Byta ersättningsnivå (försäkringsbolag)

kolblakkur

Trådstartare
Är det någon här som vet om det är dumt att byta ersättningsnivå och tilläggstjänster på hästförsäkringar? Har väldigt hög ersättningsnivå på veterinärvård, känns lite för hög (120.000 + Agria Plus). Sänker jag den till 60.000 på alla hästarna, samt tar bort Plus-tillägget sparar jag 2500:- per år (har fyra shettisar). Är sunda individer, har endast nyttjat försäkringen en gång på en av dem och det var 2007. Är det lika bra att strunta i försäkringar och betala 300:- om året för ett kreditkort istället? :) Självrisken är 2950:-. Inget livvärde. Har alltså A1, lika bra att byta till A2?
 
Är det någon här som vet om det är dumt att byta ersättningsnivå och tilläggstjänster på hästförsäkringar? Har väldigt hög ersättningsnivå på veterinärvård, känns lite för hög (120.000 + Agria Plus). Sänker jag den till 60.000 på alla hästarna, samt tar bort Plus-tillägget sparar jag 2500:- per år (har fyra shettisar). Är sunda individer, har endast nyttjat försäkringen en gång på en av dem och det var 2007. Är det lika bra att strunta i försäkringar och betala 300:- om året för ett kreditkort istället? :) Självrisken är 2950:-. Inget livvärde. Har alltså A1, lika bra att byta till A2?

Om det är dumt eller inte får man själv avgöra. Man får det man betalar för. Känner man att man inte utnyttjar det man betalar för så hade jag sänkt, men den dagen det händer något kan det vara bra att ha en försäkring som täcker just den skadan. Jag har själv låga livvärden på mina hästar, men högsta i veterinärvård i A1 och plus.

Förhoppningsvis slipper man utnyttja försäkringen, men t ex i höstas fick en häst en skada pga olyckshändelse i hagen, djursjukhus i nästan två veckor, samt rehabilitering inkl. mediciner och förband kostade i runda slängar 80000 kronor. Nu täckte min försäkring djursjukhuset, djurambulansen och receptbelagd medicin, så jag betalade totalt 18000 kronor.
 
Jag har alltid högsta ersättning i veterinärvård, på mitt bolag skiljer det bara 500 kr per på (har en häst). 60.000 känns för lågt att stå med om man hamnar med en häst inne på djursjukhus...

Jag gjorde dessutom en sänkning på min häst i januari. Hade då innan A1 70.000 eftersom jag hade planer på att sälja henne förra året. Men tyckte premien var dyr så sänkte till A1 35.000 + A2 35.000 då jag ändå skulle ha kvar henne. Givetvis gick hon och skadade sig i boxen i februari, och har dragits med komplikationer från det sedan dess. Givetvis kommer jag aldrig mer kunna höja en försäkring på henne utan att få reservationer. Så med facit i hand var det dumt. Kan ju vara värt att tänka på det också... Nu spelar det ingen större roll för mig, men vill jag sälja henne en dag är det inget vidare.
 
Är det någon här som vet om det är dumt att byta ersättningsnivå och tilläggstjänster på hästförsäkringar? Har väldigt hög ersättningsnivå på veterinärvård, känns lite för hög (120.000 + Agria Plus). Sänker jag den till 60.000 på alla hästarna, samt tar bort Plus-tillägget sparar jag 2500:- per år (har fyra shettisar). Är sunda individer, har endast nyttjat försäkringen en gång på en av dem och det var 2007. Är det lika bra att strunta i försäkringar och betala 300:- om året för ett kreditkort istället? :) Självrisken är 2950:-. Inget livvärde. Har alltså A1, lika bra att byta till A2?
Försäkringsbolagen håvar in storkovan för att människor ska känna sig lite tryggare.
Du kan försäkra allt och alla i din omgivning. Är du tryggare för det?
Det är bara du själv som avgör hur du ska göra.
 
Jag tänker som så att jag har råd att betala för min hästs veterinärräkning nu när taket ligger på 100.000 kr, men skulle jag sänka det och tex hamna på 60.000 kr och han skulle behöva öppna buken. Då skulle jag få ta en funderare på att avliva honom istället för jag skulle inte ha råd att ta 50.000 kr ur min buffert till det och ändå kanske har en häst som inte blir frisk. Jag är inte rik.

Så jag betalar hellre premien varje år och känner trygghet i att jag kan betala för min hästs vård när han behöver den.
 
Om du är helt säker på att du inte vill göra större ingrepp så behöver du ju inte ha mer än 60.000 kr.
Ditt bolag tar väl inte så högt på hälta dock så det kan väl skena iväg det med. Men du vet ju själv vad du är villig att lägga för pengar.

Jag har inte stått inför det men om det sker vill jag iaf ha valet att kunna operera. Sen får jag ju se vad jag väljer. Hoppas jag aldrig någonsin behöver stå inför det valet.
 
Oddsen för att behöva göra hältutredningar på en shettis är kanske inte så höga? :) A2 tar kolik, frakturer och sårskador.
 
Jag känner att alla hästar kan ju drabbas av en hälta. Sen finns det väl raser som är mindre drabbade?

Men då tar försäkringen det mest behövliga för din del eftersom du inte öppnar buk.
Så byt om du känner att det är bästa alternativet för dig :)
 
Jag kan betala en hältutredning ur egen ficka den dagen det sker :) Utöver A2-försäkringen kommer jag ju att ha en buffert på minst lika mycket.
 
@Matmissbrukaren Jag buköppnar inte oavsett (ja, jag har ställts inför det).

I nuläget lutar det åt A2 på 60.000.

jag hade aldrig ngnsin i hela livet ens funderat på att ha veterinärvård för 120 papp på några shettisar och inte vill buköppna osv....du kommer inte upp i summan ens tillnärmelsevis även om respektive häst behöver utredas några gånger varje år, inkl stå uppstallad på djursjukhus ngn vecka varje år. Men som sagt, det är upp till enskild hästägare vad man känner är ekonomiskt utifrån vad man är villig att "säkra sig för".

däremot så är veterinärvårds försäkring en sak och A2 en annan.
A2 i fråga om livförsäkring för min del, är helt bortkastad. du får inte ersättning för en A2 såvida hästen inte typ träffats av blixten. Hade aldrig betalat för en a2 i livförsäkring då kan du lika gärna skippa livförsäkring helt och spara själv.
 
ah, jag trodde det var en A2 liv du pratade om!
men jag hade bortsett från det haft en A1 veterinärvård på den för iallafall 50 papp. men det skiljer sig ju lite vad en A2 veterinärvård avser beroende på bolag och jag vet inte vilket bolag det handlar om osv, så då har jag ingen föjdkommentar eller råd utifrån det. men 120 låter som extrem överkurs enligt tidigare inlägg....
 
Jag sänkte från 120 000 och Plus ned till 60 och tog bort plusen och tog bort livförsäkringen och sparade över 3000kr/år på min connemara när han var 11 år.

Jag frågade agria hur långt 60 räcker och dom sa att det räcker för en "vanlig" operation men uppstår det komplikationer så rusar det ju i väg.
Men med tanke på att min häst bara var en hobbyhäst och inte utsattes för hård träning eller tävling så tyckte jag att jag inte behövde mer. Och skulle han råkat ut för något större som krävde förmodligen också lång konvalecent så hade jag nog tagit mig en funderar då ändå om det vore värt det.

Vad ens djur är värda och vad man är beredd att lägga är ju bara en själv som kan svara på :)
 
Jag sänkte från 120 000 och Plus ned till 60 och tog bort plusen och tog bort livförsäkringen och sparade över 3000kr/år på min connemara när han var 11 år.

Jag frågade agria hur långt 60 räcker och dom sa att det räcker för en "vanlig" operation men uppstår det komplikationer så rusar det ju i väg.
Men med tanke på att min häst bara var en hobbyhäst och inte utsattes för hård träning eller tävling så tyckte jag att jag inte behövde mer. Och skulle han råkat ut för något större som krävde förmodligen också lång konvalecent så hade jag nog tagit mig en funderar då ändå om det vore värt det.

Vad ens djur är värda och vad man är beredd att lägga är ju bara en själv som kan svara på :)

Jag fick ta bort min häst tidigare i år efter ca 1 års utredning in och ut på klinik som dock inte gav något. Och när jag frågade i slutändan hur mycket pengar det fanns kvar på min försäkring så fanns det runt 40 000kr kvar av de 60 och då skulle jag fått "nya 60" en månad senare.
Så det räcker ju ganska långt ändå men jag skulle aldrig välja agria igen pga höga självrisken + den rörliga räntan + deras reservationer för ben osv...

Det finns bättre mindre bolag att vända sig till
 
Jag sänkte från 120 000 och Plus ned till 60 och tog bort plusen och tog bort livförsäkringen och sparade över 3000kr/år på min connemara när han var 11 år.

Jag frågade agria hur långt 60 räcker och dom sa att det räcker för en "vanlig" operation men uppstår det komplikationer så rusar det ju i väg.
Men med tanke på att min häst bara var en hobbyhäst och inte utsattes för hård träning eller tävling så tyckte jag att jag inte behövde mer. Och skulle han råkat ut för något större som krävde förmodligen också lång konvalecent så hade jag nog tagit mig en funderar då ändå om det vore värt det.

Vad ens djur är värda och vad man är beredd att lägga är ju bara en själv som kan svara på :)

nu har jag ju aldrig haft agria iof men deras uttalande låter dyrt i ifråga om bedömning....
jag har haft hästar i 50 papp a1 veterinärvård och det räcker både i fråga om x antal utredningar och sen ngn vecka uppstallad pga akutskada på s-holm på ett år. buköppning är en annan grej men det har ju TS redan sagt att den inte avser eller behöver.

rent allmänt så handlar det om att spara 3000 kr per år i fråga om avvägning hade det inte varit ngt avgörande för min del öht i sammanhanget. det är väldigt lite pengar beroende på vad man väger det mot, men som sagt, beror ju på individen och dennes egna bedömningar och situation osv.
 
nu har jag ju aldrig haft agria iof men deras uttalande låter dyrt i ifråga om bedömning....
jag har haft hästar i 50 papp a1 veterinärvård och det räcker både i fråga om x antal utredningar och sen ngn vecka uppstallad pga akutskada på s-holm på ett år. buköppning är en annan grej men det har ju TS redan sagt att den inte avser eller behöver.

rent allmänt så handlar det om att spara 3000 kr per år i fråga om avvägning hade det inte varit ngt avgörande för min del öht i sammanhanget. det är väldigt lite pengar beroende på vad man väger det mot, men som sagt, beror ju på individen och dennes egna bedömningar och situation osv.
nu har jag ju aldrig haft agria iof men deras uttalande låter dyrt i ifråga om bedömning....
jag har haft hästar i 50 papp a1 veterinärvård och det räcker både i fråga om x antal utredningar och sen ngn vecka uppstallad pga akutskada på s-holm på ett år. buköppning är en annan grej men det har ju TS redan sagt att den inte avser eller behöver.

rent allmänt så handlar det om att spara 3000 kr per år i fråga om avvägning hade det inte varit ngt avgörande för min del öht i sammanhanget. det är väldigt lite pengar beroende på vad man väger det mot, men som sagt, beror ju på individen och dennes egna bedömningar och situation osv.


Tja för mig är det en väldigt skillnad på 540kr/månad eller 130kr/månad men det är ju jag det
 
Efter att jag precis fått hem min häst från en 6 dagars vistelse på hästsjukhus, och en räkning på ca 70 000 så är jag otroligt glad att vi alltid tar högsta veterinärvården på 120 000. I mitt fall var det ett olyckligt fall i hagen som resulterade i ett djupt sticksår, en fraktur och dessutom lite komplikationer efter operationen. Min räkning kommer inte sluta där utan minst ett besök till med röntgen kommer behövas, eventuellt två.

Men man väljer ju själv hur mycket man vill göra för sin häst. Det kanske är skillnad på en sällskapsponny och en tävlingshäst (individuellt såklart). I vissa fall kanske man inte skulle välja att operera exempelvis en fraktur, trots att oddsen är väldigt bra för att hästen ska bli helt återställd. Då kanske man väljer att låta hästen somna in istället.

Jag har alla mina djur så högt försäkrade som möjligt, förutom en av katterna. Hon skulle inte klara av att bli inlagd eller någon längre rehab, så med henne har jag bestämt att låta henne somna in om det skulle vara något allvarligt. Det är ett medvetet beslut från min sida.
 
Min connemara är försäkrad extra allt i motsvarande A1 och rehab extra osv. Det kostar ca 3300kr/år. Livvärdet är på 20.000kr och det är det som drar iväg i kostnader om jag höjer. Kommer ev höja till 30 nästa år, får se. Köper ändå inte färdig ponny om jag skulle behöva ta bort.

Russet är också försäkrat "extra allt" och kostar typ 1700kr/år. Både hon och connemaran har även "buköppning" även om jag är tveksam till att buköppna (de pengarna används bara om man maxat ut resten av försäkringen och då bara för buköppning).

Sen har jag två äldre som tyvärr inte var försäkrade när jag köpte och för gamla för att försäkra på nytt. Gissa vilka som kostat mest i veterinärvård under de här åren... (Det äldsta russet, 5000kr i inköp, är uppe i snart 20.000kr i veterinärvård sen i oktober, fantastiskt :p Mycket av det är resor som ändå inte täcks fullt ut av försäkringen men ändå).

Hur som, jag tycker det är värt pengarna att ha de högt försäkrade, för det är så lite pengar per år det rör sig om.
 
Efter att jag precis fått hem min häst från en 6 dagars vistelse på hästsjukhus, och en räkning på ca 70 000 så är jag otroligt glad att vi alltid tar högsta veterinärvården på 120 000. I mitt fall var det ett olyckligt fall i hagen som resulterade i ett djupt sticksår, en fraktur och dessutom lite komplikationer efter operationen. Min räkning kommer inte sluta där utan minst ett besök till med röntgen kommer behövas, eventuellt två.

Men man väljer ju själv hur mycket man vill göra för sin häst. Det kanske är skillnad på en sällskapsponny och en tävlingshäst (individuellt såklart). I vissa fall kanske man inte skulle välja att operera exempelvis en fraktur, trots att oddsen är väldigt bra för att hästen ska bli helt återställd. Då kanske man väljer att låta hästen somna in istället.

Jag har alla mina djur så högt försäkrade som möjligt, förutom en av katterna. Hon skulle inte klara av att bli inlagd eller någon längre rehab, så med henne har jag bestämt att låta henne somna in om det skulle vara något allvarligt. Det är ett medvetet beslut från min sida.

Min sällskapsponny är apdyr att hålla. Först skar hon upp karleden riktigt ful, ett ligament gick av och flera blodkärl, även ett större. Villkoret för fortsatt leverne var att veterinären kunde laga henne hemma i stallet. Vilket hon till slut fixade och det läkte dessutom helt komplikationsfritt (!!). Sen fick hon kolik nu i våras, räckte med ett besök för att bli bra och höll det i en månad typ. Sen slog hon i ena ögat i något, rejäl svullnad, grå över hela ögat osv. Läker okej men inte helt enligt plan så återbesök då hon får lite mer medicin. Veterinären åker. Två timmar senare har ponnyeländet kolik igen, så det är bara att ringa tillbaka veterinären...

Peppar peppar så är ögat nästan läkt nu.

Men vi är ju inne på sista versen på något vis. Men inte kan man avliva henne för de här spridda skurarna...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Funderar på att byta från Folksam, som jag har idag, då de höjt priserna med drygt 30% på två år och dessutom höjt självrisken i år med...
2
Svar
21
· Visningar
3 256
Senast: dpmatte
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 680
Senast: Piranesi
·
Hästvård Försäkringarna blir ju bara dyrare och dyrare....! Själv har jag Agria och enligt senaste försäkringsbrevet kommer självrisken ligga...
Svar
8
· Visningar
1 035
Ekonomi & Juridik Hej! Tänkte köpa en ny häst när den rätte dyker upp, ingen dyr häst men nu har jag lite funderingar på försäkringar. Den förra hästen...
2
Svar
29
· Visningar
3 123

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp