Bukefalos 28 år!

Hur hög blir min ettåring??

W

werah

Är det någon som är duktig på att klura ut hur hög (eller låg) min häst blir som fullvuxen? Är idag 1.72 i mkh och är ett år och fyra månader. Börjar bli lite orolig att jag måste köpa en brandstege eller liknande då det är dax för inridning.....:bump: :bump: :confused:
 
Sv: Hur hög blir min ettåring??

Du får nog satsa på en brandstege....Jag brukar räkna med att hästen växer 10 cm till efter att den kommer in från sommarbetet som åring - och då är ju din pålle 1.82 hög!

Vad är det för ras? Och stam?
 
Sv: Hur hög blir min ettåring??

om du tar ett grimskaft eller dyl och mäter från sporen (längst ner på kotan) upp till armbågsspetsten, sen håller du kvar vid armbågssätsen och vänder på grimskaftet, så att det pekar uppåt, och då ser man hur hög hästen blir ungefär. det är alltså ungefär lika långt mellan armbågsspetsen till sporren som från armbågspätsen till den "slutliga" mankhöjden. brukar stämma med bara nån cm fel. :)hoppas du fattar. lycka till!
 
Sv: Hur hög blir min ettåring??

Oj, uräkta, glömde skriva vilken ras....sitter alltid vid datorn då jag ammar och hon hade ätit klart före jag hade skrivit klart....Det är ett shiresto efter Acle Magnum. Ska snarast pallra mig ut till stallet och mäta med ett grimskaft och se om det fungerar....återkommer med info om hur hög brandstege jag måste inhandla.......:idea:
 
Sv: Hur hög blir min ettåring??

Ingår det inte stege när man köper en shire? :rofl:

Min hbl ettåring är ca 158cm nu och jag gissar på att hon blir närmre 170 som vuxen.
 
Sv: Hur hög blir min ettåring??

min garpur är nog närmare 130 cm, islandshäst :D vi hoppas han blir stor ;)
 
Sv: Hur hög blir min ettåring??

Hej! Så du har lyckan att ha en efter Magnum *avis*. Ville hemskt gärrna betäcka mitt sto med honom men "hann" tyvärr inte..
Har du ingen bild? Blir nog en riktigt stor häst du får.. Min lilla tjej är drygt 2 och bara 167 ungefär. Oxå Shire ju..
 
Sv: Hur hög blir min ettåring??

Jisses...............:crazy: varit ute nu efter tipset hur man mäter med grimskaft för att få fram sluthöjden..................då lär hon bli ca 187............jag får nog ha skyddsräcken på brandstegen.......Ska ta kort på henne ikväll eller imorgon.:o
 
Sv: Hur hög blir min ettåring??

Ska man använda sig av denna mätmetod så ska hästen vara minst 1½ år - gärna 2 år, för att man ska kunna vara säker. Så då är frågan om höjden du fått fram stoppar på 187 cm! Stegen lär nog komma till användning!!!
 
Sv: Hur hög blir min ettåring??

mitt hblsto var 173 som 2-åring vid den här tiden o blev 184.
din kommer att bli större om du inte har gett anabola:D
 
Sv: Hur hög blir min ettåring??

Ska man använda sig av denna mätmetod så ska hästen vara minst 1½ år - gärna 2 år, för att man ska kunna vara säker. Så då är frågan om höjden du fått fram stoppar på 187 cm! Stegen lär nog komma till användning!!!
Hmmmm.....runt 1.90 alltså då som vuxen.......herrejisses!!!!
Får nog hyra mej en skylift varje gång jag ska rida......jobbar på att få in ett kort men jag är extremt dataokunnig.......:bump:
 
Sv: Hur hög blir min ettåring??

-svensken-6.jpg


Torsten och Luna äter frukost.
 
Sv: Hur hög blir min ettåring??

Jag ger upp.........tillfälligt........:(
 
Sv: Hur hög blir min ettåring??

Oh, jag vill också se bild! :bump:
Gärna med någon referens så att man ser, typ dig själv bredvid. :angel:
 
Sv: Hur hög blir min ettåring??

Naaw! :love:
Såå söta, stor och liten liksom... :D
Har alltid drömt om en Shire, och ända sen jag fick chansen att provrida två underbara damer för 8 år sedan så är det bestämt, någongång ska jag ha en.
Men att bygga om stallet för att takhöjden ska räcka och allt annat praktiskt sätter stopp hittills... :(

Skulle annars rekomendera stege och fallskärm vid inridningen av den där :angel:
Eller kanske helt enkelt en redig byggnadsställning, stadigt och bra.
Finns med hjul så att den kan följa med även när du rider ;)
Bara för att vara på den säkra sidan.

Min egen ettåring är bara 150 cm (visserligen en helt annan typ av häst men ändå), och jag provar snart att vattna honom för att han ska bli större :devil:
Totalt sen Januari i år när jag fick hem honom har han växt 7 cm, inte mycket direkt...

Vi kanske kan göra ett byte? Om jag får din tillväxt så får du min dvärggen :idea:
Din häst växer inte mer, men min gör det och alla blir nöjda och glada :D ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
377
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 482
Senast: Mabuse
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 957
Senast: mily
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 562
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp