Hur kan det vara så svårt att köpa häst?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare syster_yster
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 8 468
S

syster_yster

Jag har nu i fyra månade försökt köpa ny häst/ponny till min dotter. Lagt fantastiskt många timmar framför datorn för att hitta vår nya pärla men stöter hela tiden på patrull.
En häst som vi skulle köpa hade vi kommit överrens med ägaren att hon skulle stå för besiktning men eftersom jag även vill ha en exportröntgen fick jag stå för den själv. Ok enligt mig. Döm om min förvåning när vi kommer för att provrida andra gången och jag tagit min tränare med mig. Då var det första hon sa att jag inte alls fick röntga hästen, för han var minsann frisk. Det visade sig sedan att hon inte alls ägde hästen som hon från början sa utan bara förmedlade den.

Nehe ingen affär där. Nya provridningar och sen hittar vi tillslut en ny ponny som vi vill köpa. Ingen prutning ingen utrustning. Vill jag köpa hästen får jag betala allt själv var det gäller besiktning och röntgenplåtar. Här får jag åtminstone röntga. Välja klinik får jag inte även om det är jag som ska betala. Åka så långt som femton mil för att sälja en häst (till min klinik som jag alltid åker till) gick inte för sig. Vi försöker iallafall att komma överrens. Jag påtalar att jag betalar besiktning och plåtar om hästen är frisk men tycker att säljaren borde betala själva grundbesiktningen om det visar sig att hästen faktiskt är sjuk. (Då blir det ju heller aldrig aktuellt med några plåtar). Det var visst helt orimliga krav från min sida för då fick jag inte längre köpa deras ponny.... (det var en fråga jag ställde, korkad som jag är, hade jag faktiskt varit beredd att betala)

Varför jag envisas med en grundlig bes är att jag har inte gjort det med mina två andra hästar och har lagt ner massor med pengar på klinik. Jag vill på så sätt förvissa mig om att jag gjort vad jag kan för förhindra att köpa en häst med problem. Jag är dock fullt medveten om att hästen kan ha problem ändå och att röntgen kan påvisa saker som aldrig kommer att ha betydelse för hästen.

Hur i hela fridens namn har ni andra gjort när ni köpt era hästar?

Sv: Hur kan det vara så svårt att köpa häst?

Nu får du nog ett svar som du kanske inte direkt söker men det är iallafall min reflektion över problemet.

Jag tror att du uppfattas som "krånglig" av säljarna du varit i kontakt med. Då menar jag såklart de seriösa och inte de oseriösa som låtsas att hästen är deras och den sedan inte är det. Det faller under kategorin att försöka luras anser jag.

Att vara krånglig som jag uttrycker det är inte att man är noggrann vad gäller att ta reda på om en häst är frisk eller inte, utan att man vill göra det på ett visst sätt som för säljaren uppfattas som problematiskt.
Att transportera en häst 15 mil till en klinik som du vill använda låter i mina öron som helt absurt. När du sedan dessutom säger att du inte är villig att betala grundbesiktningen om hästen påvisar någon form av "defekt" hamnar du väldigt nära kategorin "oseriös köpare". Sådana kostnader står man för själv alternativt delar på i mina öron, du för att du på så vis "köpte dig ur" en eventuell framtid med höga veterinärkostnader samt nedsatt ridbarhet och säljaren för att denne fått information om hästen som hittills varit okänd. Därmed kan säljaren även få en chans att ändra annonsen och priset till nästa spekulant.
Att jag som hästägare ska ställa upp och transportera min häst 15 mil, betala besiktningen om hästen visar något på plåtarna som inte behöver betyda något i praktiken, åka tillbaka 15 mil med hästen, ta emot en ny spekulant som vill köra 10 mil till en annan klinik för att besiktiga osv osv, ja det skulle jag helt enkelt inte gå med på.

Det jag skulle rekommendera dig är att du betalar alla kostnader för vet. besiktning (du gör ju egentligen detta för att du inte litar på säljaren när denne säger att hästen är fullt frisk...vilket kan vara motiverat i fråga om dolda fel exempelvis), åker till närmaste klinik där hästen står eller ännu hellre till kliniken dit hästen brukar åka för att bli behandlad, UPPLYS SÄLJAREN OM ATT DU VILL FÅ UT JOURNALERNA FÖR HÄSTEN i samband med veterinärbesöket (ägaren måste ge sitt samtycke till kliniken!! Vägrar denne skulle jag se mig om efter en annan häst...), besiktiga hästen. Är den grön betalar du hästen och tar med den hem, är något inte som det ska tackar du för dig och betalar hälften av besiktningen och åker hem alternativt förhandlar om priset tills du är nöjd, betalar för hästen och besiktningen och åker hem.

Svårare än så är det inte och alla parter blir nöjda.
Tänk lite på säljaren också, även om det i dagsläget är "köparens marknad" när det gäller hästar. De flesta säljare är ärliga personer som bryr sig om hästen i fråga och är måna om att den ska få det bra.

Jag förstår mycket väl din inställning. Man hör, läser och se så mycket skit. En ponny till ett barn är inte som att köpa en cykel och lite annorlunda än att köpa häst till sig själv som är vuxen.
En säljare som inte vill att ponnyn ska besiktigas alls hade jag aldrig köpt. Däremot förstår jag om säljaren är tveksam att köra ponnyn 15 mil, betala besiktningen om den visar något - nja?
Detta är jättesvårt och det finns inga klara regler för hur det ska gå till utan man får försöka komma överens.
För min del har det inte varit problem vars sig vid försäljning eller köp.
Säljaren (även jag när jag varit säljare) har stått för en vanlig klinikbesikting på närmsta klinik, som man givetvis har förtroende för. Vill köparen har plåtar så får de stå för dem.
Sedan beror det naturligvis också på vad det är för häst/ponny, vad ska man ha det till och i vilken prisklass ligger den. Vår blivande tävlingshäst på 5 år med en prislapp på över 100 000 kr begärde jag att röntgen skulle ingå i säljarens besiktning, vilket inte var några problem från deras sida. Det var seriösa uppfödare som var måna om att deras "produkter" skulle fungera korrekt.
Däremot när vi köpte en "förstaponny" nöjde vi oss med en gårdsbesiktning och köpte ponnyn även om veterinären hittade en markering vid böjprov. Vi diskuterade "fyndet" med veterinären som ansåg att det var en mycket trevlig ponny och att den markeringen inte hade någon inverkan på det som ponnyn skulle användas till, nämligen ridas lite i skogen och hemmavid av en 6 åring. Ponnyn hade vi för övrigt i 10 år och den utvecklades till en fantastisk läromästare på tävlingsbanorna - inte halt en dag i sitt liv:love:

Som övriga skrivit tycker jag att du har orimliga krav om du vill transportera hästen 15(!)mil för besiktning...

I övrigt så anser jag att om man har satt ut sin häst för försäljning så har man tänkt sig ett visst scenario, och då får intresserade köpare rätta sig efter det eller leta vidare.
Om jag som säljare vill sälja min häst utan att betala för besiktning oavsett resultat, så är det ju mitt val. Det kanske gör att antalet köpare minskar, men är det så jag vill ha det så...

Om jag var du skulle jag bestämma mig för hur jag vill att detta ska skötas, fråga säljaren direkt hur de ser på det, och kan ni inte enas så är det bara att leta vidare. Det är väl inte konstigare än så?

Personligen, när jag säljer häst, så ser jag till att den är lämpligt besiktigad(beroende på ras/ålder). Vill intresserade köpare göra egna/mer omfattande undersökningar så får det diskuteras, för trots allt är det så, att röntgar man hästen från topp till tå KAN det framkomma röntgenfynd som KAN vara oviktiga för brukbarheten, men som ger otrevliga reservationer och även kraftigt reducerat pris. Om jag vet att hästen är frisk, brukbar och besiktigad, så kan det hända att jag inte är intresserad av att sälja till någon som vill röntga hela hästen och sedan lämna mig med en häst full med reservationer, då kanske jag väljer en mer realistisk och kunnig köpare.

Så, se till att du är tydlig med dina önskemål i ett tidigt skede, och respektera andras önskemål, kan hända är dina önskemål orimliga för vissa, precis som deras ibland är för dig.

När jag köpte min ponny, så provred jag henne tre gånger och allt kändes helt rätt,
De två första i paddock och ut ensam.
3de provritten var på en långtur på drygt två timmar tillsammans med ägaren och hennes två barn, var rätt mycket terräng och vi red bitvis rätt fort.
Dagen efter långturen, blev det gårdsbesiktning som jag beställde och betalade.

Den visade allt OK, glad/pigg häst kände att det inte fanns någon orsak att röntga också jag kände att jag tog den risken
(hon var för övrigt röntgad av en annan spekulant 5 månader tidigare, jag fick en kopia av det som visade allt Ok, tur för mig blev det ändå inget köp då spekulanten fick helt plötsligt ändrade omständigheter)
Däremot skulle jag röntga så hade det blivit på närmaste klinik, inte hade jag farit 15 mil för det, onödigt för hästen om inget annat..

Igen utrustning ingick, det gör ju inte det alltid så just det kravet förstår jag liksom inte.
Vist en del lämnar med sadel tex men tror att det är vanligare att man får köpa utrustning själv.
Kan väl också tillägga att säljaren och jag kom väldigt bra överens de gjorde ett ärligt och bra intryck, svarade på alla mina frågor och berättade mycket själva om hästen.
Priset var helt ok också, så jag försökte inte ens pruta. (skulle jag kanske ha gjort?)

Din dotters tränare följde med och tittade skriver du, h-n kan kanske tipsa om någon bra häst?
De har ju ofta mycket kontakter och han vet ju hur din dotters kunskapsnivå ligger på.

Jag håller inte med. Som köpare har man kanske också tänkt sig ett visst scenario – eller hur. Jag har full förståelse för att man vill anlita en veterinär som man själv valt och litar på. Särskilt om man letar efter en ponny som ska hålla för tävling och som kanske ligger högt i pris.

Om säljaren skulle motsätta sig röntgen skulle jag dra öronen åt mig. Då skulle jag ju som köpare hindras från att fullgöra min undersökningsplikt.

Men jag tycker att du har rätt i att man ska vara tydlig med sina önskemål. För mig är det också rimligt att man som köpare betalar hela undersökningen.

Jag ser ju detta ur köparens perspektiv då jag själv letar ponny till min dotter och helst vill ha den besiktigad av ”min” veterinär.

Har köpt tre hästar de senaste åren. Klinikbesiktat två och gårdsbesiktat en. Jag har i samtliga fall stått kostnaden för besiktningen, och ansett det självklart, det är ju jag som vill ha besiktningen. Har inte röntgat någon av dem, men skulle göra det om jag köpte en dyrare häst. (Mina har väl vara tämligen "normaldyra").

Framgår inte riktigt vad inriktningen/prisklassen på den tänkta ponnyn är. Tror att man inte ska stirra sig blind på röntgenplåtar. Tycker att folk ofta får mer problem med pållens psyke än dess ben...

jag känner flera som röntgat hästen överallt i samband med köp...det lustiga är att det är just dom hästarna som stått med skador och behandlingar sedan.

tycker folk är lite övernojjiga med alla dessa röntgenplåtar.
(Det viktigaste är att hästen är försäkrad utan reservationer tycker jag)

jag känner flera som röntgat hästen överallt i samband med köp...det lustiga är att det är just dom hästarna som stått med skador och behandlingar sedan.

Håller fullständigt med dig ;)

Mia

Fast så enkelt är det ju inte riktigt nu för tiden... Har inte den häst man köper haft sin försäkring obruten i samma bolag (oavsett reservationer eller inte), så kan det faktiskt bli så illa att man inte får ut en spänn om bolaget anser att felet fanns när hästen kanske var försäkrad i annat bolag.

Ett försäljningsargument numera skulle däremot vara att hästen varit försäkrad i samma bolag hela livet.

När jag köpt så har aldrig ngn utrustning ingått.
Eftersom jag inte köpt "dyra" hästar så har jag nöjt mej med "vanlig" besiktning.
För min del så har det varit huvudsaken att de gått igenom den ua så att man fått försäkra dem utan reservation.Tycker att det blivit lite hysterie ang. det där med att röntga men som sagt det beror ju på hästens prislapp.
Sen som säljare hade jag faktiskt inte gått med på att transportera hästen 15 mil för en besiktning,kan hända mkt under färden om man har otur.
En av mina köpte jag faktiskt utan besiktning då den inte gick att genomföra pga hästens psyke,men försäkringsbolaget hade godkänt affären och inga reservationer fanns.
Hoppas ni hittar er drömponny,lycka till.

delvis knapplån

med dagens försäkringsvillkor så får man väl knappt ut en spänn oavsett...(med viss ironi skrivet)

det är alltid en risk att köpa häst, oavsett om man röntgar eller inte. Ibland får man gå på magkänslan också. Många ggr så finns det massor av hästar som hållt år efter år med tävlingsresultat eller bevis på aktiv aktivering på annant sätt och ändå ska folk röntga dessa hästar från topp till tå när dom bevisligen hållt för sin uppgift.

Förr höll man ju aldrig på att röntga överallt hela tiden och dom hästarna höll sig mkt friskare och sundare än dagens hästar. Så det är inte en massa röntgenplåtar som man alltid ska göra, utan man ska se över sin hästhållning och på så sätt minska ner en mängd olika skador.

självklart finns det hästar man ska röntga o dylikt, men det behöver inte vara sån hysteri som det blivit sista åren.

Självklart är det köparen som anlitar och betalar besiktningen, om inte annat av anledningen att veterinären endast måste vara "lojal" mot "anlitaren", dvs denne behöver inte berätta allt om hästen för dig som köpare om säljaren har beställt besiktningen.

Utrustning är inget man generellt kan förvänta sig ska ingå.

Sedan tycker jag att man får anpassa lite efter vilken ras man köper! Köper man en arab tex så röntgar man bakknäna, och på en isis kanske man vill göra spattröntgen osv osv.

Men att röntga hela hästen tycker jag är overkill, om det inte är kanske en hingst som är tänkt till avel.

Till TS

Självklart får du betala besiktning! Om de hittar nåt som gör att värdet sänks på hästen jätte mkt så ska den stackars ägaren dessutom få betala besiktningen?! Nej du! Vill köparen ha en besiktning så får denne betala besiktning, annars får den vara utan.
Dessutom så är det du som ska betala besiktning, såvida du inte köper av ett företag så måste du göra det för att ha fullgjort din undersökningsplikt.

Och inte tusan kan man begära att säljaren ska åka 15 mil för att besikta!! det kostar både tid och pengar, och hästen kan bli skadad på vägen.

Du får nog fundera lite på hur du själv upplevs faktiskt.

För mig är magkänslan jätteviktig - både vad gäller hästen och säljaren.

KL

När vi köpte den förste hade han en senvarning på vänster fram (vilket vi visste innan vi klinikbesiktade honom eftersom det var anledningen till att han pensionerades som löphäst). Genom åren visade det sig att det var det enda ben som han aldrig någonsin var halt på. Han var tuff, lekfull och tämligen skadebenägen:crazy:

När vi klinikbesiktade nr 2 så tittade veterinären på säljaren och sa glatt "det här är den bästa häst du någonsin köpt!" (Och han är verkligen en pärla:love:)

Det kan inte vara så att anledningen att hästen aldrig visade hälta på det benet var att den "sparade" det och överbelasta de andra? Mycket sannolikt i mina öron. :angel:

Lite OT, men det är ju åt båda håll det där. Allt beroende på hur mycket man vågar chansa. Jag tycker också bara rent spontant att det är mycket fokus på böjprov och röntgenplåtar, men att man kanske missar att lita på magkänslan och andra faktorer som kan spela in när det gäller hållbarhet. Inget fel på att göra besiktning, tvärtom rätt - men lite mycket hysteri på just det håller jag med om. Är ju synd om man missar att lära sig "undersöka" och utveckla eget omdöme för att man litar fullt på ett papper och ev. ett par plåtar.

Nej, det var nog inte riktigt så. Som det busfrö han var så var de flesta hältorna orsakade av "yttre våld" (och innan vi började sko honom med sulor - extremkänsliga fötter).

Tack för svar. Jag är helt ny på sidan med min fråga men kände att jag behövde ventilera den. Jag har ju insett att jag upplevts som krånglig men velat göra allt så noggrannt som möjligt för att allt ska bli så bra som möjligt. Röntgenplåtarna hade jag som sagt hela tiden sagt att jag skulle betala men i min värld tyckte jag faktiskt att det var rimligt om hästen på besiktningen var sjuk att säljarna skulle stå för den. jag inser nu av många svar att så verkar inte vara fallet. Jag står ju i begreppet själva att ev sälja vår ponny och då är det självklart för mig att stå för besiktningen så att både jag och köparen vet att hästen var frisk vid överlämnandet. Jag trodde allvarligt att det var en självklarhet att jag som säljare överlämnar en "hel produkt". Har jag inte rätt enligt konsumentköplagen att om något inom en viss tid (vet inte hur lång) visar dolt fel så han köpet gå tillbaka?? Det vill jag ju varken utsätta häst, säljare eller köpare för. Nä jag vet inte, jag får kanske tänka över mina tankar och backa något...
Den som i det sistnämnda fallet blev lidande är ju dottern som var överförtjust i ponnyn. Det känns inte bra..

Ang klinikval var tanken att jag har hittat en klinik som jag trivs bra med (på vägen hem från hästen till oss) som då hade träffat hästen tidigare om nu något senare händer. Nu hade jag dock backat från det förslaget. Jag kan ju dock tycka att man måste väl få fråga (jag är ingen påstridig person precis)?

Sedan tycker jag att man får anpassa lite efter vilken ras man köper! Köper man en arab tex så röntgar man bakknäna, och på en isis kanske man vill göra spattröntgen osv osv.

Bara en kommentar om ovan "koper man en arab tex...."

Vad som ar LIKA om inte mer viktigt ar att rontga framknana. Bak ar ju for cystor, fram ar for att se om hasten verkligen har "fused (vad det heter pa svenska) knaplattorna ratt. En arab som har blivit riden for tidigt alltsa innan de var redo, har i de flesta fall inte korrekta knaplattor och det kan bli problem langre fram i livet.
. Ocksa om man koper en arab, snalla ha den testad for SCID och CA, mer info finns pa sahf site eller www.crabbet.se.Dessa genetica sjukdomar maste stoppas innan mer fol ar fodda..

Forlat for tradkap...

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 217
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 654
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
24 198
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös... 2 3
Svar
40
· Visningar
6 823
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka