Bukefalos 28 år!

Hur jag får mina hästar pålitliga.

Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Min häst står och håller i min byxhälla bak på byxorna när jag kratsar framhovarna. detta gör han mycket milt och försiktigt, dvs bara håller, och noppar lite i hällan. särskilt om morgnarna gör han detta, då han har ett strålande och mycket milt morgon humör.
det är vår gose stund :D

Vår gosestund är när jag borstar pannan och när jag tar av grimman för att tränsa. Då lägger hon halsen runt mej coh trycker sej mot och vill bli smekt i pannan. :love:
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Bra tråd det här.
Jag brukar pussa mina hästar runt munnen o blåsa in luft vid lanen.

Val. leker Elvis( du vet! Han med läppen)killar honom vid mungipan. då drar han upp överläppen. Han är väldigt mkt för att hålla på o pilla på allt med läpparna.
Stoet visar så tydligt att hon vill bli kliad. Puttar in en vid bringan o snuffsar på min rygg som tack. Använder aldrig tänderna.

Alla hästar tycker inte att samma smekningar är lika sköna.
Jag tycker att man ska respektera om de har ngt extra känsligt ställe o inte utsätta dem för lidande. Om det sen av ngn anledning behövs tvättas eller dyl. där så respekterar hästen då att det behövs- vid t. ex sårtvätt.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Men pannan tycker de flesta om. Min gamla kom fram och la pannan mot mej och tryckte sej och så skulle jag hålla om hans huvud och klia i manen:love: Han som aldrig var särskilt gosig annars, men så ville han göra, när han själv valde det.

Hingsten ville vara pudel, helst krypa upp i famnen. :p Inte på ett hingstigt sätt utan bara gosigt, var så kelig.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Det finns så mycket hästar idag men inte lika många kunniga människor som kan dela med sig till dem som inte har så mycklet kunskap.

Det där håller jag med om helt o fullt:bow: ...fast ibland känns det som vissa inte villdela med sig...."inga gratislektioner här inte, vill ni ha hjälp, så får ni bet"....så känner jag iaf, när man gång på gång råkar ut för att tråden "stannar" vid en fråga man ställt:mad: ....på ett speciellt forum här då....
Syftar inte till denna, skall tilläggas...
Nä, här finns det folk som har erfarenhet....och gärna delar det med sig...
Sen är det upp till var o en, om man vill/kan ta det till sig...el hur?
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Absolut!

Ja kanske finns det olika inställningar till att ge hjälp. Kanske vågar många inte heller för att man är rädd att säga fel. Det kan vara svårt att förklara vad man vill uppnå i skrift. Jag märker det ofta på tex dressyr där jag tror vi ibland pratar om varandra, fast vi menar samma sak. Man har olikka ordval och oilka sätt att beskriva vad man gör.

Många rider ju på känlsan av när det känns rätt, och har svårt att förklara den känslan eller kanske alla små jsuteringar här och var man gör för att nå dit.

Därför är det så intressant att diskutera tycker jag även om man tycker olika, för man tvingas tänka efter också vad man gör. Ibland är det kanske inte det man tror heller......:angel:


Ang hanteringsfrågorna är nog mitt främsta tips att vara fokuserad på hästen mentalt och också att ha en lugn men mycket bestämd inställning till det man vill uppnå, konsekvens, och att läsa av hur varje häst fungerar, för att veta hur man bäst når fram.

Och att välja strider om man måste ta några eller snarare kanske jag ska kalla det "diskussioner" och inte tex sätta sej själv i något man inte kommer att hantera. Om möjligt är det då bättre att vänta tills man har tid och möjlighet att genomföra det man har föresatt sej.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Helt klart är det så...att vissa inte vågar, det skulle inte jag göra, för jag känner mina begränsningar...och jag har inte heller så himla mkt nytta personligen av att få "instruktion" om hur jag ex skall göra ett galoppombyte...om jag inte sitter på en häst och får det samtidigt...sån är jag, vill liksom få "känslan" samtidigt.

Men när man ställer en fråga till personer man vet är instruktörer privat, skickliga sådana och de bemödar sig inte äns att svara, då undrar man vad det beror på?
Är det för att de verkligen inte kan svaret el är det för att de inte vill?

Nåja, nu hittade ju jag denna forum och tråd istället....
Mkt bra...skulle nog ställt frågan här....hade nog fått snabbare svar och ideér på mitt lilla "problem"...
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Hej!
Jag har en fråga. Jag rider en häst som är 4 år och hon funkar jättebra i ridningen, men jag har problem när jag ska longera henne. Hon tycker inte att det är sådär jättekul och förut brukade hon slita sig och dra iväg, det har hon dock slutat med nu. Men istället så brukar hon typ sparka bakut åt mej om hon tycker att jag driver på henne för mkt. Hur ska jag få henne å sluta med det? HOn kan även sparka åt andra hästar när man rider och om jag lägger på pisken bak på henne.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Följdfråga: hur får man med sig hästens förtroende upp i sadeln?

Min häst är lätt att hantera och flyttar framdelen, bakdelen och ryggar när jag ber om det. Han kommer och möter mig i hagen, sänker huvudet så jag kan stryka honom i pannan och följer sen efter på lagom avstånd bakom mig, antingen lös eller med hängande grimskaft. Farliga saker är okej att gå fram och undersöka om jag bara ger honom tid att göra det på. Från sadeln så är detta däremot inte lika enkelt. "Övergående" läskigheter, som mötande lastbilar, springande barn, skällande hundar osv, går bra att ta sig förbi bara jag behåller mitt lugn och inte spänner mig på något sätt. Plötsliga faror, som rådjur som kommer uthoppandes från skogen, prasslande påsar som dyker upp plötsligt etc, och ihållande läskigheter, som blåst som vinder i träden, är däremot värre. När jag fick pållen för två år sedan var han expert på att vända på en femöring och när han väl hade blivit rädd för nåt så var det bara att skritta resten av turen på en trippande häst. Helomvändningar kan han fortfarande göra, men de är rätt sällsynta nuförtiden och han lugnar ner sig snabbt också. Förutom vid just ihållande faror som blåst, gevärsskott på avstånd och sånt... så hur får jag med mig hästens förtroende till sadeln? HAR jag hans förtroende över huvud taget? Jag vet inte riktigt hur jag ska jobba vidare härifrån, så alla tips är välkomna. :) (Har jag missat nåt som ni vill veta, så fråga på!)
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Intressant tråd!

Jag har faktiskt funderat över och studerat mina hästars beteenden och tycker att det är jätteintressant. Har haft olika typer av hästar, dock mest unghästar eftersom de är roligast att jobba med och man kan forma dem själv. Har ofta undrat varför mina hästar är så himla snälla, när man hör talas om alla möjliga typer av monster till hästar. Är det hästarna det beror på eller på mig?

Kan ju beskriva lite av mina hästars olika beteenden, kanske kan du hjälpa mig att analysera lite...

Häst 1. Följer mig som hund. Om han försöker fly i hagen schasar jag iväg honom och sen ber honom att komma. Han kommer direkt. "Kramar" mig och kliar mig på ryggen med mulen när jag borstar och kratsar hovarna, kan stå lös i stallgången. Lyssnar väldigt bra på rösten, t ex vid olika kommandon (trav, galopp, osv..) Sparkar, biter, hoppar och studsar aldrig, mer än nåt enstaka glädjeskutt nån gång. Kan utsätta honom för allt möjligt som att t ex klä in honom i presenning fast han eg är ganska lättstressad av sig. I somras så attackerade han faktiskt shettisen när hon stegrade sig mot mig och brottade ner henne. Varför?

Häst 2. Busig shettis f. 05 som ett antal gånger har stegrat sig mot min rygg när hon gått bakom mig, har nu inte gjort det sen i somras. Man kan göra precis vad som helst med henne utan att hon bryr sig det minsta. Lätt att hämta i hagen. Lite bufflig när man öppnar boxdörren, men nu reagerar hon iaf när jag genom kroppsspåket säger stopp, vilket hon inte gjorde innan. Vill gärna prova att tugga på allt.

Häst 3. f. 03 Nykomling i stallet. Kastade sig bakåt så fort man försökte sätta på grimma, gör inte så längre. Ville ej fångas vid t ex löshoppning. Inte heller följa efter mig om jag släppte lös honom och började gå. Nu börjar han att komma frivilligt och också följa efter mig. Var nervös och stressad när han stod uppbunden i stallgången, ville helst inte låta sig grejas med för mkt. Står nu snällt utan att gå fram och tillbaka och trivs med att bli ompysslad, t o m av småbarnen. Han har ändå bara varit här nån månad.

Ja, vad är det som gör vissa beteenden och vad gör att de ändras? Vore snällt om du ville hjälpa mig analysera/förklara.. :bow:
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Hej!
Jag har en fråga. Jag rider en häst som är 4 år och hon funkar jättebra i ridningen, men jag har problem när jag ska longera henne. Hon tycker inte att det är sådär jättekul och förut brukade hon slita sig och dra iväg, det har hon dock slutat med nu. Men istället så brukar hon typ sparka bakut åt mej om hon tycker att jag driver på henne för mkt. Hur ska jag få henne å sluta med det? HOn kan även sparka åt andra hästar när man rider och om jag lägger på pisken bak på henne.

Jag tycker att du ska lägga kraven på hästen på hyllan ett tag.

Nästa gång du longerar hästen, så sluta när det går som bäst. Även om det så bara är ett varv! Beröm hästen, och avsluta träningen så fort det går bra.

Det kommer hästen ihåg tills nästa gång.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Jag skulle kombinera att stanna varje gång hon börjar men att ta på henne överallt med både häder och olika konstiga saker.
Det finns 2 tidigare inägg om hur jag brukar göra.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Om det vore min häst.
Så skulle jag köra sitta upp och sitta av tills att det sitter.

När vi kommer till något läskigt.
Och hästen reagerar så sitter jag av.
När den har lugnat sig så sitter jag upp.
Stressar den upp sig igen så sitter jag av.
O.s.v.

Man får klättra av och på många gånger i början.
Men det brukar ge sig.
Jag kommer ju varje gång som det blir läskigt.
Alltså måste jag ju finnas där.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

1. Äganderätt. Hästen äger dig och försvarar sin egendom.
Hästar är svartsjuka djur.
Att han äger dig blir så tydligt då du får göra precis vad som helst med honom.

2. Inbjudan till lek. Jättefarligt och totalt förbjudet.
Den största risken när man föder upp föl som trädgårdsuppfödningar.
De vet inte riktigt skillnaden på häst och människa.

3. Otämjd. Litet skygg och halvvild.
Ett guldläge. Om du gör rätt här så får du fort en trevlig och hänsynsfull häst.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Det där är intressant.
Idag har man oftast bara unghästar för sig o ingen äldre som de kan lära sig av- med i gruppen.
Hur ska de lära sig att veta hut om de inte har en förebild som kan fostra o visa genom erfarenheter hur man betér sig?

Såg ett program om elefanter- där de hade flyttat unga tjurar till en ny plats.
De blev rena terroristerna, så man flyttade dit äldre honor med flock o dt blev en stor positiv förändring.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Det där är intressant.
Idag har man oftast bara unghästar för sig o ingen äldre som de kan lära sig av- med i gruppen.
Hur ska de lära sig att veta hut om de inte har en förebild som kan fostra o visa genom erfarenheter hur man betér sig?

Såg ett program om elefanter- där de hade flyttat unga tjurar till en ny plats.
De blev rena terroristerna, så man flyttade dit äldre honor med flock o dt blev en stor positiv förändring.

Jag satte våra ponnyunghingstar (och särskilt den vi behöll sen) med min gamla ranghöga valack t o m i delad stor box, först då han skildes från mamma. Han blev en väldigt mild och lättfostrad liten hingst sen.:angel: I hagen hjälpte de andra till med fostran särskilt fbl stoet som haft egna föl och visste hur såna unga spolingar skulle behandlas.:cool:

En gång kom en kaxig liten valack till flocken, (inackordering) och fbl stoet sprang fram och högg honom över ryggen det första hon gjorde och sen ignorerade hon honom totalt. "Det här är vad som gäller för dej". :rofl:
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Det jag inte är överens om här är att jag aldrig i princip hoppar av. OM det inte handlar om livsfara.

Genom att vi känner varandra kan hästen lika väl lyssna på mej från ryggen. "Jag är här".Klappar, pratar.

Man måste förhålla sej själv lugn och "likgiltig" till vad som än dyker upp. Om man "kommunicerar" hela tiden när man rider så lär de sig att lyssna lika mycket när man sitter på ryggen som om man går bredvid. Då vågar de gå för att de litar på att jag har koll.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Det ser jag som nästa steg.
Men ibland så måste man backa och ta om långt tidigare faser i sin träning.
Jag rider ut mycket tidigt under inridningen.
Och där är det inte läge att envisas med att sitta kvar.
Utan jag kliver av och på många gånger under de ridturerna.

Jag tyckte nog att frågeställaren borde backa så pass långt tillbaka med det momentet.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Såg ett program om elefanter- där de hade flyttat unga tjurar till en ny plats.
De blev rena terroristerna, så man flyttade dit äldre honor med flock o dt blev en stor positiv förändring.

Tänk att det ska krävas en tjej för att det ska bli ordning och reda! :angel: :D
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Okej, tack för tipset! Ska testa att sitta av när det dyker upp läskiga grejer och sitta upp igen när han har lugnat sig. Att sitta kvar och spela likgiltig funkar ju inte i alla lägen, så då måste det ju vara bättre att backa tillbaka ett steg. Skadar inte att testa i alla fall! :D
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Att attackera allt som är "farligt" funkar bra o ger hästen självförtroende.
axel som har jagat rådjur med en häst som trodde att den var det enda djuret i skogen:eek:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Trassel12
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 318
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 350
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 970
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp