HUR jobbiga brukar okastrerade hankatter bli?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Icka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 697
I

Icka

Hade vart så skoj att avla lite på min fina ragdollkille, han är nu 5 månader och jag antar att han kommer börja bli könsmogen snart! Men då till min fråga; orkar man ha en fertil hankatt? Han är givetvis innekatt! Finns det något man kan göra för att han inte ska börja kissa inne?
Hade ju verkligen hoppats på att han håller sig i skinnet åtminstonne 1 år så det kan bli någon kull efter honom!

Sv: HUR jobbiga brukar okastrerade hankatter bli?

Kissa inne kommer du nog inte ha nagra problem med....dock ar det inte helt underbart att ha en ylande katt hemma i huset sa fort nagon av grannskapets honor ar i brunst.

Det jag tycker att du ska gora ar att stalla ut honom och se vad domarna sager om honom. Det ar inte helt ovanligt att man blir hemmablind...
Se vad andra sager, da det kanske gor det lattare for dej att ha en skrikande hankatt hemma....eller lattare att kastrera honom sa fort det gar.

Strilandet, om det kommer, kan ibland avhjälpas med Feliway som man köper hos veterinären och sätter i en kontakt så utstrålar den små doser hela tiden. Eller p-piller om man känner för det.
Lukten är däremot svår att komma undan, fertila hanar luktar väldigt och det kan bli svårt att komma undan. Vissa säger att kristallsanden hjälper, jag har aldrig haft hane och har inga planer på att skaffa heller, så jag kan inte säga mer exakt.

Pinkeriet har min äldsta ägnat sig mycket åt på den tiden han var okastrerad och lycklig och fri ( ;) ), ylande likaså, en välsignelse att slippa åtminstonde det första -jama och vråla gör han f.f.

Det varierar väldigt mycket mellan individer och även mellan raser. De raggishanar jag känner till är ganska coola, kanske strilar när de har honor på besök, men är inte speciellt besvärliga för sin ägare.

Hoppas det går bra för er att hålla honom fertil ett tag, det är sällan det är negativt för rasen att en hane används några gånger innan kastrering.

Vi har hittills bara vart på en utställning men han fick jättefina bedömningar och likaså han båda föräldrar så därför är jag väldigt sugen på att avla på honom.

Har redan kristallsanden hemma så får hoppas att det funkar! Hans lilla polare här hemma är kastrerad honkatt, så henne kommer han väl inte känna av hoppas jag!?

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 192
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 590
Senast: Edla
·
R
Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer... 10 11 12
Svar
220
· Visningar
14 614
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka