Vem betalar er häst?

Sv: Vem betalar er häst?

Jag bor hemma och pluggar.
Hästen min betalar jag själv med det jag får från CSN.
Allt som har med henne o göra + busskort + att jag betalar hemma.
Alla skolböckerna betalar jag själv också allt material som har med skolan att göra.
Betalar av på tex. sadel och när jag har tid, hjälper till med något insläpp.

Det är ett kollektiv jag står i och nu till hösten kommer det nog bli väldigt lite tid att kunna hjälpa andra, kommer bli as svårt att hinna med mina egna in/utsläpp.
Jag har all koll på allt som hon kostar och lägger undan de pengar jag har kvar när allting är betalat varje månad.

dock har jag ju en otroligt snäll familj och mormor o morfar.
M&M sätter in 300:- var varje månad till mitt konto av egen fri vilja för att de vill "sponsra". Vilket jag har sagt att de inte behöver göra för att jag klarar mig ändå. Men de lyssnar inte så får lite pengar av dom. Om det skulle kärva med pengar så brukar mamma skjuta in pengar om hon har kvar några när allt är betalat o mat osv. dryt att ha familj på 7pers. :o
Annars har jag både M&M samt en pojkvän som ställer upp i de mest otroliga sitvationer, behöver jag pengar så får jag pengar.

Jag vill alltid betala allt själv ALLT! Får så himla dåligt samvete om jag lånar av någon eller liknande.

Min skrutta kostar 4-6000/månad. då räknar jag också med att jag betalar hemma, försäkring,mat till henne,stallplats,hovis m.m
Det beror lite på om jag har haft hovslagarn ute, eller det har kommit mer spån eller liknande:)

Senast ändrad:

Hej!

Hemma hos oss har vi helt gemensam ekonomi. Kanske kan tyckas lite orättvist då hästen kostar bra mycket mer än min sambos fotbollsintresse. Dessutom tjänar min kille mer än jag, det har han i stort sett alltid gjort.
Just nu har vi riktig kämpig ekonomi, jag går på (försenad) A-kassa och min sambo pluggar- Fast han jobbar lite extra så "vi" ska ha råd med hästen ;)

Det jag har bidragit med ekonomiskt i vårat förhållande är våran bostadsrätt i Gbg som jag kunnat köpa utan lån. Det gör ju att vi fått ner kostnaderna rejält :D!

Till våren kommer vår ekonomi om möjligt bli ännu sämre. Men som tur är har jag världens snällaste mamma som lovat att betala halva hästen (2000 kr/mån) i 6 månader. Känns lite fel att min mamma måste hjälpa till, jag är ju trots allt vuxen med 1 barn och 1 på väg (i magen). Men så är livet...

Min sambo gnäller ALDRIG om att hästen är dyr, däremot kan han vara lite bekymrad hur vi ska få allt att gå igenom ibland. Men jag drar alltid in på träningar och försöker hitta andra saker att dra in på när det blir för dyrt!

Så har vi det och det funkar bra!

Sara

Jag är gift, vi har separat ekonomi. Jag betalar allt för hästen, shettisen vi fått "på halsen" räknas in i den kostnaden. Jag tänker aldrig på dem som 2 när det kommer till kostnaden.
Jag betalar hästtransport, häst och hund försäkring och diverse annat.

Skulle vi skilja på oss skulle jag inte kunna ha kvar shettisen och hade fått byta stall till hästen där det finns utsläpp. Jag skulle ha råd, men frågan är om jag hade behållt hästen och levt knapert nu när vi har barn.

Och just det, min man gnäller ofta att hästen är dyr och att vi inte kan göra saker för de ska tas in och skötas om. Men han vet också att jag aldrig skulle sälja hästen för att han tjatar.

Att som du säger betala för hästarna själv av den anledningen att du vill veta hur mkt de kostar tycker jag inte är nödvändigt - är väl inte svårare att veta hur mkt de kostar även om man betalar gemensamt?

Med det syftade jag eg mer på att inte ha ett enda konto där alla utgifter drar huller om buller. Jag vet med mig att jag är för lat för att hålla reda på allt då :o Och jag vill lätt ha koll för att lätt veta att jag har råd att ha hästen själv.

Vi delar på huslån, räkningar,mat osv. Dock brukar sambon betala aningens mer på räkningarna då han tjänar mer.
Vad det gäller hästarna betalar jag dock hovslagar,vacc, utrustning,trän,havre osv.
Men sen de större posterna som årets grovfoder skörd, spåninköp och sånt brukar vi dela på.
Har tur som har hästarna (2st) hemma på lilla gården och kan köra in grovfoder själva så vi sparar en del pengar på det.
Hästarna var mitt intresse från början och sambon fick dem på köpet:laugh:
Men han har blivit intresserad med, så han är gärna med och sköter dem, kollar trän och så.

Jag var elva när jag fick min första häst. Från då fram tills jag blev sexton betalade mamma och pappa allt utom tävlingar och träningar. När jag sen började på gymnasiet och fick mitt studiebidrag fick jag hjälpa till lite med foder och sånt.

Nu betalar föräldrarna fortfarande hyran (jag pluggar), lite av fodret hjälper de till med, hovslagaren till ponnyn eftersom lillasyster rider henne också, men jag står för resten.

Min sambo är själv uppvuxen med hästar och vet att det kostar och tar tid, vilket jag även har klargjort för honom...
Nu har vi visserligen separat ekonomi och kommer säkert ha ett bra tag till så jag betalar givetvis allt gällande häst och hund. Men när jag ska börja plugga lär det bli värre, men hästen får bo kvar på mammas gård i värsta fall så jag slipper sälja honom.

Sambon är alltid med i stallet, han väger upp hö, mockar m.m. Han ser det som sin hobby med, vilket nog beror på att han haft häst själv som ung, så att bygga stall i framtiden och fortsätta med hästar är en självklarhet för honom.

20 år studerande , hästen kostar ungefär 6000 kr/månaden, Mamma&Pappa betalar det mästa, Jag betalar det jag kan, Sambo (har alltid haft häst undertiden vi vart tillsammans så han är medveten om hur mycket tid och pengar det rör sig om) Han har inget imott att klämma in pengar om det skulle behövas (vilket det typ aldrig gör) , Jag har ett eget sparkonto där jag har jobbat 4 månader och sparat alla pengar till om det skulle hända något. Har än så länge mina föreldrar som ekonomisk uppbackning.

Målet är att jag ska skaffa mig en bra utbildning och sedan ta över alla utgifter själv. Man vill jö inte leva på sina föreldrars pengar som vuxen.

Början på min ryttarkarriär sponsrades av mor och far. Sen utbildade jag mig till agronom och driver nu ett företag som helt bär sig själv och kostnaderna för mina egna hästar.

Har man inte råd att ha häst ska man heller ingen ha!

Jag har en grej för att kunna försörja mig själv. Skulle må dåligt om jag inte kände mig fri och självständig.

Men det får ju stå för dig, att du vill känna dig självständig.

Jg skulle aldrig ha råd att ha häst på den lön jag har idag. Jag har inte det minsta ont av att min man sen 22 år (gemensam ekonomi) sponsrar min häst. Jag har ju "sponsrat" hans karriär genom att ha deltidsarbete och ta ett större ansvar hemma och för barnen. Därmed inte sagt att han inte tar nåt ansvar, men det är en annan diskussion.

Jag har ganska bra koll på vad hästarna kostar, en del av det finansieras genom att jag har ett par inackorderingar, som jag då har jobbet med naturligtvis.

Men jag hade aldrig kunnat bygga gården utan maken, inte köpa traktor utan maken mm men det är ett val vi har gjort gemensamt. Vi är ett team:love:

Jag bor med sambo och två barn på en gård. Vi har ett gemensamt konto där alla pengarna går in. Sen betalar vi utifrån det. Så om det handlar om hästar, mat, elräkningar eller vad det nu är så kommer pengarna från gemensamma kontot. Jag har två hästar och hade nog inte haft råd att ha dom om jag skulle betalat allt själv. Går ju nu mammaledig och får ut ca 2500kr/mån. Men det är ju ett val VI TILLSAMMANS gjort att jag ska ta ut få dagar så vi sparar på föräldradagarna.

Sen kommer det andra perioder då sambon är föräldraledig och jag jobbar mer.

Senast ändrad:

Jag och min sambo har hästar, han har en egen och jag har två. Vi delar på hö, strö, kraftfoder och all typ stallinredning, stängselmaterial etc. Men betalar separat försäkringar och skoningar, lixom saker som tandläkarbesök, veterinärbesök, massör, kiropraktor...

Jag kan tänka mig att det vore annorlunda om vi hade lika många hästar var eller om vi köpte en häst ihop. Då delar man givetvis.

I det stora hela har vi delvis delad ekonomi. Vilket från början grundar sig i just det att jag hade hästar och jag ville inte få höra hur mycket onödiga prylar jag köper etc. Vi sätter in en viss summa pengar på gemensamt konto varje månad för hushållet. Sen sätter vi in pengar på ett hästkonto, där jag givetvis får betala x2 eftersom jag har två hästar. Det köper vi sedan typ hö för.

Funkar kanonbra!

jag är sambo och har två barn, har häst på helinackordering, skulle aldrig fungera annars, jag försökte med litet kollektivstall men jag fick damp, svårt att få det att gå ihop tidsmässigt med insläpp, utsläpp, fodringar osv.
Min häst kostar mig i runda slängar 5000 varje månad inkl allt.
Det betalar jag själv, sambon får ta lite fler räkningar hemma istället nu då jag är mammaledig. Klart det gnälls hemma om att hästen kostar pengar, men vi har båda ganska dyra intressen, sambon har båt och bilracing och jag har häst. Och det är viktigt för att ha en bra relation att man har egna intressen och egentid utan "man å barn" :D

Sen kan jag tycka att det inte är pengarna som är den stora grejen, utan TIDEN. Jag hinner inte rida mer än kanske 3 dagar i veckan och hitta en bra medryttare här där jag bor verkar som att leta en nål i en höstack..
Så jag tycker lite synd om min häst, men han är glad ändå, lite mer bocksprång och bus nuförtiden bara :p

jag tror jag förstår precis hur du tänker :)
Har själv haft ett "hobby-konto" redan innan jag blev sambo (och sedan även gift) där jag satte undan en summa varje månad för att täcka mina kostnader för hund och bil.. behövde alltså inte ta av "mina pengar" när hunden behövde till vetrinären eller då försäkringen skulle betalas, samt inte när bilen behövde repareras :D

Nu, när jag också har häst (min man och jag har varsin och vi bor på en gård med eget stall) kallar jag kontot för "häst-hund-och-bil-kontot":D Borde dock ha ökat på summan jag sparar på kontot när det tillkom en häst också, för nu för tiden växer det aldrig, utan står mer bara still... :grin:

Jag tycker det är toppen att ha det så, för då känns det inte så mycket i den "vanliga plånboken" när det händer något med djuren (eller med bilen då...) :D

Knapplån och lite mer spinoff...
Satt och läste den här tråden av en slump och en tanke slog mig. Det är ganska vanligt att den hästintresserade/hästägaren betalar för sitt intresse av sina egna pengar. Men. Hur räknar ni i arbetsinsatser och hur SKA man egentligen räkna då?

Låt säga att din man tjänar mest pengar i familjen, har eget företag och jobbar jämt. Du själv jobbar bara 50% och har fått gå ifrån ditt högre betalda jobb för att hjälpa till i firman. Du sköter allt kring barn och hem, alla morgnar, lämningar, hämtningar, läggningar, matlagning, städning, tvätt, handling etc. Alla tandläkarbesök, läkarbesök, utflykter etc. Du storstädar, har hela kollen.

Ekonomiskt betalar du djurens försäkringar, hästvaccinationer, avmaskningar, hovslagare etc förutom hö och halm, barnens sparande, mat, kläder till alla, skor, rengöringsartiklar, gardiner och heminredning etc. Dessutom har du ditt studielån till ingen nytta.

Mannen vägrar fullständigt att bli mer delaktig i hemmet för den tiden finns inte för familjen. Han får betala ungefär hälften av vad hästarna kostar, c:a 700 kr i månaden och retar sig gallfeber på att hästarna kostar pengar. Att han själv köper en massa har inte med saken att göra eftersom det är HANS pengar.

I ett sånt här läge, där man vill klara av hästarna själv ekonomiskt men inte har möjligheten, hur räknar man med tjänsten som hushållerska och koordinator? Är det egentligen inte ganska billigt att slippa undan med 700 kr i månaden och inte behöva göra något hemma?

Kan man se ett byte av tjänster mot pengar i ett förhållande när man diskuterar vem som betalar ens häst?

Detta är en evig stötesten och har varit i 20 år....Jag går jämt med dåligt samvete för att han behöver hjälpa till med hästekonomin. Men om jag gått upp i tid och jobbat i mitt vanliga yrke hade jag tjänat så mycket mer och kunnat betala för dem själv. Hur lägger man fram det här så den andra parten förstår, verkligen förstår? Det handlar ju inte bara om reda pengar utan om så mycket mer (kvinnofällan?).

Spinoff, jag vet, men tyckte det var onödigt att starta ännu en tråd i ämnet men är väldigt nyfiken på att höra era åsikter om värdet på hemarbete.
/Bananas

KL
Vi har gemensam ekonomi och därmed betalar vi allt. Ibörjan hade bara jag häst och då betalade vi. Nu har vi snart två (jag har sålt mina gamla och skaffar en ny) och sambon har en. Så vi betalar fortfarande tillsamns. Finns inte en tillstymmelse till risk att vi skulle ändra från gemensam ekonomi.

Om man nu kan dela liv varför gör man inte det? Bara den man älskar är lycklig och man har råd, är det inte det kärleken är till för få varandra att må bra?

En annan parallell vi har barn med våra ex varav mina bör varannan vecka hos oss, men hans bara några veckor om året pga av långt avstånd. Ska jag betala honom då?

Nu när jag sålt "mina gästar" som jag ahde innan honom så ser jag det som våra pengar som vi kan köpa saker för.:D

Håller med dig. Efter 20 år har man nog sponsrat varandra lite till mans, både ekonomiskt och på andra sätt.

Vi har haft gemensam ekonomi så länge jag kan minnas. Varken jag själv eller någon annan har nog någonsin tänkt tanken att jag inte skulle vara fri och självständig. Det handlar ju inte bara om ekonomi.

Det där förstår jag är ett dilemma. För egen del tycker jag att det är viktigt att ha en egen, solid grund att stå på vilket för mig innebär att jag själv vill kunna ha råd att betala hästarna. Därför kan jag inte heller se mig som hemmavarande på 50%, dels för ekonomins skull och jag skulle inte heller vilja att mina framtida barn har en pappa som jobbar så pass mycket som skulle krävas.

Så, jag har ingen bra lösning på ditt problem förutom att jag skulle se till att det blev rättvist i den mån det är möjligt- gör du mer hemma, får han göra mer någon annanstans (ex. på jobb). För min egen del kommer det här säkerligen innebära ett liv i 300 km/ h när vi får barn, jag ska göra halva hushållsarbetet, jobba heltid och ha en massa hästar. Som tur är gillar min sambo hushållssysslor, så jag kanske kan slippa en hel del sådant.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 076
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att... 2
Svar
39
· Visningar
6 350
Senast: sona
·
Hästmänniskan Skulle behöva råd från er hästmänniskor om vilket beslut som är klokast. Min situation ser ut såhär: Jag pluggar i Uppsala, dvs... 2
Svar
28
· Visningar
3 477
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Skulle behöva lite av era tankar ang. något som är svårt för mig. Jag bor med min sambo i villa, vi har gemensam ekonomi nu(än så... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
16 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka