Vem betalar er häst?

Sv: Vem betalar er häst?

Jag är sambo och betalar min häst själv. Tidigare så hade vi båda häst och vi betalade då var och sig för sin häst.
Jag ser det som mitt fritidsnöje och anser inte att han ska behöva betala för min häst, även om vi båda ser honom som en självklar familjemedlem.

kl

Jag är en av dom som glider lite på en räkmacka:angel:

Väljer att bara jobba deltid för lite xtra pengar. Kan dock närsomhelst gå över till heltid lr byta jobb via släktkontakter.

Men jag behöver inte det pga ett arv som jag har delat upp så det täcker månadskostnaderna för halva hyran,el,mat etc. en låååååång tid framöver, och de pengar jag får via jobbet täcker hästarna + att jag har spara ihop en buffert för oväntade händelser. Och på jobbpengarna pensionsparar jag oxå.

Min sambo lägger oxå en del för att han vill(främst för dottern) och kan. Han har ett väldigt väl betalt jobb:d

JAg har det bekymmerslöst och gott och njuter av livet:love:

jo,summan av kardemumman är ju att vi delar på allt. JAg lägger lite mer pengar på kusarna än va sambon gör.

Vi har varken delad eller egen ekonomi på det sättet. Vi bara kör på,som ett team.

Per häst ligger det på ca 1500 kr i månaden inkl. allt

*KL*
All vår ekonomi är gemensam så hästarna betalas (som allt annat) från det gemensamma kontot. Skulle inte vilja ha det på ngtt annat sätt. Min man tjänar mer än mig me´n vet hur viktiga hästarna är för mig & skulle inte kräva att jag gjorde míg av med dem. Gården är våran gemensamma dröm & ´djuren på gården sköts gemensamt även om huvudansvaret för hästarna ligger på mig.

Hej,

Jag fick häst när jag var 12 och då betalade mina föräldrar för den. När jag blev äldre och började sommarjobba betalade de mat, hyra och mina träningar men jag fick köpa allt extra jag kunde tänkas vilja ha själv. Sen flyttade jag hemifrån och har gjort "karriär" sen jag var 17 och då har jag betalat allting själv.

Jag har haft två tidigare samboförhållanden där det aldrig blev gnäll om vad hästarna (som blev 2 någonstans där när jag flyttade hemifrån) kostade då jag höll det helt separerat från det gemensamma. Jag ville inte ha något gnäll om dem och dessutom var de BARA MINA och jag har alltid tyckt om att känna att jag kan ta hand om dem helt själv.

Min nuvarande sambo sen 2,5 år är det helt annorlunda med. Vi har helt flytande ekonomi.. separata lönekonton och vi betalar whatever räkningar som kommer i ens eget namn men om någon sen har slut på pengar för vi över till den andre så vi båda har något att röra oss med. Vi kan pinkoder till varandras bankdosor och har "fri tillgång" så att säga. Han VILL vara med och betala hästarna för att han känner sig mer delaktig då. Själv kör han cross och "fick" köpa en ny i somras så jag har spenderat lite frikostigare kring hästarna med ett tag för att jämna ut. ;)

Vi har aldrig bråkat om pengar. Eller något annat för den delen. :)

Vi har varken delad eller egen ekonomi på det sättet. Vi bara kör på,som ett team.
Samma här med mig och min sambo. Vi har ingen direkt bestämmelse över det.

Vi bor på gård, han gör hösilagebalar och står för de kostnaderna. Sköter mark och skog, ordnar ved till värme. Betalar el. Har betalat alla möbler och sånt till huset.

Jag köper alltid mat, ibland för hans pengar. Jag betalar telefon, bredband och tv.

Allt foder och sånt till hästarna betalar jag, likaså försäkringarna på djuren.

Det är så det oftast är men ibland byts det lite vem som betalar vad.
Vi tar det som det kommer.

precis så=)

SEn får vi ju sitta och räkna ihop och hålla koll, eftersom vi delvis betalar månadskostnaderna med ett arv. Och om vi börjar spendera det på massa annat så kommer det inte räcka länge till hyra etc. Så det gäller att va försiktig, men vi är det tillsammans.

Och som ngn annan skrev längre upp, om sambon köper med hästmat på vägen så ger han inte mig kvittot sen och kräver tillbaka.
Om jag har sämre lön en månad så kan han helt spontant betala hovslagarn:)

Hur kan du ha hästar om du flyttar flera gånger i veckan och är utomlands 6 månader om året? Följer dom med?

Knapplån och lite mer spinoff...
Satt och läste den här tråden av en slump och en tanke slog mig. Det är ganska vanligt att den hästintresserade/hästägaren betalar för sitt intresse av sina egna pengar. Men. Hur räknar ni i arbetsinsatser och hur SKA man egentligen räkna då?

Låt säga att din man tjänar mest pengar i familjen, har eget företag och jobbar jämt. Du själv jobbar bara 50% och har fått gå ifrån ditt högre betalda jobb för att hjälpa till i firman. Du sköter allt kring barn och hem, alla morgnar, lämningar, hämtningar, läggningar, matlagning, städning, tvätt, handling etc. Alla tandläkarbesök, läkarbesök, utflykter etc. Du storstädar, har hela kollen.

Ekonomiskt betalar du djurens försäkringar, hästvaccinationer, avmaskningar, hovslagare etc förutom hö och halm, barnens sparande, mat, kläder till alla, skor, rengöringsartiklar, gardiner och heminredning etc. Dessutom har du ditt studielån till ingen nytta.

Mannen vägrar fullständigt att bli mer delaktig i hemmet för den tiden finns inte för familjen. Han får betala ungefär hälften av vad hästarna kostar, c:a 700 kr i månaden och retar sig gallfeber på att hästarna kostar pengar. Att han själv köper en massa har inte med saken att göra eftersom det är HANS pengar.

I ett sånt här läge, där man vill klara av hästarna själv ekonomiskt men inte har möjligheten, hur räknar man med tjänsten som hushållerska och koordinator? Är det egentligen inte ganska billigt att slippa undan med 700 kr i månaden och inte behöva göra något hemma?

Kan man se ett byte av tjänster mot pengar i ett förhållande när man diskuterar vem som betalar ens häst?

Detta är en evig stötesten och har varit i 20 år....Jag går jämt med dåligt samvete för att han behöver hjälpa till med hästekonomin. Men om jag gått upp i tid och jobbat i mitt vanliga yrke hade jag tjänat så mycket mer och kunnat betala för dem själv. Hur lägger man fram det här så den andra parten förstår, verkligen förstår? Det handlar ju inte bara om reda pengar utan om så mycket mer (kvinnofällan?).

Spinoff, jag vet, men tyckte det var onödigt att starta ännu en tråd i ämnet men är väldigt nyfiken på att höra era åsikter om värdet på hemarbete.
/Bananas

Jag och min man har hängt ihop i över 20 år. Vi har gemensamma barn, gemensamt hem, gemensamma problem och gemensamma glädjeämnen - gemensamt LIV helt enkelt... Och för oss känns det då helt naturligt att också ha gemensam ekonomi.

Till saken hör att vår gemensamma ekonomi består i att vi lever i princip enbart på min mans lön... Jag har inte någon regelbunden inkomst så vissa skulle nog kalla mig lyxhustru. Jag frilansar visserligen inom ett specialområde och när jag väl har uppdrag tjänar jag också väldigt bra men det kan gå lång tid mellan uppdragen och nu var det nog i alla fall ett år sen sist.

Ett sådant upplägg skulle kunna bli hur dumt som helst om man i sin relation inte kände sig som två jämlika individer men för oss funkar det jättebra. Men så har min man aldrig någonsin tänkt mitt och ditt, utan det är vi och vårat - hästarna inräknat, trots att han är helt ointresserad av dom.

Jag har varit flexibel och roddat ihop det som krävs för att min man ska kunna satsa på karriären. Samtidigt har jag kunnat satsa på det som känts viktigt för mig. Min man älskar det han gör på dagarna och jag älskar det jag gör på dagarna. När vi är lediga tillsammans, njuter vi tillsammans. Vi lever inte direkt i något snuskigt överflöd men vi har det tryggt och bra ekonomiskt och kan unna oss det goda i livet.

Jag ser det så här: Om jag också hade satsat på min karriär hade det gett oss mer pengar fast en betydligt sämre livskvalitet... Men visst - ett annat ord för det här livet kan säkert vara "kvinnofälla". ;)

Jag och min sambo har gemensam ekonomi. Vi har ett gemensamt räkningskonto för allt UTOM hästen. Jag betalar allt som har med hästar att göra från mitt konto.
Det gör jag av den enkla anledningen att jag inte tycker att han behöver veta exakt hur mycket det kostar;) Han är absolut inte emot hästarna, han är delägare i både häst och släp. Och när mina pengar inte räcker till är det ju hans som får betala mat etc...
Men det känns bra för mig att jag betalar hästen själv:) Och jag slipper kommentarer om hur nödvändigt det var med ett nytt schabrak eller hur man kan köpa ridvantar för 400kr...

Usch- jag ser ju att det syns som ett fall för lyxfällan, men så illa är det inte:D

Vi har gemensam ekonomi, tjänar rätt ok båda två och kollar inte vad djuren kostar. Jag är den som är hästintresserad och maken tycker att han vill ha en glad och välmående fru så han gnäller aldrig ifall det drar iväg kostnader ibland. Samma när det gäller hans intressen.

Jag är 16 och bor hemma men i min familj betalar mamma och min låtsaspappa hästens stallplats, foder, spån, hovslagare och försäkring. Detta går på ca 1700:- i månaden för dom.

Jag betalar hästens utrustning och äpplen :p

Jag bor än så länge hemma (är 20år) .. mamma och pappa betalar stallhyra (där ingår även foder, avmaskning, och box) Han jobbade åt stallägaren (byggde om i stallet) och vi får nu inackorderingen gratis till september. Annars kostar den 1400kr.

Jag betalar sprutor, eventuella vetrinär besök, all utrustning och spån.
Skor har vi delat på. Just nu har min häst bara skor fram och verkas bak och det kostar mellan 400-500kr (beroende på vilken hovslagare) så jag betalar ca 200kr själv.

Just nu står min häst på ett större och lite dyrare ställe. Anledningen till att han är där är för att jag trivs så bra med alla andra inackorderingar! (ca 20st..) Det är jätte bra anlägging med ovalbana, ridhus, två paddockar och passbana + nästan perfekta ridvägar! och sen har jag mina två tränare som stallägare! och jag rider för någon utav den minst 1 dag i veckan,..
Skulle det "köra ihop sig" med ekonomin så kan jag alltid ställa tillbaka min häst där han stod förut, där var det betydligt billigare..

Om ni separerar och du inte haft nån pensionsgrundande inkomst sitter du ju skiten, inte för att jag säger att det kommer hända dig men det händer många och det är därför det kan kallas kvinnofälla.

Vad det gäller grundfrågan har jag alltid betalat mina hästar själv, jag klarar inte att göra mig beroende av andra.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 084
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att... 2
Svar
39
· Visningar
6 350
Senast: sona
·
Hästmänniskan Skulle behöva råd från er hästmänniskor om vilket beslut som är klokast. Min situation ser ut såhär: Jag pluggar i Uppsala, dvs... 2
Svar
28
· Visningar
3 477
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Skulle behöva lite av era tankar ang. något som är svårt för mig. Jag bor med min sambo i villa, vi har gemensam ekonomi nu(än så... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
16 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka