Hur hårt ska nosgrimman spännas?

M

Miggy

Vet inte om det här hör hit, men jag undrar, hur hårt ska nosgrimman spännas? Vissa säger att den ska spännas så hårt att man får in två fingrar uppe på nosryggen, och vissa säger att man ska få in två fingrar vid sidan om nosryggen... Vad är rätt?
 
2 fingrar på nosryggen har jag lärt mig.
men får du in 2 fingrar på sidan så blir det ungefär samma som 2 på nosryggen.¨
jag brukar iofs ha min så man får in en hel hand :)
 
Ibland är man tvingad att rida med nosgrimma - när man tävlar dressyr till exempel. :D

Själv lade jag bort nosgrimman för snart två år sedan, men så länge jag använde den satt den i allra yttersta hålet - dvs väldigt löst.

Immer
 
Nosgrimman ska ju inte spänna ihop munnen, utan ta emot om hästen försöker gapa för mycket. Måste du dra åt munnen är det kanske läge att ta reda på varför istället...
 
spänn den inge hårt!! får in en hand under min!!!! (travhuvudlag) :p
 
Men jag har testat att se om det är lika stort mellanrum mellan nosgrimman och hästen när man har spänt två fingrar på nosryggen lr på sidan... Men det blir olika, och min ridlärare säger att man ska dra åt så hårt som möjligt, annars gör den ingen nytta. Men jag tycker det verkar så grymt att dra åt för glatta livet :S
 
Två fingar på nosryggen. Usch när hästar får märken på nosryggen efter förhårt dragna nosgrimmor! Vad är det för intruktör du har egentligen, har h*n inte fått någon som helst utbildning? :confused: :mad:
 
En nosgrimma ska ALDRIG NÅGONSIN spännas hårdare än att det får plats två fingrar mellan nosryggen och remmen. Om man använder remontgrimma kan man ofta få tillräcklig effekt med tre fingrar mellan till och med.

Behöver man nosgrimman för att "stabilisera tränset" så har man gjort något riktigt allvarligt fel med tillpassningen av bett eller träns.

Personligen skulle jag bli väldigt skeptisk till ridlärarens kunskaper om denne skule säga åt mig att dra åt nosgrimman så hårt det går. Det rimmar illa med god ridkonst...
 
Usch ja

när jag tränade dressyr på mitt vbl så
hade jag både nosgrimma o snokrem o den skulle dras så hårt man kunde. Det gjorde alla o inte kunde man tänka själv.
Frågade dock en gång om man verkligen behövde ha snokremmen
o fick svar att det måste man.
Tur att jag började tänka själv, har börjat med western o
andvänder ingen nosgrimma längre.
 
Re: Usch ja

Jag har då alltid fått lära mig att man aldrig ska dra åt varsig nosgrimma eller snokrem allt vad som går, dessutom finns det många fler som både äger den kunskapen och lär ut den. Det har inget med att man inte kan tänka själv eller att man skulle hålla på med western! :mad:

När man inte vet utan måste lita till andras bristande sakkunskap kan det lätt bli fel, men det är helt rätt att då våga fråga på ett forum. Får man då till svar att man inte tänker själv så är det inte så säkert att man skriver igen. :(
 
Två fingrar mellan nosgrimma och nosrygg har jag lärt mig i alla fall.

Och nosremmen ska väl spännas så att den verkar för vad den är till för, alltså tillse att hästen inte gapar?
 
Nåja. Remontgrimman är till för att uppmuntra unghästar att hålla munnen någorlunda stängd i stället för att leka så mycket med bettet att de får tungan över eller man förlorar kontrollen. Till det behöver man inte snöra åt så hårt, det räcker oftast med tre fingrar emellan. Har hästen större bekymmer med bettet än så får man gå tillbaka i utbildningen och förbereda den bättre för bettet innan man provar igen.

Engelsk nosgrimma är till för att fästa en fast martingal i. Då dessa är förbjudna i svenskt TR och inte finns att köpa i landet så är väl bruket av engelsk nosgrimma rätt överflödigt.

Visst kan man spänna igen truten på en häst för att visa någon okunnig dressyrdomare att hästen kan gå ett helt dressyrprogram "utan att gapa". Den som har lite ögon att se med ser ändå att hästens läppar är spända och uppdragna när den vill gapa och inte kan, det vill säga att den inte är lösgjord och inte har accepterat bettet.
 
Jag har oxå fått lära mig 2 fingrar mellan nosryggen och nosgrimman, men spänner den aldíg hårt.
 
Okej. Rider själv enbart i engelsk nosgrimma (en sån bred "kandarmodell") och den har inte ens något fäste för nosrem... :)
Hade på min ponny för en himla massa år sedan fullt sjå med att försöka få honom att INTE lägga tungan över bettet och fara iväg med mig hängandes som en vante efter. :smirk: Då var det knappast fråga om något missanpassat bett (i alla fall när någon lite äldre mer rutinerad satt i sadeln... :o) utan snarare ett sätt att bli kvitt den jobbiga piplisan på ryggen.
Satte då i samråd med min dåvarande tränare dit en nosrem för att det hela inte skulle gå helt överstyr, men det är sant som du säger att en nosrem inte löser problem som egentligen har med missanpassade bett eller bristfällig utbildning att göra.
 
Jo, hon är utbildad, men hon säger att hon tycker att man ska spänna så hårt det bara går.
Men ska man få in två fingrar uppe mellan nosryggen och nosgrimman lr på sidan om nosryggen och nosgrimman? :confused:
 
Inte hårt. Men använder man achen-grimma , så MÅSTE man stramma till den övre delen, annars kommer den nedre delen att dra ner den, så det ser ut som nån konstig variant av pullargrimma.
 
Re: Usch ja

Jag skrev väl ingenting om att folk inte tänker själv?
Jag delade med mig av min bistra verklighet när jag var uppstallad i
ett stall där vi hade nästan alla red för samma instuktör.
Jag kanske inte ska skriva igen om ni inte kan läsa.

En dag hade jag i alla fall spänt upp snokremmen lite
o då kom tränaren direkt "så löst kan du inte ha den, den ska vara spänd ordentligt" så drog hon åt som bara den.
Men det är väl bra att man lär sig.

Nu har jag börjat att rida western, men det fick jag visst inte skriva heller.
 

Liknande trådar

Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 179
Senast: ginnies
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: attheedge
·
Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 580
Senast: Dentaku
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
837
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp