Bukefalos 28 år!

Hur hinner ni? Hur orkar ni?

@Magiana Du behöver prioritera dig själv och ditt välmående. Man måste inte göra allt tråkigt först - det slutar med att man är dränerad på energi och livslust. Därför börjar man med det som är roligt, så går resten mycket lättare sen.

Tycker du mörkret är jobbigt, så prioritera att komma ut i dagsljus varje dag. Ha bra belysning hemma, både ute och inne. Försök hitta ett sätt att njuta av mörkret också, tänd ljus, lyssna på musik, svep in dig, ät frukt och nötter, läs en bok.

Sen har du ju bara dig själv att ta hand om, vad jag förstår? Det är ju ingen belastning alls jämförelsevis, även om du upplever det så. Du har inte hus, barn, hästar, hundar etc som många kämpar med att hinna med. Fördelen med det är ju att du kan styra livet fullständigt oberoende och göra vad du vill med din tid och din ork.

14 lagade mål i veckan låter som ett mastodontuppdrag. Själv äter jag bara lagad mat en gång om dan, lagar mat max två ggr i veckan, handlar kanske var fjortonde dag. Kanske du skulle gå ut och äta lunch istället? Se kostnaden som en investering i ditt välmående. Då får du både lite dagsljus och slipper en del av all matlagning. Du kanske tom kan hitta sällskap och så blir det en social aktivitet som fyller på ditt energiförråd.

För det är det allt handlar om. Att inte bara kämpa och planera och göra alla måsten som suger ur energin ur kroppen - utan att göra sånt som ger en energi, livslust, som får en att skratta och känna att livet är toppen. Sånt ska prioriteras.
 
@Magiana Jag tror att det finns flera saker som du kan omorganisera om du vill. Det kan kännas jobbigt men då får du ju fundera på om det är värt det eller inte. Jag skulle exempelvis leta annat boende för att slippa springa hos hyresvärden och duscha, det sparar lite tid och förmodligen en hel del av jobbighetskänslan. Jag skulle även börja laga och frysa in kompletta matlådor. Det gör jag så att jag har ett litet extra lager i frysen (äter alltid matlåda då jag inte hinner någon annanstans under min lunch). Kycklinggryta, köttfärssås, biff, quorn med valfritt tillbehör funkar bra att frysa. Lasagne är också gott för att inte tala om fiskgratäng :) Finns massor med maträtter som passar att frysa. Jag skulle inte heller fixa dagens mat på morgonen utan ha det helt klart kvällen innan.

Jag skulle även som flera säger ta en promenad under en lite längre rast, då tror jag att du orkar jobba in lite tid för att ha när du måste iväg tidigare. Om det är så att du är piggare på morgonen kanske ett alternativ är att komma tidigare någon dag? Till sist skulle jag fundera över vad det är jag faktiskt vill göra. Jag får en känsla av att du inte riktigt vet vad du ska ha den där tiden till.
 
Jag har stort behov av "dötid", men inte så mycket tid över. Så här ser mina dagar ut:

Jobbar heltid, varierande schema med start mellan 08.30-12.30. En "dagtidsdag" jobbstart 8.30 ser ut såhär:

06.30: Första larmet ringer. Om jag är riktigt trött när jag vaknar kommer jag att snooza upp en hel timme eller ställer om klockan, sen kastar jag mig upp ur sängen efter en timme, borstar tänder och tvättar mig, dricker yoghurt eller mjölk och äter vitaminer, rycker åt mig matlåda och en påse flingor/torkadfrukt-bar/två bananer/gör en snabbmacka (äter frukost i bilen eller på jobbet), hoppar ut i bilen och vroomar till jobbet. Om jag är pigg när väckarn ringer så snoozar jag bara en kvart eller inget alls, ligger kvar i sängen och vilar och surfar lite mobilt, kliver upp och duschar, käkar frukost och kanske vilar en stund på soffan innan jag måste fara. Här hade det fått plats med en promenad eller yoga eller liknande, men ptja. Jag gillar att göra ingenting. Lyxmornar!
07.45: Idealtid att sitta i bilen, då slipper jag köra för fort. 45 minuter räknar jag att körningen tar sommartid, vintertid 1 timme.
08.30-17.15: Arbetsdagen är 8 timmar 45 minuter (varav 45 minuter lunch), till lunch är det matlåda för det mesta. Ibland käkar jag matlådan på rasten och går ut på en promenad på lunchen eller gör något ärende eller träffare en kompis på stan. Om jag vet att jag har en tajt dag men ingen mat hemma går jag och handlar på lunchen (vi har kyl på jobbet).
18:00: Hemma, matar katten, slänger i mig en macka och byter om, far till stallet (1o min enkel väg). Är det en medryttar-dag så ägnar jag istället tid åt att laga matlådor och delar till matlådor, exempelvis så kanske jag lagar en rätt som räcker till 4 matlådor men jag kokar ris för 12 och fryser in riset i portionspåsar. Eller så gör jag en rätt i ugnen och en på spisen, tar den ena rätten till matlådor och den andra till middagsmat för veckan.
20-21:00: Om jag varit i stallet så är jag hemma nu, lagar något snabbt (ex pasta och hittepåsås av frysta grönsaker och tomatkross, eller dhal, eller något i ugnen eller bara fil och flingor eller "veckans gryta" från kylen).
21:00-22/23:00: Äta, slappa i soffan, se på nån serie eller läsa en bok. Eller tokdäcka.

Städa, tvätta, fixa i trädgården, gör jag på helgerna. Umgås med folk gör jag i stallet eller på helgerna.

Om sambon är hemma kommer jag hem till lagad mat + att han gör matlådorna, vilken lyx!

Emellanåt känns det jobbigt att så stor del av mitt dygn är "låst", men vad är alternativet? Utan heltidsjobb, ingen häst eller hus på landet. Prioriteringar. Jag har effektiviserat maten så mycket som möjligt genom att bara laga mat de dagar som det inte äter på min slapp- och sömn-tid. Jag har skaffat medryttare. Jag har alltid "bärbar" frukostmat hemma så att jag kan äta i bilen eller på jobbet om jag är för trött på morgonen, och "snabbmat" (ex röda linser, frysta grönsaker) hemma så att jag kan svänga ihop en supersnabb middag.

Sen så har jag även lärt mig att uppskatta pendlingen. Jag har faktiskt 1,5 timme per dag helt för mig själv, där jag tvingas till att inte göra annat än att sitta och filosofera, lyssna på radioprat eller musik, möjligtvis prata i telefon med en vän eller min mamma. Pendlingen har gått från att vara ett jobbigt moment som åt upp min tid till att vara min mys- och egentid.

Mitt tips till dig TS:
Sluta se problemen. Börja se lösningarna och möjligheterna. Låter enkelt, är svårt, men det är det du måste göra.
 
Senast ändrad:
@Magiana :bow: Härligt att höra dina morgonrutiner, yogan är en bra prio tycker jag, en härlig start på dagen.

När du yogar gör du det bara för att du behöver det? Eller gör du det även för att du verkligen VILL? Om du förstår skillnaden?

Ang din KBT, är det en massa "ältande" (dåtid) eller mest fokus på nu?

Du skriver att det är viktigt att bara vara. Åh så rätt du har. Men gör du även när du är? Jag hade paus fr tv och i princip inget internet (bortsett från instagram och en del chattande) i strax över ett år. Efter ett par veckor så hade jag börjat måla, göra smycken och allt möjligt jag aldrig gjort tidigare. Jag fick en massa energi och VILL som jag även genomförde (med stor glädje).

Och nu när jag skriver detta tror jag det är dags för paus igen för mig.

En kort promenad på lunchen? Jobba mer hemifrån? Yoga lite på jobbet?

Vet inte om du svarat på vad du gör när du är ledig? (Helgerna?)
 
Du skriver att du jobbat heltid i ett och ett halvt år nu, och att du tidigare varit långtidssjukskriven pga utmattningsdepression. Hur länge under heltidsjobbet har det känts såhär motigt som du beskriver att det är nu?
Kanske skulle du behöva gå ner lite i tid, åtminstone under en period. På det sättet tror jag att det kan bli lite enklare för dig att orka med fobiträningen också. För att gå i terapi tar rejält på krafterna, så jag tycker inte alls att det är konstigt att du saknar ork och lust.

Du har tagit dig tillbaka från en långtidssjukskrivning, det är fantastiskt bra gjort! Men det gäller att vara extra noga med att se till vad man faktiskt orkar med, och trivs med, så att man slipper hamna där igen bara för att man tycker att man borde kunna jobba heltid, hinna med allt som ska göras och borde göras, och se till att ha ett roligt liv utöver det.
Lägg till all energi som du lägger ner på KBTn. Visst är det inte så konstigt att du känner dig matt?
 
Hur ser det ut ekonomiskt, hade det fungerat att använda dig av en vegetarisk matkasse eller kan du köpa utemat oftare än du gör om nu den delen av livet stjäl din tid och ör tråkigt. Kan du prata med chefen om att få jobba mer hemifrån ( dr ger dig 2 extra timmar per dag om du slipper pendlingen). Jag håller tummarna för dig och önskar dig all lycka. Kram

Jag håller på att spara som en idiot för att få råd med ett eget hus så småningom och skulle behöva krympa mina matkostnader av den anledningen, inte öka dem. Jag kan prata med chefen om att jobba hemma. Det tror jag går faktiskt. Jag har lite drygt en halvtimme enkel väg och det är den absoluta smärtgränsen för mig även även om andra klarar längre resor.

Om du sätter lite belysningspunkter i trädgården skulle det hjälpa? Just nu är det ju lökplanteringsdags så du kanske kan köpa med dig några lökar på väg hem, äta en banan och sedan gräva ned dem innan middagen = trädgårdering avklarad ;) och du har något att se fram emot till våren. Driver du egna plantor så börjar ju säsongen redan i januari, under december och november planerar du det du ska så och hur rabatterna ska se ut. Kanske även blomurnorna. Man kan ju smeta ut trädgårdssäsongen även över vintermånaderna och du kan göra en del inomhus :).
Sen vill jag bara rekommendera läsning om man nu ändå ska sitta inne, en god bok är en lisa själen . Man kan ju även läsa trädgårdsböcker . Jag gillar Karin Berglund, Hannu Sörenstam och Sanna Töringe men det finns ju hur många författare som helst.

Sen är det ju så att om du känner att du saknar att göra saker så är det ju bra att ändra men annars så är det helt ok att inte göra saker också under förutsättning att du mår bra av det.

Jag har belysning i min trädgård som bara är cirka 20-40 kvm stor (gränserna är luddiga) men jag har ändå ingen lust att vara ute när det är mörkt. Det är lampor som sitter på husgaveln och lyser upp ytan närmast huset där jag har trädgården och det räcker inte till.

Jag drev en trädgårdssajt förut (som fortfarande ligger uppe) men den är inte uppdaterad på över ett år för att jag inte orkar längre. Jag prenumererar på en trädgårdstidning men orkar sällan läsa allt i tidningarna.

@Magiana Du behöver prioritera dig själv och ditt välmående. Man måste inte göra allt tråkigt först - det slutar med att man är dränerad på energi och livslust. Därför börjar man med det som är roligt, så går resten mycket lättare sen.

Tycker du mörkret är jobbigt, så prioritera att komma ut i dagsljus varje dag. Ha bra belysning hemma, både ute och inne. Försök hitta ett sätt att njuta av mörkret också, tänd ljus, lyssna på musik, svep in dig, ät frukt och nötter, läs en bok.

Sen har du ju bara dig själv att ta hand om, vad jag förstår? Det är ju ingen belastning alls jämförelsevis, även om du upplever det så. Du har inte hus, barn, hästar, hundar etc som många kämpar med att hinna med. Fördelen med det är ju att du kan styra livet fullständigt oberoende och göra vad du vill med din tid och din ork.

14 lagade mål i veckan låter som ett mastodontuppdrag. Själv äter jag bara lagad mat en gång om dan, lagar mat max två ggr i veckan, handlar kanske var fjortonde dag. Kanske du skulle gå ut och äta lunch istället? Se kostnaden som en investering i ditt välmående. Då får du både lite dagsljus och slipper en del av all matlagning. Du kanske tom kan hitta sällskap och så blir det en social aktivitet som fyller på ditt energiförråd.

För det är det allt handlar om. Att inte bara kämpa och planera och göra alla måsten som suger ur energin ur kroppen - utan att göra sånt som ger en energi, livslust, som får en att skratta och känna att livet är toppen. Sånt ska prioriteras.

Om jag sparar det jag måste göra till sen så ligger det och stressar mig. Det är en tid att passa, en uppgift att utföra, och det hindrar mig att slappna av.

Jag äter frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsfika. Vad byter man ut lunch och/eller middag mot? Jag måste minst ha en matig sallad så jag står upp till nästa måltid. En macka eller frukt skulle aldrig funka. Jag måste ha mat som gör mig mätt.

I dagsläget vet jag inte vad som ger mig energi.

@Magiana Jag tror att det finns flera saker som du kan omorganisera om du vill. Det kan kännas jobbigt men då får du ju fundera på om det är värt det eller inte. Jag skulle exempelvis leta annat boende för att slippa springa hos hyresvärden och duscha, det sparar lite tid och förmodligen en hel del av jobbighetskänslan. Jag skulle även börja laga och frysa in kompletta matlådor. Det gör jag så att jag har ett litet extra lager i frysen (äter alltid matlåda då jag inte hinner någon annanstans under min lunch). Kycklinggryta, köttfärssås, biff, quorn med valfritt tillbehör funkar bra att frysa. Lasagne är också gott för att inte tala om fiskgratäng :) Finns massor med maträtter som passar att frysa. Jag skulle inte heller fixa dagens mat på morgonen utan ha det helt klart kvällen innan.

Jag skulle även som flera säger ta en promenad under en lite längre rast, då tror jag att du orkar jobba in lite tid för att ha när du måste iväg tidigare. Om det är så att du är piggare på morgonen kanske ett alternativ är att komma tidigare någon dag? Till sist skulle jag fundera över vad det är jag faktiskt vill göra. Jag får en känsla av att du inte riktigt vet vad du ska ha den där tiden till.

Aldrig i livet att jag byter boende IGEN. Jag är så aptrött på att flytta så du anar inte. (Ber om ursäkt om jag låter arg, men jag är verkligen trött på att flytta. Det kunde ju inte du veta.) När jag letade ny bostad förra året var det här det bästa jag kunde hitta. Det ligger på landet och jag rår mig själv. Jag slipper betong, bilar, avgaslukt, oväsen och folk. Och jag har väldigt låg hyra som göra att jag kan spara till ett eget hus. Det är bara ett så tröttsamt faktum att jag blir tvungen att flytta 50-60 mil den dagen jag köper något eget. Stockholm är för dyrt.

Jag försöker göra matlådor men jag äter upp dem snabbare än jag hinner göra nya. Dessutom har jag bara ett fåtal rätter som går att frysa.

@Magiana

När du yogar gör du det bara för att du behöver det? Eller gör du det även för att du verkligen VILL? Om du förstår skillnaden?

Ang din KBT, är det en massa "ältande" (dåtid) eller mest fokus på nu?

Du skriver att det är viktigt att bara vara. Åh så rätt du har. Men gör du även när du är? Jag hade paus fr tv och i princip inget internet (bortsett från instagram och en del chattande) i strax över ett år. Efter ett par veckor så hade jag börjat måla, göra smycken och allt möjligt jag aldrig gjort tidigare. Jag fick en massa energi och VILL som jag även genomförde (med stor glädje).

Och nu när jag skriver detta tror jag det är dags för paus igen för mig.

En kort promenad på lunchen? Jobba mer hemifrån? Yoga lite på jobbet?

Vet inte om du svarat på vad du gör när du är ledig? (Helgerna?)

Jag yogar för att lösa problem. Om jag inte hade problem skulle jag inte alls vara lika motiverad att yoga. Jag gör 2 olika övningar som är specifikt riktade mot dessa problem.

Man ältar ingenting i kbt. Det är ingen samtalsterapi. Den är praktiskt inriktad på att göra saker, att steg för steg utmana det som är svårt. I mitt fall är det blodfobi.

Du skriver att du jobbat heltid i ett och ett halvt år nu, och att du tidigare varit långtidssjukskriven pga utmattningsdepression. Hur länge under heltidsjobbet har det känts såhär motigt som du beskriver att det är nu?
Kanske skulle du behöva gå ner lite i tid, åtminstone under en period. På det sättet tror jag att det kan bli lite enklare för dig att orka med fobiträningen också. För att gå i terapi tar rejält på krafterna, så jag tycker inte alls att det är konstigt att du saknar ork och lust.

Du har tagit dig tillbaka från en långtidssjukskrivning, det är fantastiskt bra gjort! Men det gäller att vara extra noga med att se till vad man faktiskt orkar med, och trivs med, så att man slipper hamna där igen bara för att man tycker att man borde kunna jobba heltid, hinna med allt som ska göras och borde göras, och se till att ha ett roligt liv utöver det.
Lägg till all energi som du lägger ner på KBTn. Visst är det inte så konstigt att du känner dig matt?

Nej, jag har aldrig varit utmattningsdeprimerad. Var har du fått det ifrån? Jag har haft panikångest vilket är en helt annan sak.
 
Jag håller på att spara som en idiot för att få råd med ett eget hus så småningom och skulle behöva krympa mina matkostnader av den anledningen, inte öka dem. Jag kan prata med chefen om att jobba hemma. Det tror jag går faktiskt. Jag har lite drygt en halvtimme enkel väg och det är den absoluta smärtgränsen för mig även även om andra klarar längre resor.



Jag har belysning i min trädgård som bara är cirka 20-40 kvm stor (gränserna är luddiga) men jag har ändå ingen lust att vara ute när det är mörkt. Det är lampor som sitter på husgaveln och lyser upp ytan närmast huset där jag har trädgården och det räcker inte till.

Jag drev en trädgårdssajt förut (som fortfarande ligger uppe) men den är inte uppdaterad på över ett år för att jag inte orkar längre. Jag prenumererar på en trädgårdstidning men orkar sällan läsa allt i tidningarna.



Om jag sparar det jag måste göra till sen så ligger det och stressar mig. Det är en tid att passa, en uppgift att utföra, och det hindrar mig att slappna av.

Jag äter frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsfika. Vad byter man ut lunch och/eller middag mot? Jag måste minst ha en matig sallad så jag står upp till nästa måltid. En macka eller frukt skulle aldrig funka. Jag måste ha mat som gör mig mätt.

I dagsläget vet jag inte vad som ger mig energi.



Aldrig i livet att jag byter boende IGEN. Jag är så aptrött på att flytta så du anar inte. (Ber om ursäkt om jag låter arg, men jag är verkligen trött på att flytta. Det kunde ju inte du veta.) När jag letade ny bostad förra året var det här det bästa jag kunde hitta. Det ligger på landet och jag rår mig själv. Jag slipper betong, bilar, avgaslukt, oväsen och folk. Och jag har väldigt låg hyra som göra att jag kan spara till ett eget hus. Det är bara ett så tröttsamt faktum att jag blir tvungen att flytta 50-60 mil den dagen jag köper något eget. Stockholm är för dyrt.

Jag försöker göra matlådor men jag äter upp dem snabbare än jag hinner göra nya. Dessutom har jag bara ett fåtal rätter som går att frysa.



Jag yogar för att lösa problem. Om jag inte hade problem skulle jag inte alls vara lika motiverad att yoga. Jag gör 2 olika övningar som är specifikt riktade mot dessa problem.

Man ältar ingenting i kbt. Det är ingen samtalsterapi. Den är praktiskt inriktad på att göra saker, att steg för steg utmana det som är svårt. I mitt fall är det blodfobi.



Nej, jag har aldrig varit utmattningsdeprimerad. Var har du fått det ifrån? Jag har haft panikångest vilket är en helt annan sak.

När jag läser det du skriver låter det som att det är just energin som saknas. Eftersom du skriver att du har ca 2 timmars ledig tid om dagen. Om man jobbar heltid tror jag det är svårt att få mer än 2 timmar ledig tid om dagen. Så jag tror att du antingen behöver gå ner i arbetstid om det är möjligt. Eller fundera mer på vad du ska göra för att få mer energi. Mer energi kommer ju oftast inte bara av sig självt utan man behöver förändra ngt. Vad är det som gör att du inte har energi?
Och vad skulle du vilja göra på de lediga timmarna på kvällen?
Att jobba heltid är tufft för många så jag tror att många inte gör jättemkt på kvällen. du skriver att du rider ngn gång i veckan. Vad vill du göra mer på kvällarna som du inte gör idag?
Hur spenderar du helgerna?
 
Jag försöker göra matlådor men jag äter upp dem snabbare än jag hinner göra nya. Dessutom har jag bara ett fåtal rätter som går att frysa.

Här har du ett problem. Hitta lösningen. Just nu gnäller du ju bara. Gnäll leder ingen vart, det gör bara livet sämre.

Förslag:
Vänj dig vid att äta mer fryst mat. Eller acceptera att det bara blir ett fåtal rätter under veckodagarna. Själv brukar jag äta en enda gryta/soppa varje kväll må-to.
Laga mat varje söndag, laga flera rätter och frys in 14 portioner i fryspåsar (för vem äger 14 lådor?).
Vill du äta mycket sallad/rawfood så frys in det som går (eller köp färdigfryst) ex bönor, röror, broccoli etc etc. Förbered maten på kvällen, inte på morgonen om det nu är morgonen som känns stressig.

Eller varför inte ta mat-låde-makandet som en rolig aktivitet att göra på kväll eller morgon, en kreativ och konstruktiv upplevelse? Gör vackra matlådor! Njut av att skära grönsaker, provsmaka maten, dekorera lådan. Jag körde igång ett "bento-projekt" (http://justbento.com/) för att hitta lusten i matlådemakandet och det hade den härliga bieffekten att jag fick mer energi rent generellt. Livet blev lite skojjigare när jag fick vara kreativ i vardagen på det viset, och att ta fram lunchlådan är roligt varje dag.

Sluta jiddra börja trolla.

Gillar du inte mina förslag, kom på egna. Men sluta gnäll. Allt går att lösa om man verkligen vill, men det gäller att börja tänka utanför sin egen lilla låda och våga prioritera om och prova nya lösningar.
 
Varför måste du jobba in tiden som din KBT tid tar? Har du koll på din rättigheter? Bara genom att vara tvungen att jobba igen den tiden så måste det nästan ge dig dåligt samvete och ge dig en inre stress när du sitter där?

Eller?

Du har rätt att få förebyggande sjukpenning för tiden din terapi tar. Sök på FK ( sitter på en Mac och vet inte hur man kopierar in en länk på den? )
 
Jag kommer att tänka på vad Karin Johannisson sa på en föreläsning, som delvis handlade om utbrändhet. Vi människor behöver inte bara avkoppling, vi behöver också stimulans. Alltså, det går egentligen inte att vila sig till mer ork.

Det tror jag jättemycket på! Själv måste jag ibland ta en dag eller helg och bara vila upp batterierna i ensamhet men det är viktigt att det inte blir mer än så för då stjälper det mer än det hjälper.
 
Nej, jag har aldrig varit utmattningsdeprimerad. Var har du fått det ifrån? Jag har haft panikångest vilket är en helt annan sak.

Oj ursäkta! Då läste jag fel nånstans, blandade nog ihop med någon annan i tråden, det är mycket text..

Men oavsett anledning till sjukskrivningen så tycker jag att du ska ge dig själv mycket cred för vad du faktiskt åstadkommit, även om en del saker känns skit just nu. Lättare sagt än gjort. Men det här med ork/krav/tid är ju något du kan ta upp med din terapeut även om din fobi är huvudanledningen till att du går dit.

Att kolla ifall du kan jobba en del hemifrån låter ju toppen, hoppas det är möjligt!
 
Här har du ett problem. Hitta lösningen. Just nu gnäller du ju bara. Gnäll leder ingen vart, det gör bara livet sämre.

Förslag:
Vänj dig vid att äta mer fryst mat. Eller acceptera att det bara blir ett fåtal rätter under veckodagarna. Själv brukar jag äta en enda gryta/soppa varje kväll må-to.
Laga mat varje söndag, laga flera rätter och frys in 14 portioner i fryspåsar (för vem äger 14 lådor?).

Jag vet att jag gnäller. Är det inte det Buke är till för ;) Skämt åsido så orkar jag inte riktigt vara positiv och på topp jämt så jag passar på här. Saker och ting skaver och jag vill älta det lite. Tids nog löser det sig. Jag får ju både sparkar i baken och pepp när jag skriver här och det hjälper nog även om det inte ser ut så just nu.

Gissa vem som äger 14 matlådor? Jag. Jag får nog räkna dem så jag vet mer exakt. Och jag äter f.ö. ofta samma mat då jag aldrig lagar mindre än 2 portioner i taget.

Varför måste du jobba in tiden som din KBT tid tar? Har du koll på din rättigheter? Bara genom att vara tvungen att jobba igen den tiden så måste det nästan ge dig dåligt samvete och ge dig en inre stress när du sitter där?

Eller?

Du har rätt att få förebyggande sjukpenning för tiden din terapi tar. Sök på FK ( sitter på en Mac och vet inte hur man kopierar in en länk på den? )

Förebyggande sjukpenning hade jag inte hört talas om men det låter som något som ska förebygga sjukdom. Blodfobi är inte något som hindrar mig i jobbet om jag inte gör illa mig förstås. Risken är extremt liten. Fobin är heller inget jag någonsin kommer att bli sjukskriven för. Men jag får väl läsa på vad det är för något i stället för att tro en massa.

Men ja, terapin ger mig stress. Dels ska jag klara av besöken hos terapeuten, dels ska jag också klara av de uppgifter jag ska göra mellan sessionerna. Och just nu känns terapin rent jävla omöjlig att klara av. Tyvärr är den känslan ett rätt kasst utgångsläge, men jag vet inte just nu hur jag ska återfå tron på att jag kan. Jag fick ett rejält bakslag för ett tag sedan.
 
Dygnen är så uppbokade jämt och jag undrar hur farao ni andra gör.

Jag går upp mellan 5.30-6.30 (vanligen det första alternativet) för att hinna med allt jag behöver hinna på morgonen innan jag åker till jobbet. Sedan går hela dagen och förutom jobb ägnar man tid åt resor, handla mat, laga mat, äta mat. Klockan är ofta runt 19 innan jag är klar med allt jag måste göra dagligen, sedan har jag 2-3 timmar ledig tid. Jag försöker vara i säng vid 22 för att orka upp nästa dag.

Den där lediga tiden på kvällarna tycks bara försvinna (som oftast ägnas ensam framför datorn). Numera hinner jag inte ens gå ut på promenad för att det blir mörkt tidigt och jag tycker inte om att gå ut när det är mörkt. Jag ägnar ingen tid till trädgården heller på kvällarna. Eventuellt hinner jag ut och vattnar lite i krukorna men mer än så blir det inte. Sen är det mörkt och jag går in. En kväll i veckan rider jag och de kvällarna blir lite för sena för då är jag inte hemma förrän efter halv tio och sen tar det en timme innan jag kunnat varva ner inför nattsömnen. Den natten blir lite för kort.

Det här gör att det mest känns som om jag bara existerar. Jag bara gör det jag ska och känner mig som en robot. Men sen då? Det känns som om livet bara susar förbi och jag står bredvid.

Oj, om jag gör "ingenting" ca 15 min per kväll hinner jag nästan bli rastlös.

Vaknar 05.30 lämnar på fritids 06.00, börjar jobba 06.45 (35 min resväg) jobbar till 15.45, sen är det middag, fixa matlådor, diska, läxa, ut i stallet, rida en eller två hästar, in byta om och ut och springa/iväg till gymmet, sen inne och hemma runt 22.-22.30 ungefär ibland bet senare. Duscha, ibland sätter jag mig i soffan och ser en stund på tv med sambon medans håret torkar lite, brukar vara max 30 min innan det är dags att sova.

Jag och sambon jobbar på samma jobb så vi ses mkt på dagarna, annars hade det nog inte varit så kul kanske ;)
Dock prioriterar jag träningen av mig själv väldigt högt, då jag vet att jag mår bra av den, blir gladare, orkar mera.
Det händer att sambon kan säga att he dig ut o spring, eller far på gymmet så du blir glad :P
 
Varför måste du jobba in tiden som din KBT tid tar? Har du koll på din rättigheter? Bara genom att vara tvungen att jobba igen den tiden så måste det nästan ge dig dåligt samvete och ge dig en inre stress när du sitter där?

Eller?

Du har rätt att få förebyggande sjukpenning för tiden din terapi tar. Sök på FK ( sitter på en Mac och vet inte hur man kopierar in en länk på den? )

Jag checkade på FKs hemsida och jag uppfyller inte kraven för förebyggande sjukpenning.
 
I dagsläget vet jag inte vad som ger mig energi.
Alla behöver tanka energi, vi är inga robotar som kan gå från den ena måste-sysslan till den andra. Det är inget liv. Du behöver fundera ut vad som gör dig glad, i stort och smått och se till att införa mer sånt i livet.
 
Kan du ta yogan på kvällen och få en morgonpromenad istället?
Vad är viktigast för dig? Spara till hus/ha mer tid (deltid)/byta jobb/jobba med fobin?
Kan du ägna pendlingstiden åt något? Min går ofta åt till läsning eller slösurfande. Kanske inte så effektivt men där är en rätt stor del av min "bara vara"-tid som jag har insett är väldigt viktig för mig (och jag därmed slutat se som lathet ;))
Även jag är inne på ifall du verkligen måste jobba in tiden för KBT men är osäker på vad som gäller.

Vad vill du ägna lediga tiden åt? Att bara vara? Räcker inte tiden på kvällen eller gör du fel saker?
 
Den mesta maten går att frysa in, och givetvis kan du frysa lagad mat även om den var fryst som rå!

Sallader går att göra större än två portioner åt gången.

Fixa maten dagen innan, inte på morgonen. Vad behöver du handla utöver storhandlingen?
 
Angående KBT:n så undrar jag varför ni inte backar ett steg eller två? Du är ju helt klart på fel nivå nu och då fungerar ju ingenting.
Jag genomgick själv en KBT mot en fobi för typ 15 år sen så mycket har nog ändrats och blivit bättre sen dess men det där låter inte alls rätt!
 
Kan du ta yogan på kvällen och få en morgonpromenad istället?
Vad är viktigast för dig? Spara till hus/ha mer tid (deltid)/byta jobb/jobba med fobin?
Kan du ägna pendlingstiden åt något? Min går ofta åt till läsning eller slösurfande. Kanske inte så effektivt men där är en rätt stor del av min "bara vara"-tid som jag har insett är väldigt viktig för mig (och jag därmed slutat se som lathet ;))
Även jag är inne på ifall du verkligen måste jobba in tiden för KBT men är osäker på vad som gäller.

Vad vill du ägna lediga tiden åt? Att bara vara? Räcker inte tiden på kvällen eller gör du fel saker?

Jag har efter mycket trixande kommit fram till att det funkar bäst att göra yogan på morgonen före frukost. Annars är det alltför lätt att jag inte kommer till skott. Att spara till ett hus är prio men jag vill samtidigt inte strypa alla andra utgifter. Jag behöver något slags mellanläge. Fobin blev viktig att jobba med sedan jag drabbades av ett par saker inom ett halvår och jag insåg hur extremt illa det var ställt. Byta jobb känns inte aktuellt, men någon slags ändring av arbetstiden/arbetsplatsen kan vara det. Jag ringde f.ö. min chef för en stund sedan för att prata om det men fick inte tag i henne.

Förutom storhandling behöver jag komplettera med frukt, avokade, yoghurt, mjölk och sådant. De tenderar att bara ta slut eller så är det för kort hållbarhet på dem att jag inte kan bunkra för en vecka.

Angående KBT:n så undrar jag varför ni inte backar ett steg eller två? Du är ju helt klart på fel nivå nu och då fungerar ju ingenting.
Jag genomgick själv en KBT mot en fobi för typ 15 år sen så mycket har nog ändrats och blivit bättre sen dess men det där låter inte alls rätt!

Ja, jag tycker också att det är på fel nivå och tyvärr backade jag en del steg i utvecklingen när jag fick bakslaget. Nu har jag fått enklare uppgifter (som jag också klarat tidigare) men även dessa är rätt tuffa efter bakslaget.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
773
Senast: julgrisen
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 167
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
592
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 300
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp