Hur höja medvetenheten om hur inavlade våra raser är?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du får gärna berätta om vilka metoder som byggs upp utanför SKK för att stabilisera mentala egenskaper. Eftersom jag är någorlunda insatt i arbetet med att ta fram MH som avelsverktyg(BPH har jag mindre koll på) blir jag nyfiken.

Jag kan inte svara för alla, det finns säkert olika sätt.
Men jag själv bygger population sedan 18 år och mitt system är en utveckling av idéerna i "Idel, ädel, avel" som i sin tur är ett system med djupgående intervjuer med hundägarna till hundar som är potentiella avelsdjur men naturligtvis också till syskonen till dessa hundar för att kunna skapa sig en uppfattning om vad hunden bär på utöver fenotypen.
Detta inte bara för att hitta rätt avelsdjur utan för att kunna göra kombinationer som ger ett kull-genomsnitt som skapar rörelse åt rätt håll. Och givetvis att materialet justeras efter vad resultaten visar, dvs att man gör modifieringar av utvärderingsmaterialet vartefter det blir tydligare hur olika uttryck av egenskaper nedärvs.
Jag var också väldigt involverad i MH när det kom där i början (födde upp Belgisk vallhund och det kom i samband med att vi startade uppfödarutbildningar inom avelsföreningarna).
Hoppas det fungerar bra för er, dvs att det hjälper till tillräckligt. Men hur ska man veta vad ex rädslor bottnar i om inavelsnivåerna för länge sedan passerat den gränsen där det avsevärt börjar påverka en hunds mentalitet?
Hur ska man veta om oönskade beteenden kommer från modern eller fadern om de är lika nära släkt som halvsyskon eller mer? Det finns en åtevändsgränd även där...inte bara när det gäller allmän dubblering av defekanlag och ett MHC som blir allt sämre.
Frågan om tillräcklig genetisk mångfald är således absolut aktuell även vad gäller de mentala egenskaperna, arbetsegenskaperna mm.
 
Senast ändrad:
Jag kan inte svara för alla, det finns säkert olika sätt.
Men jag själv bygger population sedan 18 år och mitt system är en utveckling av idéerna i "Idel, ädel, avel" som i sin tur är ett system med djupgående intervjuer med hundägarna till hundar som är potentiella avelsdjur men naturligtvis också till syskonen till dessa hundar för att kunna skapa sig en uppfattning om vad hunden bär på utöver fenotypen.
Detta inte bara för att hitta rätt avelsdjur utan för att kunna göra kombinationer som ger ett kull-genomsnitt som skapar rörelse åt rätt håll. Och givetvis att materialet justeras efter vad resultaten visar, dvs att man gör modifieringar av utvärderingsmaterialet vartefter det blir tydligare hur olika uttryck av egenskaper nedärvs.
Jag var också väldigt involverad i MH när det kom där i början (födde upp Belgisk vallhund och det kom i samband med att vi startade uppfödarutbildningar inom avelsföreningarna).
Hoppas det fungerar bra för er, dvs att det hjälper till tillräckligt. Men hur ska man veta vad ex rädslor bottnar i om inavelsnivåerna för länge sedan passerat den gränsen där det avsevärt börjar påverka en hunds mentalitet?
Hur ska man veta om oönskade beteenden kommer från modern eller fadern om de är lika nära släkt som halvsyskon eller mer? Det finns en åtevändsgränd även där...inte bara när det gäller allmän dubblering av defekanlag och ett MHC som blir allt sämre.
Frågan om tillräcklig genetisk mångfald är således absolut aktuell även vad gäller de mentala egenskaperna, arbetsegenskaperna mm.

Hur ska intervjuer kunna ge en bild man kan basera en uppfattning om genotyp på? Finns inte alldeles för många felfaktorer i jämförelse med ett standardiserat test?

Forskingen på MH, kopplingen till vardagsbeteende och hur man kan förbättra mentaliteten med detta verktyg är omfattande. Flera genetiker är och har varit inblandade(P-E Sundgren känner du ju till).
Oönskade beteenden nedärvs inte så enkelt som att en enda gen(eller en enda förälder) är ansvarig. Det är därför index är så bra eftersom man då kan beräkna avelsvärde. Ju fler släktingar som gått MH, desto säkrare värde. Syskon påverkar mer än avlägsna släktingar, akvommor påverkar mest.

Genetisk mångfald är viktig oavsett, men inte när det gäller om och hur MH fungerar som avelsverktyg.
 
Tillägger - min far, född 1919, Brukade i min barndom tala bekymrat om inavel i husdjurspopulationer. Speciellt svin var tydligen extra känsliga...
 
Jag är verkligen för att man ska värna den genetiska variation som finns i raserna och att vid behov ska korsa in från andra raser.

Jag tror de flesta som läst sin egen ras historia är medveten om att *alla är släkt med alla*. Samma gäller antagligen alla tamhundar om vi tittar tillräckligt långt bak eftersom skapandet av tamhunden räknas som en genetisk flaskhals.

Det finns många arter och varianter inom arter som har råkat ut för rejäla genetiska flaskhalsar och ändå blivit livskraftiga populationer. Vissa arter härstammar från några enstaka individer precis som våra hundraser. Inavel per definition är inte problemet egentligen utan det sker naturligt i ALLA slutna populationer oavsett. Problemet med dagens hundraser och säkert andra tamdjur är vad urvalet av avelsdjur baseras på, det är mer sällan fitness och reproduktionsförmåga och oftare exteriöra detaljer som spelar mycket liten eller ingen roll i att bidra till fitness och reproduktion på ett långsiktigt sätt. Också att förlusten av genetisk variation går väldigt snabbt idag istället för över tusentals eller miljontals år som den gjort för vilda djur.

En högt inavlade hund blir inte per automatik sjuk eller mår det minsta dåligt. Kullarna blir ofta mindre med hög inavelsgradsökning i de närmaste 5 generationerna. En population med liten genetisk variation är mycket sårbar men har man gjort urvalet baserat på hälsa och reproduktion kan den ändå vara högst livskraftig.

Den typ av avel TS håller på med bidrar inte det minsta till något positivt i sammanhanget anser jag.
 
Nej, nej....det som stör mig är att man medvetet, omedvetet och på hela skalan däremellan använder fel ord vilket resulterar i att massorna inte är i närheten av att förstå hur hårt inavlade hundarna är.

Man kan också störa sig på när någon använder ”fel ord” för att driva sin egen agenda för ökad dramatik och får dessa ord att handla om något helt annat än den gravallvarliga problematik som orden egenligen står för.

Som incest eller hederskultur exempelvis.
 
Man kan också störa sig på när någon använder ”fel ord” för att driva sin egen agenda för ökad dramatik och får dessa ord att handla om något helt annat än den gravallvarliga problematik som orden egenligen står för.

Som incest eller hederskultur exempelvis.
:bow:
 
Hur ska intervjuer kunna ge en bild man kan basera en uppfattning om genotyp på? Finns inte alldeles för många felfaktorer i jämförelse med ett standardiserat test?

Forskingen på MH, kopplingen till vardagsbeteende och hur man kan förbättra mentaliteten med detta verktyg är omfattande. Flera genetiker är och har varit inblandade(P-E Sundgren känner du ju till).
Oönskade beteenden nedärvs inte så enkelt som att en enda gen(eller en enda förälder) är ansvarig. Det är därför index är så bra eftersom man då kan beräkna avelsvärde. Ju fler släktingar som gått MH, desto säkrare värde. Syskon påverkar mer än avlägsna släktingar, akvommor påverkar mest.

Genetisk mångfald är viktig oavsett, men inte när det gäller om och hur MH fungerar som avelsverktyg.

”Hur ska intervjuer kunna ge en bild man kan basera en uppfattning om genotyp på? ”

För att jag i 9.7 fall av 10 gör det även med hundens syskon vad gäller de hundar jag fött upp själv och i 7.2 fall av 10 gör det med syskon till potentiella föräldradjur som kommer utifrån och lägger in det värdet i bedömningen om vad hunden i fråga kan tänkas nedärva till sina avkommor. Det är den ”bilden” man matchar med den andra hundens ”bild” oavsett om man gör det med mina verktyg eller andras.

Som du själv är inne på är det ffa bredden (om än lika mycket avkommor) som räknas.
Det är inte jätteintressant vad mormors mormor bar på, som är intressant är vad de potentiella förutsättningar djuren har fått med sig genom alla generationer.


Det är till allra största delen ett standardiserat material jag använder mig av, det enda som ändras är små nyanser och det är de där små nyanserna som gör att det fungerar för att stabilisera egenskaper enligt vad åtminstone jag märkt eftersom det ger allt mer vad gäller att kunna göra avkommebedömningar innan man bestämmer sig för en viss kombination. Hur vet man det? Jo man vet det för att man ser att det stämmer väl och med nyanserna bättre och bättre sedan när man utvärderar kullen i fråga.
Gör man det 3 gånger innan hundarna blir 10 år (har även en sista del vid 12 års ålder men den skiljer sig från allt detta egentligen) så får man inte bara hundens mentala utgångsläge utan öven hur han eller hon har hanterat eventuella avvikelser eller saker som hänt i livet.
Det säjer också väldigt mycket.
Det finns färre felfaktorer än jag hade räknat med. De gick snabbare än jag trodde.
Jag hade planerat att ha en ”pre-variant” (som ett X-register fast vad gäller rötterna på stammen) under åtminstone 2 generationer, men det behövdes alltså inte.
Det går alltså att få hundar som motsvarar sin standard till lika stor del som hundar uppfödda i slutna populationer. Absolut inte större del, men lika.
Så det är absolut inte nödvändigt av avla inom sluten population för att nå en viss standard/-beskrivning.
Det är egentligen inte så komplicerat som folk verkar tro men det kräver en hel del jobb.
Väldigt mycket verkligen. Och för just mig är det värt det.

Finns felmarginaler med MH också, men stor fördel att det görs på många hundar och fantastiskt att man nu forskat på det. Jag visste inte det och hittade inget på PubMed men du kanske kan länka?


”Forskingen på MH, kopplingen till vardagsbeteende och hur man kan förbättra mentaliteten med detta verktyg är omfattande. Flera genetiker är och har varit inblandade(P-E Sundgren känner du ju till)”

Jag inte bara ”kände till” P-E Sundgren, han är den som hjälpte mig mest. På flera sätt. Jag hade ej vågat starta upp det jag startade upp utan hans hjälp.

Ja, det är ju så det ska vara, det är i vardagen hunden ska må bra och fungera också.
Problemet är väl att man faktiskt kan träna hunden till en viss del inför ett MH men inte till största delar. Och om man tränar hunden till det så är så nördig i epigenetik och annat att jag faktiskt tror att det kommer komma fram i framtiden att även det kan ha en effekt på avkomman och redan nu kan man räkna ut att det har det på kullen.
Det är ofta (men långt ifrån alltid) mer komplext med mentaliteten än exteriören och det medicinska/funktionsmedicinska för i det yttersta samverkar arv och miljö som en helhet snarare än som två samarbetande delar även om vi oftast behöver närma oss det hela så för att för att någorlunda kunna förstå det.

”Oönskade beteenden nedärvs inte så enkelt som att en enda gen(eller en enda förälder) är ansvarig. Det är därför index är så bra eftersom man då kan beräkna avelsvärde. Ju fler släktingar som gått MH, desto säkrare värde. Syskon påverkar mer än avlägsna släktingar, avkommor påverkar mest.”

Jag har mitt index, det är lite det jag försöker förklara.
Faktum är att det är som du säjer i grova drag men inom en viss egenskap (nyanserna) finns det massa mindre egenskaper, förutom styrka även hur det kommer i uttryck och hur de olika uttrycken samverkar med varandra.
Om man tittar på den nivån så går det lika mycket som exteriöra egenskaper och medicinska egenskaper översättas till de olika arvsgångarna.
Och jo, jo, jo...när man jobbar med föräldrardjur som inte är släkt med varandra och delvis inte ens egenskapsnära så kan du ser både i grova dra men ännu mera i nyanserna/uttrycken vad som kommer från vem och det är oerhört värdefullt på både kort och lång sikt.
Jag sålde 100% av mina valpar med avelsrätt första åren och har sakta gått ner till att jag säljer 30-40% så (men utvärderar såklart de andra syskonen också) så jag har ju kunnat välja individen/individer ur kullar i större utsträckning än vad de flesta kan göra.
Har man mycket att välja på och bara väljer det som absolut bäst motsvarar vad man vill nå med deras syskon i åtanke går det att styra mycket.
Och jo, det är klockrent i vissa fall vilken ”nyans” som kommer från vem, under de förhållanderna jag har.
Ex har jag raggat hanhund bland de som islänningarna benämnet som isländsk fårhund (ser mer ut som border Collie för oss, för det är väl det de oftast blandar i sina ibland spetsliknande hundar när de blandar i annat) .
Om de är rädda är de rädda för saker som kommer ovanifrån. Dessa detaljer ser man ibland hos raser, ex Collies och hala golv mm. Vet man vilken förälder vars population har en sådan tendens och att man får se den så kan man lätt räkna ut både vart den kommer ifrån och hur den nedärvs.
Men om man har, låt oss säja, en Belgare och att den är av de slaget att man helst väntar på nästa tunnelbana om den är för full, då är det mycket mer oklart.

Även ex exteriöra egenskaper kan vara mycket komplexa. Där väger jag in 5 olika faktorer (vad gäller 2 av dem även hur de samverkar med varandra) och kan då säja ex ”en hanhund i den här kullen blir mellan 43 och 49 cm i mankhöjd” fast jag ibland jobbar med föräldrar vars föräldrars och syskons storlek för ena föräldern är väldigt olik den andra.
DET skulle jag inte kunna göra med ex en Sheltie. De har en viss storlek enligt sin standard men det är jättesvårt att förutsäga om de hamnar utanför den och därför gör de det ganska ofta....och det gäller ju många raser.

Om man inte räknar med nyanserna och om föräldrarna är nära släkt (komna ur samma slutna population) kommer man uppleva det ungefär som du säjer här ovan och har man den bilden av det hela så kommer man inte våga skapa det flödet (ja, inkorsningar fast systematiskt och absolut inte endast 2 raser och att man då plockar valpar åt ett håll/åt en ras) som behövs för att man ska slippa hamna i akutlägen i ras efter ras och är tvungen att plocka in så mycket att det knappt blir några raser längre.
Men det är av jättestor vikt att förstå att man kan styra egenskaperna mer än man verkar tro nu och att mycket av det som var svårt att förstå sig på blir lättare om föräldrarna inte är nära släkt.


”Genetisk mångfald är viktig oavsett, men inte när det gäller om och hur MH fungerar som avelsverktyg”

Bara så det inte blir missförstånd: Jag säjer inte att MH fungerar dåligt.
Jag ser inte att det gör raserna ex mindre rädda under de år som MH funnits, men jag har med största sannolikhet inte studerat det lika noga som du och OM det ännu inte har så pass stor positiv påverkan på raserna så att alla inte tycker att det är värt att göra det eller ens tänker så (många gör det för att det typ låter bra att deras hund gjort det eller helt enkelt att man vill tävla/avge prov) så är det min fasta övertygelse att det kommer göra det i längden....åtminstone om hundarna framöver har tillräcklig genetisk variation för att kunna utesluta att det tynger ner dem.
Man skulle kunna påverka aveln betydligt mer effektivt om man ex beträffande rädslor förstod när man hade att göra med faktiska anlag och när man hade att göra med den andra påverkan som inavel har utöver att det ökar sannolikheten att för gendubletter.
 
Tillägger - min far, född 1919, Brukade i min barndom tala bekymrat om inavel i husdjurspopulationer. Speciellt svin var tydligen extra känsliga...
Förmodligen för att man i de flesta fall håller svin under andra omständigheter än hundar.
Man kan inte hålla ex 2000 svin av lantras i en grisstall i första taget, de har för dåligt MHC.
Därför tar man fram dem med hjälp av flera raser (och ibland vildsvin) , sällan endast 2 raser.
Men för dåligt MHC ger andra konsekvenser än "bara" infektionskänslighet.
 
Förmodligen för att man i de flesta fall håller svin under andra omständigheter än hundar.
Man kan inte hålla ex 2000 svin av lantras i en grisstall i första taget, de har för dåligt MHC.
Därför tar man fram dem med hjälp av flera raser (och ibland vildsvin) , sällan endast 2 raser.
Men för dåligt MHC ger andra konsekvenser än "bara" infektionskänslighet.
Du läser dåligt. Han var född 1919.
I hans unga medelåldersliv fanns inte de stora grisanläggnngar som finns idag. Hans prisbelönta grisavel bedrevs i betydligt mindre besättningar.

Vi hade grisar och så hade de flesta grannar. besättningar om 5-15 st. En spädgrisproducent i grannskapet - deras suggstall är nu hästverksamhet. Boxar, runt 15 st.
Du är ute och cyklar igen.

Du beter dig som en nyfrälst sektledare som vill frälsa världen. Poängen är att du inte hittat en ny religion. Det är känd kunskap och seriöst hundfolk är verkligen inte omedvetna.

Jag vill också förändra - på andra ställen. Men jag attackerar inte. Jag engagerar mig politiskt och förändrar där jag är. Jg kan rada upp ett gäng saker som skett, bara för att jag var där. Min målsättning är att göra skillnad. Och det gör jag. I det lilla. Inifrån.
Jag står inte utanför staketet och bjäbbar.

Jag tycker att du slåss mot väderkvarnar och det är inget trevligt krig du bedriver.
 
Jag är verkligen för att man ska värna den genetiska variation som finns i raserna och att vid behov ska korsa in från andra raser.

Jag tror de flesta som läst sin egen ras historia är medveten om att *alla är släkt med alla*. Samma gäller antagligen alla tamhundar om vi tittar tillräckligt långt bak eftersom skapandet av tamhunden räknas som en genetisk flaskhals.

Det finns många arter och varianter inom arter som har råkat ut för rejäla genetiska flaskhalsar och ändå blivit livskraftiga populationer. Vissa arter härstammar från några enstaka individer precis som våra hundraser. Inavel per definition är inte problemet egentligen utan det sker naturligt i ALLA slutna populationer oavsett. Problemet med dagens hundraser och säkert andra tamdjur är vad urvalet av avelsdjur baseras på, det är mer sällan fitness och reproduktionsförmåga och oftare exteriöra detaljer som spelar mycket liten eller ingen roll i att bidra till fitness och reproduktion på ett långsiktigt sätt. Också att förlusten av genetisk variation går väldigt snabbt idag istället för över tusentals eller miljontals år som den gjort för vilda djur.

En högt inavlade hund blir inte per automatik sjuk eller mår det minsta dåligt. Kullarna blir ofta mindre med hög inavelsgradsökning i de närmaste 5 generationerna. En population med liten genetisk variation är mycket sårbar men har man gjort urvalet baserat på hälsa och reproduktion kan den ändå vara högst livskraftig.

Den typ av avel TS håller på med bidrar inte det minsta till något positivt i sammanhanget anser jag.

”Jag är verkligen för att man ska värna den genetiska variation som finns i raserna och att vid behov ska korsa in från andra raser.”

Toppen. Vilka raser har inte behov av att det med jämna mellanrum kommer in nytt blod?

”Jag tror de flesta som läst sin egen ras historia är medveten om att *alla är släkt med alla*. Samma gäller antagligen alla tamhundar om vi tittar tillräckligt långt bak eftersom skapandet av tamhunden räknas som en genetisk flaskhals.”

Det tror jag också. Men att de inte förstår att de genetiskt sett väldigt ofta har en släktskapsgrad som motsvarar halvsyskonparningar eller värre. För står det ”inavelsgrad 3.2%” så tror de flesta att det är det som gäller.

”Det finns många arter och varianter inom arter som har råkat ut för rejäla genetiska flaskhalsar och ändå blivit livskraftiga populationer. Vissa arter härstammar från några enstaka individer precis som våra hundraser. Inavel per definition är inte problemet egentligen utan det sker naturligt i ALLA slutna populationer oavsett. Problemet med dagens hundraser och säkert andra tamdjur är vad urvalet av avelsdjur baseras på, det är mer sällan fitness och reproduktionsförmåga och oftare exteriöra detaljer som spelar mycket liten eller ingen roll i att bidra till fitness och reproduktion på ett långsiktigt sätt. Också att förlusten av genetisk variation går väldigt snabbt idag istället för över tusentals eller miljontals år som den gjort för vilda djur”

Ja, det finns det! Och det finns de som klarar sig men också väldigt många som blir utrotade.
Det är vägen dit som är det jobbiga även om man kan göras akutlösningar för att de inte ska försvinna så förstår jag inte varför man är proaktiv. Dels för att det är levande varelser vi talar om men också eftersom man kommer behöva plocka in så oerhört mycket mer material utanför populationen om man väntar.

”En högt inavlade hund blir inte per automatik sjuk eller mår det minsta dåligt. Kullarna blir ofta mindre med hög inavelsgradsökning i de närmaste 5 generationerna. En population med liten genetisk variation är mycket sårbar men har man gjort urvalet baserat på hälsa och reproduktion kan den ändå vara högst livskraftig.”
Det är verkligen, verkligen inte samt att det inte sker försämringar per automatik.
Det är inte bara det att man får dubletter av anlag och att när man försöker rensa ut det (selekterar hårdare) så kommer andra mer okända defektanlag börja ge sig till känna i fenotypen.
Det som också sker är att MHC blir stadigt sämre. Ungefär som om jag skulle ha ”Lunaliahund” som lösenord här på Buke.

”Den typ av avel TS håller på med bidrar inte det minsta till något positivt i sammanhanget anser jag.

Vill du inte att ex din ras ska kunna ta del av det som eventuellt är positivt så rekommenderar jag dig att, sen när ni kommer behöva vända er till de populationer av rasen som inte är FCI-reggad undviker Södra Wales eftersom jag har gjort ett avelsutbyte där och kommer göra det minst en gång till. Det kan vara svårt att kontrollera för samma uppfödare gör avelsutbyten med ex uppfödare i Australien. Det finns en hel del Kelpies som mestadels är ”tools” (inte mitt uttryck, de är de som har dem som säjer så) och där tar man in vad som behöver tas in , när det behövs. Och dessa hundar paras med jämna mellanrum med hundar som kommer lite var stans ifrån.
Det är inte frågan om ifall ni kommer bli beroende av dessa hundar eller inte, det är bara frågan om när. Ju längre ni väntar desto mer av det kommer ni behöva.
 
Man kan också störa sig på när någon använder ”fel ord” för att driva sin egen agenda för ökad dramatik och får dessa ord att handla om något helt annat än den gravallvarliga problematik som orden egenligen står för.

Som incest eller hederskultur exempelvis.
Min agenda är att det ska gå att hålla tamhunden i ett skick där det, även framöver, går att separera dem i raser eftersom det fyller en oerhört viktig funktion.

Jag ser det som incest och övergrepp.
Definitivt att det finns en tystnadskultur och hederkultur där det än idag är så att de som ser detta och vill göra någonting åt det får välja mellan att bli tystare eller bli väldigt hårt motarbetad.

Rubriken på den här tråden är "hur ska man öka medvetenheten..." och ingen har hittills gjort försök att svara på det utan endast att man säjer "alla vet redan" fast man VET att de flesta inte vet vilken nivå det ligger på.

Om man inte ser den tystnadskultur som finns så KAN det vara så att man är en del av den.

Att du jämför allvarligheten med att jag säjer incest om parningar som i extremfall IDAG leder till en COI på över 80% och att 25% är "pretty normal" och för väldigt många insatta "good enough" med att SKK på avelsdata, många specialklubbar mm redovisar inavelsgrader som inte är i närheten av verkligheten är väldigt talande för hur otroligt nonchalant man är inför det faktumet att hela tamhunden vilar på endast 5 möderne och att det inte finns en genetiker i världen som säjer att det går att hålla en hundras inom sluten population hur länge som helst.
Vad väntar man på? Varför ska så många djur behöva lida.

Dramatik? Vi har hundraser som som har skenat flera steg åt fel håll i försäkringsbolagens riskgrupper de senaste 15 åren. Vi har hundraser där det är mer eller mindre praxis att inseminera hemma i köket därför att tikarna inte vill ha hanhundar av samma ras längre. Vi har hundraser där frekvensen av sjukdomar och lidande är alldeles för högt. Ingen behöver addera dramatik, effekterna av inavel är väldigt dramatiska när trädet väl börjar falla. Men otillräckliga rötter hamnar det på sniskan och står så ganska länge. Men när man har nått en viss tyngd på lutningen och balanspunkten hamnar för långt ut så faller trädet och det ÄR dramatiskt oavsett om någon sätter ord på det eller inte.
Vi missbrukar våra raser. Vi missbrukar tamhundens kapacitet att kunna separeras i olika raser.
Raserna borde vara åtminstone så friska i snitt som en random blandras (av typen "det skulle vara så kul att ta en kull valpar på henne") i snitt där föräldrarna många gånger inte är kollade för ev riskfaktorer vad gäller sjukdomar och defekter.
Fråga dig varför det INTE är så. Det är inte rimligt. Och det är helt onödigt. Och det är inte etiskt.
Sexuella övergrepp är det inte (i de flesta fallen) men incest är det. Och tabun som brukar följa på det finns också.
Eller vad tror du är anledningen till att man väljer ordet "släktskapsgrad" när det bara handlar om hur mycket den ökar.
Är det ett misstag? Saknar SKK kunskapen om skillnaden? Jag tror inte det och jag tror inte att ni tror det.
Ni har kanske normaliserat att hundar även av kvantitativt stora raser ofta har en släktskapsgrad som motsvarar halvsyskonparningar. Det kanske finns en maktstruktur och därav "kultur" där man normaliserar det.
 
Senast ändrad:
Nu tappar du mig.

Vad är det du vill säga med detta?

Att principen är samma. Även 1919 så höll man svin och hundar på olika sätt.
Därför hade man även då större behov av att svinen skulle ha ett bra MHC, dvs långt innan man visste varför inavlade djur har ett sämre skydd mot infektioner mm.
 
”Hur ska intervjuer kunna ge en bild man kan basera en uppfattning om genotyp på? ”

För att jag i 9.7 fall av 10 gör det även med hundens syskon vad gäller de hundar jag fött upp själv och i 7.2 fall av 10 gör det med syskon till potentiella föräldradjur som kommer utifrån och lägger in det värdet i bedömningen om vad hunden i fråga kan tänkas nedärva till sina avkommor. Det är den ”bilden” man matchar med den andra hundens ”bild” oavsett om man gör det med mina verktyg eller andras.

Som du själv är inne på är det ffa bredden (om än lika mycket avkommor) som räknas.
Det är inte jätteintressant vad mormors mormor bar på, som är intressant är vad de potentiella förutsättningar djuren har fått med sig genom alla generationer.


Det är till allra största delen ett standardiserat material jag använder mig av, det enda som ändras är små nyanser och det är de där små nyanserna som gör att det fungerar för att stabilisera egenskaper enligt vad åtminstone jag märkt eftersom det ger allt mer vad gäller att kunna göra avkommebedömningar innan man bestämmer sig för en viss kombination. Hur vet man det? Jo man vet det för att man ser att det stämmer väl och med nyanserna bättre och bättre sedan när man utvärderar kullen i fråga.
Gör man det 3 gånger innan hundarna blir 10 år (har även en sista del vid 12 års ålder men den skiljer sig från allt detta egentligen) så får man inte bara hundens mentala utgångsläge utan öven hur han eller hon har hanterat eventuella avvikelser eller saker som hänt i livet.
Det säjer också väldigt mycket.
Det finns färre felfaktorer än jag hade räknat med. De gick snabbare än jag trodde.
Jag hade planerat att ha en ”pre-variant” (som ett X-register fast vad gäller rötterna på stammen) under åtminstone 2 generationer, men det behövdes alltså inte.
Det går alltså att få hundar som motsvarar sin standard till lika stor del som hundar uppfödda i slutna populationer. Absolut inte större del, men lika.
Så det är absolut inte nödvändigt av avla inom sluten population för att nå en viss standard/-beskrivning.
Det är egentligen inte så komplicerat som folk verkar tro men det kräver en hel del jobb.
Väldigt mycket verkligen. Och för just mig är det värt det.

Finns felmarginaler med MH också, men stor fördel att det görs på många hundar och fantastiskt att man nu forskat på det. Jag visste inte det och hittade inget på PubMed men du kanske kan länka?


”Forskingen på MH, kopplingen till vardagsbeteende och hur man kan förbättra mentaliteten med detta verktyg är omfattande. Flera genetiker är och har varit inblandade(P-E Sundgren känner du ju till)”

Jag inte bara ”kände till” P-E Sundgren, han är den som hjälpte mig mest. På flera sätt. Jag hade ej vågat starta upp det jag startade upp utan hans hjälp.

Ja, det är ju så det ska vara, det är i vardagen hunden ska må bra och fungera också.
Problemet är väl att man faktiskt kan träna hunden till en viss del inför ett MH men inte till största delar. Och om man tränar hunden till det så är så nördig i epigenetik och annat att jag faktiskt tror att det kommer komma fram i framtiden att även det kan ha en effekt på avkomman och redan nu kan man räkna ut att det har det på kullen.
Det är ofta (men långt ifrån alltid) mer komplext med mentaliteten än exteriören och det medicinska/funktionsmedicinska för i det yttersta samverkar arv och miljö som en helhet snarare än som två samarbetande delar även om vi oftast behöver närma oss det hela så för att för att någorlunda kunna förstå det.

”Oönskade beteenden nedärvs inte så enkelt som att en enda gen(eller en enda förälder) är ansvarig. Det är därför index är så bra eftersom man då kan beräkna avelsvärde. Ju fler släktingar som gått MH, desto säkrare värde. Syskon påverkar mer än avlägsna släktingar, avkommor påverkar mest.”

Jag har mitt index, det är lite det jag försöker förklara.
Faktum är att det är som du säjer i grova drag men inom en viss egenskap (nyanserna) finns det massa mindre egenskaper, förutom styrka även hur det kommer i uttryck och hur de olika uttrycken samverkar med varandra.
Om man tittar på den nivån så går det lika mycket som exteriöra egenskaper och medicinska egenskaper översättas till de olika arvsgångarna.
Och jo, jo, jo...när man jobbar med föräldrardjur som inte är släkt med varandra och delvis inte ens egenskapsnära så kan du ser både i grova dra men ännu mera i nyanserna/uttrycken vad som kommer från vem och det är oerhört värdefullt på både kort och lång sikt.
Jag sålde 100% av mina valpar med avelsrätt första åren och har sakta gått ner till att jag säljer 30-40% så (men utvärderar såklart de andra syskonen också) så jag har ju kunnat välja individen/individer ur kullar i större utsträckning än vad de flesta kan göra.
Har man mycket att välja på och bara väljer det som absolut bäst motsvarar vad man vill nå med deras syskon i åtanke går det att styra mycket.
Och jo, det är klockrent i vissa fall vilken ”nyans” som kommer från vem, under de förhållanderna jag har.
Ex har jag raggat hanhund bland de som islänningarna benämnet som isländsk fårhund (ser mer ut som border Collie för oss, för det är väl det de oftast blandar i sina ibland spetsliknande hundar när de blandar i annat) .
Om de är rädda är de rädda för saker som kommer ovanifrån. Dessa detaljer ser man ibland hos raser, ex Collies och hala golv mm. Vet man vilken förälder vars population har en sådan tendens och att man får se den så kan man lätt räkna ut både vart den kommer ifrån och hur den nedärvs.
Men om man har, låt oss säja, en Belgare och att den är av de slaget att man helst väntar på nästa tunnelbana om den är för full, då är det mycket mer oklart.

Även ex exteriöra egenskaper kan vara mycket komplexa. Där väger jag in 5 olika faktorer (vad gäller 2 av dem även hur de samverkar med varandra) och kan då säja ex ”en hanhund i den här kullen blir mellan 43 och 49 cm i mankhöjd” fast jag ibland jobbar med föräldrar vars föräldrars och syskons storlek för ena föräldern är väldigt olik den andra.
DET skulle jag inte kunna göra med ex en Sheltie. De har en viss storlek enligt sin standard men det är jättesvårt att förutsäga om de hamnar utanför den och därför gör de det ganska ofta....och det gäller ju många raser.

Om man inte räknar med nyanserna och om föräldrarna är nära släkt (komna ur samma slutna population) kommer man uppleva det ungefär som du säjer här ovan och har man den bilden av det hela så kommer man inte våga skapa det flödet (ja, inkorsningar fast systematiskt och absolut inte endast 2 raser och att man då plockar valpar åt ett håll/åt en ras) som behövs för att man ska slippa hamna i akutlägen i ras efter ras och är tvungen att plocka in så mycket att det knappt blir några raser längre.
Men det är av jättestor vikt att förstå att man kan styra egenskaperna mer än man verkar tro nu och att mycket av det som var svårt att förstå sig på blir lättare om föräldrarna inte är nära släkt.


”Genetisk mångfald är viktig oavsett, men inte när det gäller om och hur MH fungerar som avelsverktyg”

Bara så det inte blir missförstånd: Jag säjer inte att MH fungerar dåligt.
Jag ser inte att det gör raserna ex mindre rädda under de år som MH funnits, men jag har med största sannolikhet inte studerat det lika noga som du och OM det ännu inte har så pass stor positiv påverkan på raserna så att alla inte tycker att det är värt att göra det eller ens tänker så (många gör det för att det typ låter bra att deras hund gjort det eller helt enkelt att man vill tävla/avge prov) så är det min fasta övertygelse att det kommer göra det i längden....åtminstone om hundarna framöver har tillräcklig genetisk variation för att kunna utesluta att det tynger ner dem.
Man skulle kunna påverka aveln betydligt mer effektivt om man ex beträffande rädslor förstod när man hade att göra med faktiska anlag och när man hade att göra med den andra påverkan som inavel har utöver att det ökar sannolikheten att för gendubletter.
Vilken oberoende person bedömer blandraser och hur läggs det ut för allmänheten att hitta om någon letar efter valp att köpa och vill kolla mentaliteten i linjerna utan att blint behöva lita på säljaren?

Just nu är det bara skk som kan erbjuda detta om en köpare vill kolla detta och så länge det bara är skk så blir det en reggad skk hund eller vuxen för mig för tillfället.
 
Att du jämför allvarligheten med att jag säjer incest om parningar som i extremfall IDAG leder till en COI på över 80% och att 25% är "pretty" normal och för väldigt många insatta "good enough" med att SKK på avelsdata, många specialklubbar mm redovisar inavelsgrader som inte är i närheten av verkligheten är väldigt talande för hur otroligt nonchalant man är inför det faktumet att hela tamhunden vilar på endast 5 möderne och att det inte finns en genetiker i världen som säjer att det går att hålla en hundras inom sluten population hur länge som helst.
Vad väntar man på? Varför ska så många djur behöva lida.

Raserna borde vara åtminstone så friska i snitt som en random blandras (av typen "det skulle vara så kul att ta en kull valpar på henne") i snitt där föräldrarna många gånger inte är kollade för ev riskfaktorer vad gäller sjukdomar och defekter.
Nu har jag klippt en del i ditt inlägg. Det som är kvar har jag två frågor på.
1: Hur menar du att hundar lider idag? På vilket sätt lider tex en vanlig saluki på grund av att SKK säger att inavelsgraden (dvs inavelsökningen) är 2,5%?

2: Är du medveten om att blandraser oftast ligger i "mitten-kategorin" hos försäkringsbolagen. Hade alla varit friskare än renraserna hade de hamnat i billigaste försäkringsgruppen. Kan tillägga att jag varje vecka möter olika blandraser som är just resultatet av "söt hund, vi tar valpar"-parningar. De flesta har någon typ av tydliga problem.

En tredje fråga:
Har du släktforskat på människor någon gång? Tror du på riktigt att det är 0% inavelsgrad på alla människor också? Med tanke på dåliga möjligheter till resor förr i tiden och dessutom bestämmelser kring vem som fick gifta sig med vem osv så var det vanligt med släktskap hos par som sedan fick barn. Och de barnen har sedan fått barn osv.

Och en sista fråga: Har du läst senaste tidningen Hundsport och vad SKK säger om just inkorsning av andra raser, genetisk variation osv.
 
Vilken oberoende person bedömer blandraser och hur läggs det ut för allmänheten att hitta om någon letar efter valp att köpa och vill kolla mentaliteten i linjerna utan att blint behöva lita på säljaren?

Just nu är det bara skk som kan erbjuda detta om en köpare vill kolla detta och så länge det bara är skk så blir det en reggad skk hund eller vuxen för mig för tillfället.

Det är inte lika vanligt förekommande att oberoende personer gör det på hundar som inte är SKK-registrerade.
jag har en del valpköpare som gjort det via SHK, men absolut inte av den kvantiteten som kan ge statistiskt underlag.
Skulle man köpa ex en "Alaskan husky", en "vildsvinshund", en "Samehund av jokkmokktyyyyp" , en "Labradoodle" eller vad det nu kan vara, som jag ser det, vilja träffa hundarna (alltså inte bara valparna i en viss kull) för att skapa sig en uppfattning om det är de slags hundarna man vill ha. Det finns fall där man kan titta på det med ett tredje öga (tänker ffa på draghundar här, dvs blandningar med polarspetsar i grundkonceptet) men annars skulle man väl definitivt vilja träffa flera nära släktingar.
Så skulle jag gjort iaf. Och det är så jag gör i de flesta fall när jag väljer avelsdjur utifrån.

Ja, det är väl en bra ide att du köper en SKK-reggad hund eller en vuxen hund om du hittar raser som är så pass lika dina önskemål och att du bedömer att egenskaperna du söker är tillräckligt stabila. Att det finns en tydlig koppling mellan rasstandard och rasbeskrivning så att säja.

Vad jag efterfrågade i den här tråden var hur man ska höja medvetenheten om hur pass inavlade de är. Jag tror nämligen att om fler visste det så skulle insatserna bli av den arten som är nödvändig för att , framöver, slippa ta in så mycket nytt blod att man inte kan hantera den effekt som blir av så stor diversitet vad gäller egenskaperna (mentala och exteriöra).
 
Det här inte första tråden du skapar som leder in på oskön pr för din egen avelsverksamhet... Det måste finnas andra bra exmpel än just din brillianta förmåga att tänka utanför boxen?

Att med hjälp av intervjuer bedömer djurs avelsvärde och egenskapsnedärvning är som att skjuta boll i öppet mål, det är ju då du är biasad gällande din egen uppfödning och risken är att folk skönmålar i största allmänhet. Alla uppfödare måste ju ta beslut om vilka djur som ska gå i avel men de flesta använder verktyg som tex hd/ed röntgen, ögonlysning, dna panel och bph/mh eller för rasen giltigt arbetsprov. Jag vet uppfödare som generellt her fantastiskt stabila/trevliga hundar utan att använda bph/mh och även uppfödare som gör bph/mh som släpper igenom skit ändå och naturligtvis kan man ha otur nån enstaka gång. Det jag vet är att de uppfödare som jag har förtroende för är ärliga med vad som uppstår även mindre bra saker. Att ha avlat så länge som du har gjort och bara prata guld och gröna skogar gör att man automatiskt drar öronen åt sig. Oavsett hur väl man planerar sin avel och oavsett hur erfaren man är så inträffar det ibland att saker inte faller så väl ut som tänkt.

Om din uppfödning är så framgångsrik så undrar jag varför jag aldrig hört talas om den? Jag rör mig mycket mycket i hundkretsar, jag har varit på massvis av kurser, träningar, klubbar, tävlingar i väldigt många olika grenar och aldrig aldrig har jag hört talas om din uppfödning?
En duktig uppfödare behöver inte slå på sin egen trumma, det gör nöjda valpköpare åt en så jag undrar varför inte de hörts alls? Varför känner du ett så stort behov av att slå på din egen trumma?
Du lär väl ha kontakter och bekanta nog eller kännedom om nån annan du anser bedriver en vettig avel som du kan ta som exempel?

Själv skulle jag aldrig ta mina egna hundar eller uppfödning (om jag nu hade en) som exempel och tro att det skulle kunna på nåt sätt ses som objektivt i en diskussion. Att sen hävda att man är noga för att man gör intervjuer som på intet sätt kan ses som statistik eller hårda fakta utan en subjektiv metod för att samla information, särskilt när det inte görs av utomstående part får mig att känna lätta kväljningar..
 
I övrigt så tycker jag absolut att frågan om inavel och renrasavel tål att diskuteras men utan att blanda in "sitt" eget så att säga. Frågan har varit uppe förr och kommer dyka upp igen.

Även jag kan förfäras av att läsa RAS för vissa raser och se att det inte finns nån plan för att ta sig ur en minst sagt snäv avelsbas. Eloge är till att vissa rasklubbar faktiskt ärligt tar upp exakt hur höga inavelsnivåerna är när de de facto är så höga att det avskräckt undertecknad från att ens fundera på den rasen förrän det finns en plan på plats. Det tyder ju ändå på en vilja att informera och nå ut till sina uppfödare och öppna upp en tanke om att det behövs nytt blod. Det hade ju varit väldigt lätt att låta bli att ha med den infon om man nu ville mörka tänker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
1 649
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 955
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp