Vem betalar er häst?

Sv: Vem betalar er häst?

Tillägg:
apropå det där att veta vad hästarna kostar. Mina föräldrar har sagt att de inte vill veta vad det kostar. De har själva valt hästarna, en livsstil, och då är det helt enkelt så. Det underlättar förstås att ekonomin är god, trots att mamma numera är sjukskriven 75 procent och bara jobbar 25 procent. Med en mer ansträngd ekonomi hade det kanske krävts mer koll.
Jag utbildar mig nu och tänker tjäna bra i framtiden ;) (Läser till jurist.)

Känner du/ni aldrig något behov av att veta vad hästarna kostar? Eller ni kanske håller koll på det ändå?

Vi vet vad vår ponny kostar varje månad, inkl buffertsparande för ev. vet. kostnader. Det räknade jag på innan vi köpte henne för att veta OM vi överhuvudtaget kunde köpa en häst.;)

Jag och min man har ett (vad vi tycker) perfekt upplägg. Vi har varsitt lönekonto, varsitt sparkonto, samt ett gemensamt servicekonto. På servicekontot sätter vi in lika mycket pengar var varje månad, och därifrån dras alla räkningar, huslån, och gemensamma inköp. Vi har även ett kundkort på mataffären där vi sätter in lika stor summa var varje månad. På så sätt delar vi rakt av på alla utgifter.

Hästarna betalar jag helt och hållet själv, har tre stycken hemma i eget stall.

Min man tjänar några tusen mer än mig, men har å andra sidan skaffat sig mer utbildning än jag, så varför ska jag snylta på hans lön när jag inte själv pluggat lika länge och skaffat mig lika hög utbildning? Dock stödjer han mitt hästeri till 100%, ser till att de bilar han köper fixar att dra mitt släp, så att jag kan ha en mindre/snålare bil, följer med på tävlingar och åker gärna med mig på större events. Han tar hand om hästarna när jag är iväg på kurser/konferanser med jobbet, och får ofta anpassa sitt liv efter mina hästar.

Ibland har det hänt att jag inte haft råd att betala precis hälften när vi beställt en dyrare resa eller liknande, och då har det aldrig varit några problem... Vi har efter de 6 år vi bott tillsammans aldrig haft en enda diskussion om pengar, vilket känns ganska skönt:)

Jag köpte min första häst när jag slutade skolan och fick mitt första jobb, sedan dess har jag alltid betalat mina hästar själv och har i dagsläget 2 hbl och tre ponnyer. Såväl inköp, uppstallning, foder, hovis, veterinär osv bekostas till 100% av mig själv även om min sambo hjälper mig rent fysiskt om jag måste åka bort pga jobbet eller är skadad. Nu när allt vatten dessutom måste köras till dem i 25 l dunkar så hjälper han mig bära om han är hemma.

Jag skulle aldrig drömma om att han skulle bekosta min hobby, lika lite som jag bekostar hans! :eek: Vi delar på gemensamma utgifter men i övrigt har vi helt skild ekonomi, jag gör vad jag vill med mina pengar och han gör vad han vill med sina. :cool:

Vi vet vad vår ponny kostar varje månad, inkl buffertsparande för ev. vet. kostnader. Det räknade jag på innan vi köpte henne för att veta OM vi överhuvudtaget kunde köpa en häst.;)

Precis... vi har gjort en överslags räkning:D innan varje häst anlänt så vi vetat att det räcker till.....

Jag och min man har ett (vad vi tycker) perfekt upplägg. Vi har varsitt lönekonto, varsitt sparkonto, samt ett gemensamt servicekonto. På servicekontot sätter vi in lika mycket pengar var varje månad, och därifrån dras alla räkningar, huslån, och gemensamma inköp. Vi har även ett kundkort på mataffären där vi sätter in lika stor summa var varje månad. På så sätt delar vi rakt av på alla utgifter.

Hästarna betalar jag helt och hållet själv, har tre stycken hemma i eget stall.

Min man tjänar några tusen mer än mig, men har å andra sidan skaffat sig mer utbildning än jag, så varför ska jag snylta på hans lön när jag inte själv pluggat lika länge och skaffat mig lika hög utbildning? Dock stödjer han mitt hästeri till 100%, ser till att de bilar han köper fixar att dra mitt släp, så att jag kan ha en mindre/snålare bil, följer med på tävlingar och åker gärna med mig på större events. Han tar hand om hästarna när jag är iväg på kurser/konferanser med jobbet, och får ofta anpassa sitt liv efter mina hästar.

Ibland har det hänt att jag inte haft råd att betala precis hälften när vi beställt en dyrare resa eller liknande, och då har det aldrig varit några problem... Vi har efter de 6 år vi bott tillsammans aldrig haft en enda diskussion om pengar, vilket känns ganska skönt:)

Precis så har vi det. Förutom att vi inte har något matkort. Funkar kanon för oss också.

Jag har aldrig haft häst då jag varit sambo. Men då jag gick på gymnasiet och bodde hemma betalada jag min egen häst med pengar från ett arv. Det räckte till inköp (mkt billig häst) samt underhåll av honom i ett par år. Sedan var jag i ålder att börja arbeta om jag haft honom kvar.
Foderponnyerna jag hade på högstadiet betalades av mina föräldrar men vi stod billigt och hade en total månadskostnad på ca 2000 kr (ingen träning, tävling eller försäkring utan bara stall + hovslagare).

När jag köper häst i vuxen ålder och som sambo kommer jag betala den själv. Vi har inte gemensam ekonomi i övrigt heller. Jag vill inte ha nåt att tjafsa om i onödan vilket man lätt får då man har ett dyrt och krävande intresse. Ser många med de problemen och jag undviker dem helst själv.

kl

Jag är gift och har två barn och fem hästar. Jobbar 90 %.

Jag köper och säljer lite hästar och självklart bekostar jag allting själv, annat vore totalt otänkbart för mig. Min man har egna intressen att lägga sina pengar på. Vi har separat ekonomi där var och en betalar sina räkningar. De gemensamma räkningarna betalar vi 50 % var av. Vi tjänar lika mycket.

Ja just ja, så kan det ju också bli! Det har jag faktiskt inte tänkt på men ytterligare en anledning att inte bara ha ett lönekonto! :D

Skillnaden i stort är väl att du mockar hästskit och jag sicklar skidor typ och jag har antagligen bättre betalt :)

Det låter knäppt i mina öron.. men.. okej.. hoppas du hinner med dina hästar mellan allt bärande på skidor och doningar.. :o

Vi har någon slags hybridvariant när det gäller ekonomin. När jag började plugga så sa min sambo att han inte tyckte att jag skulle ta studielån, därför lever vi till stor del nu på hans lön. Men vi har ändå inte en uttalad gemensam ekonomi. Det är fortfarande "mitt och ditt".
Och ja, det är en del tjaffs om att hästen kostar. Jag drar mig för att göra saker som kostar ännu mer för att jag vet att han inte vill betala för hästen egentligen.
Det är jätterörigt. Vi måste verkligen prata om hur vi ska ha det...

Jag köpte min första häst när jag slutade skolan och fick mitt första jobb, sedan dess har jag alltid betalat mina hästar själv och har i dagsläget 2 hbl och tre ponnyer. Såväl inköp, uppstallning, foder, hovis, veterinär osv bekostas till 100% av mig själv även om min sambo hjälper mig rent fysiskt om jag måste åka bort pga jobbet eller är skadad. Nu när allt vatten dessutom måste köras till dem i 25 l dunkar så hjälper han mig bära om han är hemma.

Jag skulle aldrig drömma om att han skulle bekosta min hobby, lika lite som jag bekostar hans! :eek: Vi delar på gemensamma utgifter men i övrigt har vi helt skild ekonomi, jag gör vad jag vill med mina pengar och han gör vad han vill med sina. :cool:

Alltså jag tror jag måste sluta oroa mig, du har råd med 5 hästar och eran gemensamma ekonomi, jag är rädd att inte ha råd med min enda :D

Om din respektive var den som kom med förslaget att skippa studielån och leva på hans lön, varför gnäller han då att hästen kostar? :confused:

Jag går fortfarande i grundskolan och bor hemma. Mina föräldrar betalar min ponny:)

Men om jag vill ha något om inte är nödvändigt får betala det själv:laugh:

Jag vet inte riktigt. Förmodligen för att vi aldrig har sett till att reda ut allt ordentligt. Som jag skrev tidigare så är det rörigt och vi har aldrig gjort upp exakt vad som gäller.

Jag är bara 14 , fyller snart 15. Men mamma och pappa betalar allting. Däremot får jag ingen månads/vecko peng som alla andra barnen får i klassen. Jag får 150 kr till min mobil som jag kan ringa och smsa med. Och ska jag iväg på bio elr stan så får jag pengar av mamma och pappa. Sen har jag sålt jultidningar och jag jobbar så jag tjänar ju pengar genom det som jag kan ha för mig själv.
Vi har min foderhäst inackoderad i ett stall. Då betalar vi ca 750 kr / månad. I det ingår; insläpp,utsläpp,fodring,täckesbyten. Därefter köper vi kraftfoder och halm själva men även hö. Sen så mockar man själv och häller upp mat i hinkar, fyller på vatten, lägger upp hö som finns tillgängligt i stallet fast som man betalar 2 kr /kg. Sen så är det klart :)

med alla träningar och tävlingar under en månad så säger mamma och pappa att det kostar ungefär 3000. :d

mvh josephine

fast vill jag ha nya schabrak och andra grejor så får jag betala det själv. :D

Jag och min man man betalar lika mkt av de gemensamma kostnaderna och till gemensamt sparande, sedan betalar vi för våra respektive hobbyer med de egna pengarna som blir över. Eftersom hans hobby inte kostar lika mkt som min får han mer pengar över till sitt egna sparande. I längden kommer han väl kanske att använda dem till vårt gemensamma sparande/för vårt hus om han inte behöver använda dem till ngt annat...
Vi har just renoverat ett gammalt hus och då även byggt om de gamla gris/kostallen till ett litet stall för två hästar. De delar som vi lejde bort (gjuta platta, det elektriska etc) hjälpte han till att betala eftersom det inte var separat specat i hantverkarräkningarna. Resten av stallet har jag betalat. Vi har inte varit gifta jättelänge och har inga barn ännu, kan tänka mig att vi kommer ha mer och mer gemensam ekonomi så småningom. Men jag betalar gärna för hästarna själv, eftersom han är mer sparsam och inte förstår varför jag inte alltid vill nöja mig med det billigaste :o

Att som du säger betala för hästarna själv av den anledningen att du vill veta hur mkt de kostar tycker jag inte är nödvändigt - är väl inte svårare att veta hur mkt de kostar även om man betalar gemensamt?

Senast ändrad:

Jag betalar för mina hästar själv. Skulle må riktigt dåligt om min sambo var tvungen att betala hästarna för mig. Har man inte råd att ha häst ska man heller ingen ha!

Vi har inte gemensam ekonomi och kommer aldrig att ha. Mina pengar är mina pengar, hans pengar är hans pengar, även om det blir så att vi delar på väldigt mycket. Vi har ett gemensamt konto där lånet på bostaden dras ifrån. Dit sätter vi båda in pengar.

Jag har en grej för att kunna försörja mig själv. Skulle må dåligt om jag inte kände mig fri och självständig.

Detta syftar mer åt ni som lever i par/familj men alla är såklart välkomna att svara.

Hur håller ni koll på er vad er/a hästar kostar och vem som betalar? Eller är det för er helt irrelevant vad hästeriet enskilt kostar och vem som betalar det? Blir det någon gång tjafs om att hästarna kostar mycket? Hur löser ni det?

Jag är för delad ekonomi men vill ändå ha min häst "för mig jsälv" sas. Jag vill ha exakt koll på vad han kostar varje månad och jag vill åtm veta att jag har råd att betala honom helt själv. Jag vill aldrig att han ska hamna i kläm för att jag inte har råd att ha hand om honom utan är beroende av någon annans försörjning. Detta grundar sig troligtvis till 100 % i min uppväxt, ingen ska kunna gnälla över att min häst kostar pengar vilket den inte kan om det är jag som betalar.

Typ ett hästkonto ditt en viss summa av min lön förs över och försörjer min häst. Och att antingen sammanslaget eller på ett sparkonto bredvid ha en buffert för oförutsedda händelser rörande hästen.

Jag är gift sedan många herrans år tillbaka och det är våra pengar. Det blir sällan diskussioner om vad hästarna kostar. Förr var det mer. Hästarna är mina, men min man vill verkligen bo på vår gård och hästarna håller gården i form, med avbetat och skött.

Jag förstår din tanke, speciellt om det gnälls om att det kostar för mycket. Vi har också haft våra duster och diskussioner, speciellt när jag tävlade. Idag har jag hästarna mest för hobby och då kostar det inte lika mycket.

När man börjar dela upp i olika konton, hästkonto, osv. så måste det ju rimligen fortsätta till att ha ett matkonto, räkningskonto, där ni sätter in lika mycket. Annars så får din sambo istället betala för dina hästar bakvägen, genom att betala mer för andra omkostnader.

Sedan blir det semesterkonto, eller åker sambon på dem ensam, om det bara är h-n som har råd?

Ja, en uppdelning krånglar till livet.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 075
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att... 2
Svar
39
· Visningar
6 350
Senast: sona
·
Hästmänniskan Skulle behöva råd från er hästmänniskor om vilket beslut som är klokast. Min situation ser ut såhär: Jag pluggar i Uppsala, dvs... 2
Svar
28
· Visningar
3 477
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Skulle behöva lite av era tankar ang. något som är svårt för mig. Jag bor med min sambo i villa, vi har gemensam ekonomi nu(än så... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
16 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka