Hur har ni tränat bakdelskontroll med era hundar?

Sv: Hur har ni tränat bakdelskontroll med era hundar?

Det jag tänker på spontant är att du verkar stå i en position som lätt blir ett sitt-kommando för hunden. Dvs om du tar hjälp av handen eller gör någon rörelse i den positionen så tolkar nog hunden det väldigt lätt som "Sitt!". Hunden läser ju av hela kroppspråket i olika kommandon och inte bara rösten.

Vad händer om sätter dig tex på knä och har en hand vid golvet?

Bara en tanke :)
 
Sv: Hur har ni tränat bakdelskontroll med era hundar?

Tack! ska kolla nu denna. Det har jag funderat med kloss :)
 
Sv: Hur har ni tränat bakdelskontroll med era hundar?

Det jag tänker på spontant är att du verkar stå i en position som lätt blir ett sitt-kommando för hunden. Dvs om du tar hjälp av handen eller gör någon rörelse i den positionen så tolkar nog hunden det väldigt lätt som "Sitt!". Hunden läser ju av hela kroppspråket i olika kommandon och inte bara rösten.

Vad händer om sätter dig tex på knä och har en hand vid golvet?

Bara en tanke :)
Om jag sätter mig - jag brukar ofta sitta när jag jobbar med dem - så sätter hon sig och stirrar. Just i den filmen rör jag mig mot henne och säger backa när hon tar ett steg eller flera bakåt.
 
Sv: Hur har ni tränat bakdelskontroll med era hundar?

Det där tycker jag ser ut som ett backande! Spontant tänker jag att nästan alla klick kommer när hunden har kommit med framtassarna till det runda mönstret på mattan, och några gånger ser det tom ut som att hon stannar upp där och väntar på sitt klick. Variera när klicket kommer, var inte så förutsägbar :) Kräv inte alltid ett långt backande, variera 1-2 steg och uppåt i ett oförutsägbart mönster, så kommer hon nog snart backa längre.
 
Sv: Hur har ni tränat bakdelskontroll med era hundar?

Det där tycker jag ser ut som ett backande! Spontant tänker jag att nästan alla klick kommer när hunden har kommit med framtassarna till det runda mönstret på mattan, och några gånger ser det tom ut som att hon stannar upp där och väntar på sitt klick. Variera när klicket kommer, var inte så förutsägbar :) Kräv inte alltid ett långt backande, variera 1-2 steg och uppåt i ett oförutsägbart mönster, så kommer hon nog snart backa längre.
Ja ibland vill hon bjuda på annat hon kan :)

Tack ska försöka klicka direkt när hon börjar backa och sen en sekund backade och sen direkt och sen 5 sekunder :)

Jag vill nog gärna se mer backande med alla 4 tassar än att dra rumpan med på mattan men det kanske kommer :devil:
 
Sv: Hur har ni tränat bakdelskontroll med era hundar?

Jag gjorde som jag brukar göra på hästar, trycker lite lätt under halsen på henne och när hon inte backade (i början fattade hon inte riktigt) så tryckte jag så hon backade ett steg, godis och sen börja om igen. Nu backar hon bara jag tar henne under halsen och trycker nätt. Hon kan backa flera meter utan problem!
 
Sv: Hur har ni tränat bakdelskontroll med era hundar?

KL

Jag började med att lära in "stå" så att jag hade en position att utgå ifrån, då hunden gärna sätter sej. Satt sen bara framför henne och väntade ut ett "bakåttänk", som kom automatiskt av frustration över att hon inte förstod vad jag ville, och så belönade jag på det och shejpade därifrån. Fick tyvärr med en del pipande, som fick klickas bort efter hand :D
När hon började ta ett och ett par steg bakåt fick hon som mål att backa över en tröskel och sen har jag enbart belönat på rakhet och teknik (långa, säkra steg).

Hur man tränar beror kanske lite på vad man vill använda momentet till. Jag tävlar i rallylydnad och skulle därmed aldrig lägga in beröring i inlärningen (diskvalificerad om man rör vid hunden på tävling.)
 
Sv: Hur har ni tränat bakdelskontroll med era hundar?

Jag gjorde likadant, fast utan vägg. Bara bra kontakt, och små steg bakåt samtidigt som man ger kommando för backa och klickar vid rörelse.

Hunden lärde sig på några minuter.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
804
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
675
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
871
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 290
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp