Bukefalos 28 år!

Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Min ena häst har jag precis satt i Agrias avel och användbarhet, 70'000 A2 och 50'000 vetvård (trro jag det var). Det sänkte hennes premie till ca 3500/år. Hbl 14 år, tänkt som avelssto.

Den andra står i A1 20'000, A2 30'000 och vetvård 50'000, Agria. Kostar ca 4000/år. Hbl på 7 år som rids och just nu mest är "hobbyhäst". Hade gärna höjt den men det blir för dyrt.

Har försökt jämföra, men faktum är att med mina hästar tycker jag att Agria har bäst försäkring. Hundarna däremot skulle jag aldrig sätta i Agria som är dyrast där, har dem istället hos If med fast självrisk.
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Fölet har jag "ordentligt" försäkrad iom att hon går på lösdrift på annan ort.
Mina hästar som tävlar har jag bara en väldigt låg A1 försäkring på, det viktigaste tycker jag är att ha vet.vården. Jag skulle aldrig ha råd att försäkra dom för deras "rätta" värde iaf, och måste jag avliva någon plötsligt får jag stå för den ekonomiska smällen då.
Tävlingshästarna betalar jag 790 kr/ månad (9480 kr /år) för och fölets årspremie betalade jag 2736 kr för. Så jag har 12216 kr /år i bara försäkringspremier. Kul :crazy:
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Fölet har jag "ordentligt" försäkrad iom att hon går på lösdrift på annan ort.
Mina hästar som tävlar har jag bara en väldigt låg A1 försäkring på, det viktigaste tycker jag är att ha vet.vården. Jag skulle aldrig ha råd att försäkra dom för deras "rätta" värde iaf, och måste jag avliva någon plötsligt får jag stå för den ekonomiska smällen då.
Tävlingshästarna betalar jag 790 kr/ månad (9480 kr /år) för och fölets årspremie betalade jag 2736 kr för. Så jag har 12216 kr /år i bara försäkringspremier. Kul :crazy:

Samma här! Räknade ut - överslagsräkning - att marknadsvärdet på mina hästar är knappt en halv miljon. helt omöjligt att försäkra upp A1 till den summan, i alla fall på min lön. Hög veterinärvård och sedan får man leva på hoppet! De går ändå inte att ersätta om de stryker med... :cry:
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Samma här! Räknade ut - överslagsräkning - att marknadsvärdet på mina hästar är knappt en halv miljon. helt omöjligt att försäkra upp A1 till den summan, i alla fall på min lön. Hög veterinärvård och sedan får man leva på hoppet! De går ändå inte att ersätta om de stryker med... :cry:
Värdet för mina hästar ligger också däromkring.... Min 5 åring är försäkrad för en löjligt låg summa i A1, funderar faktiskt på att sänka den "äldre" hästens livvärde till samma. När han fick en ligamentskada och vi var tvungna att göra en MR fick jag ju betala hela kalaset iaf, utan hjälp från försäkringsbolaget :grin: Så eg känns det bara töntigt att ha livförsäkringen. Som sagt, det går ändå inte att ersätta dom (både pengamässigt och känslomässigt) om dom stryker med.
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Min tävlingshäst är 80 000 i A2 liv, och jag tror 50 000 (kan var 100 000) i A1 vet. Har definitivt fått användning för detta!!! Fick 5000 till MRI, av folksam. Kostnaden är ca 700/ månad. Dock har jag rehab och avelsförs. också.
Funderar på att ta bort A2, känns inte lönt.. men jag vet inte.
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Mina fyra kallblod, som används för akademisk ridning/skogsridning, är försäkrade hos Agria.

Kallblodstravare, sto, 16 år: Liv 20 000, veterinärvård 120 000. Agria Plus.
Kallblodstravare, sto, 5 år: Liv 20 000, veterinärvård 120 000. Agria Plus
Fjord/kallblodstravare, valack, 10 år: Liv 15 000, veterinärvård 120 000. Agria Plus
Nordsvensk bruks, valack, 15 år: Liv 5 000, veterinärvård 60 000. Agria Plus

För samtliga gäller grundsjälvrisk 2800 samt 20% rörlig självrisk inom självriskperiod 125 dagar.

Årspremien för alla fyra tillsammans är 6800 kronor.

Immer
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Ja, det är faktiskt ganska trevligt med kallblod:D
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Jag har min försäkrad i Folksam, 50 000 liv och 60 000 vet.vård...tror jag... Jag har definitivt haft nytta av min försäkring så även om den är dyr (betalar knappt 900/mån.) så är den värd det! De har alltid betalat ut utan strul och tjafs.
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Ena Islandshästen har jag försäkrad 60 000:- Liv, Veterinärvård 120 000:- Fast självrisk på 2500:- Jag betalar 6095:-/år :crazy:
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

kl...
En liten undran, tror ni att folk med hästar värda över 500 000 eller så har dem försäkrade i sådana belopp? Det kan ju inte gå? Jag hörde en gång att såna hästar försäkrar man inte, att "ingen" gör det för det har man inte råd med.. Men det verkar ju högst osmart samtidigt, även om man kanske kan köpa sig en ny häst för försäkringspengarna. Finns det maxbelopp för hur mycket man får försäkra i liv? Bara lite undringar, lite spinn off;)
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Jag har 25000 i liv (det jag köpte henne för) och vet vård upp till 60000 kr hos agria. 2800 betalar jag för det om året tror jag. Sätter undan pengar på ett sparkonto också så får vi se hur mycket hon har tänkt skada sig.
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

25 000 liv i agria, ingen vet vård. 700 kr /år, lite lagom!

(rabatterat pris pga mer än sex hästar)
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

kl...
En liten undran, tror ni att folk med hästar värda över 500 000 eller så har dem försäkrade i sådana belopp? Det kan ju inte gå? Jag hörde en gång att såna hästar försäkrar man inte, att "ingen" gör det för det har man inte råd med.. Men det verkar ju högst osmart samtidigt, även om man kanske kan köpa sig en ny häst för försäkringspengarna. Finns det maxbelopp för hur mycket man får försäkra i liv? Bara lite undringar, lite spinn off;)

Vet en som har försäkrat 100 000 i liv med användbarhet(A1), och sedan 1 000 000 i rent liv vid olyckshändelse vet inte vad den heter.

Har ett annat exempel där jag inte vet vilka summor dom har hästen försäkrad i men hade en årspremie på 32 000.

Så nog finns det folk som har hästarna högt försäkrade, men tror dom blir färre och färre.

/Camilla
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

200 000 liv
Agria

Ska dock troligtvis bara ha veterinärvård framöver
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

När jag köpte min äldre rutinerade tävlingshäst var han inte försäkrad (och hade aldrig vart) ägaren resonerade som så att h*n la undan pengar varje månad istället för att "mata" försäkringsbolaget, om hästen skulle bli skadad fanns pengar på det kontot för att kunna betala vet.
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Fölet har jag "ordentligt" försäkrad iom att hon går på lösdrift på annan ort.
Mina hästar som tävlar har jag bara en väldigt låg A1 försäkring på, det viktigaste tycker jag är att ha vet.vården. Jag skulle aldrig ha råd att försäkra dom för deras "rätta" värde iaf, och måste jag avliva någon plötsligt får jag stå för den ekonomiska smällen då.
Tävlingshästarna betalar jag 790 kr/ månad (9480 kr /år) för och fölets årspremie betalade jag 2736 kr för. Så jag har 12216 kr /år i bara försäkringspremier. Kul :crazy:

Såg att jag betalar 16560:- (1380x12) för min häst per år nu. Det känns definitivt för mkt för bara en häst.... usch det tänker man inte på när de drar pengarna från kontot varje månad, mne det blir faktiskt ganska mkt. Måste ta tag i mig själv nu och sänka livet. :crazy:
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Welshponnyn (född 06) står i 10 000 kr (köpesumman) i A1 i Sveland. Har maxad vetvård motsv A1, täcker 100 000 kr/år. Fast självrisk 1900 kr. Betalar ca 150 kr/månad.

Fbl (född 94) står i 15 000 kr (köpesumman) i A1 i IF, har maxad vetvård motsv A1, täcker 100 000 kr/år, täcker även mediciner och resor och rehab osv. Fast självrisk 2500 kr. Betalar ca 370 kr/månad.

Jag lägger 'krutet' på veterinärvården framför livdelen. Vet inte om jag övht kommer att höja fbl, han är värd mer utan tvekan, samtidigt så kommer han snart falla för åldersstrecket och livvärdet börja sänkas.

Ponnyn kommer absolut att höjas, hur var när får vi se.
 
Sv: Hur högt försäkringsvärde har du på din häst??!

Mitt 3-åriga halvblod är försäkrad 20 000:- liv och 60 000:- vetvård med 2800:-(?) i självrisk. Kostar ca 7000:-/år.
Mitt 18-åriga varmblod är försäkrad för 10 000:- vetvård med 2800:- i självrisk. Ligger på 1700:-/år ungefär. Han har även ett eget "sparkonto" för oförutsedda veterinärkostnader.

Båda är försäkrade i Agria.
Jag har svårt att förstå detta med ersättningsbelopp. Om man har en häst försäkrad för 10 000:-vetvård och ett maxat ersättningsbelopp på 60 000, vad INNEBÄR det då? Helsnurrigt...
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Är det någon här som vet om det är dumt att byta ersättningsnivå och tilläggstjänster på hästförsäkringar? Har väldigt hög...
2
Svar
22
· Visningar
1 730
Senast: Marty
·
Hästvård Fick hem pållens försäkringspapper idag och började fundera på vad man egentligen behöver av allt det man har. :p Har en 19:årig...
Svar
16
· Visningar
1 748
Senast: Ingela_S
·
Hästmänniskan Bolag spelar mindre roll, jag är mer nyfiken på: Har ni hästen försäkrad för hästens värde, eller är er häst "underförsäkrad"? Hur har...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 030
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Bygga flyttbar ligghall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp