnens sparande, mat, kläder till alla, skor, rengöringsartiklar, gardiner och heminredning etc. Dessutom har du ditt studielån till ingen nytta.
Mannen vägrar fullständigt att bli mer delaktig i hemmet för den tiden finns inte för familjen. Han får betala ungefär hälften av vad hästarna kostar, c:a 700 kr i månaden och retar sig gallfeber på att hästarna kostar pengar. Att han själv köper en massa har inte med saken att göra eftersom det är HANS pengar.
I ett sånt här läge, där man vill klara av hästarna själv ekonomiskt men inte har möjligheten, hur räknar man med tjänsten som hushållerska och koordinator? Är det egentligen inte ganska billigt att slippa undan med 700 kr i månaden och inte behöva göra något hemma?
Kan man se ett byte av tjänster mot pengar i ett förhållande när man diskuterar vem som betalar ens häst?
Detta är en evig stötesten och har varit i 20 år....Jag går jämt med dåligt samvete för att han behöver hjälpa till med hästekonomin. Men om jag gått upp i tid och jobbat i mitt vanliga yrke hade jag tjänat så mycket mer och kunnat betala för dem själv. Hur lägger man fram det här så den andra parten förstår, verkligen förstår? Det handlar ju inte bara om reda pengar utan om så mycket mer (kvinnofällan?).
Spinoff, jag vet, men tyckte det var onödigt att starta ännu en tråd i ämnet men är väldigt nyfiken på att höra era åsikter om värdet på hemarbete.
/Bananas