Hur hitta häst med steg utan att bli ruinerad?

Jag förstår som sagt inte. Du har ju fått hur mycket svar som helst inkl från mig att hästen inte behöver kosta massor. Att jag undrar utifrån det du skrivit om 3-500 lax samtidigt som du skriver att tävling inte är prio ett är väl inget konstigt ? Jag tycker det blir jättekonstigt däremot att du öht inte vill svara på vad för nivå ens du har i åtanke OM du vill tävla osv ? 😳

Du missförstår. Jag säger att jag vill sätta mina mål efter ridningen och inte efter en viss klass. Man kan harva runt i MSV B eller rida den galant, eller hur? Så varför skulle en klass säga något konkret om en hästs kvalité om man är seriös? Frågeställningen är just där. Ditt insisterande framstår som en låsning för mig, den motiverar att prata hästen och ridning i sig. Olika egenskaper, rörelser, anatomi och så vidare.

För övrigt har jag inte hackat upp mig på alla svaranden i denna tråd som du försöker framställa det, utan är tacksam för deltagandet.
 
Jag beundrar samlade långsamma rörelser, det är ett väldigt svårt arbete som kräver mycket träning av både ryttare och häst, vilket ju är dressyrens slutliga hållplats.

Och jag tycker långsamma samlade rörelser inte är något att stå efter.

Det finns ju hästar som klassas som "bra " tom "mkt bra" i sin mekanik men som är långsamma, fast de är rörliga, i bak, det är såklart inte optimalt om man letar häst för högre klass.
 
Så varför skulle en klass säga något konkret om en hästs kvalité om man är seriös? Frågeställningen är just där.

Självklart kan klassen tala om hästens kvalité om man tittar till tävlingsresultatet och granskar dem ffa om det är en häst med högre poäng .
Är poängen mediokra kan det bero på en mindre bara ryttare och att hästen har kvaliteer som kommer fram om det blir ryttarbyte till en som rider bättre.
 
Jag gillar din, den rör sig som jag vill att dom ska röra sig. Kvicka, alerta gångarter... Jag avskyr sådana där hästar med enorm och långsam gång. Min irländare är lite likadan även om han inte rör sig lika bra som din så är de gångarterna så mkt mer arbetsbara tycker jag! Min Grå är väl lite åt det mer långsamma hållet och jag har fått spendera mkt tid på att kvicka upp traven framförallt... men jag ser ju när någon lite sämre ryttare rider honom ...mina ögon blöder när jag ser det där långsamma, sävliga 🤣 Men han är 8 nu och nu är han stark nog att hålla ihop sig och orka samla sig i sin stora galopp. Så nu är han ganska rolig att rida!

Kan inte annat än hålla med :love:
 
Jag skulle nog kunna hitta en hel hög superfina unghästar :heart för de pengarna du pratar om. Prissättningen i Sverige speglar tyvärr inte alls kvalitén alla gånger.
Inte stammen heller, kolla hästens möderne. Leta after mkt prestation, då vet du att ridbarhet och hållbarhet finns. Spelar ingen roll om hästen rör sig som en halv miljon om inte ridbarhet och hållbarhet finns.
En 9-10 mässig skritt kan bli för långsam och svår att rida sen.
Jag skulle leta efter en häst med bra möderne, pappa med mkt prestationsblod och 7-8 mässig gång. Med en sån häst kan du komma hur långt som helst.
Min uppfödning e Ravell - Weltburger ( inte så sexig stam i mångas ögon) fick diplom, floppade på Flyinge men lovordas av landslagsryttare då hon har motor som få och en fantastisk mekanik bak.. De tror att hon kommer kunna bli minst lika bra som Tuschomie som vi sålde till JB. Obs! Som vuxen tävlingshäst alltså - inte som gångartsunghäst.
Tuschomie då som är stor, flott och häftig och också gått mkt bra som unghäst.
Så som svar på din fråga, ska du köpa diplomhäst - 6 åring ja då får du med största sannolikhet betala över 150 lök.. Mitt tips är att leta efter yngre unghäst och vänta de där åren.. Då får du också full koll på historik mm Ja såvida du inte följer ngt annat råd här och letar efter en som kommit efter i utbildning etc.
 
Senast ändrad:
Jag skulle nog kunna hitta en hel hög superfina unghästar :heart för de pengarna du pratar om. Prissättningen i Sverige speglar tyvärr inte alls kvalitén alla gånger.
Inte stammen heller, kolla hästens möderne. Leta after mkt prestation, då vet du att ridbarhet och hållbarhet finns. Spelar ingen roll om hästen rör sig som en halv miljon om inte ridbarhet och hållbarhet finns.
En 9-10 mässig skritt kan bli för långsam och svår att rida sen.
Jag skulle leta efter en häst med bra möderne, pappa med mkt prestationsblod och 7-8 mässig gång. Med en sån häst kan du komma hur långt som helst.
Min uppfödning e Ravell - Weltburger ( inte så sexig stam i mångas ögon) fick diplom, floppade på Flyinge men lovordas av landslagsryttare då hon har motor som få och en fantastisk mekanik bak.. De tror att hon kommer kunna bli minst lika bra som Tuschomie som vi sålde till JB. Obs! Som vuxen tävlingshäst alltså - inte som gångartsunghäst.
Tuschomie då som är stor, flott och häftig och också gått mkt bra som unghäst.
Så som svar på din fråga, ska du köpa diplomhäst - 6 åring ja då får du med största sannolikhet betala över 150 lök.. Mitt tips är att leta efter yngre unghäst och vänta de där åren.. Då får du också full koll på historik mm Ja såvida du inte följer ngt annat råd här och letar efter en som kommit efter i utbildning etc.

Vad kul att läsa! :D
Jag förstår vad du menar, mycket bra poäng att börja direkt från början.
 
Självklart kan klassen tala om hästens kvalité om man tittar till tävlingsresultatet och granskar dem ffa om det är en häst med högre poäng .
Är poängen mediokra kan det bero på en mindre bara ryttare och att hästen har kvaliteer som kommer fram om det blir ryttarbyte till en som rider bättre.

Fast nu pratade ingen resultat här om du läser en gång till. Men eftersom du är så duktig så kan du ju redogöra vad som krävs för MSV A och Grand Prix hos en häst? :)
 
Senast ändrad:
Vad kul att läsa! :D
Jag förstår vad du menar, mycket bra poäng att börja direkt från början.

Jag tror att det svåra är att veta vad man letar efter. Många bra hästar ser inte mycket ut för världen men har fantastiska kvaliteter. En bekant köpte en travarbrun liten häst (under 160 cm) för 40 000 som hon kvalade in till GP med (vinster i svår klass). En annan bekant hittade en häst som låg ett par efter i sin utbildning. Den hade gräsmage och halvtaskig exteriör men gick 140 hoppning med henne efter 2 år.

Mitt tips är att provrida många hästar och försöka hitta den där känslan som gör att du vill rida varje dag. Inställning och ridbarhet är mångfalt viktigare än gångarter om man inte siktar på allra högsta toppen. Har den gångarter för 7-8 ovanpå det så kan man utan tvekan gå hela vägen. Sen kan det vara svårt att konkurrera med hästarna som kostar 500 000, men konstigt vore det ju annars :)
 
Fast nu pratade ingen resultat här om du läser en gång till. Men eftersom du är så duktig så kan du ju redogöra vad som krävs för MSV A och Grand Prix hos en häst? :)

Jag förklarade din egna fråga...:
Så varför skulle en klass säga något konkret om en hästs kvalité om man är seriös?
jag förklarade att man kan titta på tävlingsresultaten och ffa om hästen har fina poäng, göra en bedömning om dess kvalitéer.

Och sedan...jag har inte påstått att jag är duktig.....och det andra kan jag redogöra utan problem men dels tar det för lång tid och dels vet jag inte vilken nivå du lägger dig på.

Det är ju väldigt stor skillnad skulle jag vilja påstå om en häst kan gå Msv a på runt 60 % eller om den ska gå på72-74%, samma i GP.

Jag hör ju till den skaran här som inte tror att alla kan gå de högsta klasserna oavsett, jag tror inte att det är " all in the rider" utan att det är hästens kvaliteer både exteriört och mentalt ( bl a arbetsiver) som sätter förutsättningarna.
 
Jag förklarade din egna fråga...: jag förklarade att man kan titta på tävlingsresultaten och ffa om hästen har fina poäng, göra en bedömning om dess kvalitéer.

Och sedan...jag har inte påstått att jag är duktig.....och det andra kan jag redogöra utan problem men dels tar det för lång tid och dels vet jag inte vilken nivå du lägger dig på.

Det är ju väldigt stor skillnad skulle jag vilja påstå om en häst kan gå Msv a på runt 60 % eller om den ska gå på72-74%, samma i GP.

Jag hör ju till den skaran här som inte tror att alla kan gå de högsta klasserna oavsett, jag tror inte att det är " all in the rider" utan att det är hästens kvaliteer både exteriört och mentalt ( bl a arbetsiver) som sätter förutsättningarna.

Ja men tack, det är ju precis jag själv försöker få fram. Men att säga ”jag vill rida msv A” eller övriga högre klasser säger ju ensamt ingenting, där tror jag att vi är överens? :) vissa i denna tråd vill ha enkla svar på svåra frågor.
 
Ja men tack, det är ju precis jag själv försöker få fram. Men att säga ”jag vill rida msv A” eller övriga högre klasser säger ju ensamt ingenting, där tror jag att vi är överens? :) vissa i denna tråd vill ha enkla svar på svåra frågor.
Jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara svårt på något sätt alls i sammanhanget att svara "jag vill rida på minst xx nivå", som en måttangivelse för kvaliteten på häst.
 
Ja men tack, det är ju precis jag själv försöker få fram. Men att säga ”jag vill rida msv A” eller övriga högre klasser säger ju ensamt ingenting, där tror jag att vi är överens? :) vissa i denna tråd vill ha enkla svar på svåra frågor.

Det är skillnad på vilken klass du vill rida och hur duktig du är. Ofta får man betala mycket pengar för ökad trav, hästar som travar stort kan vara ett plus en bit upp i klasserna men kan senare istället vara en stor svårighet. En häst med rena, aktiva gångarter och en bra inställning kommer man riktigt långt på eftersom man kan göra mycket med hästens gångarter, speciellt traven, genom utbildning. Men är du inte duktig nog att du inte får fram vad du vill eller kommer så långt att du rider piaff och passageklasser då kanske det är bättre med en häst med större gångarter. Men man får inte heller glömma att för oss vanliga ryttare kan det vara svårt att förvalta hästar med riktigt stor gång då de kräver så mycket mer.
 
Det är skillnad på vilken klass du vill rida och hur duktig du är. Ofta får man betala mycket pengar för ökad trav, hästar som travar stort kan vara ett plus en bit upp i klasserna men kan senare istället vara en stor svårighet. En häst med rena, aktiva gångarter och en bra inställning kommer man riktigt långt på eftersom man kan göra mycket med hästens gångarter, speciellt traven, genom utbildning. Men är du inte duktig nog att du inte får fram vad du vill eller kommer så långt att du rider piaff och passageklasser då kanske det är bättre med en häst med större gångarter. Men man får inte heller glömma att för oss vanliga ryttare kan det vara svårt att förvalta hästar med riktigt stor gång då de kräver så mycket mer.

Håller med här. Viktigaste är att finna en häst som har förutsättningarna som krävs. Sedan tror jag det är individuellt för ryttare hur man ser på större gångarter. Jag tycker personligen om tydligheten som en större gång bidrar med. Den gör det väldigt roligt att jobba :) men det är ju generellt svårare att korta ett steg än att länga definitivt.
 
Senast ändrad:
Håller med här. Viktigaste är att finna en häst som har förutsättningarna som krävs. Sedan tror jag det är individuellt för ryttare hur man ser på större gångarter. Jag tycker personligen om tydligheten som en större gång bidrar med. Den gör det väldigt roligt att jobba :)

Tror att du missförstår mig lite. Alla vill ha mycket uttryck på banan och självklart är det roligare att jobba med en häst med mycket talang. Men riktigt stora gångarter är ofta mycket svårare att förvalta. Jag har kvalat till Grand Prix med min häst och han har bra gångarter men de är inte de största, däremot är de otroligt enkla att jobba med. Trots att jag känner mig nästan lite bortkommen på varje framridning eftersom att det finns så mycket fina hästar så gör vi bra ifrån oss på banan och har ett snitt på precis under 66% i Intermediaire I senaste 10 starterna. Vi vann de senaste två starterna i MsvA, sista på 70%.

Jag har senaste året haft riktigt stora problem med min rygg och gick på kryckor nästan ett halvår och tappade under den tiden väldigt mycket styrka. Jag jobbar som ridlärare också och satt upp på ridskolans bästa gångartshäst i våras som hade lätt gått på/över 70% i LA-MsvB med några få månaders träning. Det var otroligt upplysande att märka hur mycket mer det ändå krävs av mig gällande balans och bålstabilitet på min egen häst som jag ändå räknar som en häst utan de största gångarterna.
 
Senast ändrad:
Tror att du missförstår mig lite. Alla vill ha mycket uttryck på banan och självklart är det roligare att jobba med en häst med mycket talang. Men riktigt stora gångarter är ofta mycket svårare att förvalta. Jag har kvalat till Grand Prix med min häst och han har bra gångarter men de är inte de största, däremot är de otroligt enkla att jobba med. Trots att jag känner mig nästan lite bortkommen på varje framridning eftersom att det finns så mycket fina hästar så gör vi bra ifrån oss på banan och har ett snitt på precis under 66% i Intermediaire I senaste 10 starterna. Vi vann de senaste två starterna i MsvA, sista på 70%.

Jag har senaste året haft riktigt stora problem med min rygg och gick på kryckor nästan ett halvår och tappade under den tiden väldigt mycket styrka. Jag jobbar som ridlärare också och satt upp på ridskolans bästa gångartshäst i våras som hade lätt gått på/över 70% i LA-MsvB med några få månaders träning. Det var otroligt upplysande att märka hur mycket mer det ändå krävs av mig gällande balans och bålstabilitet på min egen häst som jag ändå räknar som en häst utan de största gångarterna.

Vart missförstår vi varandra? Tycker inget du skriver går emot det jag skrev, d.v.s. förutsättningarna måste finnas där och det är olika hur vi ryttare själva är fysiskt och psykiskt också. En stor gångart kräver förvaltningen men den förvaltningen kan vara lättare eller svårare beroende på det senare?
 
Vart missförstår vi varandra? Tycker inget du skriver går emot det jag skrev, d.v.s. förutsättningarna måste finnas där och det är olika hur vi ryttare själva är fysiskt och psykiskt också. En stor gångart kräver förvaltningen men den förvaltningen kan vara lättare eller svårare beroende på det senare?

Viktigaste är att finna en häst som har förutsättningarna som krävs.

Stora gångarter för mig är inte vad som krävs för att lyckas, ridbarheten är så otroligt viktig att den går före allt. Vet inte på vilken nivå du är nu men om man tänker t ex på skillnaden mellan MsvA och St George så är den enorm trots att det är samma rörelser eftersom transportsträckorna försvinner. Det går ju allt snabbare desto högre i klasserna du kommer, det är inte bara rörelserna som är svårare utan även hur de sitter ihop. Precis som i hoppning där inte bara hinderna blir högre utan de står med svårare avstånd och du har kortare tid på dig. I detta måste du ha en reglerbar häst annars kommer du inte kunna rida de högre klasserna framgångsrikt utan kommer bara att "vinna framridningen" på din hästs fina gångarter.
 
Stora gångarter för mig är inte vad som krävs för att lyckas, ridbarheten är så otroligt viktig att den går före allt. Vet inte på vilken nivå du är nu men om man tänker t ex på skillnaden mellan MsvA och St George så är den enorm trots att det är samma rörelser eftersom transportsträckorna försvinner. Det går ju allt snabbare desto högre i klasserna du kommer, det är inte bara rörelserna som är svårare utan även hur de sitter ihop. Precis som i hoppning där inte bara hinderna blir högre utan de står med svårare avstånd och du har kortare tid på dig. I detta måste du ha en reglerbar häst annars kommer du inte kunna rida de högre klasserna framgångsrikt utan kommer bara att "vinna framridningen" på din hästs fina gångarter.

Du argumentar med ett hjärnspöke. Ingenstans har jag skrivit att förutsättningar är lika med stora gångarter. Jag skrev dock att det är individuellt beroende på ryttare hur man matchar med en hästs steg. En stor gångart kan vara lättare eller svårare att underhålla beroende på ryttaren. Det du beskriver faller ju in under rätt förutsättningar?
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 099
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
744
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
741
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp