Bukefalos 28 år!

Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Ebine

Trådstartare
Är lite nyfiken på hur bukefolket har sina hästar försäkrade. :)
Hur mkt har ni i A1 (LIV) resp. i veterinärvård?
Några tilläggsförsäkringar?
Vilket bolag?
Vad är det för typ av häst? Bruksområde?

Jag har för tillfället min häst A1 försäkrad i 75.000:- + 25.000:- i A2
samt veterinärvård 60.000:- i Agri.., men tycker min månadskostnad är något för hög så kommer troligen att sänka livet.
1300:-/månad betalar jag.
Min häst är 10år gammal med stor hoppkapacitet som tävlas & tränas regelbundet.

Att få hästen utdömd nuförtiden verkar hursomhelst vara svårt när när något händer, försäkringsbolagen verkar ha massor av kryphål så min tanke är att sänka livet och bara ha så att man har en bra "grund" att stå på om olyckan skulle vara framme och man skall köpa ny häst. Med min höga månadskostnad så betalar man ju häst om igen några ggr om man har den ett par år.
Änsålänge har hon inte varit skadad så jag behövt nyttja den.
Nyfiken på hur ni har det! Hur tänker ni kring försäkringar? Berätta!

Tacksam för alla svar! :bow:
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

jag har ett lokalt försäkringsbolag...
jag har ett paintsto född 06, ska användas till western.
har min försäkrad till 30000kr eftersom det var köpesumman, det ska dock höjas när hon blir inriden...
jag får tillbaka 50% på vet kostnader (även vaccinationer) bortsett från moms då. ingen självrisk!
denna försäkring kostar mig ca 2600/år
detta försäkringsbolag gör ingen skillnad på raser!
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

jag har en shettis-russ korsning som skall användas till körhäst. Han har en a1 försäkring med vetvård på 999999 kr, liv 7000 kr och rehab försäkring. ja jag har tagit i på vetvården, det är för att jag vet att jag ruinerar mig själv om en situation uppkommer som går att fixa, jag fixar, kosta vad det kostar:crazy:. jag betalar ca 3000 om året
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Jag har för mig att vi har min ponny försäkrad 130 000 i liv och 80 000 i veterinärvård, men är inte riktigt säker. Kan återkomma :)
Korningsponny som går MSVB dressyr.
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Min ena häst räknade jag på att jag betalade efter fem år om jag skulle haft honom i köpesumman :o
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Jag har en häst och om 2.5 vecka 2. :D Väntar spänt på nykomlingen!
Men hästen jag har hemma är "bara" A2 försäkrad, nykomlingen är ett hingstföl som är född i april 2008 och kommer ha dolda fel försökring, 100 000 vet och 40 000 liv, lite mer än köpesumman och kommer betala runt 4500/år.
Båda i folksam.

Man hör så mycket historier om bolagen nu för tiden så det är svårt att tro ö.h.t. Man får nog skaffa sig en egen uppfattning.
En kompis som hade en mystisk sjukdom på sin häst va iväg på både klinik samt att veterinärer åkte ut på övertid för att undersöka, hon fick ingen ersättning alls.
Hästen jag har på A2 försäkring funderar jag faktiskt på att säga upp, de pengarna kan man lägga undan själv och ändå säkert få undan så pass ifall nått händer och även till liv-summan.
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Sveland, livvärde 50.000:- i den sk tävlingshästförsäkringen.
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

mm precis, om man tänkt ha kvar hästen ett tag så är det mer lönsamt att sätta in pengarna på en sparkonto....
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

mm precis, om man tänkt ha kvar hästen ett tag så är det mer lönsamt att sätta in pengarna på en sparkonto....

Tycker oxå det känns så! Och man märker ju efter 1-2år om det är en häst som skadar sig mkt, då kan det ju vara läge att behålla. Men min har varit så gott som skadefri, iaf har inget av de saker hon hittat på ändå kunnat gå på försäkringen.
Pratade med Sveland och kommer troligtvis att flytta över henne dit vid huvudförfallodagen och då halvera liv-värdet.
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Islandshäst köpt för 30000 och försäkrad för detsamma. Veterinärvård 100000 med fast självrisk på 1900.

Jag har henne försäkrad i Sveland. Betalar ca 3500 kronor om året.
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Liv med användbarhet 8 000kr
Veterinärextra 100 000kr (fast självrisk 4 000kr).
Betalar 770kr/år
Minishettisvalack på 7 år, används i körning. Försäkringen är If.

Glömde skriva:

Väljer alltid en hög självrisk för att pressa ner premien. Veterinärvården trodde jag att jag valde 50' men när jag fick hem papprena stod det 100'. Tänkte att det var skit samma eftersom jag kom undan så jäkla billigt ändå:)

Förra försäkringen var ca 200kr dyrare/år fast den var sämre. Självrisk på 20% + 5 000kr samt endast 30 000kr i veterinärvård. Räknade ut att skulle ha skada sig för fulla vetbeloppet skulle jag behöva betala 10 000 kr - det är mer än vad han är försäkrad i liv:crazy: Så jag bytte illa kvickt...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Vi har bara satsat på veterinär på mina. Jag har ju inga såna miljonhästar direkt, däremot kunde man inte ha veterinär på mer än 50 000 på den äldsta hästen (18 år) så hon har kvar liv på 10 000.

Det är alltså 2 ardenner och en russ/halvblodskorsning försäkrade i IF och en shetland/island/welsh försäkrad i Agria. Självrisker och sånt har jag inte i huvudet så det får ni gissa er till :D
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Kallblodstravare försäkrad i Agria för 25000 i liv, bas veterinärvård 120000, agria plus och incident. Betalar en löjligt låg summa för detta!
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Jag har aldrig försäkrat nån häst eller nåt annat än fordonens obligatoriska trafikförsäkringar. Det känns så meningslöst att göda div. försäkringsbolag och om nåt händer så, ja då får jag väl ta beslutet då hur jag ska göra. Hittills har det inte hänt så speciellt mycket och det som hänt har jag betalat kontant med sparade medel.
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Min ena häst räknade jag på att jag betalade efter fem år om jag skulle haft honom i köpesumman :o

Min kostade 50 000 som 3-åring men eftersom jag ska ha honom rid/tävlingshäst i hela hans liv så finns det ingen mening med livförsäkring..
vill ha bra vet vård istället 100 000 /1900 i självrisk + 20% rehab mm..Sveland 2490/år
annars har man snart betalt hästen/ponnyn 2 ggr..
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Jag har mina försäkrade i det värde jag köpte dem i. En shettis i 4.500:-, en appaloosa-a-ponny i 8.000:-. När jag skulle fösäkra fölet vi fick i somras så sa de att minstasumman var 8 tusen, så det blev det. A1 försäkringar i Sveland hela gänget.
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Ingen med tävlingshästar som vill svara hur ni har det?
//Ebine
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Har alla försäkrade i Agria, men har ingen livförsäkring utan bara riktigt bra veterinärvård. Jag säljer inte hästarna utan har dem hela livet och då har jag ju betalat deras värde flera gånger om, om jag försäkrar dem för vad de verkligen är värda. Det viktiga är väl alltid att man har råd att ge dem vård om något händer. Sen kan man ju sätta undan en slant på ett sparkonto i stället.
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Är lite nyfiken på hur bukefolket har sina hästar försäkrade. :)
Hur mkt har ni i A1 (LIV) resp. i veterinärvård?
Några tilläggsförsäkringar?
Vilket bolag?
Vad är det för typ av häst? Bruksområde?

Jag har för tillfället min häst A1 försäkrad i 75.000:- + 25.000:- i A2
samt veterinärvård 60.000:- i Agri.., men tycker min månadskostnad är något för hög så kommer troligen att sänka livet.
1300:-/månad betalar jag.
Min häst är 10år gammal med stor hoppkapacitet som tävlas & tränas regelbundet.

Att få hästen utdömd nuförtiden verkar hursomhelst vara svårt när när något händer, försäkringsbolagen verkar ha massor av kryphål så min tanke är att sänka livet och bara ha så att man har en bra "grund" att stå på om olyckan skulle vara framme och man skall köpa ny häst. Med min höga månadskostnad så betalar man ju häst om igen några ggr om man har den ett par år.
Änsålänge har hon inte varit skadad så jag behövt nyttja den.
Nyfiken på hur ni har det! Hur tänker ni kring försäkringar? Berätta!

Tacksam för alla svar! :bow:

öhm, min häst är försäkrad 15 000 i liv, sen täcker försäkringen alla skador upp till kostnader på 60 000, så det är väl inte världens bästa försäkring, men duger väl tills jag hittar något bättre alternativ.
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Mina är försäkrade enligt följande.

gammel valacken 30 liv, och 50 vetvård... skulle höjd liv men han blev halt i den vevan så det kändes kanske inte som att man kunder göra det utan resevationer då.

unghästen, 3 år gammal 50 liv och 50 vetvård, samt en tilläggsförsäkring för bebisen i magen på 25 (när den ploppar ut kommer nog den oxå försäkras i 50)

mer än 50 känns som att det inte är nån ide att ha, dels för att går kostnaden över det på 120 dagar så är det antingen upprepade operationer eller buköppningar som det handlar om.. och inget av det har jag någon lust att utsätta mina hästar för, då tar jag hellre bort dem då de skulle vara så olyckliga av den långa konvalecenten efteråt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Är det någon här som vet om det är dumt att byta ersättningsnivå och tilläggstjänster på hästförsäkringar? Har väldigt hög...
2
Svar
22
· Visningar
1 728
Senast: Marty
·
Hästvård Fick hem pållens försäkringspapper idag och började fundera på vad man egentligen behöver av allt det man har. :p Har en 19:årig...
Svar
16
· Visningar
1 747
Senast: Ingela_S
·
Hästmänniskan Bolag spelar mindre roll, jag är mer nyfiken på: Har ni hästen försäkrad för hästens värde, eller är er häst "underförsäkrad"? Hur har...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 022
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp