Hur har ni tränat bakdelskontroll med era hundar?

rahl

Trådstartare
Har ni börjat träna backa? hur i så fall? Det mesta är jag intresserad är att lära mina hundar trampa med tassar t.ex. på ett träd eller så. Så fort jag går mot den ena så sätter hon sig och vill inte röra baktassar alls :(
 
Sv: Hur har ni tränat bakdelskontroll med era hundar?

Ställ dig bredbent och belöna så att hunden måste sticka in huvudet mellan dina ben = hunden backar för att kunna titta på dig = klick och ny godis mellan benen. Mina började snabbt backa längre på detta sätt. Fast det funkar kanske inte om man har en väldigt stor hund.
 
Sv: Hur har ni tränat bakdelskontroll med era hundar?

Jag lärde först min hund att ställa bakbenen på en target som i detta fallet var en ihoprullad handduk. När hon kunde det satte jag mig ner med benen raka och hade handduken mellan fötterna och hunden stod mellan mina ben vänd mot mig, på så sätt var den enda sättet att kunna ställa bakbenen på targeten att backa. Sendan flyttade jag targeten längre bort och la den på något för att hon skulle komma upp. Sen bygde jag bara på det hon skulle backa emot så det blev som en ramp som blev brantare och brantare. Finns en bra artikel i CleanRun, Dec 2009 som beskriver denna metoden, så det var bara att läsa och titta på bilderna steg för steg.
 
Sv: Hur har ni tränat bakdelskontroll med era hundar?

Tack, ska testa det ni skrev. Kakis hon lärde du henne? genom att backa? det just backade hon har problem med

Så backar hon när vi tränar mellan soffan och soffbord
http://youtu.be/30xJwjH8sOY
 
Sv: Hur har ni tränat bakdelskontroll med era hundar?

Jag ställde mig intill en vägg och satte hunden mellan mig och väggen. Så tog jag själv ett litet "mussteg" bakåt och så fort hunden gjorde minsta rörelse så klicka och belöna. Efter ett par gånger backade han ett par meter. Sen gjorde jag större och större avstånd till väggen tills han kunde backa mitt på golvet/gräsmattan.

Bakdelskontroll tränades in med hjälp av musmatta och/eller tunn cementplatta. Började med att klicka in att hunden ställde frambenen på musmattan. När han kunde det så började jag ta små steg åt höger. I början flyttade han inte bakbenen förrän jag kom helt nära. Nu flyttar han in sig till min vänstra sida direkt och följer efter när jag flyttar på mig.
 
Sv: Hur har ni tränat bakdelskontroll med era hundar?

Har ni några video hur ni gör från början? Det nog lättare att förstå :)
 
Sv: Hur har ni tränat bakdelskontroll med era hundar?

Menar du backa som i rörelsen eller som kommando?

Som kommando har jag aldrig lärt in på den här hunden utan rörelsen backa och bakdelskontroll övar jag i fria följet. Har helt enkelt hunden i position och ser till att han håller sig där oavsett om jag backar, svänger eller tar ett steg åt sidan. Grunden är en ordentligt inlärd fotposition.

Förra hunden lärde sig kommandot backa genom att jag helt enkelt sa backa och tryckte bak henne med kroppsspråket.
 
Sv: Hur har ni tränat bakdelskontroll med era hundar?

Japp. Lära henne att backa på kommando för att sen lära backa på saker :D
 
Sv: Hur har ni tränat bakdelskontroll med era hundar?

Funkar hon på rena engagemangsövningar? Bjuder hon på beteenden med rörelser? Annars hade jag nog börjat med det.

Att lära en hund backa gör man på två röda genom att hålla en godis tätt intill ditt ben, som hunden inte får ta. De allra flesta hundar tar efter en stund ett steg bakåt i ren frustration, och precis där ska man klicka och kasta godisen bakom hunden. Ev kan man köra ett mellansteg där man klickar för att hunden bara lutar sig bakåt.

Att få hunden helt medveten om att den har två bakben som kan röra sig oberoende av varandra är lite svårare ;). Men det underlättar som sagt om de är duktiga på att bjuda på olika beteenden i rörelse.
 
Sv: Hur har ni tränat bakdelskontroll med era hundar?

Tack, ska testa det ni skrev. Kakis hon lärde du henne? genom att backa? det just backade hon har problem med

Jag förstår inte riktigt frågan. Men jag började med en stillastående bakbenstarget och sen gav jag henne bara möjligheten att backa till den på så sätt var hon tvungen att backa till targeten för att få sin belöning.
 
Sv: Hur har ni tränat bakdelskontroll med era hundar?

Jag började skratta när jag såg den här tråden, hade liksom ingen aning att hundar inte kan backa av sig själv :rofl: min hund lärde sig själv antar jag. Hon är otroligt sällskapssjuk och kom gärna och gosade när man satt i soffan och gick då in mellan soffan och soffbordet och fick då antingen gå framåt och backa ut därifrån, hips vips så kunde hon väl backa då :p

hon kan backa i turbofart både rakt bak och i vinklar
 
Sv: Hur har ni tränat bakdelskontroll med era hundar?

Hon är bra på att bjuda själv men förstår inte med att hon kan backa. Om jag håller leksak eller godis så backar hon aldrig, det kan gå timmar där hon bara sätter sig och tittar mot mig men jag tränade mycket kontakt och sitt annars.

vi får testa det med soffbord och soffan och sen hoppas hon fattar det annars :D

Tack!

Kakis kunde hon inte vända sig och gå framåt mot target? Hur fick hon det att hon ska backa? så jag menade :)
 
Sv: Hur har ni tränat bakdelskontroll med era hundar?

Hon är bra på att bjuda själv men förstår inte med att hon kan backa. Om jag håller leksak eller godis så backar hon aldrig, det kan gå timmar där hon bara sätter sig och tittar mot mig men jag tränade mycket kontakt och sitt annars.

vi får testa det med soffbord och soffan och sen hoppas hon fattar det annars :D

Tack!

Kakis kunde hon inte vända sig och gå framåt mot target? Hur fick hon det att hon ska backa? så jag menade :)

Det är lite det jag menar. Det underlättar att träna tricks med en hund som inte sätter sig utan som hela tiden är i rörelse och bjuder på olika beteenden :). Då är det bara att fånga ett beteende som liknar det man vill ha och shejpa fram resten. En del hundar har väldigt lätt för stadga och parkerar sig gärna i en position, och där är jag noga med att bara belöna rörelser. Andra har stora problem med att hålla alla fyra tassarna i marken samtidigt och där får man ju tänka lite annorlunda ;).
 
Sv: Hur har ni tränat bakdelskontroll med era hundar?

Min hund lärde jag backa genom att leka fram ett följsamt beteende. Hade han brevid mig (fot alltså) och sen gick vi vanligt, vi sprang, vi svängde runt och sen när jag backade förstod han rätt snabbt att han också skulle backa. Där lärde jag in kommandot "Backa!" som jag sen fortsatte träna in när han stod framför mig.

Kan tillägga att min hund, liksom din verkar vara, hade väldigt lätt för att bli passiv (dvs sätta sig ner och liknande). Så de gällde att få upp tempot och att de alltid hände något. Så ett par steg framåt, göra en sväng, springa några steg och sen backa bara kanske ett steg eller som ibland blev det ett hopp från honom bakåt men de gör ju inget för de är ju just rörelsen bakåt man vill åt.
 
Sv: Hur har ni tränat bakdelskontroll med era hundar?

Annars bjuder hon på mycket i rörelse men om jag håller en godis eller en leksak så sätter hon sig. I vanliga fall kör hon allt hon kan och tänkte lite till men inte backa :)
 
Sv: Hur har ni tränat bakdelskontroll med era hundar?

Hon är bra på att bjuda själv men förstår inte med att hon kan backa. Om jag håller leksak eller godis så backar hon aldrig, det kan gå timmar där hon bara sätter sig och tittar mot mig men jag tränade mycket kontakt och sitt annars.

vi får testa det med soffbord och soffan och sen hoppas hon fattar det annars :D

Tack!

Kakis kunde hon inte vända sig och gå framåt mot target? Hur fick hon det att hon ska backa? så jag menade :)

Nej eftersom targeten är för bakbenen och man sitter ner med hunden mellan benen så reglerade jag "vändytan" med mina ben så hon inte skulle kunna vända.
 
Sv: Hur har ni tränat bakdelskontroll med era hundar?

Okej! :) Vi får testa olika varianter idag :D När jag hade godis mellan mina ben så ville hon inte ta det - jag lärde henne så innan - utan varsågod men sen backade hon och klick + ny godis :)
 
Sv: Hur har ni tränat bakdelskontroll med era hundar?

Min äldsta ville ogärna backa eftersom hon hade just dålig bakdelskontroll. Jag försökte shejpa in backa, men hon bara spände sig. Hon tyckte helt enkelt att det var läskigt att backa. Lockade jag med godis så satte hon sig ner och följde med handen med blicken tills hon nästan tippade baklänges.

Jag började därför träna bakdelskontroll med klossträning och då lossnade det. Nu kan hon backa mer avslappnat.

Här är en tråd med två bra länkar om bakdelskontroll: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=959166
 

Liknande trådar

Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
804
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
675
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
871
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 290
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp