Varför ljuger SKK om inavelsgrad?

Status
Stängd för vidare inlägg.

ildiko

Trådstartare
På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad.
Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de flesta hundar avlade inom sluten population snarare ligger runt 25%, dvs lika inavlade som om föräldrarna vore halvsyskon.
Majoriteten av valpar som föds i Sverige är alltså resultatet av en ganska hård infektiös avel vilket ses bla på att hundarna blir allt sjukare.
Ett skräckexempel är att Västgötaspetsen som för 15 år sedan låg i försäkringsbolagens Premiegrupp/riskgrupp 1 (klass 1) nu ligger i grupp 4.

P-E Sundgren som var genetisk sakkunnig i SKK påpekade detta för många år sedan, dvs att SKK gör sysslar med falsk marknadsföring av mycket grovt slag vilket resulterade i att han blev sparkad.

Vad som är ännu mer problematiskt är att många uppfödare, även bland de som fött upp hundar under decennier TROR på att den inavelsgraden som anges i avelsdata är korrekt och än mer potentiella valp-köpare tror på det. Men det som anges är endast en inavelsökning.

Ex på min Schapendoes står det att inavelsgraden är 0.02%.
Hemlandets avelsdata räknar på alla kända generationer och då blir det drygt 19%
Men eftersom hundarna dessförinnan också var släkt är den verkliga inavelsgraden (som en får fram när man gentestar med hjälp av exempelvis Embark) 27%

Varför gör SKK så här? Varför förstör de tamhundens kapacitet på detta sätt?
Och än viktigare; varför går de flesta uppfödare med på detta då det förstör raserna och tamhundens kapacitet att delas upp i raser framöver?
 
Din fråga är ju direkt riktad till SKK, så detta är kanske fel forum. Här får du knappast något svar från dem. Ställ din fråga till Sofia Malm som är genetiskt sakkunnig på SKK.
Jag vet inte vad det är som får dig att tro att jag och många med mig inte har frågat dem. Om de inte lyssnade på den genetiskt sakkunniga de hade så lär de inte lyssna på mig. Men nu när det är press på dem, KANSKE på ER som föder upp inom SKK.

De skyller på att datorprogrammet är gammalt men självklart har de resurser att byta ut ordet/begreppet "inavelsgrad"# mot vad det egentligen är frågan om: "Inavels-ökning".

Jag frågar ER, vad ni tror om detta, vad ni vill göra åt saken. För det är illa. Hur ser COI ut för dina hundar och din ras exempelvis? Har du kollat det?
Tycker ni att det är en liten detalj bara att hundar inom samma slutna populationer är så höga i COI?
 
Jag frågar ER, vad ni tror om detta, vad ni vill göra åt saken. För det är illa. Hur ser COI ut för dina hundar och din ras exempelvis? Har du kollat det?
Tycker ni att det är en liten detalj bara att hundar inom samma slutna populationer är så höga i COI?

Fast det frågar du ju inte i ditt första inlägg, därav påpekandet att vända sig till SKK. Sen förstår jag inte riktigt varför du går ut så aggressivt och otrevligt (se fetade) om det är en genuin diskussion du vill åt?

Du kanske ska ändra trådstarten och försöka igen.
 
Ljuger och ljuger...
Det är den metod som används nu.

Finns ingen anledning till att attackera och påstå att SKK ljuger. Det är den metod som de för närvarande har tillgänglig.

Vill du förändra så engagera dig och erbjud alternativ. Attack är sällan nån bra metod att lösa problem.
 
Fast det frågar du ju inte i ditt första inlägg, därav påpekandet att vända sig till SKK. Sen förstår jag inte riktigt varför du går ut så aggressivt och otrevligt (se fetade) om det är en genuin diskussion du vill åt?

Du kanske ska ändra trådstarten och försöka igen.

Det är iaf det jag menar och nu vart det klargjort.
Jag ser ingen fetad eller otrevlig text.
Allvarligt är det dock och viktigt att vara tydlig här eftersom det finns mängder med människor, inklusive uppfödare, som tror att det som står på avelsdata beträffande inavelsgrad åtminstone har lite med verkligheten att göra.
Det är väldigt viktigt att föra fram detta.

Vad tänker du om läget?
Är det ok/etiskt med denna höga COI?
Tycker du att det är ok/etiskt att uppge inavelsökning som inavelsgrad när det skiljer sig så extremt och när läget är att våra raser är så pass hårt inavlade generellt?
 
Ljuger och ljuger...
Det är den metod som används nu.

Finns ingen anledning till att attackera och påstå att SKK ljuger. Det är den metod som de för närvarande har tillgänglig.

Vill du förändra så engagera dig och erbjud alternativ. Attack är sällan nån bra metod att lösa problem.

Nej nej.... det är inte en alternativ metod för att räkna ut inavel.
Det är ett sätt att räkna ut inavelsökningen på 5 generationer.
Förstår du skillnaden?
Det är inget påstående att den siffran de anger är inavelsökning och inte inavelsgrad.
Vem som helst som ex använder Embark kan se att inavelsökningen inte är i närheten av den faktiska inavelsgraden.
 
Nej nej.... det är inte en alternativ metod för att räkna ut inavel.
Det är ett sätt att räkna ut inavelsökningen på 5 generationer.
Förstår du skillnaden?
Det är inget påstående att den siffran de anger är inavelsökning och inte inavelsgrad.
Vem som helst som ex använder Embark kan se att inavelsökningen inte är i närheten av den faktiska inavelsgraden.
Du missar målet.

Självklar vill vi alla att inavelsgraden ska redovisas korrekt.
Men går man ut och påstår att SKK ljuger är det inte ett vänligt sätt att starta en tråd.

Ville du diskutera - istället för att bara föra fram din åsikt borde du haft ett vänligare tonfall.

Personligen, som människa, skulle jag bli skitförbannad om nån attackerade genom att påstå att jag ljuger. Gissningsvis är många här aktiva på ena eller andra sättet i SKK.
 
Jag har ingen annan förklaring än att de ljuger. Det är ju inte så att de själva inte förstår skillnaden.
Jag skulle kunnat skriva "Varför tillåter SKK att hundraserna förstörs" eller "varför vilseleder SKK aktivt uppfödare och potentiella valpköpare beträffande inavelsgrad?" också, men även det hade ju kunnat tolkats som otrevligt.
Det ÄR obehagligt.

Det har ingenting alls med åsikter att göra, min enda åsikt i sammanhanget är att hundens kapacitet ska räcka till att hålla hundar indelade i raser även framöver.
Om du menar på att SKK INTE ljuger/vilseleder, menar du då att de saknar kunskap? Eller att de inte har råd med en webmaster som ändrar till den korrekta benämningen?

För mig är det otrevliga i sammanhanget att raserna förstörs. Och det är en gåta för mig att ni inte koncentrerar er på det istället, för ni vill väl kunna ha kvar tamhundens kapacitet att delas upp i raser?
Åtminstone jag finner det som en bra sak eftersom det avsevärt förhöjer chanserna att rätt hund kommer till rätt människa/familj/sammanhang.

Varför låter ni detta ske?
Varför kräver ni inte klarhet?
Varför kräver ni inte att Sveriges största hundorganisation redovisar så sanningsenligt som möjligt?
 
Senast ändrad:
Varför låter ni detta ske?
Varför kräver ni inte klarhet?
Varför kräver ni inte att Sveriges största hundorganisation redovisar så sanningsenligt som möjligt?

Men återigen - du vill ju verkligen inte ha någon genuin diskussion? "Varför låter ni detta ske", vilka är "ni"? Oss här på forumet? Det är förhållandevis få uppfödare här, så varför vänder du dig i så fall hit med dina otrevliga insinueringar?
 
Det är iaf det jag menar och nu vart det klargjort.
Jag ser ingen fetad eller otrevlig text.
Allvarligt är det dock och viktigt att vara tydlig här eftersom det finns mängder med människor, inklusive uppfödare, som tror att det som står på avelsdata beträffande inavelsgrad åtminstone har lite med verkligheten att göra.
Det är väldigt viktigt att föra fram detta.

Vad tänker du om läget?
Är det ok/etiskt med denna höga COI?
Tycker du att det är ok/etiskt att uppge inavelsökning som inavelsgrad när det skiljer sig så extremt och när läget är att våra raser är så pass hårt inavlade generellt?

Vad bra att det är klargjort. :) Det här är en "fetad" text, om du inte förstod vad jag menade.
Jag tror dock fortfarande inte att du får särskilt många med dig i diskussionen eftersom du svingar vilt och brett med en aggressiv ton. Ställ frågorna i ett uppfödarforum istället.
 
Ett förslag, om man är ute efter nyanserade svar och en seriös, givande diskussion, är det i regel en fördel att inleda diskussionen med frågor utan en specifik agenda.

Väljer att låsa tråden då det inte kommer bli någon bra diskussion av det här.

/Mod
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 191
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 787
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp