Bukefalos 28 år!

hur känner hästen igen en?

millen

Trådstartare
ja, hur känner hästen igen en? är det rösten, utseendet, utstrålningen? har funderat över detta ett tag haha, vad tror ni? :)
 
Sv: hur känner hästen igen en?

Jag är rätt säker på att dom känner igen en på rösten, fotstegen osv. Vet att min häst känner igen min bil när den kommer, antar att det var motorljudet som han känner igen. Det är väl allting.
 
Sv: hur känner hästen igen en?

Min häst känner igen min bil. Möjligtvis för att jag många ggr stannat vid grinden nu när han går på bete.

Annars kommer han när jag ropar och ser han mig på långt håll så börjar han gå mot grinden.
 
Sv: hur känner hästen igen en?

Jag tror nog att det är lite av allt. Står medishästen med huvudet i höbalen när jag går till hagen så är det bara att vissla/ropa så lyfter hon på huvudet (och gnäggar/hälsar ibland) så mycket är det säkert på ljudet. Sedan tror jag nog att hur man rör sig har ganska stor betydelse, man kan ju ha ändrat frisyr och ha helt nya kläder och ändå känner hästen igen en :)
 
Sv: hur känner hästen igen en?

En kombo av allt gissar jag. Anar att de även känner igen siluetten på människan.
Min häst brukade gnägga högt långt innan övriga stalltjejer hade en aning om att jag va på väg med bilen. Hon hörde även när jag gick till stallet och började gnägga när hon såg mej långt bort efter vägen.
 
Sv: hur känner hästen igen en?

Jag tror också på en kombo av allt dvs röst, kroppsspråk, lukt, hur man ser ut plus att de lär sig känna igen tillfälligheter samt saker att förknippa en med.

Min vet att jag kommer varje dag - är jag sent ut står han vid grinden och trampar ibland gnäggar (tillfälle, när jag brukar komma till stallet)
Han känner igen min bil när jag kommer (förknippat just den bilen till mig)

Mitt bland flocken på betet vet han att jag är "hans" och är den som ska först fram, alla andra kör han bort (tillfälle, han har lärt sig att det är honom jag ska hämta)
 
Sv: hur känner hästen igen en?

Det där med att de känner igen bilen har stressat mig många gånger ...! Vintertid, när jag kommer från jobbet och hästarna är hungriga- redan i kurvan innan vår gård hör de att jag kommer, rusar i fullt sken till stallet och står sedan där och ropar "hit med käket, fort!" när jag kastar mig ur bilen och rusar in i huset för att hoppa i stallkläderna ...
Så nog känner de igen en på en massa olika detaljer, den saken är klar! Skulle tro att de är lika duktiga som vi, om inte duktigare, på att identifiera olika personer.
 
Sv: hur känner hästen igen en?

Sen måste jag tillägga- sådana där undersökningar, som bekräftar ytterst basic information som vi hästmänniskor har vetat hur länge som helst ger jag inte mycket för! Att en häst känner igen folk på röst och utseende är ungefär lika uppseendeväckande som att jorden är rund ...
 
Sv: hur känner hästen igen en?

Sen måste jag tillägga- sådana där undersökningar, som bekräftar ytterst basic information som vi hästmänniskor har vetat hur länge som helst ger jag inte mycket för! Att en häst känner igen folk på röst och utseende är ungefär lika uppseendeväckande som att jorden är rund ...
Men eller hur. Det är ju hästar, inte typ flugor.

Sedan tror jag det varierar från häst till häst vad de i längden minns starkast. När en häst i mitt förra stall fick se sin medryttare som han hade för 18-20 år sedan gav han henne inte en extra blick, men så fort hon sa "hej" dök han på henne som en lycklig hund. En annan jag minns reagerade inte när hans gamla ägare kom gående i stallet och pratade, däremot sken han upp när han fick syn på henne.

Min häst känner i övrigt igen mig på mina steg och/eller mitt rörelsemönster typ 60 meter bort.
 
Sv: hur känner hästen igen en?

Jag vill lägga till: De lär sig väldigt fort nyttor som förknippas med personer också!

Tex stallägarna är världens bästa människor för de fyller på mat eller öppnar upp nya delar på betet!
Så när dem rör sig kring hagarna blir alla extra nippriga :p

De lär sig altså väldigt fort vad olika personer har för uppgift och kommer ihåg detta länge.
Alla hästar är en aningens skeptisk mot veterinärer tex..
 
Sv: hur känner hästen igen en?

Sen måste jag tillägga- sådana där undersökningar, som bekräftar ytterst basic information som vi hästmänniskor har vetat hur länge som helst ger jag inte mycket för! Att en häst känner igen folk på röst och utseende är ungefär lika uppseendeväckande som att jorden är rund ...

Jag tycker tvärtom. Jag tycker att det är jätteintressant att man bekräftar något som man bara förut har anat.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Träffade ju läkare på neuropsyk för ett tag sen, han frågade om jag ville att han skulle fråga kollegorna ifall jag kan få hjälp med min...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 132
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 861
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej, jag har haft hästar i 20 år och har nu blivit hästlös pga ålderdom/sjukdom hos mina två hästar. Jag har varit utan häst nu i ca 3...
Svar
17
· Visningar
923
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp