Bukefalos 28 år!

Hur hinner ni? Hur orkar ni?

För tillfället har jag väldigt lite tid över eftersom jag pendlar bort 4,5 timmar per dag. Jag lämnar hemmet strax före 6 och kommer vanligen hem 19-19.30. Efter det duschar och äter jag samt går en kort promenad med mina hundar. För närvarande står hundvakten för 90 % av deras aktivering i veckorna. Men de är inga ungdomar längre (9 resp 9,5 år) och tycker det är helt ok att mysa med matte i soffan vardagskvällarna. Vi kör kvällskiss runt 22 och sedan går jag och lägger mig mellan 22 och midnatt.

För att detta ska funka kör jag storkok någon helgdag då och då. Det mesta går att frysa, typ allt med pasta, kyckling med olika tillbehör, olika grytor med ris, pizza, olika wokrätter mm. På en dag kan man då få ett gäng matlådor och så tar jag en ur frysen på morgonen. Varje måndag köper jag grönsaker på väg till jobbet och så skär jag dem medan lunchen micras.

Middagar brukar jag ibland laga (om jag känner för det), ibland göra något enkelt typ varma mackor, grillade/kokta majskolvar, quesadillas, nudlar, sallad. Eller så kan jag göra en rejäl sats soppa på helgen och äta den flera dagar med olika sorters bröd och ost. Hämtmat blir det ibland. Det brukar ofta gå att få tag på falafel billigt.

En annan snabbmiddag är att göra en större sats tacofärs (går ju att göra med sojafärs, olika bönor etc) och frysa i portioner. Sedan behöver du bara hacka grönsaker och värma färsen i micron. Bakad potatis är också smidigt. Tar tid i ugnen, men behöver inte passas. Olika röror kan ha kesobas. Något som är väldigt gott är att ta en burk makrill i tomatsås och blanda ut med lite majonäs. Låter konstigt, men funkar jättebra till bakad potatis. Korv med bröd är inte att förakta. Eller kanske korv med potatissallad. Klyftpotatis i ugn lagar sig själv och går fint att frysa.
 
Förutom storhandling behöver jag komplettera med frukt, avokade, yoghurt, mjölk och sådant. De tenderar att bara ta slut eller så är det för kort hållbarhet på dem att jag inte kan bunkra för en vecka.

Frukt, avokado, yoghurt och mjölk håller definitivt i en vecka. Köp så det räcker. Köp UHT-mjölk om du är nojjig över den. Hitta lösningarna ;).
 
Kan du ägna pendlingstiden åt något?

Jag kör bil och behöver uppmärksamheten till körningen. I annat fall dubblerar jag min restid plus att jag blir hänvisad till en usel turlista, kånkande av tunga grejer, buller och parfymer i bussen och en temperatur som sällan är vad som passar mig. Vissa bussar har extremt obekväma säten också. Därför åker jag inte buss om jag inte är tvungen.

Frukt, avokado, yoghurt och mjölk håller definitivt i en vecka. Köp så det räcker. Köp UHT-mjölk om du är nojjig över den. Hitta lösningarna ;).

Mina avokados och bananer håller aldrig så länge. En riktigt omogen avokado kan vara ätbar om en vecka, men det är inte alltid jag får tag i dessa. Bananerna är definitivt passé efter 3 dagar. Därför har jag lärt mig att inte köpa för mycket på en gång.
 
Mina avokados och bananer håller aldrig så länge. En riktigt omogen avokado kan vara ätbar om en vecka, men det är inte alltid jag får tag i dessa. Bananerna är definitivt passé efter 3 dagar. Därför har jag lärt mig att inte köpa för mycket på en gång.

Butiksbananer är ju inte ens mogna efter 3 dagar?
 
På temat bananer, som f.ö. är helt OT, så mognar de fortare om skaften inte är plastade. Det finns inte plastade eko-bananer, varken på Willys, Lidl eller Ica.
 
På temat bananer, som f.ö. är helt OT, så mognar de fortare om skaften inte är plastade. Det finns inte plastade eko-bananer, varken på Willys, Lidl eller Ica.
Jag plastar mina själv. Ta gladpack och linda om "klas-fästet" så lufttätt som möjligt. Gör om (med samma plast) när du tagit bort en banan.
 
Jag kör bil och behöver uppmärksamheten till körningen. I annat fall dubblerar jag min restid plus att jag blir hänvisad till en usel turlista, kånkande av tunga grejer, buller och parfymer i bussen och en temperatur som sällan är vad som passar mig. Vissa bussar har extremt obekväma säten också. Därför åker jag inte buss om jag inte är tvungen.



Mina avokados och bananer håller aldrig så länge. En riktigt omogen avokado kan vara ätbar om en vecka, men det är inte alltid jag får tag i dessa. Bananerna är definitivt passé efter 3 dagar. Därför har jag lärt mig att inte köpa för mycket på en gång.

Helt OT

Avokados håller sig mycket längre i kylskåp. Jag förvarar dem så och lägger fram dem i rumstemperatur i god tid innan de ska ätas.
 
Jo. Ofta är de mogna eller nästan mogna när jag köper dem.

Varför inte köpa ett gäng bananer av olika kulörer, de gröna har hunnit bli gula när det är dags att äta dem. Köper du flera "ätmogna" så lägg in de du inte ska äta direkt i kylen. Likadant med avocadorna, de du vill ska mogna fortare lägger du tillsammans med äpplen.
Ätmogna som du inte vill ska bli övermogna åker in i kylskåpet.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
770
Senast: julgrisen
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 153
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
592
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 286
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp