Bukefalos 28 år!

Hur hinner ni? Hur orkar ni?

Jag jobbar 11:15-19.45. Åker hemifrån 10:50 och är hemma 19:50 ungefär (slutar alltid tidigare, runt 19:30).

Innan jobbet fixar jag till alla djur, städar lite, diskar lite osv o sover brukar jag göra till 8:30.

Efter jobbet blir det stallet ibland och då är jag hemma vid 21-22 typ. Annars bara umgås med mannen och djuren och försöker sova 23!
 
Dygnen är så uppbokade jämt och jag undrar hur farao ni andra gör.

Jag går upp mellan 5.30-6.30 (vanligen det första alternativet) för att hinna med allt jag behöver hinna på morgonen innan jag åker till jobbet. Sedan går hela dagen och förutom jobb ägnar man tid åt resor, handla mat, laga mat, äta mat. Klockan är ofta runt 19 innan jag är klar med allt jag måste göra dagligen, sedan har jag 2-3 timmar ledig tid. Jag försöker vara i säng vid 22 för att orka upp nästa dag.

Den där lediga tiden på kvällarna tycks bara försvinna (som oftast ägnas ensam framför datorn). Numera hinner jag inte ens gå ut på promenad för att det blir mörkt tidigt och jag tycker inte om att gå ut när det är mörkt. Jag ägnar ingen tid till trädgården heller på kvällarna. Eventuellt hinner jag ut och vattnar lite i krukorna men mer än så blir det inte. Sen är det mörkt och jag går in. En kväll i veckan rider jag och de kvällarna blir lite för sena för då är jag inte hemma förrän efter halv tio och sen tar det en timme innan jag kunnat varva ner inför nattsömnen. Den natten blir lite för kort.

Det här gör att det mest känns som om jag bara existerar. Jag bara gör det jag ska och känner mig som en robot. Men sen då? Det känns som om livet bara susar förbi och jag står bredvid.

Jag väljer bort timmarna framför tvn/datorn. Försöker effektivisera med lättlagad mat/matlådor på vardagarna. Priortierar bort städning och annat på vardagarna. Gör saker som kräver dagsljus ute innan jag går in och gör annat. inser att man inte hinner med allt och försöker välja det man måste/vill göra. Är uppe alldeles för sent ;) Tror tyvärr att de flesta sitter i samma sits som du med bara några timmars fritid på vardagarna. har man därtill barn så är det liksom kört. Fri tid vad är det? ;)
 
Dygnen är så uppbokade jämt och jag undrar hur farao ni andra gör.

Jag går upp mellan 5.30-6.30 (vanligen det första alternativet) för att hinna med allt jag behöver hinna på morgonen innan jag åker till jobbet. Sedan går hela dagen och förutom jobb ägnar man tid åt resor, handla mat, laga mat, äta mat. Klockan är ofta runt 19 innan jag är klar med allt jag måste göra dagligen, sedan har jag 2-3 timmar ledig tid. Jag försöker vara i säng vid 22 för att orka upp nästa dag.

Den där lediga tiden på kvällarna tycks bara försvinna (som oftast ägnas ensam framför datorn). Numera hinner jag inte ens gå ut på promenad för att det blir mörkt tidigt och jag tycker inte om att gå ut när det är mörkt. Jag ägnar ingen tid till trädgården heller på kvällarna. Eventuellt hinner jag ut och vattnar lite i krukorna men mer än så blir det inte. Sen är det mörkt och jag går in. En kväll i veckan rider jag och de kvällarna blir lite för sena för då är jag inte hemma förrän efter halv tio och sen tar det en timme innan jag kunnat varva ner inför nattsömnen. Den natten blir lite för kort.

Det här gör att det mest känns som om jag bara existerar. Jag bara gör det jag ska och känner mig som en robot. Men sen då? Det känns som om livet bara susar förbi och jag står bredvid.

Jag tror inte det är tiden här som är problemet.. utan snarare att du inte verkar få energi och tycka att det som du gör är roligt.. utifrån det du skriver tycker jag det låter som du har mkt tid.. 2-3 timmar ledig tid tycker jag är mkt.. Vad skulle du vilja göra då?
Samt att du har ju tid på morgnarna..Vad kan du förändra för att göra tex morgnarna bättre? Kan du lyssna på musik samtidigt som du äter frukosten..läsa tidning etc?
Sen kan du säkert planera mer så du inte behöver laga mat länge varje kväll. Dvs storhandla en gång i veckan, planera måltider och laga mkt mat som du fryser in så du bara behöver värma..

hur känner du för jobbet? Tycker du det är kul och ngt du gillar? Kan du förändra ngt där?

Och mest av allt- du skriver att du känner dig som en robot.. hur skulle du vilja leva istället? vad kan du förändra för att uppnå det?
 
Finns det saker du kan ta bort? Eller sådant som du kan förenkla för att få tid över?

Nej, tyvärr. Jag har förenklat så långt det går.

Pannlampa är att rekommendera. Skaffa en bra så blir det nästan som dagsljus. Om ja skulle låta mörkret hindra mig från att vara ute så skulle jag få sitta inne från november till mars.

Jag gillar inte pannlampa. Och ja, jag sitter inne betydligt längre än från november till mars.

Menar du att du behöver tid till annat? Gör det först.

Ingenting får gå före jobbet och en hel del annat kan man inte heller bara kan strunta i. Det är när alla måsten är avklarade som jag kan göra annat.

Ta dessa tankar och känslor på största allvar...!!!

Vad gör du på morgonen som är så viktigt? Går det att prioritera om lite? Kanske till och med börja dagen med en (kort) rask promenad?

Jag tycker det är otroligt viktigt att prioritera det man tycker ger själslig mening i livet. Att vi lever inte bara existerar. Är ditt jobb givande? :)

När jag orkat släpa mig upp ur sängen yogar jag och det är prio. Jag gör ett minimum (en halvtimme) men skulle behöva ägna ännu mer tid åt det. Jag har ett problem som jag vill hålla på avstånd vilket går så länge jag yogar och ett annat problem som behöver läka ut och den lilla tid jag lägger på yogan räcker inte till riktigt då problemet är svårt.

Efter det äter jag frukost och sedan duschar jag oftast. Ungefär varannan dag rationaliserar jag bort duschen. Jag har ingen egen dusch utan måste låna hos min hyresvärd. Sedan behöver jag plocka ihop den mat som jag ska äta under dagen. Ibland går det fort, ibland inte. Det beror på vad jag ska äta och hur mycket jag orkat förbereda. Sen behöver jag borsta tänderna och sätta upp håret, men det sistnämnda hinner jag inte alltid.

Allt det här tar en jäkla tid och som jag ser det kan jag inte prioritera bort något.

Mitt jobb är helt okej och jag trivs på min arbetsplats. Däremot tycker jag att dagarna blir för långa. Jag sitter ju mest ensam framför en dator i 8 timmar och det brukar bli rätt segt framåt eftermiddagen. Tidigare hade jag lite mer omväxling då jag städade i några timmar ett par dagar i veckan men den uppgiften försvann vid en omorganisering. Några raster brukar jag inte ta mer än en lunchen som jag försöker klara av så snabbt som möjligt för att antingen kunna gå tidigare eller jobba in tid för att jag är tvungen att åka 1½ timme tidigare en dag i veckan. Det är det senare alternativet som gällt ett tag nu och kommer att gälla ytterligare ett par månader.

*störig autosave*
Vad skulle du vilja hinna med då? Ger inte jobbet nånting mer än pengar?

Men det låter som att av allt det du gör innan kl 19 varje dag, så är det väldigt lite som ger dig glädje? Är inget av det kul?

Jag utvecklas på jobbet, både kunskapsmässigt och personligt. Det är det jobbet som gjort att jag kunnat gå från långtidssjukskrivning till heltidsjobb. Numera har jag jobbat heltid i 1½ år. Ibland har jag möjlighet att jobba hemifrån vilket jag är tacksam över för det spar in en timmes bilkörning, lite drygt, per arbetsdag. Men ofta sitter jag ändå och kör 5 dagar i veckan.

Med heltidsjobb och andra måsten blir det väldigt lite tid över att göra grejer spontant. Jag kan packa in mer "göra" under en dag, men skulle vilja ha mer "vara". När jag packar in mer "göra" så krymper tiden att "vara". Jag kan dessutom ha lite lång startsträcka innan jag får ändan ur vagnen och gör något för att jag har lust att göra det. Att "vara" ger ork att "göra", men jag kommer aldrig till lusten att göra. Nu gör jag bara det jag måste och det är inte kul.

Jag har ett stort behov av att göra ingenting, men jag får planera in den tiden så att jag inte sitter och gör ingenting hela dagen.

På 2-3 timmar hinner man ju hundra saker? En timmes promenad, en timme träff med kompis, en timme plocka upp i hemmet/läsa bok, göra annat vettigt. Måste du handla mat varje dag?


Du får nog planera lite bättre, tror jag.

Hela mitt liv går ut på att planera men jag orkar inte packa in mer saker att göra.

Kompisar har jag inga direkt. Jag hinner inte gå på promenad innan det är mörkt och det är så tråkigt att gå i mörker att jag skiter i det. Det ger inget. Då kan jag lika gärna gå på ett band inomhus och stirra in i en vägg. Det är väl ungefär lika stimulerande som att gå i mörker. Jag handlar inte precis varje dag, men det blir ändå rätt ofta. Alltid är det något som tagit slut. Storhandlar gör jag på helgerna.

Att laga storkok är det bästa för att hinna ha tid över efter jobb tycker jag. Då behöver man inte ägna maten en tanke flera dagar i veckan! Minst en timme per dag som sparas in där (om du annars handlar, lagar, äter varje dag), det gör mycket tycker jag :)

Jag gör storkok när jag orkar men det blir ändå inte mer än 7 portioner per sats och jag äter lunch/middag 14 gånger på en vecka. För övrigt rationaliserar jag matlagningen med sallader, som jag gör 2 portioner i taget av, men de räcker ju bara för en dags måltider. När jag verkligen behöver fixa mat snabbt blir det t.ex. ravioli på burk, men det känns inte som bra mat, utan duger mest som utfodring för att man ska stå upp. Om jag har tid kokar jag potatis och äter antingen sill eller fiskbullar till. Ungefär 1 gång i månaden köper jag take away mat som räcker till 2 portioner eftersom det är så mycket i "en portion". Jag skulle lätt kunna äta det varje dag men det blir för dyrt.

När jag hade sambo delade vi på matlagningen men det är inte värt att ha någon sambo bara för den skull. Dock hade jag mer tid då när vi delade på uppgifterna.

Ibland känner jag som du, främst på vintern, det går i perioder.
Om du vill göra andra saker än du gör nu så får du prioritera bort något. Att laga och äta mat och att diska tar rätt mycket tid tycker jag och det är det första jag prioriterar bort om jag vill göra något. Om du vill vara några timmar i trädgården på kvällen är mitt tips att byta om direkt du kommer hem och ta några mackor och lite fil på stående fot och sen gå ut i trädgården.

Jag tycker också att det låter som lyx att vara klar med alla måsten kl 19. Då har du ju flera timmar kvar att göra saker på. Man hinner ju massor mellan 19 och 22.

Hos oss har oftast båda barnen somnat vid 20.30 (igår somnade den ena vid 21) men efter det brukar den ena av oss ägna en stund åt att plocka undan.
Jag tror att du skulle må bättre om du ändrade inställning lite om att du inte kan vara ute när det är mörkt. Det går visst det. Snart är det ju mörkt vid 16 och det blir ju rätt tråkigt om man känner att man inte kan göra något alls efter det.

Jag prioriterar bort matlagning om jag kan (se ovan) men det går inte jämt. Mackor går bort totalt då jag dels är för hungrig när jag kommer hem, men inte heller är pigg på att byta tid mellan kvällsfikat och middagen. Då skulle jag ju inte äta middag förrän klockan 21. Helt galet.

Mörkret avskyr jag dessvärre mer och mer för varje år som går.

Än så länge är det ju ganska varmt med så då kan du ju sitta i trädgården och äta maten och då ta del av trädgården på det viset?

Tyvärr har jag skugga i trädgården redan när jag kommer hem vid 18. Det är inte mysigt alls att sitta ute då.
 
Och en grej till. Det jag borde ägna kvällarna åt är hemläxan från min kbt men det tar emot något helt kopiöst. Jag fick ett rejält bakslag för 1½ vecka sedan. Det värst hände och det var precis så otäckt som jag trodde att det skulle vara. Jag känner mest för att ge upp men det är ju egentligen inget alternativ heller :(

Så det är ytterligare en sak jag måste göra, måste orka.
 
Jag tycker nog att det verkar som att tiden finns men kanske inte orken? Sedan känns det inte som ett bra alternativ att skippa rasterna på jobbet, varför inte jobba över rejält en dag per vecka och då använda dina raster 15+15 till en promenad i dagsljus? Eller att göra ärenden.
Det bör räcka med en omgång handling per vecka, använd sedan en kväll ( vardag el helg) till att göra matlådor till alla mål. Då är det bara lite grönsaker du behöver fixa till. Självklart så suger pendlingen väldigt mycket tid så all möjlighet till att jobba hemifrån låter toppen för din del.
Måste du jobba under kontorstider? Om inte skulle jag rekommendera att du ibland vänder på dagen då att du är hemma på förmiddagen då det är ljust och åker in efter lunch
 
Jag tycker nog att det verkar som att tiden finns men kanske inte orken? Sedan känns det inte som ett bra alternativ att skippa rasterna på jobbet, varför inte jobba över rejält en dag per vecka och då använda dina raster 15+15 till en promenad i dagsljus? Eller att göra ärenden.
Det bör räcka med en omgång handling per vecka, använd sedan en kväll ( vardag el helg) till att göra matlådor till alla mål. Då är det bara lite grönsaker du behöver fixa till. Självklart så suger pendlingen väldigt mycket tid så all möjlighet till att jobba hemifrån låter toppen för din del.
Måste du jobba under kontorstider? Om inte skulle jag rekommendera att du ibland vänder på dagen då att du är hemma på förmiddagen då det är ljust och åker in efter lunch

Ja, orken är nog en bristvara. Eller så är det någon slags brist i tänket hos mig. (Och just nu har jag dåligt samvete för att jag inte orkat fobiträna idag. Det drar också energi. )

Nej, egentligen behöver jag inte jobba kontorstider, men jag är som fräschast i skallen på morgonen. Ju senare på dagen det är, desto segare är jag i skallen och den behöver funka i mitt jobb.

Min chef har faktiskt föreslagit 15 minuters promenad fm och em. Men jag tycks ha svårt att komma till skott. På fm går de lätt bort för att jag inte tycker det är så svårt att jobba i ett sträck från 8-11. På eftermiddagen vet jag inte riktigt varför det inte blir av. Ett tag försökte jag vara konsekvent med rasterna men det rann ut i sanden. På vintern eller vid regn är jag ju dessutom inte det minsta sugen på att gå ut. Men man kan väl kalla det för rast när jag går till Lidl och köper bananer varannan dag. Det är väl ungefär det jag hinner på en kvart.

Ska jag kunna göra matlådor för hela veckan måste jag hitta nya recept. Den mat jag brukar göra håller inte så länge och går inte att frysa in. Sen tror jag inte att en kväll räcker till i tid att göra 14 måltider.


Därför.

Varför kan man inte sluta äta?
Varför kan man inte bara sluta jobba?
Varför kan man inte strunta i sin hygien?

Kan du svaren på de frågorna vet du varför.
 
Ja, orken är nog en bristvara. Eller så är det någon slags brist i tänket hos mig. (Och just nu har jag dåligt samvete för att jag inte orkat fobiträna idag. Det drar också energi. )

Nej, egentligen behöver jag inte jobba kontorstider, men jag är som fräschast i skallen på morgonen. Ju senare på dagen det är, desto segare är jag i skallen och den behöver funka i mitt jobb.

Min chef har faktiskt föreslagit 15 minuters promenad fm och em. Men jag tycks ha svårt att komma till skott. På fm går de lätt bort för att jag inte tycker det är så svårt att jobba i ett sträck från 8-11. På eftermiddagen vet jag inte riktigt varför det inte blir av. Ett tag försökte jag vara konsekvent med rasterna men det rann ut i sanden. På vintern eller vid regn är jag ju dessutom inte det minsta sugen på att gå ut. Men man kan väl kalla det för rast när jag går till Lidl och köper bananer varannan dag. Det är väl ungefär det jag hinner på en kvart.

Ska jag kunna göra matlådor för hela veckan måste jag hitta nya recept. Den mat jag brukar göra håller inte så länge och går inte att frysa in. Sen tror jag inte att en kväll räcker till i tid att göra 14 måltider.



Därför.

Varför kan man inte sluta äta?
Varför kan man inte bara sluta jobba?
Varför kan man inte strunta i sin hygien?

Kan du svaren på de frågorna vet du varför.

Jag kommer att tänka på vad Karin Johannisson sa på en föreläsning, som delvis handlade om utbrändhet. Vi människor behöver inte bara avkoppling, vi behöver också stimulans. Alltså, det går egentligen inte att vila sig till mer ork.

Så som du beskriver ditt liv verkar det just nu inte innehålla så mycket stimulans. Kan du göra något som gör dig glad? Träffa andra människor i något sammanhang du tycker är roligt? Alltså, jag tänker kurser, någon förening. Finns det något mer du tycker är intressant och/eller är nyfiken på? Jag tänker att trädgård kanske inte ger så mycket av den varan vintertid.

Vad som sker då, även om det tar tid och är på kvällstid så kommer det att ge dig mer ork. Och framför allt slippa känna att tiden bara försvinner till ingenting.
 
Ja, orken är nog en bristvara. Eller så är det någon slags brist i tänket hos mig. (Och just nu har jag dåligt samvete för att jag inte orkat fobiträna idag. Det drar också energi. )

Nej, egentligen behöver jag inte jobba kontorstider, men jag är som fräschast i skallen på morgonen. Ju senare på dagen det är, desto segare är jag i skallen och den behöver funka i mitt jobb.

Där tänker jag att om du gör något du tycker är roligt och får vara ute och påta i trädgården när det fortfarande är ljust så kanske du har fått en extra påfyllning energi som gör jobbet lättare på kvällen?! Och just känslan av att inte behöva stressa utan göra saker i din egen takt tycker jag låter som att det skulle gynna dig.



Min chef har faktiskt föreslagit 15 minuters promenad fm och em. Men jag tycks ha svårt att komma till skott. På fm går de lätt bort för att jag inte tycker det är så svårt att jobba i ett sträck från 8-11. På eftermiddagen vet jag inte riktigt varför det inte blir av. Ett tag försökte jag vara konsekvent med rasterna men det rann ut i sanden. På vintern eller vid regn är jag ju dessutom inte det minsta sugen på att gå ut. Men man kan väl kalla det för rast när jag går till Lidl och köper bananer varannan dag. Det är väl ungefär det jag hinner på en kvart.

Där tycker jag att du ska slå ihop rasterna till en halvtimme istället om det fungerar bra att jobba utan rast på förmiddagen.


Ska jag kunna göra matlådor för hela veckan måste jag hitta nya recept. Den mat jag brukar göra håller inte så länge och går inte att frysa in. Sen tror jag inte att en kväll räcker till i tid att göra 14 måltider.
Det finns säkert ett gäng rätter som passar bra till matlådor att googla på. Proteindelarna är ju lättast att frysa. Du kan ju ha ett gäng crêpes, chili con carne, köttfärsbiffar, ärtsoppa, köttbullar eller vad du nu gillar att äta, som ligger stand by i frysen och äta frysta grönsaker till, i kylen stoppar du de två (tre?) närmaste dagarnas mat och då kan du ju ha kokta potatisar/ bakpotatisar, ris och spagetti. Det är ju bara fantasin som sätter gränser. En stor chili con carne som puttrar på spisen samtidigt som du rullar köttbullar och steker dem i ugnen medan du börjar göra crepsen (med valfri röra i) ger ju massor av portioner och det är bara tre rätter.
 
Jag kommer att tänka på vad Karin Johannisson sa på en föreläsning, som delvis handlade om utbrändhet. Vi människor behöver inte bara avkoppling, vi behöver också stimulans. Alltså, det går egentligen inte att vila sig till mer ork.

Så som du beskriver ditt liv verkar det just nu inte innehålla så mycket stimulans. Kan du göra något som gör dig glad? Träffa andra människor i något sammanhang du tycker är roligt? Alltså, jag tänker kurser, någon förening. Finns det något mer du tycker är intressant och/eller är nyfiken på? Jag tänker att trädgård kanske inte ger så mycket av den varan vintertid.

Vad som sker då, även om det tar tid och är på kvällstid så kommer det att ge dig mer ork. Och framför allt slippa känna att tiden bara försvinner till ingenting.

Du har nog en poäng där. Två dagar i veckan rider jag, tisdag kväll och söndag förmiddag. Periodvis har jag ridit väldigt mycket men det är inte så just nu. Kanske är det det som behövs. Jag satt faktiskt för ett tag sedan och kollade om jag kunde hitta någon intressant studiecirkel men jag gjorde inte det. Men om jag gör mer på kvällarna kommer jag nog också använda det som ursäkt till att inte fobiträna. Nu orkar jag bara inte med det. Jag är på randen att ge upp där. :( När min terapeut frågade om varför jag inte tränat en fredag kväll sa jag att jag faktiskt ville vara ledig. Fobiträningen är ett jobb. Ett rejält massivt sådant dessutom, som jag fick ett fett bakslag på när jag pressade mig själv för mycket. Den grejen tynger en hel del.

Där tänker jag att om du gör något du tycker är roligt och får vara ute och påta i trädgården när det fortfarande är ljust så kanske du har fått en extra påfyllning energi som gör jobbet lättare på kvällen?! Och just känslan av att inte behöva stressa utan göra saker i din egen takt tycker jag låter som att det skulle gynna dig.

Där tycker jag att du ska slå ihop rasterna till en halvtimme istället om det fungerar bra att jobba utan rast på förmiddagen.

Det finns säkert ett gäng rätter som passar bra till matlådor att googla på. Proteindelarna är ju lättast att frysa. Du kan ju ha ett gäng crêpes, chili con carne, köttfärsbiffar, ärtsoppa, köttbullar eller vad du nu gillar att äta, som ligger stand by i frysen och äta frysta grönsaker till, i kylen stoppar du de två (tre?) närmaste dagarnas mat och då kan du ju ha kokta potatisar/ bakpotatisar, ris och spagetti. Det är ju bara fantasin som sätter gränser. En stor chili con carne som puttrar på spisen samtidigt som du rullar köttbullar och steker dem i ugnen medan du börjar göra crepsen (med valfri röra i) ger ju massor av portioner och det är bara tre rätter.

Jag är så van att pressa mig jämt. Allt ska planeras så att tiden utnyttjas på bästa sätt. Det finns liksom inte utrymme att vara spontan. Även helgerna planeras. "Om jag gräver i trädgården nu på förmiddagen, så hinner jag handla sedan och sedan hinner jag nog städa och laga mat också. Och på söndag efter ridningen kanske jag hinner ta en promenad. Men när ska jag fixa med bilen då?" Och mitt i alltihop vill jag bara skita i allt. :arghh: Jag tror jobbet kommer att hänga över huvudet på mig om jag inte får det avklarat först på vardagarna.

Kan man frysa mat som redan varit fryst? Jag äter ju inte rött kött. Fisken och kycklingen jag äter har alltid varit fryst. Annars blir det ofta mat med quinoa, tomater, fetaost, salladsblad, musslor, majonnäsdressing och annat som inte lämpar sig för frysen. Yogigryta, ärtsoppa eller linssoppa går ju att frysa men de två sistnämnda sopporna är i ärlighetens namn rätt tråkig mat. Rårisrisotto kanske också går att frysa.

Dagens snabbmat var för övrigt redan kokt pasta som jag stekte sojaköttbullar till (smakar inge vidare) och sedan kokade jag frysta grönsaker.
 
Jo, tinar vi upp en kycklingfilé och gör en röra så fryser vi in resterna om vi nu inte dagen efter använder den för att göra ex.vis en kycklinggratäng. Jag tror också att quinoa fungerar att frysa ( fast den är ju rätt snabbgjord ändå.
Jag tror dig helt när du säger att du planerar, det jag tänker är att om du nu planerar och ändå tycker att det inte riktigt lyckas så måste du prova att planera annorlunda. Även om det känns rätt obekvämt och skrämmande att gå ifrån de invanda hjulspåren. Ge det en chans, tänk igenom vad som gör dig glad och lycklig och hur du kan uppnå det. Hur ser det ut ekonomiskt, hade det fungerat att använda dig av en vegetarisk matkasse eller kan du köpa utemat oftare än du gör om nu den delen av livet stjäl din tid och ör tråkigt. Kan du prata med chefen om att få jobba mer hemifrån ( dr ger dig 2 extra timmar per dag om du slipper pendlingen). Jag håller tummarna för dig och önskar dig all lycka. Kram
 
@Magiana När jag jobbade heltid underlättade det jättemycket för mig att ha flex. Har du det? På så vis kan man köra längre jobbpass ett par dagar för att kunna gå befriande tidigt ett par andra. Jag brukade jobba lite småkort dag måndag, normaldag tisdag, jobba över onsdag och eventuellt torsdag och sedan gå riktigt tidigt på fredagen. Givetvis med flexibilitet för dagsform; kände jag för att sitta och jobba ett par timmar till eller ville jag göra nåt annat? etc. Detta gjorde mina veckor lekande lätta (i kombination med att jag älskade jobbet) eftersom jag slapp att det var så inrutat och att alltid komma hem samma tid, alltid få samma rutiner.

När jag på mitt senaste jobb inte hade flex, och dessutom inte trivdes på arbetsplatsen, blev fritiden jätteviktig. Jag såg till att träffa mycket vänner, mötas upp på stan och dricka lite drinkar och snacka skit, ses hemma och äta sushi, gå långpromenader med sambon eller bara köpa med mig pizza hem och mysa framför TV:n. Jag är en väldigt social människa så för mig behövde jag tanke energi genom att träffa människor jag tyckte om som kunde lyfta mig lite.

Så mitt tips är att oavsett hur mycket tid du har över: Se till att göra saker som GER dig energi då. Vad det än är.
 
Vad är det som tar så mycket av din tid? Resor? Jobbar själv heltid, men ganska flexibla timmar, ofta delade pass (vilket är en stor fördel om man som jag har gångavstånd till jobbet), gör oftast nån slags lagad mat minst en gång/dag. Matlagningen brukar ta max en halv timme, ibland äts det rester. Finns så mycket olika mat att laga som går fort, just nu har jag fått smak på stekta tortillabröd med fyllning, tar en kvart att göra max. Vill man lyxa till det nån gång kan jag ställa in en stek i ungen på morgonen/förmiddagen på låg värme, det blir jättegott! handlar mat en gång/vecka, har 3 mil till närmaste stora varuhus, då passar jag oxå på att göra andra ärenden i stan. Städar gör jag max en gång/vecka (finns viktigare saker att göra anser jag). Jag ser dagsljus varje dag, även i december, mycket tack vare jobbet, jobbar som djurskötare på mjölkgård. Har gjort så i 10 år (får rätt ofta höra "är det inte jobbigt med delade pass?" nej det passar mig perfekt!) Ett tag hade jag 30 resväg till jobbet, DET tog oerhört mycket energi! Jo, så trivs jag på mitt jobb oxå, det är jätteviktigt!
 
Ja just det, färdig med alla måsten brukar jag va nån gång mellan 19-20.00. Då har jag duschat och maten är klar. Träffa släkt o vänner gör jag inte så ofta, jag trivs i min ensamhet och med min sambo. Går upp 5.15 om jag har morgonpasset, då är det bara att besöka dass, sno upp håret, dra på sig kläder o trampa iväg, äter inte frukost innan, det gör jag sen.
 
Du har nog en poäng där. Två dagar i veckan rider jag, tisdag kväll och söndag förmiddag. Periodvis har jag ridit väldigt mycket men det är inte så just nu. Kanske är det det som behövs. Jag satt faktiskt för ett tag sedan och kollade om jag kunde hitta någon intressant studiecirkel men jag gjorde inte det. Men om jag gör mer på kvällarna kommer jag nog också använda det som ursäkt till att inte fobiträna. Nu orkar jag bara inte med det. Jag är på randen att ge upp där. :( När min terapeut frågade om varför jag inte tränat en fredag kväll sa jag att jag faktiskt ville vara ledig. Fobiträningen är ett jobb. Ett rejält massivt sådant dessutom, som jag fick ett fett bakslag på när jag pressade mig själv för mycket. Den grejen tynger en hel del.



Jag är så van att pressa mig jämt. Allt ska planeras så att tiden utnyttjas på bästa sätt. Det finns liksom inte utrymme att vara spontan. Även helgerna planeras. "Om jag gräver i trädgården nu på förmiddagen, så hinner jag handla sedan och sedan hinner jag nog städa och laga mat också. Och på söndag efter ridningen kanske jag hinner ta en promenad. Men när ska jag fixa med bilen då?" Och mitt i alltihop vill jag bara skita i allt. :arghh: Jag tror jobbet kommer att hänga över huvudet på mig om jag inte får det avklarat först på vardagarna.

Kan man frysa mat som redan varit fryst? Jag äter ju inte rött kött. Fisken och kycklingen jag äter har alltid varit fryst. Annars blir det ofta mat med quinoa, tomater, fetaost, salladsblad, musslor, majonnäsdressing och annat som inte lämpar sig för frysen. Yogigryta, ärtsoppa eller linssoppa går ju att frysa men de två sistnämnda sopporna är i ärlighetens namn rätt tråkig mat. Rårisrisotto kanske också går att frysa.

Dagens snabbmat var för övrigt redan kokt pasta som jag stekte sojaköttbullar till (smakar inge vidare) och sedan kokade jag frysta grönsaker.
Pastamat är väldigt smidigt att frysa, typ pasta med sås, lasagne osv. Min bästa snabbmat är kelda tomatsoppa med komplement av antingen kikärtor, färsk fylld pasta eller cremefraise. Man bara värmer det hela tillsammans (utom cremefraisen) så är det klart. Brukar jag köra i micron på jobbet, pastan behöver bara någon minut på sig.

Det är jobbigt att fobiträna, så det är ok att ta det lugnt om man behöver det.

Om du sätter lite belysningspunkter i trädgården skulle det hjälpa? Just nu är det ju lökplanteringsdags så du kanske kan köpa med dig några lökar på väg hem, äta en banan och sedan gräva ned dem innan middagen = trädgårdering avklarad ;) och du har något att se fram emot till våren. Driver du egna plantor så börjar ju säsongen redan i januari, under december och november planerar du det du ska så och hur rabatterna ska se ut. Kanske även blomurnorna. Man kan ju smeta ut trädgårdssäsongen även över vintermånaderna och du kan göra en del inomhus :).
Sen vill jag bara rekommendera läsning om man nu ändå ska sitta inne, en god bok är en lisa själen . Man kan ju även läsa trädgårdsböcker . Jag gillar Karin Berglund, Hannu Sörenstam och Sanna Töringe men det finns ju hur många författare som helst.

Sen är det ju så att om du känner att du saknar att göra saker så är det ju bra att ändra men annars så är det helt ok att inte göra saker också under förutsättning att du mår bra av det.
 
Dygnen är så uppbokade jämt och jag undrar hur farao ni andra gör.

Jag går upp mellan 5.30-6.30 (vanligen det första alternativet) för att hinna med allt jag behöver hinna på morgonen innan jag åker till jobbet. Sedan går hela dagen och förutom jobb ägnar man tid åt resor, handla mat, laga mat, äta mat. Klockan är ofta runt 19 innan jag är klar med allt jag måste göra dagligen, sedan har jag 2-3 timmar ledig tid. Jag försöker vara i säng vid 22 för att orka upp nästa dag.

Den där lediga tiden på kvällarna tycks bara försvinna (som oftast ägnas ensam framför datorn). Numera hinner jag inte ens gå ut på promenad för att det blir mörkt tidigt och jag tycker inte om att gå ut när det är mörkt. Jag ägnar ingen tid till trädgården heller på kvällarna. Eventuellt hinner jag ut och vattnar lite i krukorna men mer än så blir det inte. Sen är det mörkt och jag går in. En kväll i veckan rider jag och de kvällarna blir lite för sena för då är jag inte hemma förrän efter halv tio och sen tar det en timme innan jag kunnat varva ner inför nattsömnen. Den natten blir lite för kort.

Det här gör att det mest känns som om jag bara existerar. Jag bara gör det jag ska och känner mig som en robot. Men sen då? Det känns som om livet bara susar förbi och jag står bredvid.

lär dig njuta och slappna av av att som du säger Äta mat, laga mat och handla mat.

spela musik och drick ett glas rödvin samtidigt som du kokar maten!
 
Jag tycker att det du beskriver är ett rätt "vanligt" liv... Om det nu säger något. Själv ser det ut så här för mig: Uppe mellan 4:30 och 6:00, beroende på om jag börjar jobba 6.45, 7:30, 8:00 eller 8:45. Jag slutar antingen 14:15, 15:30, 16:30 (två dagar/vecka) eller 17:45. En dag varannan vecka slutar jag kl 19:00. Hästarna får sin skötsel på morgonen, när jag försöker mocka för att ha det gjort. Höpåsar packar jag på kvällen. Vissa dagar känns det som om man har väldigt lite tid, men andra kvällar som om det är rätt "ledigt". Jag prioriterar för det mesta att laga mat, och försöker planera bra maträtter (hyfsat nyttiga och framför allt goda). Jag gör alltid såpass mycket att det räcker till middag för oss två + luncher till nästa dag. Jag älskar att baka, så en hel del tid går till det. Kanske "borde" jag syssla med fler måsten? Men jag värdesätter kanske inte precis ett dammfritt pedantiskt skött hem före en stund framför datorn eller på soffan. Man får ju lära sig att göra sina val...
 
Jag hinner inte svara alla just nu men ger ett litet kort svar.

Jag har lite möjlighet att flexa men orkar inte så mycket mer än 8 timmar om dagen. Jag kämpar hela tiden för att hinna jobba ikapp den tid jag förlorar för att jag måste åka iväg till min kbt.

Min terapeut tycker inte att jag ska ta det lugnt med fobiträningen för det är samma sak som ett undvikandebeteende. Jag håller inte med men måste ändå gå dit en gång i veckan och hinna träna mellan gångerna, varje dag.

Och idag är en sån dag då jag absolut inte kan komma på vad jag ska äta. Jag är helt blank och sitter här och skriver i stället för att fixa mat :( Dessutom kan jag bara ta en halvtimmes lunch idag för jag har tid att jobba ikapp.

Nu måste jag rusa.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
771
Senast: julgrisen
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 157
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
592
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 298
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp